Κάννες 2022: Η μεγάλη φεστιβαλική επιστροφή του Τομ Κρουζ και όσα είπε στη συνέντευξη καριέρας που παραχώρησε - νεα || cinemagazine.gr
9:13
19/5

Κάννες 2022: Η μεγάλη φεστιβαλική επιστροφή του Τομ Κρουζ και όσα είπε στη συνέντευξη καριέρας που παραχώρησε

Ακριβώς 30 χρόνια αφότου βρέθηκε για τελευταία φορά εδώ «κουβαλώντας» ταινία - ο «Μακρινός Ορίζοντας», ταινία λήξης του τότε Φεστιβάλ - ο Τομ Κρουζ επέστρεψε στις Κάννες εν μέσω θριαμβευτικής υποδοχής. Το cinemagazine.gr βρέθηκε στην πολυαναμενόμενη συνέντευξη που έδωσε.

Αποστολή στις Κάννες: Λουκάς Κατσίκας

Από την τελευταία εκείνη επίσκεψή του το 1992, βέβαια, μέχρι τώρα, ελάχιστα πράγματα θυμίζουν πια το χολιγουντιανό τοπίο μέσα στο οποίο ο Κρουζ γαλουχήθηκε και μας συστήθηκε ως ηθοποιός, έστω κι αν η αφορμή του ερχομού του στις Κάννες είναι η φεστιβαλική προβολή του «Top Gun: Maverick», της συνέχειας στην ταινία που το 1986 τον κατοχύρωσε ανεπιστρεπτί ως τεράστιο ανά τον κόσμο σταρ. 

Ο ίδιος πάντως φαίνεται να αντιστέκεται σθεναρά όχι μόνο στην ιλιγγιώδη (και προοδευτικά αποκαρδιωτική) αλλαγή των ηθών στη σημερινή βιομηχανία του θεάματος, παραμένοντας αδιαπραγμάτευτα υπέρμαχος της κινηματογραφικής εμπειρίας έναντι κάθε streaming εναλλακτικής, αλλά και στον χρόνο που έχει περάσει. Γιατί μπορεί σε λίγες εβδομάδες να γιορτάζει τα 60ά του γενέθλια, όμως ο Τομ Κρουζ που αντικρίσαμε σήμερα στη συνέντευξη που παραχώρησε ενώπιον πολυπληθούς κοινού παραμένει σταθερά αγέρωχος, φωτογενής, αθλητικός και με απαράλλαχτο το αστραφτερό χαμόγελο που αποτελούσε εξαρχής σήμα κατατεθέν του. 

Όλα ξεκίνησαν με ένα χορταστικό βίντεο που επιχείρησε σε δέκα και κάτι λεπτά να συνοψίσει μια καριέρα εκτεινόμενη σε πέντε (5) δεκαετίες, με δημοφιλείς σκηνές και χαρακτηριστικές ατάκες από όλες τις ταινίες του Κρουζ. Μόλις τα φώτα της γεμάτης αίθουσας άναψαν ο ηθοποιός εμφανίστηκε στη σκηνή, casually ντυμένος στα σκούρα, για να δεχτεί ένα παρατεταμένο χειροκρότημα και κατόπιν τις ερωτήσεις του (κατά τη γνώμη μας εξαιρετικά ατυχούς ως επιλογή) Γάλλου συντονιστή της συνέντευξης. 

Ακολουθούν τα σημαντικότερα σημεία της κουβέντας αυτής:

Πρώτα και πάνω απ' όλα, το σινεμά. Ο Κρουζ ήταν ανέκαθεν μαθητής του κινηματογράφου, εξισορροπώντας την σχολή που δεν φοίτησε ποτέ. «Ήθελα να γνωρίζω κάθε ξεχωριστό τμήμα της παραγωγής τι κάνει. Η σχολή μου ήταν τα πλατώ».

Και συνεχίζει: «Ήμουν στο «'Taps' και νάσου ο Τζορτζ Σκοτ κι εγώ να μιλάμε για το 'Πάτον' και να μου λέει για το 'Dr. Strangelove'. Δεν με ενδιέφεραν τα κουτσομπολιά, αλλά η δουλειά καθαυτή και πώς μεταφράζεται σε κινηματογράφο. Ήθελα να ξέρω για τις ερμηνείες, για τους φακούς, για την επίδραση του περιβάλλοντος στο φως του κάδρου, την γκαρνταρόμπα. Ακόμα θέλω να έχω αυτή την εμπειρία, θέλω να καταλάβω πώς λειτουργεί αυτή η τέχνη και πώς μπορώ να την σπρώξω παραπέρα».

