Κάννες 2023: Για δύο ώρες στη ραγισμένη αγκαλιά του Πέδρο Αλμοδόβαρ που μας μυεί σε ένα «Strange Way of Life» - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
9:55
18/5

Κάννες 2023: Για δύο ώρες στη ραγισμένη αγκαλιά του Πέδρο Αλμοδόβαρ που μας μυεί σε ένα «Strange Way of Life»

Περιμέναμε μία ώρα στη δυνατή βροχή. Αν και συνεπείς, με το εισιτήριο στο χέρι καταλήξαμε όχι σε κάθισμα αλλά στα σκαλάκια του πατώματος. Γίναμε μάρτυρες της αμηχανίας του κοινού, που μάλλον κάτι άλλο περίμενε και κάτι άλλο είδε. Όμως το σικέ ραντεβού που μας επεφύλασσαν οι φετινές Κάννες με τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, άξιζε και το τελευταίο δευτερόλεπτο της διαδικασίας.

Από τον Θοδωρή Καραμανώλη

Είναι μόλις η δεύτερη μέρα του Φεστιβάλ και ξέρουμε ήδη ποιος είναι ο απόλυτος σταρ της φετινής διοργάνωσης. Σε κάτι που αρχικά θύμιζε λαϊκό προσκύνημα, και εξελίχθηκε σε γηπεδική ατμόσφαιρα τοπικού ντέρμπι, ο Τιερί Φρεμό υποδέχεται τον Πέδρο Αλμοδόβαρ και τα αγόρια του στη σκηνή, δίνοντας ο ίδιος το σύνθημα για την αποθέωση. Για τα επόμενα δευτερόλεπτα η αίθουσα των 1200 περίπου ατόμων όπου γίνεται η προβολή πάλλεται σύσσωμη φωνάζοντας ρυθμικά το μικρό όνομα του σκηνοθέτη και μόλις τα πνεύματα καταλαγιάσουν, ο Πέδρο παίρνει το μικρόφωνο και αφού παινεύει τους ηθοποιούς του (με προεξάρχοντα τον Ίθαν Χοκ που επίσης καταχειροκροτήθηκε) μας προτρέπει να απολαύσουμε την ταινία του.

Κι εδώ αρχίζουν τα ωραία.  

Θα μου επιτρέψετε να αλλάξω σε πρώτο ενικό μιας κι εδώ δεν μιλάμε για μια προβολή, αλλά για εμπειρία. Καθισμένος, όπως θα καταλάβατε κι απ' τον πρόλογο του κειμένου, στα παράλογα στενά σκαλάκια της αίθουσας προσπάθησα να ανακαλύψω τον τελευταίο σε μια αράδα ανθρώπων που με έσπρωχναν χωρίς να έχω φταίξει ποτέ σε τίποτα. Η ουρά πίσω μου έσβηνε γλυκά στο σκοτάδι που είχε καταπιεί την έξοδο κινδύνου. Τα φώτα είχαν ήδη κλείσει και κάπου εκεί αφήνω πίσω οποιονδήποτε ενδοιασμό σχετικά με έναν «Saint Lauren by Almodovar», αφού το γήπεδο είχε αντικαταστήσει τις αμφιβολίες με έναν πρωτόγνωρο ενθουσιασμό.

Ένας λατίνος καουμπόης ξεκινά για να συναντήσει έναν σερίφη και τα πάντα θυμίζουν σπαγγέτι γουέστερν. Είναι βαφτισμένα όμως στην εκνευριστική τελειότητα και τη γυαλάδα ενός διαφημιστικού. Τα μοντέλα δίνουν το ρυθμό, τραγουδώντας μια αισθαντική μπαλάντα κλεμμένη απ' τα ηλιοβασιλέματα της Άγριας Δύσης. Ο Πέδρο Πασκάλ χαμογελά και πλησιάζει τον παλιόφιλό του, Ίθαν Χοκ. Πίνουν και συζητάνε για τα παλιά, γι' αυτά που ήταν και γι' αυτά που θα 'θελαν να γίνουν. Και μετά φασώνονται.

Το επόμενο πρωί είναι διπλά ευτυχισμένο. Στην οθόνη είναι προφανές το γιατί. Στην αίθουσα, η Ασιάτισσα κυρία/δεσποινίς δίπλα έχει αρχίσει να ζορίζεται ήδη απ' τα πρώτα φιλιά. Μόλις ο Αλμοδόβαρ κάνει κατ στη Σιέρρα Νεβάδα, στην πατούκλα, στα καλοσμιλεμένα τέλος πάντων οπίσθια του Πασκάλ, η ευγενέστατη σινεφίλη μας λυγίζει και αποχωρεί διακριτικά απ' την προβολή, παραχωρώντας μου τη θέση της και δημιουργώντας ένα αδιανόητο ντόμινο από γδούπους για το πόσο κομψή ήταν. Καθισμένος σε καρεκλάκι πλέον, έστω πτυσσόμενο, συνεχίζω να παρακολουθώ την ταινία με νέα όρεξη για τη ζωή και τους ανθρώπους.

