Απολύσεις τμημάτων, προϋπολογισμός ανεξέλεγκτος, και ο Εγκέλαδος στα θεμέλια της ταινίας που κάποιοι περιμένουμε περισσότερο από κάθε άλλη φτιάχνει σεισμούς που θυμίζουν το σετ των «γυρισμάτων που ήταν το Βιετνάμ». Καλώς ήλθατε στον κόσμο του Φράνσις Φορντ Κόπολα.
Δεν μαθαίνεις στο γέρικο σκυλί νέα κόλπα. Στην περίπτωση του Κόπολα βέβαια και νέο σκυλί όταν ήταν, είχε δική του ατζέντα στα κόλπα και σπάνια υπέφερε τον ζυγό ενός στούντιο με τον όποιο ορθολογισμό που συνεπάγεται αυτό.
Η αλήθεια είναι πώς ταυτόχρονα με τον προβληματισμό για τα νέα που καταφθάνουν από την Ατλάντα, μεσούντων των γυρισμάτων του «Megalopolis», δύσκολα αποφεύγει κανείς ένα μειδίαμα. Ίσως γιατί κάπου μέσα σου πανηγυρίζεις που ένας μεγάλος δεν γερνά στ' αλήθεια ποτέ. Ίσως και γιατί αυτός ο μεγάλος - και δεν έχει και πολλούς να τον κοιτάνε στα μάτια - παίζει το τελευταίο του χαρτί με την τρέλα, την «ανωριμότητα» και την μανία του δημιουργού-εφευρέτη, του ανυπότακτου «τρελού δημιουργού».
Αυτά βέβαια είναι η ρομαντική εκδοχή - την οποία ο υπογράφων θα κρατήσει μέχρι τέλους πάντως. Έξω από αυτήν μια ταινία είναι - και πάντα ήταν - μια συλλογική υπόθεση και η φρενίτιδα που ακούγεται πώς επικρατεί στο πλατώ του «Megalopolis» μοιάζει πυριτιδαποθήκη για τις επαγγελματικές ζωές πολλών εμπλεκομένων. Πρωτίστως φυσικά του Κόπολα που έχει μπει all in στην ιστορία υλοποίησης του πιο μεγάλου του οράματος και όχι μόνο πάει βουρ για (μια ακόμα) χρεωκοπία, αλλά επί της παρούσης, σε μια κατάσταση που μυρίζει «Αποκάλυψη», είναι αμφίβολο εάν και πώς θα αποδράσει και θα ολοκληρωθούν τα γυρίσματα.
Φήμες λένε ότι αυτή τη στιγμή καλλιτεχνικό τμήμα στην ταινία δεν υπάρχει - ο Κόπολα απέλυσε σκηνογράφο και καλλιτεχνικό διευθυντή. Στις αρχές Δεκεμβρίου είχε χάσει και ολόκληρο των τμήμα των οπτικών εφφέ...Ο προϋπολογισμός των αρχικά 120 εκατομμυρίων έχει ήδη αρχίσει να ανηφορίζει - κι όλα αυτά προτού η ταινία ολοκληρώσει γυρίσματα και εισέλθει στην πανάκριβη για το είδος του sci-fi φάση του post production. Πηγές αναφέρουν ότι το ενδεχόμενο να μην αντέξει το δικό της βάρος η παραγωγή είναι πιθανό. Ο Κόπολα δεν έχει ανταποκριθεί με δηλώσεις επί του θέματος.
«Δεν υπάρχει καλή απάντηση εδώ», αναφέρει στέλεχος της παραγωγής, «ο Κόπολα θα χρειαστεί πολλά περισσότερα χρήματα απ' όσα έχει επενδύσει και θα είναι δύσκολο χάπι να καταπιεί το να μην το ολοκληρώσει».
Ο Κόπολα δεν απολύει για πρώτη φορά τμήμα, είχε κάνει το ίδιο με τους υπευθύνους των οπτικών εφφέ του «Δράκουλα» 30 χρόνια πριν - κι εκείνο είχε και υψηλή επίβλεψη από major studio. Η έξοδος πάντως των Μπεθ Μικλ και Ντέβιντ Σκοτ (σκηνογράφος και καλλιτεχνικός διευθυντής) είναι σοβαρό τραύμα και μεσούσης της παραγωγής η χρονοτριβή αντικατάστασής τους είναι μεγάλο πλήγμα. Οι δύο επαγγελματίες δεν έχουν σχολιάσει στον Τύπο - λογικά είναι με υπογλώσσια οι άνθρωποι. «Επικρατεί απόλυτη τρέλα στο σετ», δηλώνει άτυπα ένας εκπρόσωπος επαγγελματία εκ των απολυμένων ομάδων.
Παρά τις ομαδικές εξόδους ο Κόπολα προσλαμβάνει αντικαταστάτες μέσα στην εβδομάδα, αναφέρουν πηγές. «Υπάρχει ένα τρόπος που όλοι πιστεύουν ότι μπορεί να γίνει μια ταινία και ενοχλείται κόσμος όταν έχεις μια ιδέα που εναντιώνεται σε αυτόν τον τρόπο. Οι άνθρωποι μπορεί να είναι αμετακίνητοι αλλά κάποτε η άλλη ιδέα αντιπροσωπεύει αυτό που επίκειται στο μέλλον. Κι αυτό είναι άξιο σκέψης», απαντά ο Κόπολα από τον Μάρτιο του 2022 και δεν μπορείς να μην απολαμβάνεις έναν τύπο που ξαπόστασε 25 χρόνια, έκανε ολότελα άλλο σινεμά και τώρα επιστρέφει σε μια αγνώριστη βιομηχανία και επιχειρεί να επιβάλλει πράγματα που ούτε στο παρελθόν συνέβαιναν αβασάνιστα. Όπως στους «Νονούς», στο «One from the Heart», στο «Cotton Club» και βέβαια στην «Αποκάλυψη Τώρα», έτσι και εδώ, το πλατώ του Κόπολα είναι...Coppoland κι έχει δικούς της νόμους. Αν θα αντέξει βέβαια αυτή τη φορά - κι αν το έργο θα μπορέσει να υπερβεί τόση ένταση εάν κι εφ' όσον ολοκληρωθεί - είναι μια εντελώς άλλη ιστορία.
Μια ιδέα αυτής που επαναλαμβάνεται, και της ιδιοσυγκρασίας που δεν γερνά ποτέ, εδώ: