ΚΑΝΝΕΣ 2013 / ΕΙΔΗΣΕΙΣ

«Η πραγματική "Ζωή της Αντέλ"»: το συνεργείο της ταινίας στρέφεται κατά του σκηνοθέτη της

2013-05-28 13:56:28

«Η πραγματική  Ζωή της Αντέλ »: το συνεργείο της ταινίας στρέφεται κατά του σκηνοθέτη της




Ο Αμπντελατίφ Κεσίς και οι δύο πρωταγωνίστριες της «Ζωής της Αντέλ» ήταν όλο χαμόγελα όταν παρέλαβαν τον Χρυσό Φοίνικα - το συνεργείο της ταινίας, όμως, δεν μοιράστηκε τη χαρά τους και καταγγέλει τον σκηνοθέτη «για απάνθρωπη και αντι-επαγγελματική συμπεριφορά».


Από τη Χριστίνα Λιάπη

Το Φεστιβάλ Καννών υποκλίθηκε στην ταινία του Αμπντελατίφ Κεσίς, «Η Ζωή της Αντέλ», απονέμοντας στον σκηνοθέτη και τις δύο πρωταγωνίστριές της τον Χρυσό Φοίνικα, πέρα από διθυραμβικά σχόλια και κριτικές. Όμως δεν είναι όλοι σύμφωνοι με τους ύμνους στο πρόσωπο του Κεσίς για το επίτευγμά του – το ίδιο του το συνεργείο έχει ανοίξει δημόσια διαμάχη μαζί του, κατηγορώντας τον για απάνθρωπη μεταχείριση και αντι-επαγγελματική συμπεριφορά απέναντί τους. Έχουν μάλιστα ανοίξει ειδικό χιουμοριστικό μπλογκ με κινηματογραφικές εικόνες που ταιριάζουν στο θυμό και την απογοήτευσή τους από την εμπειρία αυτή.

«Το πρόσωπο ενός τεχνικού της ταινίας όταν τον ρωτούν πώς ήταν το γύρισμα της ταινίας»

«Ήταν μια τεράστια, τεράστια μάχη,» δήλωσε (ανώνυμα, όπως και όλες οι καταγγελίες) ένα μέλος του συνεργείου στην εφημερίδα Le Monde. «Δεν μας προσκάλεσαν καν στην προβολή. Μας είπαν μάλιστα ότι στο τέλος δεν υπάρχει ζενερίκ με τα ονόματά μας, είναι σαν να μην υπάρχουμε!», ενώ εκπρόσωπος της Ένωσης των Τεχνικών Κινηματογράφου από το Nord-Pas-de-Calais δήλωσε: «αυτή η ταινία αξίζει να γίνει καλλιτεχνικό σημείο αναφοράς, αλλά ελπίζουμε ότι δεν θα γίνει ποτέ παράδειγμα όσον αφορά την παραγωγή της.»

Παρόλο που συχνά υπάρχουν φαινόμενα δυσαρέσκειας και πίεσης σε κινηματογραφικά γυρίσματα, οι ιστορίες των τεχνικών από αυτά της «Ζωή της Αντέλ» δείχνουν ότι ακόμη και επαγγελματίες τεχνικοί έφτασαν στα όριά τους λόγω της συνεργασίας τους με τον Κεσίς. «Είχαμε προγραμματίσει γυρίσματα για δυόμιση μήνες, αλλά τελικά δουλέψαμε για πέντε – όλα με τον ίδιο προϋπολογισμό. Και για να δουλέψεις με τον Κεσίς, πρέπει να είσαι εκεί 100%. Αυτό είναι απλώς αδύνατο για πέντε μήνες.»

Χρεώνοντας στον Κεσίς την τάση να περιτριγυρίζεται από άπειρους και υποχωρητικούς συνεργάτες έτσι ώστε να διατηρεί τον έλεγχο σε ό,τι γίνεται, οι τεχνικοί ισχυρίζονται ότι ο προϋπολογισμός των 4 εκατομμυρίων ευρώ δεν έφτασε για όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων, αναγκάζοντας τους τεχνικούς να δουλέψουν δωρεάν ακόμη και Σάββατα, και ο Κεσίς, που ήταν και συμπαραγωγός, δεν έλυσε ποτέ το πρόβλημα παρόλο που είχε «όλη τη δύναμη να το κάνει».

