Το SAG δείχνει «CODA»! Η απρόσμενη Ένωση των Ηθοποιών έδωσε τα αναλόγως απρόσμενα βραβεία της
Το καστ του «CODA» ήταν ο νικητής του επιτελείου, η Τζέσικα Τσάστεϊν πανηγυρίζει την πρώτη της ατομική κατάκτηση, ενώ και ο Γουίλ Σμιθ ανεβαίνει για πρώτη φορά στο πιο ψηλό σκαλί του βάθρου της Ένωσης των ομότεχνών του.
Να ξεκινήσουμε με τους νικητές των 28ων βραβείων της Ένωσης των Ηθοποιών, ώστε να περάσουμε εν συνεχεία σε μια πιο στατιστική προσέγγιση των κινηματογραφικών.
Το βραβείο του επιτελείου πήγε στην ταινία της Σιαν Χέντερ, «CODA», πράγμα που αυτομάτως ανεβάζει (κάπως) τις μετοχές της ταινίας που αφήνει ίχνος στην από κει μεριά του Ατλαντικού. Το εν μέρει κωφό επιτελείο των Μαρλί Ματλίν, Τρόι Κατσούρ, Ντάνιελ Ντουράντ και Εμίλια Τζόουνς, Φέρντια Γουόλς-Πίλο και Εουτζένιο Ντέρμπεζ, επιράτησε των αντίστοιχων του «Μην Κοιτάτε Πάνω», «Belfast», «Ο Οίκος των Γκούτσι» και «King Richard».
O Τρόι Κάτσουρ, ο πρώτος κωφός νικητής στην ιστορία του θεσμού, κατέκτησε και το βραβείο Υποστηρικτικού Ηθοποιού, δυναμώνοντας την οσκαρική του υποψηφιότητα «σε βάρος» των Κιάραν Χιντς για το «Belfast» και, κυρίως, του Κόντι Σμιτ-ΜακΦί για την «Εξουσία του Σκύλου». Η κατηγορία πλέον είναι ανοιχτή εντελώς - και αν γέρνει η πλάστιγγα είναι προς το μέρος του κωφού ηθοποιού, που κατασυγκινημένος έλαβε χθες το βραβείο του στην Ένωση. Δίπλα του η Μαρλί Ματλίν που πολλά-πολλά χρόνια πριν είχε κερδίσει το Όσκαρ Πρώτου Γυναικείου στα «Παιδιά Ενός Κατώτερου Θεού» (1986) - και αυτή σε έναν συγκινητικό λόγο με το βάρος της ζώσας ιστορίας πάνω του.
Η Τζέσικα Τσάστεϊν έχει κερδίσει ως μέρος επιτελείου SAG (για το «Help» του 2011), πλέον είναι και solo νικήτρια-έκπληξη (;) για τα «Μάτια της Τάμι Φέι», κάνοντας λίγο πιο κει την Νικόλ Κίντμαν για τα Όσκαρ, αν και κανείς πρέπει να επισυνάψει ότι στην 5άδα των SAG δεν είναι παρούσα η Κρίστεν Στιούαρτ («Spencer»), σε μια από τις αστειότερες παραλείψεις της 28χρονης, γενικώς σοβαρής, ιστορίας του θεσμού. Lady Gaga και Τζένιφερ Χάντσον ήταν προσθήκες στην εδώ 5άδα, με την Πενέλοπε Κρουζ να αντικαθιστά την έτερη εκ των δύο για την οσκαρική ομάδα. Η βραβευθείσα ενδέχεται να παίρνει κρίσιμο προβάδισμα εδώ, έναντι των Ολίβια Κόλμαν («Η Χαμένη Κόρη»), Νικόλ Κίντμαν («Being the Ricardos») και Κρίστεν Στούαρτ («Spencer»), μια τετράδα τρομερά αμφίρροπη, με μόνο την Πενέλοπε, θεωρητικά, να «συμπληρώνει».
Στον Ανδρικό Ρόλο ο Γουίλ Σμιθ εξακολουθεί αυτό που μοιάζει με ακάθεκτη κίνηση προς το πρώτο του αγαλματίδιο. Ο πρωταγωνιστής του «King Richard» (ε.τ. «Η Μέθοδος των Γουίλιαμς») βραβεύεται για πρώτη φορά με SAG, έχοντας απέναντί του το ακριβές καθρέφτισμα που θα αναμετρηθεί και στα Όσκαρ, δηλαδη τον Μπαρδέμ των «Ricardos», τον Κάμπερμπατς του «Σκύλου», τον Ουάσινγκτον του «Μακμπέθ» και τον Γκάρφιλντ του «Tick Tick...Boom!». Παραμένει το ενισχυμένο ακλόνητο φαβορί.
