Η Ελλάδα επιτέλους στον χάρτη των διεθνών παραγωγών: Όσα πρέπει να ξέρετε! ? αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
0:06
24/2

Η Ελλάδα επιτέλους στον χάρτη των διεθνών παραγωγών: Όσα πρέπει να ξέρετε!

Με αφορμή το digital talk που διοργανώνουν το 3ο Athens Fashion Film Festival με το ΕΚΟΜΕ για τη θέση της Ελλάδας στον χάρτη των διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών (Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου στις 11:00 π.μ.) το cinemagazine.gr ανοίγει τον φάκελο της προσέλκυσης παραγωγών για πραγματοποίηση γυρισμάτων στη χώρα μας, με οδηγούς τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΕΚΟΜΕ, Πάνο Κουάνη, και τους Αμερικανούς παραγωγούς Ρικ Πόρας («Lord of The Rings», «Contact») και Ρίτσαρντ Σάρκεϊ («Marco Polo» για το Netflix, «Warrior» και «John Adams» για το ΗΒΟ).

Από την Άντυ Δημοπούλου

Το ΕΚΟΜΕ προσφέρει οικονομικές ενισχύσεις προς τους παραγωγούς που επιλέγουν την Ελλάδα για προορισμό τους. Μπορείτε να μας δώσετε κάποια στοιχεία σχετικά με τις διεθνείς αιτήσεις παραγωγής που έχουν εγκριθεί από το 2018 μέχρι σήμερα και πώς μεταφράζεται αυτό σε χρήματα τα οποία επενδύθηκαν στη χώρα μας;

Πάνος Κουάνης: Από τον Απρίλιο του 2018 έως και τα τέλη του 2020, το ΕΚΟΜΕ στήριξε συνολικά 113 παραγωγές εκ των οποίων οι 51 ήταν διεθνείς (ευρωπαϊκές, διασυνοριακές, συμπαραγωγές με Ελλάδα και μία ασιατική) με ενδεικτικές χώρες προέλευσης: ΗΠΑ, Κορέα, Ισραήλ, Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Ισπανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Φιλανδία, Τουρκία, Κίνα, Αλβανία, Κύπρος, Σερβία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σουηδία, Σλοβενία, Αυστρία, Γεωργία. H συνολική επένδυση στη χώρα μας από τις 113 παραγωγές ανέρχεται περίπου στα 117 εκατομμύρια ευρώ ενώ υπολογίζεται ότι, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα, απασχολήθηκαν περίπου 25.996 εργαζόμενοι (ηθοποιοί, τεχνικοί, βοηθητικοί, συνεργεία κλπ.). Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι για την ολοκλήρωση αυτών των γυρισμάτων έχουν επιλεγεί πάνω από 100 τοποθεσίες σε όλη τη χώρα.

«Η Disney ξεκινάει τα γυρίσματα της ταινίας για τη ζωή του Γιάννη Αντετοκούνμπο στα τέλη της άνοιξης»

Τι μπορείτε να μας πείτε από τώρα για κάποιες διεθνείς παραγωγές που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στην χώρα μας μέσα στο προσεχές διάστημα;

Πάνος Κουάνης: Η Νία Βαρντάλος προγραμματίζει φέτος τα γυρίσματα στην Ελλάδα για το sequel (3ο μέρος) του «Γάμος αλά Ελληνικά» ενώ είμαστε σε προχωρημένες συζητήσεις με άλλες τέσσερις πολύ μεγάλες παραγωγές (εννοώντας προϋπολογισμού στην Ελλάδα άνω των 10 εκατ. ευρώ) που σχεδιάζουν να φέρουν γυρίσματα στη χώρα μας μέχρι το Σεπτέμβριο. Η Disney ξεκινάει τα γυρίσματα της ταινίας για τη ζωή του Γιάννη Αντετοκούνμπο στα τέλη της άνοιξης και ένας πολύ διάσημος σκηνοθέτης ήδη δρομολογεί τα γυρίσματα της νέας του ταινίας τον Ιούνιο. Αλλά και διεθνείς τηλεοπτικές σειρές βρίσκουν στην Ελλάδα τον κατάλληλο προορισμό για τα γυρίσματά τους. Για παράδειγμα, η γνωστή σειρά «Tehran», που προβάλλεται από την AppleTV, οργανώνει τα γυρίσματα του β’ κύκλου στη χώρα μας.

ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης

Σε ποιο βαθμό πιστεύετε ότι επηρέασαν οι συνθήκες της πανδημίας τις προγραμματισμένες δράσεις διεθνών παραγωγών;

Πάνος Κουάνης: Παρά τους περιορισμούς που προκάλεσε η πανδημία, στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκαν γυρίσματα από τις αρχές Μαΐου και έως τα τέλη του φθινοπώρου του 2020, καθώς πολλές ταινίες που είχαν προγραμματίσει την έναρξη των εργασιών παραγωγής κατάφεραν να μεταφέρουν τα γυρίσματα. Επίσης, χάρη στους χειρισμούς της χώρας μας στο θέμα της πανδημίας, δημιουργήθηκε μεγάλη αίσθηση ασφάλειας στους ξένους παραγωγούς και έτσι καταφέραμε να τραβήξουμε έργα που αρχικά είχαν προγραμματιστεί για άλλες χώρες.

Μέτρησε πολύ θετικά το γεγονός ότι στο ΕΚΟΜΕ κρατήσαμε ανοιχτό και πλήρως λειτουργικό το χρηματοδοτικό μας πρόγραμμα, με αποτέλεσμα να δεχόμαστε κανονικά αιτήσεις για το cash rebate και εν μέσω του πρώτου lockdown. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου ολοκληρώθηκαν στις Σπέτσες τα γυρίσματα της ταινίας «The Lost Daughter» σε σκηνοθεσία Μάγκι Τζίλενχαλ ενώ στην Ηλεία και την Εύβοια ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα της ταινίας «The Triangle of Sadness» του Ρούμπεν Έστλουντ, με τους συντελεστές να αποκομίζουν τις καλύτερες των εντυπώσεων εν μέσω πανδημίας. Καθώς διανύουμε το δεύτερο κύμα της πανδημίας που σαρώνει τον πλανήτη, έχει επηρεαστεί ο προγραμματισμός των διεθνών παραγωγών για το πρώτο πεντάμηνο του 2021. Εκτιμώ ότι μόλις το επιτρέψουν σε παγκόσμιο επίπεδο οι συνθήκες, η Ελλάδα θα αποτελέσει έναν κορυφαίο προορισμό για γυρίσματα, όπως διαφαίνεται ήδη από το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται.

Η χρηματοδότηση της επιχορήγησης του cash rebate, που είχε εξασφαλιστεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αφορούσε τα έτη 2018 έως 2022. Κρίνοντας και την μέχρι τώρα πορεία του κινήτρου έχει συζητηθεί η ανανέωση του για μετά το 2022 και, αν ναι, αναμένεται να δεσμευτεί μεγαλύτερο ποσό προς επιχορήγηση;

Πάνος Κουάνης: Η χρηματοδότηση της επιχορήγησης του cash rebate, που εξασφαλίστηκε από το ΠΔΕ, αφορά στο αρχικό ποσό των 75.000.000 ευρώ για την πρώτη περίοδο (2018- 2022). Το ποσό αυτό αναμένεται να ανανεωθεί, ανάλογα και με το ρυθμό απορρόφησης που παρουσιάζει το πρόγραμμα. Έχοντας υπόψη την πρόσφατη βελτίωση του cash rebate με την αύξηση στο 40% αλλά και τη λειτουργία του φορολογικού κινήτρου για επένδυση σε οπτικοακουστικά έργα (tax relief 30%), παρατηρούμε μεγάλη κινητικότητα από τις εταιρείες παραγωγής στην Ελλάδα και κυρίως στο εξωτερικό για την αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων.

Αυτού του είδους η θετική πορεία, σε συνδυασμό με τον ρυθμό επένδυσης που αναμένουμε για την επόμενη διετία, θα εξασφαλίσουν την επέκταση του προγράμματος και την κατ’ αναλογία ενίσχυση του ποσού που χρηματοδοτεί το cash rebate. Επειδή η προσέλκυση επενδύσεων στην οπτικοακουστική παραγωγή στην Ελλάδα είναι εθνικός στόχος, η προσπάθεια που κάνει το ΕΚΟΜΕ με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι προσηλωμένη στο στόχο βελτίωσης και ενδυνάμωσης των κινήτρων μας.