«Οι τεχνικοί της ταινίας όταν τους ζητήθηκε να δουλέψουν το Σάββατο χωρίς πληρωμή»

Από την άλλη, υπάρχουν εκείνοι που δεν έχουν παράπονο από την πληρωμή αλλά από την απάνθρωπη ατμόσφαιρα των γυρισμάτων. «Υπήρχε μια περιρρέουσα περιφρόνηση για τις συνθήκες εργασίας, για τα διαλείμματα από τη δουλειά, για την προσωπική μας ζωή. Ποτέ δεν έχω ζήσει κάτι παρόμοιο,» τόνισε ένα από τα παλιά μέλη του συνεργείου. «Ο Κεσίς μπορεί να γίνει πολύ ζεστός με τους συνεργάτες του και ειδικά τους ηθοποιούς του, με τους οποίους ασχολείται πολύ. Μπορεί να δημιουργήσει κάτι το φοβερό στις ταινίες του, αλλά όταν γνωρίζεις τα παρασκήνια, αναρωτιέσαι πού είναι αυτή η ομορφιά…»

Η προτίμησή του στους αυτοσχεδιασμούς των ηθοποιών έφερε πολλές καθυστερήσεις και ξετάνισε επικίνδυνα τα ωράρια των εργαζόμενων, οι οποίοι μερικές φορές έφευγαν από το γύρισμα λίγο πριν τα μεσάνυχτα και λάμβαναν sms με την ώρα έναρξης της αυριανής μέρας μέσα στη νύχτα. «Δεν μας έδιναν τα απαραίτητα μέσα για να δουλέψουμε. Ήταν σαν να μας είχαν ζητήσει να βάψουμε ένα ολόκληρο υπόστεγο με ένα μικροσκοπικό πινέλο.»

«Όταν ο Κεσίς δεν είναι έτοιμος να ξεκινήσει το γύρισμα»

Στην καθυστέρηση συνέβαλε και οι υπερβολικές μερικές φορές απαιτήσεις και παραξενιές του Κεσίς, ο οποίος μια μέρα ζήτησε να σταματήσει το γύρισμα και να αγοραστεί για μία από τις δύο ηθοποιούς ένα ρολόι, γιατί θεώρησε ότι έπρεπε να το κοιτάξει κατά τη διάρκεια της σκηνής. Όταν ένας βοηθός παραγωγής επέστρεψε μετά από ώρα με το ρολόι, ο Κεσίς δεν του έριξε ματιά – είχε στο ενδιάμεσο αλλάξει γνώμη. Άλλες φορές σταματούσε το γύρισμα «γιατί δεν ήταν ακόμη έτοιμος και είχε ανάγκη να σκεφτεί», αφήνοντας το συνεργείο άπραγο για πολλές ώρες.

«Ένα μέρος των τεχνικών, μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων»

Η πιο διασκεδαστική – αν, φυσικά, συνέβη πραγματικά – ιστορία είναι η εξής: μια μέρα ολόκληρο το συνεργείο κλήθηκε να παρουσιαστεί στο διαμέρισμα για γύρισμα. Αντ’ αυτού βρήκαν τη Σεντού και την Εξαρχόπουλος στην κουζίνα με τον Κεσίς, ο οποίος ζήτησε να τους φέρουν φαγητό και σαμπάνια για να γευματίσουν, όσο οι τεχνικοί περίμεναν!

Η Ένωση των Επαγγελματιών του Οπτικοακουστικού Τομέα και του Σινεμά κατήγγειλε όλες αυτές τις παραβάσεις του Εργατικού Κώδικα κατά τη διάρκεια των πέντε μηνών που διήρκεσε το γύρισμα, από το Μάρτιο ως τον Αύγουστο του 2012. Εξέφρασε επίσης τη λύπη του για το «βαρύ κλίμα του γυρίσματος και για συμπεριφορές που πλησίασαν την ψυχολογική παρενόχληση» και ανάγκασαν ορισμένους να παραιτηθούν.

«Ο ευχαριστήριος λόγος του Κεσίς προς την ομάδα του μετά την νίκη του στο Φεστιβάλ Καννών»

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