Σε πολλά σημεία της κουβέντας η ιδέα ήταν πώς «θέλεις να κάνεις μια ταινία που θα ψυχαγωγήσει και εμπλέξει το κοινό σε όλη της την διάρκεια; Θέλω αυτή η εμπειρία να μην είναι μόνο για μένα». Μέρος αυτού, το αδυσώπητο μάρκετινγκ που κάνει ο ίδιος ταξιδεύοντας σε όλον τον κόσμο για να προωθήσει τις ταινίες: «Θέλω να βλέπω τις ταινίες με το κοινό, ειδικά με κοινό πέρα από τον Ατλαντικό. Τι τους αρέσει; Πώς μεταφράζεται η ταινία σε αυτούς;».

Κι όταν τον ρωτούν γιατί κάνει τις κασκάντες του, η απάντηση είναι δεδομένη: «Κανείς δεν ρώτησε τον Τζιν Κέλι γιατί χορεύει. Είναι μέρος της ίδιας στάσης. Πώς μπορώ να ψυχαγωγήσω και να εμπλέξω συναισθηματικά το κοινό στην ταινία για να λειτουργήσει;».

Και μετά η ερώτηση του ενθουσιασμού της αίθουσας: Θα έπαιζε το «Top Gun» σε πλατφόρμα; «Όχι, αυτό δεν θα συμβεί ποτέ, ήταν η συμφωνία εξαρχής, ποτέ δεν θα συνέβαινε αυτό», με την αίθουσα να διακόπτει χειροκροτώντας ενθουσιωδώς.

Με όποιον δάσκαλο καθίσεις, τέτοια και τόσα γράμματα θα μάθεις. Το αυτό ισχύει και με το φαινόμενο Κρουζ. Για κάποιους το σινεμά που αντιπροσωπεύει είναι αδιάφορο, ή λιγότερο ενδιαφέρον εν πάση περιπτώσει. Για άλλους ακόμα και οι συνεντεύξεις του αντιπροσωπεύουν ακριβώς αυτό, μια αδυσώπητη επαναφορά των βασικών αρχών του πώς γίνεται κανείς σούπερσταρ, της ζωής ή του κινηματογράφου δεν έχει σημασία. Από μια πλευρά, πράγματι, οι συνεντεύξεις του μπορεί να είναι μια θύελλα αγάπης για τον κινηματογράφο, κάτι που μπορεί να σε ξεσηκώσει με το πώς ένας τύπος από το πουθενά, αυτοδημιούργητος τελικά, είναι εδώ και χρόνια το poster boy μιας εποχής που σχεδόν μόνος κρατά στα πόδια της, μιας εποχής που το blockbuster ενδιαφέρεται αναλογικά (διπλά εννοούμενο αυτό) για τον θεατή του.

Με τα παραπάνω είναι πάντοτε αισιόδοξη μια κουβέντα με τον Τομ Κρουζ. Αλλά αν κάποιος ενδιαφερόταν για ένα παραλειπόμενο, μια πληροφορία, ένα «κουτσομπολιό» ή κάτι λίγο παραπέρα από τις ταινίες και πώς να τις φτιάξεις πιο καλές, ο Κρουζ παραμένει σταθερά ένα επτασφράγιστο μυστικό.

Διαβάστε ακόμη:
Ενημερωθείτε αναλυτικά για το πρόγραμμα του 75ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών
Η Ελλάδα στις Κάννες: Η ελληνική παρουσία στο 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών

Βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ανταποκρίσεις, κριτικές, νέα και αφιερώματα του φετινού Φεστιβάλ Καννών εδώ: www.cinemagazine.gr/cannes_2022/

Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr ταξιδεύει στις Κάννες με την AEGEAN και σας προσφέρει καθημερινές ανταποκρίσεις. Το 75o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών διεξάγεται μεταξύ 17 - 28 Μαΐου 2022.

Το κόκκινο χαλί της πρεμιέρας και η θερμή υποδοχή της ταινίας στο Φεστιβάλ