Kάννες 2022: Το «Tchaikovsky's Wife» είναι ένα αυθεντικό κινηματογραφικό ντελίριο - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
13:47
21/5

Kάννες 2022: Το «Tchaikovsky's Wife» είναι ένα αυθεντικό κινηματογραφικό ντελίριο

Η καλύτερη μέχρι στιγμής ταινία του διαγωνιστικού, είναι ένα μουντό στιγμιότυπο πολύ υψηλής αισθητικής από την άγνωστη ζωή του Τσαϊκόφσκι, μέσα από τα μάτια μιας γυναίκας που αγάπησε πολύ. 

Αποστολή στις Κάννες: Θοδωρής Καραμανώλης

Μόνιμος πλέον στα διαγωνιστικά τμήματα του φεστιβάλ των Καννών, ο Κιρίλ Σερεμπρένικοφ εμπνέεται από τη ζωή του Τσαϊκόφσκι παρουσιάζοντας μια ατυπική βιογραφία με πρωταγωνίστρια την Αντονίνα Μιλιούκοβα, ενός ευγενούς καταγωγής και μικρού το δέμας κοριτσιού, που βλέπει τον ανερχόμενο συνθέτη σε ένα από τα πάρτι της θείας της και αποφασίζει πως θα είναι ο άντρας της ζωής της. Αρχικά του ζητάει να βρεθούν δια αλληλογραφίας, στη συνέχεια του εξομολογείται τον άσπιλο (ακόμη) έρωτά της, στο τέλος ο Τσαϊκόφσκι δέχεται να την παντρευτεί, αφού όμως την προειδοποιήσει πως δεν θα είναι ο καλύτερος σύζυγος. Η Αντονίνα όμως δεν τον άκουγε...

Σε ό,τι έχει να κάνει με το Ρώσσο μουσουργό, το σενάριο που υπογράφει ο ίδιος ο Σερεμπρένικοφ εξαντλείται στην καταπιεσμένη ομοφυλοφιλία του, που μαζί με την ασθενική του κράση χαρακτηρίζουν ολόκληρη τη συμπεριφορά του στο πλαίσιο της ταινίας. Ο Τσαϊκόφσκι περιφέρεται σαν μία καταπονημένη ιδιοφυΐα που αδυνατεί να βρει την απαραίτητη ηρεμία για να δουλέψει. Απέναντι του όμως πρωταγωνιστεί ένας πραγματικός χείμαρρος, αφού το ερωτοχτυπημένο κορίτσι δεν αργεί να μετατραπεί σε ασταθές ηφαίστειο αισθήσεων (και παραισθήσεων), έτοιμο ανά πάσα στιγμή να εκραγεί. Η Μιλιούκοβα παρουσιάζεται σαν μια γυναίκα ολοκληρωτικά δοσμένη στον Τσαϊκόφσκι, τόσο που ξεπερνάει το επίπεδο της εμμονής και στο δεύτερο μισό κατεβαίνει σταδιακά τα σκαλιά της παράνοιας. Ο Σερεμπρένικοφ όλα αυτά τα παρακολουθεί σαν μελό δωματίου, σαν ένα υψηλής αισθητικής ψυχόδραμα που εκτυλίσσεται κατά κύριο λόγο σε σαλόνια, δικηγορικά γραφεία και κρεβατοκάμαρες.

