Έλληνες σκηνοθέτες και παραγωγοί εναντίον ΚΑΣ για την άρνηση στον Γιώργο Λάνθιμο - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
16:06
7/4

Έλληνες σκηνοθέτες και παραγωγοί εναντίον ΚΑΣ για την άρνηση στον Γιώργο Λάνθιμο

Η Ένωση Σκηνοθετών Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ) και ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ) εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για την άρνηση του ΚΑΣ να επιτρέψει γυρίσματα της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου «Bugonia» στην Ακρόπολη.

Από τον Πάνο Γκένα

Η επίσημη άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρήσει τον περιβάλλοντα χώρο της Ακρόπολης για τα γυρίσματα της νέας ταινίας του πλέον προβεβλημένου Έλληνα σκηνοθέτη αυτή τη στιγμή παγκοσμίως, η δημοσιοποίηση του περιεχομένου της επίμαχης σκηνής στη «Bugonia», αλλά και το γεγονός πως ο αρχαιολογικός χώρος έχει διατεθεί τα τελευταία χρόνια σε αμφίβολης καλλιτεχνικής αισθητικής πρότζεκτ (κινηματογραφικά ή μη), έχει προκαλέσει την αντίδραση του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ) και της Ένωσης Σκηνοθετών Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ).

Με Δελτία Τύπου που στάλθηκαν στον Τύπο την Παρασκευή 4 Απριλίου και την Δευτέρα 7 Απριλίου, η ΣΑΠΟΕ καλεί το Υπουργείο Πολιτισμού να «αναθεωρήσει την στάση του», καταγγέλει τη διαρροή του περιεχομένου του φινάλε της ταινίας «παρά την υποχρέωση εμπιστευτικότητας και εχεμύθειας που διέπει τις σχετικές διαδικασίες» και η ΕΣΠΕΚ κάνει λόγο για «καθεστωτική αντίληψη σύμφωνα με την οποία τα μέλη του ΚΑΣ αισθάνονται πως έχουν τα εφόδια να κάνουν υποδείξεις που αφορούν την τοποθεσία γυρίσματος», ενώ ζητά από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο να διευκρινήσει «τον τρόπο που ερμηνεύει τους συμβολισμούς και τις αξίες της Ακρόπολης, έτσι ώστε να κατανοήσουμε με ποιον τρόπο αυτές θίγονται από το συγκεκριμένο έργο, και παράλληλα πώς συνάδουν με όλες τις πολυάριθμες εκδηλώσεις, γυρίσματα ταινιών, μουσικών-βίντεο κλπ, που έχουν λάβει την έγκριση του συμβουλίου στο παρελθόν».

Διαβάστε στη συνέχεια τα Δελτία Τύπου των ΣΑΠΟΕ και ΕΣΠΕΚ.

Διαβάστε ακόμη:
Το ΚΑΣ είπε όχι στον Γιώργο Λάνθιμο για γυρίσματα της «Βugonia» στην Ακρόπολη


Δελτίο Τύπου ΣΑΠΟΕ (04/04/2025)

Με έκπληξη, απορία και αγανάκτηση ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ) υποδέχεται την απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού να απορρίψει το αίτημα χορήγησης άδειας κινηματογράφησης στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης την 10 η Απριλίου 2025 για τη νέα ταινία σε σκηνοθεσία του Γιώργου Λάνθιμου με τίτλο BUGONIA.

Η απόρριψη του σχετικού αιτήματος θεμελιώνεται σε μία και μόνο πρόταση, η οποία ως μεταφυσική – αξιωματική κρίση απλώς δηλώνει «οι σκηνές που προτείνεται να κινηματογραφηθούν στον μνημειακό χώρο είναι ασύμβατες με τους συμβολισμούς που εκπέμπει και τις αξίες που προβάλλει η Ακρόπολη και ιδιαιτέρως ο Παρθενώνας, ως ένα οικουμενικό μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς». Πέραν αυτού ουδέν.

Η υποχρέωση αιτιολογίας των διοικητικών πράξεων, ελάχιστο δείγμα σεβασμού προς τον πολίτη ενός ευνομούμενου κράτους δικαίου, εξαϋλώνεται σε λίγες λέξεις που αφορούν μάλιστα τις υποκειμενικές αισθητικές κρίσεις των μελών ενός διοικητικού οργάνου – και μάλιστα όχι όλων, καθότι υπήρξε μειοψηφούσα γνώμη εντός αυτού. Παρά την αναλυτική και πλήρως εμπεριστατωμένη παρουσίαση του επιδιωκόμενου αισθητικού αποτελέσματος της σχετικής σκηνής που εκτυλίσσεται στην Ακρόπολη, των συμβολισμών της και του φιλοσοφικού της υποβάθρου εκ μέρους των δημιουργών, η απόρριψη αρκείται στην παραπάνω λακωνική διατύπωση.

Την ίδια στιγμή που δεκάδες χιλιάδες ευρώ δαπανώνται σε προγράμματα για την προώθηση της εξωστρέφειας του ελληνικού κινηματογράφου (βλ. Πρόγραμμα Εξωστρέφειας ΕΚΚΟΜΕΔ 2025), την ίδια στιγμή που άλλα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς, όπως το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού παραχωρούνται για τις διαφημιστικές καμπάνιες μεγάλων εταιριών – δηλαδή για την ενίσχυση της κερδοφορίας μιας ιδιωτικής επιχείρησης - και ενώ ο αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης έχει κατ’ επανάληψη παραχωρηθεί για κινηματογραφικές παραγωγές στο παρελθόν, ο πλέον προβεβλημένος Έλληνας σκηνοθέτης αυτή την στιγμή παγκοσμίως στερείται αυτή την δυνατότητα με μια πλημμελώς αιτιολογημένη διοικητική πράξη δύο προτάσεων.

Πέραν αυτού, ο ΣΑΠΟΕ καταγγέλλει τη διαρροή του περιεχομένου της σκηνής τέλους της ταινίας στα μέσα ενημέρωσης, διαρροή που μόνο από τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟ μπορεί να έχει πραγματοποιηθεί και παρά την υποχρέωση εμπιστευτικότητας και εχεμύθειας που διέπει τις σχετικές διαδικασίες. Λίγες μέρες μετά την υπερψήφιση από την Βουλή διάταξης αυστηροποίησης των κυρώσεων για την διαδικτυακή πειρατεία, με στόχο και τον τελικό χρήστη, σκηνή από το σενάριο κινηματογραφικής ταινίας, δηλαδή προστατευόμενου νομικά πνευματικού δημιουργήματος, γνωστοποιείται παράνομα στον τύπο από στέλεχος εντός του αρμόδιου για την πάταξη της πειρατείας φορέα.

Και φυσικά δεν μπορούμε παρά να επισημάνουμε πως μαζί με λίγη παραπληροφόρηση περί δήθεν αιτήματος κλεισίματος της Ακρόπολης για τις ανάγκες του γυρίσματος διάρκειας τεσσάρων (!) ημερών, όταν στην πραγματικότητα το επίμαχο διάστημα είναι μόλις τεσσάρων ωρών (6πμ – 12μμ αλλά με ώρα ανοίγματος του μνημείου για το κοινό στις 8πμ), η απόρριψη μπορεί να γίνει ευκολότερα αποδεκτή από το ευρύ κοινό.

Καλούμε το ΥΠΠΟ να αναθεωρήσει την στάση του στο κρίσιμο ζήτημα λαμβάνοντας υπόψη τα κρίσιμα στοιχεία που του έχουν προσφερθεί για την καλλιτεχνική αξία του εγχειρήματος. Η νομική δυνατότητα υπάρχει με την αποδοχή της υποβληθείσας αίτησης θεραπείας.

Διαφορετικά στην επόμενη επιστολή συγχαρητηρίων του ΥΠΠΟ προς τον οποιοδήποτε Έλληνα και Ελληνίδα σκηνοθέτρια διακρίνεται διεθνώς για την ποιότητα του έργου της, μπορούμε να επισυνάπτουμε την σχετική απορριπτική πράξη της διοίκησης ως τεκμήριο έμπρακτης υποστήριξης των Ελλήνων δημιουργών από το ελληνικό κράτος.

