ΚΑΝΝΕΣ 2008 / ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ

Κάννες '08: Μικρά θαύματα

2008-05-20 12:10:48

Λίγο πριν την πρεμιέρα του «24 City» στις Κάννες, ο σκηνοθέτης Ζία Ζανγκ Κε και οι πρωταγωνιστές Τζοάν Τσεν και Ζιάο Ταο φωτογραφίζονται στο κόκκινο χαλί




Εβλεπα εχτές το μεσημέρι τον τέταρτο Ιντιάνα Τζόουνς να απλώνεται με προοδευτικά όλο και πιο απογοητευτικό τρόπο στην οθόνη της μεγαλύτερης σε χωρητικότητα αίθουσας των Καννών και σκεφτόμουν τη μικρών διαστάσεων νέα δημιουργία του κινέζου Ζία Ζανγκ Κε «24 City» που είχα δει μια μέρα πριν.

Aποστολή: Ορέστης Ανδρεαδάκης, Λουκάς Κατσίκας, Μανώλης Κρανάκης, Γιώργος Κρασσακόπουλος, Πόλυ Λυκούργου, Λήδα Γαλανού, Φαίδρα Βόκαλη

Εβλεπα εχτές το μεσημέρι τον τέταρτο Ιντιάνα Τζόουνς να απλώνεται με προοδευτικά όλο και πιο απογοητευτικό τρόπο στην οθόνη της μεγαλύτερης σε χωρητικότητα αίθουσας των Καννών και σκεφτόμουν τη μικρών διαστάσεων νέα δημιουργία του κινέζου Ζία Ζανγκ Κε «24 City» που είχα δει μια μέρα πριν. Σκεφτόμουν πόσο μεγάλη είναι η απόσταση ανάμεσα στο ηχηρό και υπερκινητικό μεγαθήριο των Σπίλμπεργκ- Λούκας και στην χαμηλόφωνη, σχεδόν στατική ελεγεία αυτού που πολλοί θεωρούν ως τον πιο ενδιαφέροντα σκηνοθέτη του μοντέρνου Κινεζικού σινεμά (στην Ελλάδα είδαμε προ μερικών εβδομάδων τις δικές του, «Ακίνητες Ζωές»). Ή πόσο λιγότεροι ήταν οι θεατές που παρακολούθησαν ένα δοκιμιακό φιλμ πάνω στο πέρας μιας ολόκληρης γενιάς ανθρώπων και ενός παραδοσιακού κόσμου μπροστά στην παντοδυναμία του καπιταλιστικού ιδεώδους από τις ορδές που σπεύσαμε να υποβάλλουμε τα σέβη μας στην επιστροφή του πιο γοητευτικού αρχαιολόγου που μας σύστησε ποτέ το σινεμά. Κι όμως, επειδή οι πραγματικά ενδιαφέρουσες ταινίες δεν χάνονται, διαπίστωσα διαβάζοντας τον σημερινό κινηματογραφικό Τύπο (Variety, Screen, Hollywood Reporter μεταξύ άλλων) ότι το σεμνό φιλμ του Ζία Ζανγκ Κε συγκέντρωσε υψηλές επιδόσεις στους πίνακες με τα αστεράκια των κριτικών, γεγονός οπωσδήποτε παρήγορο αν σκεφτεί κανείς ότι απαιτητικές και καθαρά καλλιτεχνικού προφίλ ταινίες σαν το «24 City» χρειάζονται όλη την υποστήριξη που θα συναντήσουν.

Παρόμοια ανταπόκριση αναμένεται να βρουν και οι βέλγοι Ζαν Πιέρ και Λικ Νταρντέν, στα αυριανά αστεράκια και στήλες της κριτικής. Οι δύο φορές βραβευμένοι με τον Χρυσό Φοίνικα αδελφοί δεν αποκλείεται να μονοπωλήσουν και πάλι κάποιο βραβείο με αφορμή την «Σιωπή Της Λόρνα», ένα λιτό και υπόκωφα δυνατό δράμα πάνω στην ξαφνική συνειδησιακή μεταστροφή που αντιμετωπίζει μια νεαρή αλβανή μπροστά στις οδυνηρές συνέπειες που επιφέρει η πρόθεσή της να εξασφαλίσει με κάθε τίμημα την βελγική υπηκοότητα. Χωρίς να λοξοδρομούν από τον νατουραλιστικό δρόμο που έχουν επιλέξει να βαδίσουν στην μέχρι τώρα καριέρα τους αλλά και χωρίς να εξερευνούν οτιδήποτε καινούριο σε επίπεδο θεματικής και ύφους, οι θαυμάσιοι αδελφοί αποδεικνύουν και πάλι ότι αποτελούν τους πιο άξιους απογόνους του Ρομπέρ Μπρεσόν, υποστηρίζοντας την ιστορία και τους ηθοποιούς τους μέσα από μια αυστηρή, πειθαρχημένη αλλά και βαθιά ουμανιστική κάμερα. Όσο για το όνομα της έξοχης πρωταγωνίστριας Άρτα Ντομπρόσι (με καταγωγή από το Κόσοβο), είναι πολύ πιθανό να ακουστεί την βραδιά της απονομής των βραβείων του φετινού φεστιβάλ που πλησιάζει.

Λουκάς Κατσίκας

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