Στον Υποστηρικτικό Γυναικείο η Αριάνα ΝτεΜπόουζ, η Αφρο-Λατίνα, ανοιχτά queer χορεύτρια/ηθοποιός από το «West Side Story», πανηγύρισε το «επιτέλους πέρασμά της» στις τάξεις των ηθοποιών μετά από μια μακρά πορεία στον χορό, το μιούζικαλ και το Μπρόντγουεϊ. H 31χρονη ηθοποιός/χορεύτρια είχε απέναντί της μια σχεδόν εντελώς άλλη 4άδα από αυτήν που θα βρει μπροστά της στα Όσκαρ, καθώς μόνο η Κίρστεν Ντανστ από την «Εξουσία του Σκύλου» τα κατάφερε στα εξοντωτικά φέτος SAG. Ρουθ Νέγκα (έξοχη στο «Passing»), Μπάλφι στο «Belfast» και Μπλάνσετ στο «Nightmare Alley» αντικαταστάθηκαν στα Όσκαρ από τις Τζέσι Μπάκλεϊ («Χαμένη Κόρη»), Ονζανού Έλις («King Richard») και Τζούντι Ντεντς («Belfast»), κάπου ανάμεσά τους υπάρχει μια καλύτερη μάλλον πεντάδα, αλλά ας πούμε ότι οι Ηθοποιοί ξέρουν καλύτερα. Κι έτσι πάντως η Αριάνα ΝτεΜπόουζ είναι γερό φαβορί για φέτος.
Στην τηλεόραση έχουμε μείζονα νίκη - έκπληξη για το «Squid Game», που κέρδισε και στις κατηγορίες Ανδρικού & Γυναικείου Ρόλου και ευτυχώς να λέει το Netflix διότι στον Κινηματογράφο μπήκε στην βραδιά με 10 υποψηφιότητες και βγήκε με μηδέν βραβεία. Ειδικά ο Λι Γιουνγκ-Γε και η Γιουνγκ Χο-Γιον, πρωταγωνιστής και πρωταγωνίστρια του «Squid Game» συνιστούν μεγάλες εκπλήξεις στις τηλεοπτικές ερμηνείες.
Γενικότερα στα τηλεοπτικά, Netflix και HBO Max ήρθαν ισόπαλα με σειρές όπως τα «Succession» (βραβείο επιτελείου στο Δράμα), «Hacks», «Mare of Easttown», «Ted Lasso» και βέβαια το «Squid Game».
Στις εκπλήξεις της βραδιάς, όχι των βραβείων, ήταν και η εμφάνιση των Λίζα Κούντροου και Μάιρα Σορβίνο, 25 χρόνια μετά το «Romy and Michele High School Reunion», που παρουσίασαν το καλύτερο comedy ensemble για την Τηλεόραση. Reunion στο reunion.
Ο Μπράιαν Κοξ δε («Succession»), μίλησε για τον πόλεμο στην Ουκρανία και για το ότι οι συνάδελφοι στην Ρωσία αντιμετωπίζουν, είπε, ποινή εσχάτης προδοσίας αναφερόμενοι στην Ουκρανία. Στη συνέχεια προέτρεψε σε αλληλεγγύη τους συναδέλφους του. Που είναι ο Ρίκι Ζερβέις όταν τον χρειάζεσαι; («I don't care»).
Ανάμεσα στους βραβευθέντες της τηλεόρασης συγκαταλέγεται και η Κέιτ Γουίνσλετ βέβαια για το «Mare of Easttown» (Γυναικεία Ερμηνεία σε Μίνι Σειρά), ο Μάικλ Κίτον, που ήταν στην τουαλέτα και άφησε την Σάλμα Χάγιεκ ρέστη και έντρομη να περιμένει με stage fright στη σκηνή να του δώσει το βραβείο (μίλησε κι αυτός για τον Πρόεδρο Ζελένσκι και το ότι «πολεμά τον Πόλεμο» - Ρίκι) ενώ μετά ξανοίχθηκε στα σχετιζόμενα με το «Dopesick» οπιοειδή και τον αμερικανικό εθισμό σε αυτά - κυριολεκτικά ακούς τον μετρητή των ratings να κρασάρει σε τέτοια στιγμές των βραβεύσεων.
Τέλος, το αυθεντικά συγκινητικότερο μέρος των βραβεύσεων, το in memoriam των εκλιπόντων - ήδη αρκετοί και για τις βραβεύσεις του 2023... - με πρόσωπα όπως οι Έντ Άσνερ, Μπομπ Σάγκετ, Έλεν ΜακΡόρι, Νόρμαν Λόιντ, Νεντ Μπίτι, Μπέτι Γουάιτ και βέβαια των βεβαίων Πίτερ Μπογκντάνοβιτς και Σίντνεϊ Πουατιέ, ήδη τεράστες απώλειες στην χρονιά που διανύουμε, χρονιά που γρήγορα έχει διαλύσει κάθε σύννεφο αισιοδοξίας που γεννά το πρώτο διάστημα ενός νέου έτους.
Και του χρόνου, αν προφτάσουμε.