Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα - ταινιες , παιζονται τωρα || cinemagazine.gr

Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα

Paris, 13th District

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2021
    ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Γαλλία
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζακ Οντιάρ
    ΣΕΝΑΡΙΟ: Σελίν Σιαμά, Λεά Μίσιος, Ζακ Οντιάρ
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Λουσί Ζανγκ, Μακίτα Σαμπά, Νοεμί Μερλάν, Τζένι Μπεθ
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Πολ Γκιγιόμ
    ΜΟΥΣΙΚΗ: Rone
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
    ΔΙΑΝΟΜΗ: Cinobo
    Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα

Στην πιο σέξι και αλέγρα δημιουργία του, ο Ζακ Οντιάρ του «Προφήτη» και του «Dheepan» αναζητά τη θέση των αναλογικών συναισθημάτων σε έναν ψηφιακό κόσμο, μέσα από τις ερωτικές περιπέτειες τεσσάρων νεαρών Παριζιάνων.

Από τον Νεκτάριο Σάκκα

Παρίσι, 13ο διαμέρισμα. Η Εμιλί γνωρίζει τον Καμίλ και γίνονται συγκάτοικοι. Στον Καμίλ αρέσει η Νορά, η οποία μέσα από μια δυσάρεστη συγκυρία συναντά την Αμπέρ. Τρία κορίτσια κι ένα αγόρι, συνδέονται φιλικά, ενίοτε ερωτικά, συχνά και τα δύο. Και αυτό είναι το ρευστό σχήμα ανθρώπινης επαφής που ορίζει όχι μόνο την πιο σέξι, αλλά και την πιο αλέγρα ταινία του Ζακ Οντιάρ μέχρι σήμερα. Η οποία παρεμπιπτόντως, ταιριάζει ταμάμ για έξοδο σε θερινό.

Αν και το κινηματογραφικό του βλέμμα είναι συχνά προσανατολισμένο σε πιο σκληρά δράματα που χωράει από τον φτωχοδιάβολο «Προφήτη» και τον μετανάστη «Dheepan» ως τους γουέστερν «Αδελφούς Σίστερς», ο Οντιάρ δεν είναι ξένος ως προς τη σωματικότητα του πόθου, όπως έχει αποδείξει στο τραχιά ρομαντικό - αν και άνισο - «Σώμα με Σώμα». Μόνο που στο «Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα» ανεβάζει στροφές και ξαλεγράρει το δράμα, που ούτως ή άλλως βασίζεται σε κόμικ με αστικά τοποθετημένες συναισθηματικές δυσφορίες. Και η κάμερα του τείνει εδώ να γίνει ένα με την δεδομένα ασταθή και πάντως αεικίνητη φύση της γενιάς των τριάντα στην οποία ανήκουν οι ήρωές του. Σε αυτό το βλέμμα, συνδράμουν σεναριακά δύο δυναμικές γυναικείες υπογραφές του Γαλλικού σινεμά, η Σελίν Σιαμά («Μικρή Μαμά», «Το Πορτρέτο Μιας Γυναίκας που Φλέγεται») και η Λεά Μισιούς («Ava»).

γιορτάζει ακομπλεξάριστα το ερωτικό νταραβέρι και χαιρετίζει τη σεξουαλική διαθεσιμότητα δίχως ηθικολογικούς αστερίσκους

Σε πρώτο επίπεδο, οι τέσσερις βασικοί χαρακτήρες της ταινίας ενώνονται κάτω από το κοινό τους αίτημα για περιπέτεια και έρωτα. Ένα αίτημα που συνδέεται επίσης με μια ανοιχτή διαπραγμάτευση της ταυτότητας και του ανήκειν. Η κινεζικής καταγωγής Εμιλί, ο μαύρος Καμίλ, η Νορά που έρχεται από το Μπορντό και η Αμπέρ που ως cam girl υπηρετεί κατ’ επάγγελμα μια περσόνα, είναι κομμάτια μιας πόλης πολυσυλλεκτικής που προσελκύει εργένικες ιδιοσυγκρασίες. Όλοι πλην της Αμπέρ κάνουν δουλειές που δεν γουστάρουν, και όλοι ανεξαιρέτως δείχνουν αποτραβηγμένοι από τις οικογένειές τους. Και το παιχνίδι που παίζουν έχει μπόλικο σεξ, πολύ μπρος-πίσω που κι αν πληγώνει δεν αναιρεί το νοιάξιμο, αρκετή αναζήτηση και ενίοτε μια κατά μέτωπο επίθεση στο τραύμα, ιδίως στην περίπτωση της Νορά.

Η Εμιλί που υποδύεται η Λουσί Ζανγκ είναι ο τσαμπουκάς της υπόθεσης, ο Καμίλ του Μακίτα Σαμπά ο διστακτικός τζογαδόρος, η Νορά της Νοεμί Μερλάν (το πιο βαρύ όνομα του καστ) ένα κορίτσι που παρακάμπτει το τραύμα του, τολμά και δικαιώνεται, ενώ η Αμπέρ της Τζένι Μπεθ η συνειδητοποιημένη μιας κυνικής εποχής που αποδεικνύει πως σεξεργασία και ρομαντισμός δεν είναι έννοιες ασύμβατες.

Με ήπια ώθηση από το ανεβαστικό score του Rone, το «Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα» γιορτάζει ακομπλεξάριστα το ερωτικό νταραβέρι και χαιρετίζει τη σεξουαλική διαθεσιμότητα δίχως ηθικολογικούς αστερίσκους. Παρατηρεί επίσης τη ρευστή φύση της σεξουαλικότητας, δίχως να κλειδώνει τους ήρωές του σε μοναδιάστατα σώματα που απολαμβάνουν και απολαμβάνονται. Εργαλειοποιεί έξυπνα το ασπρόμαυρο κάδρο για να χωρέσει καλύτερα τις σκιές τους, αλλά αντίθετα π.χ. με το αρκετά συγγενές «Frances Ha», δεν πνίγεται χαμογελώντας σε μια εστέτ μελαγχολία.

Γιατί, αν το φιλμ του Μπάουμπαχ είναι ένα πορτρέτο για ανθρώπους ερωτευμένους με το δράμα τους, αυτό του Οντιάρ είναι ένα κολάζ με άτομα που έχουν αδιαπραγμάτευτη κάψα για ζωή, παρά το δράμα τους. Και η σύνδεση των δύο ταινιών δε γίνεται μονάχα στο επίπεδο της χρωματικής ομοιομορφίας, αλλά στο ότι αμφότερες πραγματεύονται το νεανικό αλισβερίσι με τον έρωτα, τη δουλειά, την οικογένεια, την καθημερινότητα, και τελικά τη θέση των αναλογικών συναισθημάτων σε έναν ψηφιακό κόσμο.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα
  • Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα