Oscars 2018 Εκπλήξεις & Απουσίες: Το σκωτσέζικο ντους της Ακαδημίας - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
10:59
24/1

Oscars 2018 Εκπλήξεις & Απουσίες: Το σκωτσέζικο ντους της Ακαδημίας

Κάθε χρόνο όταν ακούμε πως η Ακαδημία ετοιμάζεται να ανακοινώσει τις υποψηφιότητες των Όσκαρ, αναμένουμε σκωτσέζικα ντους. Ποιες ήταν οι ευχάριστες εκπλήξεις και οι δυσάρεστες απουσίες της φετινής χρονιάς;

Από τον Πάνο Γκένα

Η Ακαδημία ανακοίνωσε τις υποψηφιότητες της φετινής 90ης Τελετής Απονομής των βραβείων Όσκαρ, με πρωταγωνιστές τη «Μορφή του Νερού» και το «Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι», κι ενώ για κάποιους η υποψηφιότητα ήταν λίγο-πολύ αναμενόμενη, υπήρχαν κι αυτοί/-ές που εξεπλάγησαν θετικά ή αρνητικά.

Διαβάστε ακόμη:
Oscars 2018: 13 υποψηφιότητες για τη «Μορφή του Νερού», 7 για το φαβορί «Τρεις Πινακίδες»

Εκπλήξεις

Για να μην είμαστε γκρινιάρηδες, πρώτα απ' όλα η Ακαδημία προσπάθησε να ισορροπήσει μέσα σε μία (γενικά) καλή κινηματογραφική σοδειά και όντως να επισημάνει μέσα από τις υποψηφιότητές της (όχι απαραίτητα μόνο στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας), τους κινηματογραφικούς τίτλους που ξεχώρισαν φέτος. Και τα κατάφερε αρκετά καλά.

Φέτος η πεντάδα της σκηνοθεσίας δεν είναι ούτε all-male, ούτε all-white. Εκεί που βραβεία όπως οι Χρυσές Σφαίρες απέτυχαν, τα Όσκαρ πρότειναν τους Τζόρνταν Πιλ («Τρέξε!») και Γκρέτα Γκέργουικ («Lady Bird») στην πεντάδα της σκηνοθεσίας, αφήνοντας έξω στιβαρά ονόματα της βιομηχανίας (Στίβεν Σπίλμπεργκ για το «The Post: Απαγορευμένα Μυστικά»), ανεξάρτητα φαβορί (Σον Μπέικερ για το «The Florida Project») ή ακόμα και οσκαρικά στοιχήματα (Μάρτιν Μακ Ντόνα για τις «Τρεις Πινακίδες»). Όσοι λοιπόν δυσαρεστήθηκαν που δεν είδαν τους προαναφερθέντες, ας έχουν υπόψη οι συγκεκριμένες παρουσίες δεν ήταν καθόλου σίγουρες κι αναμενόμενες.

Το κομψοτέχνημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Αόρατη Κλωστή», φαίνεται πως γοήτευσε και τα μέλη της Ακαδημίας. Το καλλιτεχνικό αντίο του Ντάνιελ Ντέι-Λιούις στην υποκριτική, συγκέντρωσε 6 δυνατές υποψηφιότητες, μεταξύ των οποίων Ταινίας, Β' Γυναικείου ρόλου για τη Λέσλι Μάνβιλ, Κοστουμιών και εμείς ελπίζουμε στον Τζόνι Γκρίνγουντ για μία νίκη στην κατηγορία Μουσικής!

Η «Πιο Σκοτεινή Ώρα» του Τζο Ράιτ, παλιού γνώριμου της Ακαδημίας από την εποχή του «Περηφάνια και Προκατάληψη» και «Εξιλέωση», βρήκε χώρο στη μεγάλη κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας, εκτοπίζοντας πιθανότατα το «Εγώ, η Τόνια». Η βιογραφία του Γουίνστον Τσόρτσιλ κέρδισε το «πόλεμο» των εντυπώσεων και ο Γκάρι Όλντμαν ετοιμάζεται για τον ευχαριστήριο λόγο του.

Η Ρέιτσελ Μόρισον, η Διευθύντρια Φωτογραφίας του «Mudbound» σε παραγωγή Netflix και σκηνοθεσία Ντι Ρις, έγραψε ιστορία, μιας και έγινε η πρώτη (κι όμως!) γυναίκα στην ιστορία του θεσμού που προτείνεται στην κατηγορία. Μπορεί να έχει έντονο ανταγωνισμό, κυρίως από τον βετεράνο Ρότζερ Ντίκινς (14η υποψηφιότητα για το «Blade Runner 2049»), τον Ντάν Λάουστσεν («Η Μορφή του Νερού») και τον Χόιτε βαν Χοϊτέμα («Δουνκέρκη»), αλλά η υποψηφιότητά της είναι ήδη μία προσωπική, επαγγελματική και καλλιτεχνική νίκη.

