ΚΑΝΝΕΣ 2013 / ΤΑΙΝΙΕΣ

Οι άδοξοι «Μπάσταρδοι» της Κλερ Ντενί

2013-05-23 08:12:35

Οι άδοξοι «Μπάσταρδοι» της Κλερ Ντενί




Τέσσερα χρόνια μετά την εξαιρετική τελευταία της ταινία με τίτλο «White Material», η σημαντικότερη δημιουργός στο μοντέρνο Ευρωπαϊκό σινεμά επιστρέφει πίσω από την κάμερα και φιλοξενείται στο τμήμα «Ενα Κάποιο Βλέμμα» με μια από τις πιο συμβατικές, αλλά όχι λιγότερο ενδιαφέρουσες, απόπειρες της καριέρας της.
Από τον Λουκά Κατσίκα

Τέσσερα χρόνια μετά την εξαιρετική τελευταία της ταινία με τίτλο «White Material», η σημαντικότερη δημιουργός στο μοντέρνο Ευρωπαϊκό σινεμά επιστρέφει πίσω από την κάμερα και φιλοξενείται στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» με μια από τις πιο συμβατικές, αλλά όχι λιγότερο ενδιαφέρουσες, απόπειρες της καριέρας της.

Ο Λεός Καράξ καθισμένος μαζί με την Κάιλι Μινόγκ, ο Κώστας Γαβράς, η Κατρίν Ντενέβ, η Τζέιν Κάμπιον (στην οποία λίγο αργότερα η Ντενί θα εξέφραζε ανοιχτά τον θαυμασμό της), η Ζανγκ Ζιγί και η Μπεατρίς Νταλ ήταν μερικοί μόνο από τους επώνυμους θεατές που παρέστησαν στην χθεσινοβραδινή πρεμιέρα των «Μπάσταρδων» («Les Salauds»), εδώ στις Κάννες.

Αιφνίδιο κινηματογραφικό σχέδιο, το οποίο η Κλερ Ντενί γύρισε με λιγότερη προετοιμασία και μεγαλύτερη ταχύτητα απ' όσο χρειάζεται συνήθως για να ολοκληρώσει τις ταινίες της, απαντώντας ουσιαστικά σε μια δημιουργική πρόκληση που της έθεσε ο παραγωγός της, το καινούριο της φιλμ εγκαταλείπει σε αισθητό βαθμό την προτίμηση της σκηνοθέτιδας για τις ελλειπτικές, μυστηριώδεις αφηγήσεις.

Εδώ η πλοκή ξεδιπλώνεται με σχετικά λιγότερο απρόβλεπτο τρόπο για να εξιστορήσει το χρονικό μιας Παρισινής οικογένειας, τα μέλη της οποίας υποφέρουν και καταστρέφονται από τις αμφίβολης ηθικής πράξεις ενός ηλικιωμένου επιχειρηματία με κρυμμένα μυστικά και εξεζητημένα σεξουαλικά γούστα.

Η Ντενί συγκεντρώνει και πάλι γύρω της μερικούς από τους πιο αγαπημένους της συνεργάτες (τους ηθοποιούς Βενσάν Λιντόν και Γκρεγκουάρ Κολάν, τους Tindersticks στη μουσική υπόκρουση, τη μέγιστη Ανιές Γκοντάρ στη φωτογραφία) και καλωσορίζει κάποιους καινούργιους (όπως την Κιάρα Μαστρογιάνι στον κεντρικό γυναικείο ρόλο), βάζοντάς τους σε τροχιά γύρω από μια ακόμη παραλλαγή σε ένα ιδιαίτερα προσφιλές σε αυτήν θέμα: την τραυματική παραδοχή ενός κυνηγετικού και αδυσώπητου μοντέρνου κόσμου, έτοιμου να καταβροχθίσει τους πιο αδύναμους και τους πιο ανυποψίαστους.

Η παρορμητική διάθεση με την οποία η Ντενί έσπευσε να γυρίσει την ταινία φαίνεται, παρ' όλα αυτά, ότι επηρέασε αναπόφευκτα το τελικό της αποτέλεσμα. Έτσι εξηγείται μάλλον το πώς, πέρα από την αλάνθαστη σκηνοθεσία, τις μοναδικές μητροπολιτικές ατμόσφαιρες που συλλαμβάνει συχνά με τον φακό της η Γαλλίδα δημιουργός και κάποιες δυνατές επιμέρους σκηνές, οι «Μπάσταρδοι» μένουν εκτεθειμένοι από ένα αδύναμο και βιαστικό στις χαρακτηρολογίες σενάριο.

Αυτό δεν εμπόδισε, ωστόσο, τους πολυάριθμους θεατές της χθεσινής πρεμιέρας να χειροκροτήσουν με ζέση και να αποθεώσουν την Κλερ Ντενί στο τέλος της προβολής, επιβεβαιώνοντας για μια ακόμη φορά ότι η 65χρονη δημιουργός εξακολουθεί να απολαμβάνει ενός φανατικού κοινού θεατών. Έστω κι αν εδώ, όσοι ανυπομονούσαμε για τη νέα της δουλειά, χρειάστηκε να συμβιβαστούμε με μια κατώτερη των προσδοκιών μας ταινία.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