ΚΑΝΝΕΣ 2008 / ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ

Κάννες ’08: Ταξίδια στο Τόκιο και άλλες διαδρομές

2008-05-16 17:01:27

Οι τρεις δημιουργοί του «Tôkyô!» με φόντο (τι άλλο;) τη πόλη του Τόκιο.




Τρεις πολύ διαφορετικούς μεταξύ τους σκηνοθέτες και τρεις στυλιστικά ετερόκλητες ιστορίες φιλοξενεί το σπονδυλωτό «Τόκιο!» που προβλήθηκε χθες βράδυ σε επίσημη πρεμιέρα εδώ στις Κάννες

Aποστολή: Ορέστης Ανδρεαδάκης, Λουκάς Κατσίκας, Μανώλης Κρανάκης, Γιώργος Κρασσακόπουλος, Πόλυ Λυκούργου, Λήδα Γαλανού, Φαίδρα Βόκαλη

Τρεις πολύ διαφορετικούς μεταξύ τους σκηνοθέτες και τρεις στυλιστικά ετερόκλητες ιστορίες φιλοξενεί το σπονδυλωτό «Τόκιο!» που προβλήθηκε χθες βράδυ σε επίσημη πρεμιέρα εδώ στις Κάννες: Τον κορεάτη σκηνοθέτη του «Επισκέπτη» Μπονγκ Τζουν Χο, τον Μισέλ Γκοντρί της «Αιώνιας Λιακάδας Ενός Καθαρού Μυαλού» και τον Λεό Καράξ των «Εραστών Της Γέφυρας», ο οποίος επιστρέφει στο σινεμά μετά από δεκαετή σχεδόν απουσία.

Δεδομένου της φήμης που απολαμβάνει και του αξιοπερίεργου που αποτελεί το τρομερό παιδί του μοντέρνου γαλλικού σινεμά, επόμενο ήταν το βλέμμα των περισσότερων θεατών της χθεσινής προβολής να ήταν στραμένο στην δική του, ημίωρη εισφορά στην ταινία. Δεν ξέρω τι ακριβώς περίμεναν από μια τόσο ασυμβίβαστη και ιδιοσυγκρασιακή περίπτωση δημιουργού, φαίνεται όμως να μην είδαν με πολύ καλό μάτι την εξεζητημένη πλακίτσα που τους σέρβιρε με αρκετή αυθάδεια και χουλιγκανική διάθεση στην προβολή ο Καράξ. Χρησιμοποιώντας ως πρωταγωνιστή τον μόνιμο ηθοποιό του, Ντενί Λαβάν, ο 48χρονος πλέον σκηνοθέτης δοκιμάζει να διηγηθεί με σουρεαλιστικό χιούμορ, στοιχεία φανταστικού αλλά και φανερά χλευαστική διάθεση την περίπτωση μιας αποκρουστικής στην όψη και άκρως μηδενιστικής σε προθέσεις μεσσιανικής φιγούρας που ζει στους υπονόμους του Τόκιο και πραγματοποιεί τακτικές επισκέψεις στην επιφάνεια της πόλης, σκορπίζοντας τρόμο και θάνατο στους κατοίκους.

Με τον εύγλωτο τίτλο «Σκατά», το από πολλές απόψεις τραχύ φιλμάκι του Καράξ συγκέντρωσε σαφώς πιο συγκρατημένα χειροκροτήματα από το χαριτωμένο, ρομαντικό επεισόδιο του Μπονγκ Τζουν Χο και από το-ομολογουμένως καλύτερο όλων-κομμάτι του Μισέλ Γκοντρί που παρακολουθεί την αιφνίδια μετατροπή μιας νεαρής γυναίκας σε...καρέκλα.

Δείτε το teaser του «Τόκιο!» στο τέλος της σελίδας.

Από την χθεσινή, ιδιαιτέρως πλούσια σε κινηματογραφικές προτάσεις ημέρα του φεστιβάλ συζητήθηκαν δικαιολογημένα οι δυο προβολές του επίσημου διαγωνιστικού τμήματος. Η μία ήταν το «Lion’s Den» του Πάμπλο Τραπέρο, ενός από τους πιο ενδιαφέροντες σκηνοθέτες του νέου αργεντίνικου σινεμά, που αφηγείται το χρονικό εγκλεισμού σε γυναικείες φυλακές μιας καταδικασμένης για ανθρωποκτονία νεαρής εγκύου, η οποία καλείται να γεννήσει και να αναθρέψει το παιδί της πίσω από τα κάγκελα. Με μια ρεαλιστική σκηνοθεσία που σε κρατά επί δύο ώρες με το βλέμμα καρφωμένο στην οθόνη και μια δυνατή ερμηνεία (Μαρτίνα Γκούζμαν) που βάζει από τώρα σοβαρή υποψηφιότητα για την βραδιά των βραβείων, το δράμα του Τραπέρο σκοντάφτει στα σημεία όπου καλείται να εμβαθύνει περαιτέρω στον αρκετά αμφιλεγόμενο χαρακτήρα της ηρωίδας του και να διαφοροποιηθεί από τα συνήθη κλισέ που συνοδεύουν παρόμοιες ταινίες φυλακής.

Στην χθεσινή απογευματινή προβολή του επίσημου προγράμματος, ο τουρκικής καταγωγής δημουργός του «Μακριά» και των «Κλιμάτων Αγάπης» Νούρι Μπίλγκε Τσεϊλάν πιστοποίησε για άλλη μια φορά περίτρανα την δεξιοτεχνία του στον τομέα της σκηνοθεσίας, τοποθετώντας στην υπολογισμένη μέχρι τελικής λεπτομέρειας γεωμετρία και αισθητική των πλάνων του το βραδυφλεγές δράμα μιας τριμελούς οικογένειας που προσπαθεί με διάφορους τρόπους να χειριστεί ένα βαρύ μυστικό που ελλοχεύει στο εσωτερικό της. Το «Three Monkeys» είναι από πολλές απόψεις μια πλήρης ταινία δημιουργού, έστω κι αν την υπογράφει ένας άνθρωπος ο οποίος νιώθω ότι, με κάθε καινούρια ταινία που κάνει, προσεγγίζει τις έννοιες της άσπιλλης σκηνοθεσίας και της αλάνθαστης πλανοθεσίας με ολοένα πιο αυτάρεσκη και αυνανιστική διάθεση.

Λουκάς Κατσίκας

Loading the player ...
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