Όσκαρ 2016: Οι προβλέψεις του cinemagazine.gr (μέρος 1ο)

2016-02-28 12:59:42
Από τον Πάνο Γκένα

Λίγο πριν τη μεγάλη απονομή των βραβείων Όσκαρ, το cinemagazine.gr τα βάζει κάτω, και βγάζει νικητές, χαμένους, απωθημένα και μυστικά των υποψηφίων σε κάθε κατηγορία.

ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ
Μία από τις αγαπημένες κατηγορίες μας κάθε χρόνο είναι εκείνη της Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων. Το αδιαφιλονίκητο φαβορί φέτος είναι η ταινία της Pixar «Τα Μυαλά που Κουβαλάς», άλλη μία ευρηματική σεναριακή ιδέα του στούντιο που μας έχει συνηθίσει σε ιστορίες που υποθάλπτουν ενήλικες ευαισθησίες. Αν και είναι βέβαιο πως το βράδυ της Κυριακής οι συντελεστές θα νιώσουν το συναίσθημα της Χαράς όταν ανοίξει ο φάκελος, οι υπόλοιποι συνυποψήφιοι θα πρέπει να αισθάνονται τιμητικά που η δουλειά τους επισημάνθηκε από την Ακαδημία. Ειδικά φέτος το πεδίο της κατηγορίας διευρύνθηκε σε επιλογές: από το «αυστηρά παιδικό» («Σον, το Προβατάκι») και την τελευταία ταινία του θρυλικού στούντιο Ghibli («When Marnie Was There»), μέχρι το ξεχωριστό «Το Αγόρι και ο Κόσμος» και το ενήλικο «Anomalisa» του βραβευμένου με Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου, Τσάρλι Κάουφμαν.

Θα νικήσει: «Τα Μυαλά που Κουβαλάς»
Θα πρέπει να νικήσει: «Τα Μυαλά που Κουβαλάς»

ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ
Τα Όσκαρ Κοστουμιών έχουν γίνει συνώνυμο της Σάντι Πάουελ. Η Βρετανή σχεδιάστρια με την πληθωρική γκάμα (από το glam «Velvet Goldmine» μέχρι τον κοστουμάτο «Λύκο της Νέας Υόρκης») έχει βρεθεί υποψήφια ήδη 10 φορές και έχει κερδίσει 3 Όσκαρ («Ερωτευμένος Σέξπιρ», «Ιπτάμενος Κροίσος», «Βασίλισσα Βικτώρια: Τα Χρόνια της Νιότης»). Φέτος είναι υποψήφια για τα κοστούμια-χαρακτήρα της «Carol» και τη ρομαντική «Σταχτοπούτα» (φαίνεται της αρέσει να ντύνει την Κέιτ Μπλάνσετ), αλλά πιθανότατα δεν θα φύγει με ένα τέταρτο βραβείο. Την κατηγορία συμπληρώνει η αισθητική πρόταση των κοστουμιών του «Κοριτσιού από τη Δανία» που είχει δραματουργική ευστοχία και η «Επιστροφή» που μετέτρεψε τους ήρωές της σε αγρίμια, αλλά το φαβορί είναι άλλο. Το άψογα ενορχηστρωμένο ντελίριο του «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής» ενισχύεται από την metal αισθητική της πρωτότυπης γκαρνταρόμπας, η οποία θυμίζει τα σκουριασμένα απομεινάρια μιας μάντρας αυτοκινήτων. Η Τζένι Μπίβαν έντυσε ευρηματικά τους ήρωες του Τζορτζ Μίλερ και με το βραβείο του Σωματείου Ενδυματολόγων ήδη στο πορτ-μπαγκάζ της, περιμένει στη στάση για το Όσκαρ της.

Θα νικήσει: «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής»
Μπορεί να απειλήσει: «Carol»

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Οι υποψήφιοι στην κατηγορία της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης έστησαν φέτος ένα πολύ ενδιαφέρον παιχνίδι με την Ιστορία, που απλώνει στη μεγάλη οθόνη χώρο και χρόνο σε πλήρη συνάφεια με τη σκηνοθετική προσέγγιση. Τα φυσικά σκηνικά της «Επιστροφής» έγιναν ενιαίος τόπος για τις περιπέτειες του Χιου Γκλας (Λεονάρντο Ντι Κάπριο), η Δανία του 1920 περιγράφεται στο «Κορίτσι από τη Δανία» μέσα από τους εσωτερικούς χώρους που αντιπαραβάλλονται επιτυχημένα με την εικαστική ιδιότητα των ηρώων, η Νέα Υόρκη και το Ανατολικό Βερολίνο στη «Γέφυρα των Κατασκόπων» τοποθετούν μέσα από τη χρωματική παλέτα τους τον χαρακτήρα του Τομ Χανκς σε γκρίζα ζώνη και η «Διάσωση» του Ρίντλεϊ Σκοτ απογειώνει τους χώρους της Nasa και γειώνει τον Άρη. Φαβορί εδώ και πάλι το «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής» που σε αντίθεση με όλες τις παραπάνω ταινίες «έφτιαξε» έναν εντελώς δικό του κόσμο μέσα από φυσικούς χώρους, μηχανές και αντικείμενα.