Μια απολαυστικά queer αντιστροφή σε ένα σθεναρά αρσενικό είδος, όπως κι ένα ένοχα απολαυστικό διάλειμμα απ' τα όσα σοβαρά και σοβαροφανή συμβαίνουν στο Φεστιβάλ

Το «Strange Way of Life» τότε μεταλλάσσεται σε αυτό που πάντα ονειρευόμασταν, ένα κιτς γουέστερν μελό που θέλει τους δύο μεγάλους του σταρ να «ξιφομαχούν» με πάθος, ανταλλάζοντας νεύματα, ατάκες και υπονοούμενα. Ο Πασκάλ δεν έχει επιστρέψει απλά για να συναντήσει τον παλιό του αγαπημένο, αλλά για να σώσει το παιδί του από την κάννη του σερίφη ερωμένου του. Η συνέχεια είναι όσο ακομπλεξάριστη και queer μπορεί να φανταστεί κανείς, με την επιρροή του Άντονι Βακαρέλο ραμμένη με βελονάκι σε κάθε καρέ. 

Για όσους έχουν επίγνωση τι σημαίνει το τελευταίο, να πω ότι είναι η καλύτερη απόπειρα στο εν εξελίξει καλλιτεχνικό project του Βακαρέλο μέχρι στιγμής. Για όσους δεν καταλαβαίνουν, πάρτε μια βαθιά ανάσα γιατί υπάρχει μέλλον. Το «Strange Way of Life» είναι μια ταινία μόδας και ως τέτοια πρέπει να βλέπεται. Μια μικρού μήκους, μεγάλης αισθητικής και απειροελάχιστου ειδικού κινηματογραφικού βάρους δουλειά που φέρνει τον Αλμοδόβαρ προεξάρχοντα σε ένα ρόστερ απ' το οποίο έχουν περάσει ήδη δημιουργοί όπως ο Γκασπάρ Νοέ, o Έιμπελ Φερράρα, ο Γουόνγκ Καρ Γουάι, o Τζιμ Τζάρμους και δεν ξέρω εγώ πόσοι άλλοι. Δεν είναι πρωτοφανές για τις Κάννες να συμπεριλαμβάνουν στο πρόγραμμά τους ένα πρόδηλα fashion film (θυμίζω το «Lux Aeterna» και το «Staggering Girl»), είναι όμως πρωτοφανής η μαζική υστερία που χτύπησε την Κρουαζέτ για τέτοιου τύπου ταινία. Και το μέλλον έγκειται στον (αν έχετε το θεό σας) Ζακ-Λικ Γκοντάρ αφού σε λίγες μέρες θα δούμε το «τρέιλερ μιας ταινίας που δεν υπήρξε ποτέ», παραγωγής που επίσης φέρει την υπογραφή του Saint Laurent.

Όπως δεν θα ξεχάσω την ευγενέστατη Ασιάτισσα φίλη μας που μου παραχώρισε το κάθισμά της, έτσι δεν θα ξεχάσω ποτέ και το μαζικό wtf που επικράτησε στην αίθουσα όταν έπεσαν οι τίτλοι τέλους. Νομίζω πως η πλειοψηφία των θεατών δεν είχε καταλάβει τι επρόκειτο να παρακολουθήσει. Τον πρώτο λόγο εδώ δεν έχει η αφήγηση αλλά το concept, που στην περίπτωση του «Strange Way of Life» είναι μια άσκηση πάνω στο ευρωπαϊκό γουέστερν. Αν νομίζετε πως θα δείτε κανονική ταινία, δυστυχώς ατυχήσατε. Αν απ' την άλλη το πλησιάσετε με τη ματιά ενός εστέτ, που δεν έχει πρόβλημα με την ακραιφνή ωραιοποίηση σαν αυτοσκοπό και ψάχνει να βρει τις αναφορές πίσω απ' τις εικόνες, η τελευταία ταινία του Αλμοδόβαρ είναι ένας μικρός θησαυρός. Και φυσικά αποτελεί μια απολαυστικά queer αντιστροφή σε ένα σθεναρά αρσενικό είδος, όπως κι ένα ένοχα απολαυστικό διάλειμμα απ' τα όσα σοβαρά και σοβαροφανή συμβαίνουν στο Φεστιβάλ. 

Βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ανταποκρίσεις, κριτικές, νέα και αφιερώματα του φετινού Φεστιβάλ Καννών εδώ: www.cinemagazine.gr/cannes

Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr ταξιδεύει στις Κάννες με την AEGEAN και σας προσφέρει καθημερινές ανταποκρίσεις. Το 76o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών πραγματοποιείται 16 - 27 Μαΐου 2023.