«Ολοκληρώθηκαν στις Σπέτσες τα γυρίσματα του "The Lost Daughter" σε σκηνοθεσία Μάγκι Τζίλενχαλ και στην Ηλεία και Εύβοια τα γυρίσματα της ταινίας του Ρούμπεν Έστλουντ»

Εκτός από το οικονομικό κίνητρο επιστροφής χρημάτων, υπάρχουν άλλες ενέργειες, προωθητικές ή συνεργασιών που σχεδιάζει το ΕΚΟΜΕ για να παρακινήσει κι άλλες διεθνείς παραγωγές να επιλέξουν την Ελλάδα ως χώρα γυρισμάτων, παραγωγής ή/και μετα-παραγωγής;

Πάνος Κουάνης: To EKOME συνεργάζεται στενά με τα υπουργεία Πολιτισμού και Τουρισμού, με το Υπουργείο Εξωτερικών και βεβαίως με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, τον ΕΟΤ, το Enterprise Greece και άλλους φορείς, προκειμένου να στηρίζει και να προβάλλει στοχευμένα το brand «Ελλάδα». Η προσπάθεια που κάνουμε με τις Περιφέρειες και τους Δήμους στο πλαίσιο λειτουργίας του Εθνικού Δικτύου των Film Offices, στοχεύει στην εξασφάλιση κάθε δυνατής διευκόλυνσης στις εταιρίες παραγωγής που επιλέγουν την Ελλάδα ως προορισμό γυρισμάτων.

Συγχρόνως, συμμετέχουμε σε διεθνείς αγορές (Αmerican Film Market, Berlinale, Clermont Ferrand, Annecy, Marche du Film Cannes κ.α) όπου παρουσιάζουμε τα επενδυτικά κίνητρα, τις ξεχωριστές τοποθεσίες και το έμπειρο επαγγελματικό δυναμικό που διαθέτει η Ελλάδα στον τομέα της οπτικοακουστικής παραγωγής. Παράλληλα, έχουμε ενεργό παρουσία στα εγχώρια Φεστιβάλ, στηρίζοντας την προσπάθειά τους και συμβάλλοντας ουσιαστικά στο να εδραιωθεί η θέση της χώρας μας στην παγκόσμια οπτικοακουστική βιομηχανία.

Richard SharkeyΜεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα βλέπουμε να εμπλουτίζουν τον κατάλογό τους συμπεριλαμβάνοντας μη αγγλόφωνο περιεχόμενο σειρών ή και ταινιών (για παράδειγμα αυτή τη στιγμή το Netflix προβάλει σειρές και ταινίες στα ισπανικά, ιταλικά, γαλλικά, σουηδικά κ.α.). Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που θα αποτελούσαν κίνητρο για ένα μεγάλο τηλεοπτικό δίκτυο ώστε να επενδύσει σε μία παραγωγή;

Ρίτσαρντ Σάρκεϊ: Οι πλατφόρμες ψηφιακών προβολών με τις οποίες συνεργάζομαι εδρεύουν κυρίως στις ΗΠΑ, αλλά είναι απολύτως προσανατολισμένες σε ένα παγκόσμιο πλάνο για το μέλλον τους. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπαίνουν στην παραγωγή μόνο αγγλόφωνων ιστοριών που μαζί με αυτές έρχεται και το υψηλό κόστος της μεταφοράς ηθοποιών και συντελεστών σε διάφορα μέρη του κόσμου για να διατηρήσουν την αγγλική γλώσσα. Αναζητούν ευκαιρίες για να συνεργαστούν με κατά τόπους παραγωγούς και δημιουργούς από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου με ένα αποδεδειγμένο ιστορικό υψηλής ποιότητας προγραμμάτων και να εντάξουν αυτές τις τοπικές παραγωγές σε μία παγκόσμια πλατφόρμα. Αυτό θα εξυπηρετεί την τοπική βάση της πλατφόρμας σε κάθε χώρα, αλλά και την πλατφόρμα γενικά να διευρύνει το κοινό της.

