«Προτεραιότητά μας είναι η αίθουσα»: Ο Θοδωρής Κουτσαύτης μιλά στο ΣΙΝΕΜΑ για το 22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
16:27
29/3

«Προτεραιότητά μας είναι η αίθουσα»: Ο Θοδωρής Κουτσαύτης μιλά στο ΣΙΝΕΜΑ για το 22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου

Το 22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου σας προσκαλεί σε ένα κινηματογραφικό «τραπέζι» με οδηγό τις γεύσεις του γαλλόφωνου σινεμά και το cinemagazine.gr μιλά με τον Θοδωρή Κουτσαύτη για τις προτάσεις, τις εκπλήξεις και τις προκλήσεις του φετινού προγράμματος | 22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου από 29 Μαρτίου εώς 6 Απριλίου 2022.

Συνέντευξη στον Πάνο Γκένα

Το ανοιξιάτικο, κινηματογραφικό ραντεβού με μία από τις πιο σημαντικές - και αγαπημένες στο ελληνικό κοινό - εθνικές φιλμογραφίες είναι εδώ, αφού το 22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδος ετοιμάζεται να «ανοίξει την όρεξη» σε κάθε σινεφίλ που αναζητά τις πιο ουσιαστικές επιλογές από το απαράμιλλο κινηματογραφικό μενού της γαλλόφωνης «κουζίνας». 

Ένα χρόνο μετά την υβριδική του διεξαγωγή και με φετινό μότο το «Βλέποντας έρχεται η όρεξη», η ομάδα προγραμματισμού του Φεστιβάλ στρώνει το τραπέζι της μεγάλης οθόνης και υπόσχεται ένα ταξίδι στην γαλλική παραγωγή για όλα τα γούστα. Με Πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής, και βασική καλεσμένη, την μούσα σπουδαίων Γάλλων σκηνοθετών Εμανουέλ Μπεάρ, πολυαναμενόμενες πρεμιέρες, ένα εκλεκτό γαστριμαργικό αφιέρωμα και ξεχωριστές παράλληλες δράσεις, το 22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδος θα πραγματοποιηθεί αποκλειστικά σε κινηματογραφικές αίθουσες Αθήνας και Θεσσαλονίκης από τις 29 Μαρτίου έως τις 6 Απριλίου 2022.

Το ΣΙΝΕΜΑ cinemagazine.gr είχε την χαρά να συνομιλήσει για το πρόγραμμα, τις εκπλήξεις και τις προκλήσεις του φετινού Φεστιβάλ με τον Θοδωρή Κουτσαύτη, Υπεύθυνο Οπτικοακουστικών Μέσων του Γαλλικού Ινστιτούτου της Ελλάδος και Διευθυντή του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου.

Το τρέιλερ του Φεστιβάλ σε σκηνοθεσία Σοφίας Γεωργοβασίλη

Πώς ήταν η επιστροφή του Φεστιβάλ σε αμιγώς φυσικούς χώρους μετά από δυο χρόνια;

Ήταν για ‘μας και το μεγάλο στοίχημα να διοργανώσουμε το Φεστιβάλ σε φυσικούς χώρους. Σε έναν ιδανικό κόσμο θα θέλαμε να υποστηρίξουμε κάτι υβριδικό, αλλά προτεραιότητα ήταν η επιστροφή στην αίθουσα. Εστιάσαμε εκεί για να παραδώσουμε κάτι ποιοτικό. Από την άλλη, με την διαδικτυακή πλατφόρμα, πλησιάσαμε πέρσι ένα κοινό που ενδιαφέρεται για το γαλλόφωνο σινεμά. Στόχος μας, λοιπόν, είναι να διευρύνουμε φέτος αυτό το δίκτυο και να μεγαλώσουμε την περιοδεία του, άρα με έναν τρόπο το Φεστιβάλ θα ταξιδέψει και θα πιάσει πολλές γωνιές της Ελλάδας.

Δεν σου κρύβω πως αυτό το μεγάλο στοίχημα, είναι και μεγάλος φόβος. Φαντάσου να σκάσει κάποιο μεταλλαγμένο στέλεχος προσεχώς. Όπως και να ‘χει, στηρίζουμε το σινεμά στην μεγάλη οθόνη και ευελπιστούμε πως όλα θα πάνε καλά. Το Φεστιβάλ είναι ένα «μεγάλο τέρας», το σινεμά πάντα κερδίζει με τον δικό του τρόπο.

