Στοπ στα πληκτρολόγια: Η Ένωση των Σεναριογράφων απεργεί, νέα κρίση στη βιομηχανία - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
11:24
3/5

Στοπ στα πληκτρολόγια: Η Ένωση των Σεναριογράφων απεργεί, νέα κρίση στη βιομηχανία

Οι έξι εβδομάδες των διαπραγματεύσεων των Σεναριογράφων με τα αμερικανικά κινηματογραφικά και τηλεοπτικά στούντιο ναυάγησαν.

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Διατρέχοντας τον κίνδυνο να ακουστεί κανείς έως και παραδοσιακός - ή και αδιάφορος σε μια γενιά που παράγει (ή έτσι νομίζει) το δικό της περιεχόμενο - η κορυφή του παγόβουνου ξεμύτισε. Σε μια νέα, μεταπανδημική κατάσταση κυριαρχίας της πλατφόρμας, δηλαδή απίστευτου πολλαπλασιασμού ευκαιριών εργασίας για τους μεν και κέρδους για τους δε, η Ένωση των Σεναριογράφων πήγε με τα αιτήματά της και τα majors είπαν, αποφεύγοντας τις πολυσύλλαβες λέξεις, όχι. Συνεπώς, από χθές, 2 Μαΐου, τα πληκτρολόγια του Χόλιγουντ, παύουν το κροτάλισμά τους. Κι αν κάποιος θυμάται περασμένες φορές που κάτι τέτοιο συνέβη, ένας κατακλυσμός έρχεται.

Amazon, Apple, Discovery-Warner, Universal, Paramount, Sony, Disney και Netflix θα έχουν πρόβλημα, εάν η απεργία χρονίσει. Σε περίπου 6-12 μήνες από σήμερα, εάν είπαμε το σκηνικό διαρκέσει, δεν θα έχετε τι να δείτε, πάλι με reruns θα τη βγάλετε.

Οι Σεναριογράφοι ζητούν δύο βασικά πράγματα.που κόλλησαν στην συζήτηση: Αύξηση του προσωπικού  βάσει του αριθμού των επεισοδίων μιας σειράς και εγγύηση εβδομάδων έργου, τουλάχιστον 10 εβδομάδες εργασίας και έως 52 - έναν χρόνο δηλαδή. Φυσικά υπάρχουν πολλές πτυχές ζητημάτων και λεπτομέρειες - μπορείτε να βρείτε εδώ το status της διαπραγμάτευσης της συμβολικής 1ης Μαΐου.

Υπάρχει και ένα ακόμα μείζων ζήτημα που λέγεται, κοίτα να δεις, Τεχνητή Νοημοσύνη. Το Σωματείο ζητά έλεγχο στη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης, επιχειρηματολογώντας ότι το A.I. δεν μπορεί να γράψει και να επιμεληθεί λόγιο υλικό και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πηγή. Ακόμα, λέμε εμείς.

Οι προτάσεις του Σωματείου αφορούν σχεδόν αποκλειστικά σε καλύτερες εργασιακές και μισθολογικές συνθήκες σε μια περίοδο δραματικής (διαβάζεται πολλαπλά αυτό) άνθισης, καθώς και σε μια περίδο που το Α.Ι. καταλαμβάνει σταδιακά χώρο που ίσως σοκάρει κάποιους. Η οικονομική απόσταση είναι χαώδης, με το Σωματείο να ζητά αλλαγές οφέλους περίπου 429 εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως και τα Στούντιο να αντιτείνουν περίπου 86 εκατομμύρια - εκ των οποίων τα μισά ούτως ή άλλως θα ήταν η νόμιμη αναπροσαρμογή.

Είμαστε στην αρχή μια ιστορικής διαδικασίας που ίσως δεν θα εξελιχθεί όσο αργά νομίζουν κάποιοι - άλλωστε τίποτε δεν εξελίσσεται αργά πλέον. Ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης θα είναι νευραλγικός, και το άλγος θα πέσει πάνω στην παραδοσιακή τάξη των σεναριογράφων/συγγραφέων, που θα δουν τη δουλειά τους όχι μόνο να αντικαθίσταται, αλλά και να αποτελεί πρώτη ύλη επεξεργασίας της δουλειάς της Νοημοσύνης αυτής. (Κάπως σα να σε αντιγράφουν και να μην καταλαβαίνουν ότι σε αντιγράφουν, γνωστά πράγματα)

Τα στούντιο φέρονται να επιθυμούν συνέχιση των διαπραγματεύσεων, μην λησμονούμε ότι το Σωματείο αριθμεί 11.500 μέλη. Κανείς δεν θέλει, αν και ίσως πρέπει, να θυμάται την 100ήμερη απεργία του 2007-8 που κόστισε στην βιομηχανία περί τα 2.1 δις δολάρια επηρεάζοντας σειρές, ταινίες, talk show, τα πάντα. Τα talk show ήδη κατεβάζουν ρολά.

Ωστόσο, ακόμα και όταν και τούτη η διένεξη θα έχει λυθεί, ας μην ξεχνάμε ότι οι αντικαταστάτες των γραφιάδων έρχονται, καθώς και ότι όσο κι αν δεν θέλουμε να το παραδεχθούμε η έννοια του συγγραφικού περιεχομένου έχει αλλάξει τόσο («εκδημοκρατιστεί», θα πει κάποιος) που σε κάποια χρόνια όλα αυτά θα μοιάζουν προϊστορικότερα κι από τους δεινόσαυρους που το Χόλγουντ λατρεύει να απομυζά.