Το πλαισιώνει ωστόσο με μία αποστομωτική αναπαράσταση της τσαρικής Ρωσίας που εντυπωσιάζει με τις τεχνικές κι αισθητικές λεπτομέρειες. Όσον αφορά τη μουσική, δεν ακούγονται παρά ελάχιστες νότες από τα έργα του Τσαϊκόφσκι, υπάρχει όμως ένα δραματικό πιανιστικό θέμα τεμαχισμένο σε σκηνές. Είναι από νωρίς σαφές, πως ο Σερεμπρένικοφ το παρουσιάζει τμηματικά για να ενορχηστρωθεί σε κάτι μεγαλύτερο στη συνέχεια. Στην αρχή της ιστορίας επίσης μοιάζει το πλέον παράταιρο αισθητικό στοιχείο. Είναι σαν οι νότες από ένα πελώριο πιάνο να πέφτουν βαριές κι απόλυτες, για να πνίξουν ένα θορυβώδες και μουντό σκηνικό. Η φωτογραφία είναι μια ξεχωριστή ειδική αποστολή, καθώς έχουν αξιοποιηθεί μόνο φυσικές πηγές και πολύ μεγάλα διαφράγματα. Τόσο που όταν οι ηλιαχτίδες περνούν μέσα από τα πλήκτρα και ξεχύνονται στο καρέ, είναι σαν να παίρνει φωτιά ολόκληρη η οθόνη. Αν συνυπολογίσουμε την καλλιτεχνική διεύθυνση που οδηγεί και σε ένα βαθμό τιθασεύει όλα αυτά, το εικαστικό κομμάτι είναι αξιοσημείωτο επίτευγμα αντάξιο της ιδιοφυΐας του συνθέτη. 

Και λέμε σε ένα βαθμό γιατί η κατά βάση στη σκηνοθεσία δεν υπάρχει φρένο. Το «Tchaikovsky’s Wife» είναι μια εθελούσια κι ελεύθερη πτώση σε ένα πυρετώδες όνειρο, που ξεκινάει απλό και όμορφο, αν και λίγο ξεκούρδιστο. Όσο κατεβαίνουμε όμως τα παχύρρευστα στρώματα της αλλόκοσμης ατμόσφαιράς του, ανακαλύπτουμε κάτι φύσει και θέσει τολμηρό, έναν έκρυθμο κόσμο μέσα από τα μάτια μιας γυναίκας που όπως κι ο σκηνοθέτης, τα δίνει όλα χωρίς να την ενδιαφέρουν οι συνέπειες. Στον πυρήνα όλου αυτού βρίσκεται ένα αυθεντικό κινηματογραφικό ντελίριο, ένας παροξυσμός που εκδηλώνεται με καλλιτεχνικές μορφές πέρα από το σινεμά. Όσο πλησιάζουμε στο all-in του φινάλε συμβαίνουν πράγματα που σίγουρα θα προκαλέσουν τη λογική και τις αισθήσεις ακόμη και του πιο σκληροπυρηνικού θεατή. Τότε όμως είναι που τα αισθητικά στοιχεία δένουν σε κάτι μοναδικό, κάτι μεγαλειώδες. Κάτι αντάξιο και του Τσαϊκόφσκι, αλλά και μιας γυναίκας καταραμένης, όχι μόνο επειδή δεν μπορούσε να αγαπηθεί από τον άντρα της, αλλά και γιατί ο κόσμος δεν άφηνε την ίδια να αγαπήσει. Κι αν κρίνουμε από το μέγεθος και τα συντρίμμια της αυτοκαταστροφής, στο μικρό ανάστημά της χώραγε υπέρμετρα πολλή αγάπη. 

Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2022: Το «Scarlet» του Πιέτρο Μαρσέλο θα το ζήλευε κι ο Ζακ Ντεμί
Κάννες 2022: «Armageddon Time», μια ήσυχη, αυστηρά προσωπική ιστορία ενηλικίωσης από τον Τζέιμς Γκρέι
Κάννες 2022: Η μεγάλη φεστιβαλική επιστροφή του Τομ Κρουζ και όσα είπε στη συνέντευξη καριέρας που παραχώρησε
Κάννες 2022: Αποθεωτική έναρξη με Ζελένσκι και Ζόμπι
Ενημερωθείτε αναλυτικά για το πρόγραμμα του 75ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών
Η Ελλάδα στις Κάννες: Η ελληνική παρουσία στο 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών

Βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ανταποκρίσεις, κριτικές, νέα και αφιερώματα του φετινού Φεστιβάλ Καννών εδώ: www.cinemagazine.gr/cannes_2022/

Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr ταξιδεύει στις Κάννες με την AEGEAN και σας προσφέρει καθημερινές ανταποκρίσεις. Το 75o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών διεξάγεται μεταξύ 17 - 28 Μαΐου 2022.