Το ΔΣ του ΣΑΠΟΕ

Δελτίο Τύπου ΕΣΠΕΚ (07/04/2025)

Παρακολουθήσαμε με έντονο προβληματισμό όσα προηγήθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα και αφορούν στην αίτηση της εταιρείας Παραγωγής που έχει αναλάβει την εκτέλεση της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου για την παραχώρηση της Ακρόπολης προκειμένου να πραγματοποιήσει γύρισμα μίας ημέρας.

Αναμέναμε την ανακοίνωση της δεύτερης και τελεσίδικης απόφασης του ΚΑΣ ελπίζοντας να είναι θετική. Δεν θα επαναλάβουμε όλα όσα έχουν ειπωθεί αυτές τις ημέρες, ενδεικτικά, η ανακοίνωση του ΣΑΠΟΕ καλύπτει τόσο το ιστορικό όσων προηγήθηκαν όσο και τα αυτονόητα που αφορούν στη διαχείριση της Ακρόπολης.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε σε τηλεοπτική εκπομπή ο Μιχάλης Τιβέριος, μέλος του ΚΑΣ και πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, εξηγώντας τους λόγους άρνησης:

«Ο Λάνθιμος είναι ένα μεγάλο όνομα και για τον κινηματογράφο και για την Ελλάδα γι’ αυτό η πρότασή του μας προβλημάτισε πάρα πολύ στο ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο). Το να γεμίσουμε τον Παρθενώνα πτώματα κατά την άποψη μας δεν ταιριάζει με αυτό που αντιπροσωπεύει ο Παρθενώνας». Και πρόσθεσε: «Επειδή είναι όμως ο Λάνθιμος του προτείναμε εναλλακτικές λύσεις στον Φιλοπάππου, γύρω από την Ακρόπολη ή στην Αρεοπαγίτου. Να βάλει τα πτώματα αυτά και να έχει φόντο απέναντι την Ακρόπολη, το οποίο δεν φαίνεται να έγινε δεκτό από τους συνεργάτες του κύριου Λάνθιμου».

Θα προσπεράσουμε την καθεστωτική αντίληψη σύμφωνα με την οποία τα μέλη του ΚΑΣ αισθάνονται πως έχουν τα εφόδια να κάνουν υποδείξεις που αφορούν την τοποθεσία γυρίσματος ενός κινηματογραφικού έργου , και θα ζητήσουμε μία διευκρίνιση.

Συγκεκριμένα, ζητάμε από το ΚΑΣ να διατυπώσει (γραπτά ή προφορικά) τον τρόπο που ερμηνεύει τους συμβολισμούς και τις αξίες της Ακρόπολης, έτσι ώστε να κατανοήσουμε με ποιον τρόπο αυτές θίγονται από το συγκεκριμένο έργο, και παράλληλα πώς συνάδουν με όλες τις πολυάριθμες εκδηλώσεις, γυρίσματα ταινιών, μουσικών-βίντεο κλπ, που έχουν λάβει την έγκριση του συμβουλίου στο παρελθόν.

Αν οι νεκροί που κείτονται στην Ακρόπολη στη σκηνή της νέας ταινίας του Λάνθιμου, σε ένα υποθετικό σενάριο όπου η σκηνή αφορά την Επανάσταση του 1821, ήταν οι νεκροί ήρωες της Επανάστασης κατά την πολιορκία του Ιερού βράχου θα ήταν ίδια η απάντηση; Θα ήταν άραγε «… ασύμβατες με τους συμβολισμούς που εκπέμπει και τις αξίες που προβάλλει η Ακρόπολη και ιδιαιτέρως ο Παρθενώνας».

Τέλος, αναλογιζόμενοι και το πρόσφατο περιστατικό του βανδαλισμού στην έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου», αλλά και τις βίαιες αντιδράσεις που προκάλεσε η προβολή της ταινίας «Αδέσποτα Κορμιά» στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης το 2024, δεν μπορούμε παρά να απορήσουμε με το φόβο που γεννά το παράξενο, το αλλόκοτο και το φανταστικό στην τέχνη, ειδικά σήμερα όπου ο ανορθολογισμός επικρατεί απόλυτα στην καθημερινότητα μας.

Το ΔΣ της ΕΣΠΕΚ