Θα νικήσει: «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής»
Θα πρέπει να νικήσει: «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής»

ΜΑΚΙΓΙΑΖ & ΚΟΜΜΩΣΕΙΣ
Στις τρεις μόλις υποψηφιότητες της κατηγορίας, η δουλειά των υπεύθυνων μακιγιάζ και κομμώσεων για κάθε μία είναι εντελώς ξεχωριστή. Το παιχνίδι εντυπώσεων βρίσκεται ανάμεσα στο «Mad Max» και την «Επιστροφή», ενώ το «Ο Εκατοντάχρονος που Πήδηξε από το Παράθυρο και Εξαφανίστηκε» συμπληρώνει διακριτικά. Παρά τη σημαντική δουλειά, απίστευτης αυθεντικότητας που έχει γίνει στον Ντι Κάπριο για την «Επιστροφή», τα μέλη της Ακαδημίας ενδεχομένως δεν επιβραβεύσουν το επίτευγμα του μακιγιάζ στην ταινία, για να μην υποβαθμίσουν την ερμηνεία του πρωταγωνιστή. Άλλος ένας λόγος για να επιβραβευθεί η τεράστια δουλειά που έχει γίνει στο «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής» και η ταινία να συμπληρώσει μία τριπλέτα βραβείων κοστουμιών-καλ. διεύθυνσης-μακιγιάζ, για την θρασύτητα της οπτικής της γλώσσας.

Θα νικήσει: «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής»
Μπορεί να απειλήσει: «Η Επιστροφή»

ΜΟΝΤΑΖ ΗΧΗΤΙΚΩΝ ΕΦΕ ΚΑΙ ΗΧΟΣ
Στο Μοντάζ Ηχητικών Εφέ προτεινόμενοι είναι ένας γαλαξίας πολύ πολύ μακριά από το παρελθόν («Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει»), η φυσική ροή των ήχων στην «Επιστροφή», μία παράτολμη «Διάσωση» στο διάστημα, τα όπλα και η δράση του «Sicario: Ο Εκτελεστής» και ο ενορχηστρωμένος μαξιμαλισμός του «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής». Στην κατηγορία του Ηχου η μόνη αλλαγή που παρατηρείται είναι η αντικατάσταση του «Sicario» με τη «Γέφυρα των Κατασκόπων». Μία εξαιρετική επιλογή υποψηφίων και στις δυο κατηγορίες που αποτελούν μερικές από τις πιο δύσκολες για την τελική βράβευση. Παρά τη συνάφεια της δουλειάς, η Ακαδημία είναι πιθανό να εκτιμήσει και να βραβεύσει διαφορετικές ταινίες στις δυο κατηγορίες. Συγκεκριμένα το επίτευγμα του «Mad Max» στο Ηχητικό Μοντάζ που ακολουθεί τη κοφτή ροή της εικόνας και των επιμέρους στοιχείων του ήχου με επιδεξιότητα και της «Επιστροφής» στον Ήχο για την αδιαίρετη συνοχή του οπτικοακουστικού αποτελέσματος της ταινίας του Ινιάριτου.

Θα νικήσει (Μοντάζ Ηχητικών Εφέ): «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής»
Θα νικήσει (Ήχος): «Η Επιστροφή»

ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ
Θα καταφέρει τελικά η αρκούδα του Λίο («Η Επιστροφή») να τα βάλει με τη Δύναμη των Τζεντάι που σάρωσαν το παγκόσμιο box office («Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει»); Αν και εξαιρετικά φωτορεαλιστική η άγρια επίθεση που σοκαρε το κοινό στην ταινία του Ινιάριτου, το «Star Wars» ανανέωσε με μεράκι και φαντασία τις εικόνες ενός νοσταλγικού γαλαξία και έχει ήδη το βραβείο του αντίστοιχου σωματείου. Τα διακριτικά εφέ στο «Από Μηχανής», «Η Διάσωση» που θυμίζει τη λογική του βραβευμένου προ διετίας «Gravity» και το παραληρηματικό «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής», μάλλον θα χειροκροτήσουν κάποιον άλλο.

