Στις φετινές Κάννες ο ηθοποιός είναι βασιλιάς!
2014-05-22 18:37:55
Όσο δύσκολο και αφαιρετικό κι αν είναι να βγάλει κανείς ένα μόνο συμπέρασμα από τις δεκάδες ταινίες που προβάλλονται στο Φεστιβάλ, φαίνεται ότι το φετινό κοινό χαρακτηριστικό των ταινιών είναι οι εξαιρετικές τους ερμηνείες.
Τα φαβορί για τον Χρυσό Φοίνικα έχουν πάρει τη θέση τους (το «Χειμερία Νάρκη» του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, το «Μανούλα» του Ξαβιέ Ντολάν και φυσικά το «Δυο Ημέρες, Μία Νύχτα» των αδερφών Νταρντέν, ενώ μένει ακόμα το «Λεβιάθαν» Ζβιάγκιντσεφ και το «Σιλς Μαρία» του Ολιβιέ Ασαγιάς από τα δυνατά χαρτιά) αλλά φέτος τα δυσκολότερα βραβεία των Καννών να προβλέψει κανείς θα είναι εκείνα των ερμηνειών.
Φαίνεται ότι το βασικό κοινό χαρακτηριστικό των ταινιών που συζητήθηκαν περισσότερο φέτος είναι οι δυνατές ερμηνείες των πρωταγωνιστών τους, που απογειώνουν ένα ήδη καλό φιλμ ή λάμπουν, παρά τα ψεγάδια ενός άλλου.
Το τρέιλερ του «Deux Jours, Une Nuit»
Η Μαριόν Κοτιγιάρ ήταν μέχρι χθες το φαβορί για το βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας για την ευάλωτη ερμηνεία της στο «Δυο Ημέρες, Μία Νύχτα» των αδερφών Νταρντέν, αλλά πλέον βρίσκει μπροστά της την συγκλονιστική Αν Ντορβάλ του «Μανούλα» του Ξαβιέ Ντολάν, ένας ρόλος ζωής για την Καναδή ηθοποιό και μούσα του 25χρονου σκηνοθέτη.
Τρέιλερ για το «Mr Turner»
Από την άλλη, ο Τίμοθι Σπολ του «Κύριος Τέρνερ» του Μάικ Λι, σε μια ερμηνεία-μεταμόρφωση για τον εξαιρετικό ηθοποιό, έχει απέναντί του το τρίο του «Foxcatcher» και κυρίως τον Στιβ Καρέλ και τον Τσάνινγκ Τέιτουμ - η ταινία του Μπένετ Μίλερ λογικά θα τους επιτρέψει μια στροφή στην μέχρι τώρα καριέρα τους, σε πιο ζουμερούς δραματικούς ρόλους.
«The Homesman»
Οι ερμηνείες είναι συνήθως αυτές που διασώζονται και στις περιπτώσεις όπου οι αντιδράσεις δεν ήταν ομόφωνες στους επαίνους τους. Το «Σεν Λοράν» του Μπερτράν Μπονελό είναι η κορυφαία στιγμή στην (μέτρια, είναι η αλήθεια) καριέρα του Γκασπάρ Ουλιέλ, ο Τόμι Λι Τζόουνς άκουσε πολλά για την σκηνοθετική δουλειά του στην «Αποστολή» («The Homesman») αλλά όλοι μιλούν για καλύτερα λόγια για την ερμηνεία του, ενώ η Τζουλιάν Μουρ είναι η μόνη που διασώζεται από το «Χάρτες για τα Αστέρια» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, που συνάντησε χλιαρές ως εχθρικές κριτικές.
Κλιπ (και αντιπροσωπευτικότατο, μάλιστα) από το «Whiplash»
Αν, βέβαια, το «Whiplash» προβαλλόταν στο Διαγωνιστικό πρόγραμμα (αντί του Δεκαπενθημέρου των Σκηνοθετών) θα αποκαλούσαμε φαβορί την σαρωτική, φανταστική ερμηνεία του Τζ.Κ.Σίμονς στον ρόλο του αμείλικτου καθηγητή μουσικής που σπρώχνει τους μαθητές τους στην τελειότητα, με κάθε κόστος.
Τρέιλερ για μία από τις αποκαλύψεις του Φεστιβάλ, «The Tribe»
Το ίδιο ισχύει και για το «Η Εξαφάνιση της Έλεανορ Ρίγκμπι» («The Disappearance of Eleanor Rigby»), αφού η Τζέσικα Τσαστέιν και ο Τζέιμς ΜακΑβόι, σε μία από τις ωριμότερες τους στιγμές τους, μας άγγιξαν αν και η ταινία μάς απογοήτευσε, κάτι που ταιριάζει και στην επίγευση που άφησε τα, δυστυχώς κατώτερο των προσδοκιών, «Ο Νομάς» («The Rover») που δεν στέκεται στο ύψος των ερμηνειών του Γκάι Πιρς και του Ρόμπερτ Πάτινσον.
Τέλος, μία ειδική μνεία πρέπει να γίνει το εντελώς άγνωστο καστ του ουκρανικού «Η Φυλή», μιας ριζοσπαστικής ταινίας με πρωταγωνιστές κωφούς εφήβους που δεν «μεταφράζει» την νοηματική τους γλώσσα με υπότιτλους ή αφήγηση.
Το φιλμ αφήνεται μονάχα στις ερμηνείες σώματος και χειρονομιών των πρωτοεμφανιζόμενων πρωταγωνιστών, ανάγοντας έτσι τις δικές τους παρουσίες στο βασικό εργαλείο αφήγησης - είναι μια εμπειρία που δεν μοιάζει σε ό,τι έχετε δει μέχρι σήμερα.