Εκτός από το κατάλληλο σκηνικό, ποιες άλλες ανάγκες πρέπει να καλύπτει μία χώρα ώστε να την επιλέξει ένας location manager (υπεύθυνος/η διαχείρισης χώρων);

Ρίτσαρντ Σάρκεϊ: Αυτό που ενδιαφέρει έναν υπεύθυνο διαχείρισης χώρων αρχικά είναι η τοποθεσία να εξυπηρετεί την ιστορία, ωστόσο, πίσω από αυτήν την αρχή, οι καλύτεροι location managers οφείλουν να εντοπίζουν σημεία για γύρισμα που υποστηρίζονται από έμπειρο και καταρτισμένο τοπικό προσωπικό και μία εθνική πολιτική κινηματογράφησης που ουσιαστικά θα ενθαρρύνει τόσο με την παροχή τοπικής υποδομής σε εξοπλισμό και ανθρώπινο δυναμικό όσο και με την παροχή οικονομικού κινήτρου ή την επιστροφή χρημάτων για την επένδυση σε μια οικονομία. Προφανώς, αν η οικονομία μίας χώρας δεν είναι φερέγγυα ή δεν παρέχει κάποιο οικονομικό όφελος, η παραγωγή θα στραφεί αλλού για τα γυρίσματα.

Πόσο καθοριστική για να κερδηθεί το ενδιαφέρον μεγάλων διεθνών παραγωγών ήταν η ελληνική πρωτοβουλία cash rebate (επιστροφής χρημάτων);

Ρικ Πόρας: Παρότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες για την επιλογή μίας τοποθεσίας από μία παραγωγή, ένα ανταγωνιστικό πρόγραμμα φοροαπαλλαγής είναι το πρώτο πράγμα που εξετάζεται και αναλύεται.

Εκτός από την οικονομική ευελιξία και διευκόλυνση, ποια άλλα κίνητρα πρέπει να προσφέρει μία χώρα για να προσελκύσει επενδύσεις από μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές;

Ρικ Πόρας: Όταν γυρίζαμε τον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών», δεν είχαμε απλώς την οικονομική υποστήριξη από επιχειρήσεις και το κράτος στην εξέλιξη της υποδομής με τρόπους που θα βοηθούσαν την παραγωγή, αλλά και μία παγκόσμια επιθυμία από τοπικές κοινότητες που ήθελαν να βοηθήσουν με όποιο τρόπο μπορούσαν να και να συμμετάσχουν στην παραγωγή. Η ύπαρξη μιας δραστήριας κοινότητας που υποστηρίζει τις παραγωγές είναι συχνά η μυστική συνταγή που κάνει μια χώρα να επιλέγεται έναντι μιας άλλης, εάν όλα τα υπόλοιπα είναι ίδια ή κοντά στον προϋπολογισμό. Πρόκειται για μια ανταγωνιστική αγορά κι αν μία παραγωγή γνωρίζει ότι εξασφαλίζεται μια πιο ομαλή και χαρούμενη εμπειρία, συχνά κερδίζει η ίδια η κοινότητα.

*Μπορείτε να παρακολουθήσετε την ανοιχτή συζήτηση με τίτλο «Big Production Filming: The Case of Greece», που θα πραγματοποιηθεί από το AthensFFF και την Καλλιτεχνική του Διευθύντρια Νικόλ Αλεξανδροπούλου σε συνεργασία με το ΕΚΟΜΕ, την Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου στις 11:00 (σε ζωντανή μετάδoση στο YouΤube channel του AFFF) με φιλοξενούμενους ως ομιλητές τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΕΚΟΜΕ, Πάνο Κουάνη, και τους Αμερικανούς παραγωγούς Ρικ Πόρας («Lord of The Rings», «Contact») και Ρίτσαρντ Σάρκεϊ («Marco Polo» για το Netflix, «Warrior» και «John Adams» για το ΗΒΟ). Τη συζήτηση συντονίζει ο Πατρίς Βιβάνκος (Manager του “Be Advised” και ειδικός πάνω στο πρόγραμμα MEDIA).