Θα νικήσει: «Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει»
Μπορεί να απειλήσει: «Η Επιστροφή»

ΜΟΥΣΙΚΗ
Αν πολλοί (ή μήπως όλοι;) περιμένουν τη φετινή τελετή για να δουν τον Λίο να παραλαμβάνει το πολυπόθητο Όσκαρ, αρκετοί είναι και εκείνοι που θα ζήσουν την ιστορική στιγμή του να παραλαμβάνει Όσκαρ Μουσικής ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες όλων των εποχών. Το μεγάλο κεφάλαιο που ακούει στο όνομα Ένιο Μορικόνε επέστρεψε στο γουέστερν με το «Μισητοί 8» του Ταραντίνο, συνθέτοντας μία παρτιτούρα που παραπέμπει στα μουσικά μοτίβα των πολιτικών θρίλερ που υπέγραφε στο παρελθόν και αποτελεί το μεγάλο φαβορί και τη μοναδική ενδεχομένως ευκαιρία που έχει η Ακαδημία να τιμήσει έναν ζωντανό θρύλο. Συνυποψήφιοι μαζί του, Ο (με κεφαλαίο) Τζον Γουίλιαμς στην 50η του υποψηφιότητα για την έβδομη συμφωνία του «Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει», ο «ανεξάρτητος» Κάρτερ Μπέργουελ για το αισθαντικό «Carol», ο έμπειρος Τόμας Νιούμαν για το μουσικό σασπένς της «Γέφυρας των Κατασκόπων» και ο Ισλανδός Γιόχαν Γιόχανσον για τον φορτισμένο παλμό του «Sicario: Ο Εκτελεστής». Μεγάλος αδικημένος της χρονιάς, ο νέος και ταλαντούχος Βρετανός Ντάνιελ Πέμπερτον που έγραψε δυο εξαιρετικά φετινά soundtracks («Κωδικό Όνομα U.N.C.L.E.» και «Steve Jobs») και δικαιούταν πανάξια έστω μία υποψηφιότητα.

Θα νικήσει: «Οι Μισητοί Οκτώ», Ένιο Μορικόνε
Μπορεί να απειλήσει: «Carol» Κάρτερ Μπέργουελ

ΤΡΑΓΟΥΔΙ
Ακόμα κι αν κάποιοι απογοητεύθηκαν από το επικών διαστάσεων μουσικό μελόδραμα, η φόρα του «Skyfall» οδήγησε τον Βρετανό Sam Smith στην πεντάδα, ενώ του χάρισε και τη φετινή Χρυσή Σφαίρα. Μπορεί ο Smith να έχει φωνητικές δυνατότητες, αλλά το θρηνητικό «Writing's On The Wall» δεν είναι μία αξιομνημόνευτη μπαλάντα στην παράδοση της σειράς Bond. Το μεγάλο φαβορί είναι η Lady Gaga που συνοδεύει ένα ντοκιμαντέρ-καταγγελία για το σχολικό bullying. Γραμμένο από τη Dianne Warren των '90s επιτυχιών «I Don't Want To Miss A Thing» («Armageddon»), «Because You Loved Me» («Υπόθεση Πολύ Προσωπική») κ.α., το «Til It Happens To You» είναι πιθανό να της δώσει το όσκαρ στην όγδοη υποψηφιότητά της. Από κοντά το «Earned It» από τις «Πενήντα Αποχρώσεις του Γκρι», που συμπληρώνει την εμπορική τριπλέτα της κατηγορίας αφήνοντας πίσω τα «Simple Song #3», από τη «Νιότη» του βραβευμένου με πούλιτζερ Ντέιβιντ Λανγκ και το «Manta Ray» της Anohni από την ταινία «Racing Extinction». Σε μία εντελώς αδικαιολόγητη απόφαση, η Ακαδημία δεν κάλεσε τους ερμηνευτές των δυο τελευταίων να εκτελέσουν live τα τραγούδια τους. Μία κίνηση που προδίδει πως στα Όσκαρ ο τηλεοπτικός χρόνος δεν μετριέται (όπως αναμενόταν) με λεπτά, αλλά με δολάρια.

Θα νικήσει: “Till It Happens To You”, «The Hunting Ground»
Θα πρέπει να νικήσει: “Simple Song #3”, «Νιότη»

Διαβάστε ακόμη:
Όσκαρ 2016: Οι προβλέψεις του cinemagazine.gr (μέρος 2ο)
Όσκαρ 2016: Οι προβλέψεις του cinemagazine.gr (μέρος 3ο)

Το cinemagazine.gr θα ξενυχτήσει και φέτος με μια live, διαδραστική αναμετάδοση, που θα χωρέσει συζητήσεις, διαξιφισμούς, χειροκροτήματα, χασμουρητά, διαφωνίες και συμφωνίες.

Γιατί έτσι είναι τα Όσκαρ. Ο καλύτερος (δεν) κερδίζει (πάντα). 

Παρακολουθήστε τη live κάλυψη του cinemagazine.gr από τις 3:00πμ (ξημερώματα 29/2) στην επίσημη σελίδα του Περιοδικού ΣΙΝΕΜΑ - cinemagazine.gr στο facebook!

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