ΚΑΝΝΕΣ 2010 / ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ο Χάνεκε κερδίζει το Φοίνικα!

2009-05-24 23:48:13

Ο Μίκαελ Χάνεκε κρατά στα χέρια του το Χρυσό Φοίνικα, ενώ ποζάρει δίπλα στην παλιά του γνώριμη από τη  Δασκάλα του Πιάνου  και πρόεδρο της επιτροπής των Καννών, Ιζαμπέλ Ιπέρ και τον Αλέν Ρενέ, ο οποίο




Στην «Λευκή Κορδέλα» του Αυστριακού Μίκαελ Χάνεκε, την κατά γενική ομολογία, καλύτερη ταινία του φετινού, 62ου Φεστιβάλ Καννών, απονεμήθηκε ο Χρυσός Φοίνικας από την πρόεδρο της επιτροπής Ιζαμπέλ Ιπέρ.

Στην «Λευκή Κορδέλα» του Αυστριακού Μίκαελ Χάνεκε, την κατά γενική ομολογία, καλύτερη ταινία του φετινού, 62ου Φεστιβάλ Καννών, απονεμήθηκε ο Χρυσός Φοίνικας από την πρόεδρο της επιτροπής Ιζαμπέλ Ιπέρ.

Η ταινία που αποτυπώνει με ανατριχιαστική ακρίβεια τις αιτίες που διαμόρφωσαν τη ναζιστική γενιά, έχει το ηθικό βάρος του Μπέργκμαν και του Ντράγιερ και καθηλώνει τον θεατή στις υπέροχες ασπρόμαυρες εικόνες της. Είναι ένα έργο πυκνό και ακριβές στη δομή του, με συγκλονιστικές ερμηνείες, αριστουργηματική φωτογραφία και απίθανης ακρίβειας κοστούμια και σκηνικά.

Ο Χάνεκε, όπως το συνηθίζει, κατεβαίνει στις αιτίες της βίας και παρουσιάζει τις σαθρές βάσεις της γερμανικής κοινωνίας των αρχών του 20ου αιώνα. Οι ήρωές του είναι ένας προτεστάντης πάστορας που υποβάλει τα παιδιά του σε μια βασανιστική πειθαρχία, ένας γιατρός που κακοποιεί σεξουαλικά την κόρη του, ένας βαρόνος που προσπαθεί να ισχυροποιήσει την ήδη καταρρέουσα κυριαρχία του. Και μέσα σ΄ αυτό το περιβάλλον τα παιδιά όλων αυτών αναπτύσσουν τα πρώτα δείγματα μιας σκληρής και ναζιστικού τύπου, συμπεριφοράς.
Όταν η ταινία τελειώνει είμαστε πλέον σίγουροι ότι αυτά ακριβώς τα παιδιά, δεκάχρονα το 1917, θα αποτελέσουν τον πυρήνα της ναζιστικής Γερμανίας.

Δικαιότατο ήταν και το δεύτερο, το ονομαζόμενο Μεγάλο Βραβείο, στον «Προφήτη» του Γάλλου Ζακ Οντιάρ ο οποίος ακολουθεί ένα Άραβα εγκληματία να αναρριχάται, μέσα στην φυλακή, στην ιεραρχία της μαφίας των κορσικανών.

Εξαιρετικές θεωρήθηκαν οι δύο ερμηνείες που τελικά βραβεύθηκαν, ακόμη κι αν οι ταινίες τους δεν πήραν απολύτως θετικές κριτικές.

Ο Αυστριακός Κρίστοφ Βάλτζ παίζει με την ειρωνεία και το μαύρο χιούμορ ερμηνεύοντας ένα σατανικό ναζιστή ταγματάρχη στο «Άδωξοι Μπάσταρδη» -ναι, ακριβώς έτσι θα γράφεται στην ελληνική του εκδοχή το «Inglorious Basterds» του Ταραντίνο.

Όσο για την Γαλλίδα Σαρλότ Γκενσμπούργκ αυτή ζει μια κινηματογραφική κόλαση, σεξουαλικής βίας στον «Αντίχριστο» του φον Τρίερ και, αν μη τι άλλο, συγκλονίζει με το πάθος που την υπερασπίζεται.

Τέλος, χωρίς βραβείο, αλλά δικαίως αυτή την φορά, έμεινε και πάλι ο Πέδρο Αλμοδόβαρ με τις «Σπασμένες Αγκαλιές» του.

Αναλυτικά τα βραβεία:


ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
Χρυσός Φοίνικας: «Η Λευκή Κορδέλα» («Das Weisse Band») του Μίκαελ Χάνεκε

Μεγάλο Βραβείο: «Ο Προφήτης» («Un Prophete») του Ζακ Οντιάρ

Ειδικό Βραβείο Επιτροπής: στον Αλέν Ρενέ για τα «Αγριόχορτα» («Les Herbes Folles»)

Βραβείο Καλύτερου Σκηνοθέτη στον Μπριγιάντε Μεντόζα, για την «Ανεξαρτησία» («Kinatay»)

Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου στον Φενγκ Μέι για τον «Ανοιξιάτικο Πυρετό» («Spring Fever») του σκηνοθέτη Λου Γε.

Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού στην Σάρλοτ Γκενσμπούργκ για την ερμηνεία της στον «Αντίχριστο» του Λαρς φον Τρίερ.

Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στον Κρίστοφ Βαλτζ για την ερμηνεία του στο «Άδωξοι Μπάσταρδη» («Inglorious Basterds») του Κουέντιν Ταραντίνο.

Βραβείο Κριτικής Επιτροπής εξ ίσου σε δύο ταινίες: το «Fishtank» της Βρετανίδας Αντρέα Άρνολντ και στην «Δίψα» του Κορεάτη Παρκ Τσαν Γουκ.


ΧΡΥΣΗ ΚΑΜΕΡΑ
Το Βραβείο της Χρυσής Κάμερας για πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη δόθηκε στον Γουόργουκ Θόρντον για την ταινία «Σαμψών και Δαλιδά» ενώ η ειδική μνεία στην ταινία «Ajami» των Σκαντάρ Κόπτι και τον Γιαρόν Σανί.


ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
Χρυσός Φοίνικας - Μικρού Μήκους «Arena» του Χοάο Σαλαβίζα.



Ορέστης Ανδρεαδάκης
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Κυριακή 23 Μαϊου

19.15 Τελετή Λήξης
23.00 THE TREE Julie Bertuccelli

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