Το βίαιο αποχαιρετιστήριο του Χιου Τζάκμαν στον χαρακτήρα που τον ανέδειξε με το «Logan», τρύπωσε στο Διασκευασμένο Σενάριο. Το παρελθόν έχει διδάξει πως οι ταινίες με σούπερ ήρωες είναι προσφιλείς μόνο σε τεχνικές κατηγορίες, αλλά το «Logan» (όπως και το «The Dark Knight» το 2009) αποτέλεσε την ευχάριστη εξαίρεση.

Απουσίες

Το καλοκαιρινό ειδύλλιο του «Να με Φωνάζεις με τ' Όνομά σου» συγκέντρωσε δυνατές, αλλά μόλις 4 υποψηφιότητες και έχει ελπίδες στην κατηγορία Διασκευασμένου Σεναρίου. Η Ακαδημία δεν έκανε «Call me...» τα ονόματα των Λούκα Γκουαντανίνο στη Σκηνοθεσία, Άρμι Χάμερ και Μαρκ Στούλμπαργκ στο Β' Αντρικό, που θα αποτελούσαν τρεις πανάξιες υποψηφιότητες.

Ο Τζέιμς Φράνκο συζητήθηκε έντονα τους τελευταίους μήνες: θετικά για τη δουλειά του στο «The Disaster Artist» με τριπλό ρόλο παραγωγού, σκηνοθέτη, πρωταγωνιστή και αρνητικά για τις κατηγορίες σεξουαλικής παρενόχλησης που βγήκαν στο φως λίγο μετά τη βράβευσή του στις Χρυσές Σφαίρες ως Καλύτερου ηθοποιού σε κωμωδία. Η Ακαδημία δεν τον συμπεριέλαβε στην πεντάδα του Α' Αντρικού και η ταινία του έχει μόνο μία υποψηφιότητα στην κατηγορία Διασκευασμένου Σεναρίου. #TimesUp.

Η σαρωτική «Wonder Woman» που έκανε σταρ πρώτου μεγέθους τη Γκαλ Γκαντότ κι απέδειξε πως μία γυναίκα σκηνοθέτιδα, η Πάτι Τζένκινς του «Monster», μπορεί να παραδώσει το blockbuster της χρονιάς, δεν πήρε ούτε μία υποψηφιότητα, ακόμα και στις τεχνικές κατηγορίες. Να θυμίσουμε πως το Αμερικάνικο Ινστιτούτο Κινηματογράφου επισήμανε τη «Wonder Woman» ως μία από τις 10 καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Κρίμα...

Το «The Florida Project» το ανεξάρτητο διαμάντι του Σον Μπέικερ, μία από τις καλύτερες και πιο σημαντικές ταινίες της χρονιάς, τελικά δεν κατάφερε να μπει στις μεγάλες κατηγορίες Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Α' Γυναικείου για την αξιολάτρευτη Μπρούκλιν Πρινς και απέμεινε με μία υποψηφιότητα για τον Γουίλεμ Νταφό στον Β' Αντρικό. Θα έχει όμως για πάντα μία θέση στην καρδιά των θεατών.

Παρομοίως το «The Post: Απαγορευμένα Μυστικά» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, μία πολιτικά επίκαιρη ταινία, περιορίστηκε σε δυο μόλις υποψηφιότητες Καλύτερης Ταινίας και Α' Γυναικείου, για την (μόνιμα πια σε πεντάδα ερμηνειών) Μέριλ Στριπ.

Η Τζέσικα Τσάστεϊν του σκηνοθετικού ντεμπούτου «Molly's Game» του Άαρον Σόρκιν, έμεινε εκτός Α' Γυναικείου, σε μία χρονιά που είχε ομολογουμένως έντονο ανταγωνισμό. Από την άλλη, ευτυχώς που δεν είδαμε στην πεντάδα τη «συνήθη ύποπτη» Τζούντι Ντεντς για το «Βικτώρια και Αμπντούλ».

Τέλος, καμία από τις παρακάτω, ομολογουμένως ενδιαφέρουσες ταινίες της χρονιάς δεν βρήκε μία θέση σε οσκαρική πεντάδα. Ας είναι, γιατί όπως λέει και η ταινία «Κανείς δεν είναι τέλειος». Ούτε τα Όσκαρ!
«Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού»
«Good Time»
«Η Αποπλάνηση»
«A Ghost Story»
«Lady Macbeth»
«Το Δωμάτιο των Θαυμάτων»
«Okja»
«Wind River»
«120 Χτύποι το Λεπτό»