Τα Φεστιβάλ έχουν αλλάξει πολύ, τα τελευταία δύο χρόνια. Τα περισσότερα κράτησαν έναν υβριδικό χαρακτήρα ενώ μέσα κοινωνικής δικτύωσης που αναδείχθηκαν στην πανδημία όπως το TikTok, συνεργάζονται πλέον με τις Κάννες. Πώς εκτιμάς αυτή την διετία, την αλλαγή των Φεστιβάλ; Ακόμα κι αν ο κόσμος δεν επισκέπτεται μεμονωμένα τις αίθουσες, δείχνει πιο έτοιμος να γίνει κομμάτι ενός Φεστιβάλ.

Σίγουρα τα δύο τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει τις συνήθειές μας, τον τρόπο με τον οποίο καταναλώνουμε οπτικοακουστικό περιεχόμενο, αλλά και το πως συμπεριφερόμαστε κοινωνικά. Ο κόσμος μερικές φορές είναι μουδιασμένο και αυτό είναι μια νέα πραγματικότητα. Εμείς, όπως προανέφερα, έχουμε εστιάσει στην αίθουσα. Αυτή είναι η προτεραιότητά μας και θέλουμε να τις υπερασπιστούμε.

Θεωρώ τολμηρή την κίνηση συνεργασίας των Καννών με το TikTok και είμαι περίεργος να δω το αποτέλεσμα. Είναι σχεδόν αντίθετα μέσα, το TikTok με το σινεμά. Το σινεμά έχει κάτι το μεγάλο, το οριζόντιο, σημαίνει κοινή εμπειρία, ενώ το TikTok είναι προσωπικό, είναι κάθετο, μικρό. Είναι πραγματικά κάτι που το κρατάς στο χέρι σου. Τα ετερώνυμα όμως έλκονται. Για παράδειγμα πέρσι ξαφνιάστηκα που το 30% των διαδικτυακών προβολών μας ήταν μέσω κινητών ή tablet, και όχι μέσω λαπτοπ. Κάθε γενιά έχει τον δικό της τρόπο για να «βλέπει» σινεμά, δεν θέλω λοιπόν να είμαι καταδικαστικός. Τα ίδια είχαμε πει κάποτε για την τηλεόραση, τα DVDs, τις πλατφόρμες… Όλα αλλάζουν και βρίσκουν τρόπο να συνυπάρχουν. Τα νέα μέσα θα δώσουν και νέους τρόπους δημιουργίας.

«Η Νέλλη και ο κύριος Αρνώ» με την Εμανουέλ Μπεάρ

Μιας και μιλάμε για προκλήσεις, ποιες ήταν αυτές που αντιμετωπίσατε στην δημιουργία του προγράμματος γνωρίζοντας πως απευθύνεστε πλέον και σε ένα κοινό που συνήθισε το streaming.

Είμαστε μία ομάδα που βλέπει πάνω από 200 γαλλόφωνες ταινίες και το κριτήριο ήταν να βρούμε ποιοτικές δουλειές που θα αρέσουν σε ένα ευρύ φάσμα κοινού. Να έχει κάτι για τον καθένα. Στόχος μας λοιπόν ήταν να βρούμε την ισορροπία που θα αναδείκνυε όλη την ποικιλομορφία του γαλλικού και γαλλόφωνου σινεμά. Νομίζω πως έχουμε καταφέρει να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα που σου δίνει όρεξη να το ανακαλύψεις. Ήταν και το σκεπτικό πίσω από το αφιέρωμά μας «Βλέποντας έρχεται η όρεξη». Θέλαμε να δώσουμε στον κόσμο όρεξη για σινεμά.

Είναι πολύ σημαντική η «όρεξη» που αναφέρεις, γιατί έχουμε χάσει λίγο τα μεθεόρτια αυτής, το να βρισκόμαστε δηλαδή μαζί στην αίθουσα, να συζητάμε μία ταινία, να επιστρέψουμε στο σινεμά ως μία κοινή, συλλογική εμπειρία. 

Ακριβώς.

Αφού είπαμε, λοιπόν, για όρεξη, ποιες είναι οι επιλογές σου αν έπρεπε να ετοιμάσεις το καλύτερο κινηματογραφικό μενού από τις ταινίες του προγράμματος.

Έχουμε κάποιες προτάσεις που είναι πολύ ενδιαφέρουσες, θα έλεγα πως είναι μοναδικές εμπειρίες. Έχουμε δυο ταινίες σε φιλμ, το «Κους Κους με Φρέσκο Ψάρι» του Αμπντελατίφ Κεσίς και «Η Νέλι και ο Κύριος Αρνό» του Κλοντ Σοτέ, μία μεταμεσονύκτια προβολή με το «Μεγάλο Φαγοπότι», έναν ολονύκτιο μαραθώνιο με την σειρά «Η Νόνα και οι Κόρες της» μέσα από το οποίο διερευνούμε τη σχέση τηλεόρασης και σινεμά, μία ειδική προβολή με το καταπληκτικό animation «Η Φυγή» και το τολμηρό «Τα Κτήνη», μία ταινία για την οποία θα χρειαστεί να προετοιμαστείτε διαβάζοντας προσεκτικά την περιγραφή του προγράμματος.

Από τις ταινίες του Πανοράματος, θα πρότεινα το πολύ ιδιαίτερο «Κράτα με Σφιχτά» του Ματιέ Αμαλρίκ, το πολύ ανεβαστικό μιούζικαλ «Αλίν, η Φωνή της Αγάπης» της Βαλερί Λεμερσιέ από τον Καναδά που βασίζεται στη ζωή της Σελίν Ντιόν και το «Καταραμένος!» του Εμμάνουελ Παρό, μία πρόταση έξω από τα συνηθισμένα που έρχεται από την Ρεϊνιόν κοντά στον Ινδικό ωκεανό.

«Τα Κτήνη» του Ναμπίρ Μπεν Γιαντίρ

Με δεδομένη την αγάπη που έχει το κοινό στο γαλλόφωνο σινεμά, ποια είναι η έκπληξη του προγράμματος για όσους αναγνωρίζουν τις θεματικές και την αισθητική του γαλλικού σινεμά;

Το «Τραλαλά» των Αρνό και Ζαν-Μαρί Λαριέ θα έλεγα πως είναι μία από τις εκπλήξεις του προγράμματος γιατί χρησιμοποιεί τους κώδικες του μιούζικαλ με έναν πολύ διαφορετικό τρόπο, τα «Σαγόνια» του Κουεντίν Ντουπιέ που είναι πολύ ιδιαίτερος και ο «Καταραμένος!», που είπαμε λίγο πριν, γιατί αναδεικνύει περιοχές του γαλλόφωνου σινεμά τις οποίες δεν γνωρίζουμε.

Με τους περιορισμούς λόγω της πανδημίας, πόσο εύκολος ήταν ο συντονισμός των φετινών καλεσμένων του Φεστιβάλ; Αυτή που ξεχωρίζει είναι η Εμανουέλ Μπεάρ που θα είναι και η Πρόεδρος του Διαγωνιστικού.

Η Εμανουέλ Μπεάρ έχει ιδιαίτερη σχέση με την χώρα μας, είχε γιαγιά Ελληνίδα, οπότε ήταν εύκολο να την πείσουμε γιατί ήθελε πολύ να επισκεφθεί το Φεστιβάλ εδώ. Τώρα για τους υπόλοιπους, τα logistics των καλεσμένων είναι τόσο περίπλοκα πια που θα συνεχίζουν να μας απασχολούν και κατά την διάρκεια του Φεστιβάλ. Η συνθήκη της πανδημίας κάνει τα πάντα ρευστά, αβέβαια και γι’ αυτό συστήνω στο κοινό να τσεκάρει την ιστοσελίδα του Φεστιβάλ για κάθε πιθανή αλλαγή. Όλοι έχουμε μάθει να κάνουμε πλάνα α,β,γ,δ….

Εξαντλούμε τα γράμματα της αλφαβήτου σαν τις μεταλλάξεις.

Έτσι.

Το Φεστιβάλ όμως παραμένει ένας ζωντανός οργανισμός και επεκτείνει τις δράσεις και τις συνεργασίες του ώστε να ενισχύει την ποικιλομορφία του προγράμματος. 

Πάντα είμασταν ένα Φεστιβάλ που συνδέει. Η Carte Blanche είχε ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν αναλάβω την θέση, όπως και οι συνεργασίες με άλλα Φεστιβάλ στην Γαλλία και Πρεσβείες. Αυτό το πνεύμα συνεργασίας είναι και η δύναμή του. Υπάρχει μία τεχνογνωσία οργανωτική, αλλά και παράλληλα μία γνώση του πολιτιστικού έργου, που θέλουμε να την μοιραστούμε. Χαιρόμαστε πολύ που έχουμε πιστούς συνεργάτες και φορείς που μας αγαπούν και μας υποστηρίζουν, όπως είναι οι Νύχτες Πρεμιέρας, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η Unifrance, οι Πρεσβείες και φέτος το Φεστιβάλ της Λα Ροσέλ και η Εβδομάδα Κριτικής των Καννών. Όλοι αυτοί μας βοηθούν στο να φτιάχνουμε ένα Φεστιβάλ πλούσιο και διασκεδαστικό.

«Άλμπατρος» του Ξαβιέ Μποβουά

Μιας και αναφέρθηκες στην Εβδομάδα Κριτικής των Καννών, ασφαλώς και είμαστε ενθουσιασμένοι για την επίσκεψη του Σαρλ Τεσόν στο Φεστιβάλ, ανθρώπου που έχει διατελέσει διευθυντής της Semaine και κριτικός στα Cahiers du Cinéma. Πώς βλέπεις την αξία και το νόημα της κριτικής στον καιρό των Social Media και του streaming;

Η συνάντηση του Τεσόν με τους κριτικούς κινηματογράφου στην οποία αναφέρεσαι, είναι κάτι που μας φάνηκε πάρα πολύ ενδιαφέρον από την αρχή. Το γεγονός δηλαδή της δημιουργίας ενός διαλόγου. Σχετικά με την κριτική, πιστεύω πως η άποψη ενός επαγγελματία έχει μεγάλη αξία από τη στιγμή που έχει αφιερώσει την ζωή του σε αυτό, ακόμα κι αν δεν συμφωνείς μαζί του. Υπάρχει ένα βάθος γνώσης μέσα από το οποίο δημιουργείται ένα πρίσμα και κρίνει το έργο. Από εκεί και πέρα, μία ταινία είναι πολύπλευρη και η σχέση της με το κοινό πολύ προσωπική. Μπορεί να συμφωνείς με έναν κριτικό ότι μία ταινία είναι κακή, αλλά για ‘σένα να είναι σημαντική. Η κριτική σου δίνει κάποια στοιχεία και κλειδιά για να διαμορφώσεις την δική σου άποψη, ακόμα κι αν διαφωνείς μαζί της. Μία επιτυχημένη κριτική οφείλει να κουβαλά την άποψη του συντάκτη της, αλλά και να σε εμπλουτίζει.

Πολύ σωστά. Κι αν κάποιος θεατής είχε τη δυνατότητα να δει και να κρίνει μόνο μία ταινία από το σύνολο του προγράμματος; 

Νομίζω πως η άχαστη ταινία του Φεστιβάλ είναι η «Φυγή», αυτό το συνταρακτικό animation που η επικαιρότητα έχει κάνει δυστυχώς τρομερά επίκαιρο. Πρόκειται για την ταινία που όλη η ομάδα προγραμματισμού συμφώνησε αμέσως πως είναι ένα έργο τέχνης που είχε απαραιτήτως θέση στο Φεστιβάλ. Η ιστορία, η θεματολογία και ο τρόπος του animation συνιστούν μία κινηματογραφική ανακάλυψη.

«Η Φυγή» της Florence Miailhe

INFO
Το 22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου πραγματοποιείται από τις 29 Μαρτίου εώς τις 6 Απριλίου 2022. 

Επίσημη ιστοσελίδα του Φεστιβάλ: https://festivalfilmfrancophone.gr/

Κατεβάστε το ωρολόγιο πρόγραμμα των προβολών Αθήνας
Κατεβάστε το ωρολόγιο πρόγραμμα των προβολών Θεσσαλονίκης

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Τιμή εισιτηρίου: 6 €
Τιμή παιδικών εργαστηρίων (Αθήνα): 10 €

Αγοράστε online εισιτήρια για τις προβολές Αθήνας εδώ
Αγοράστε online εισιτήρια για τις προβολές Θεσσαλονίκης εδώ