Πιο Πολύ από Ποτέ - ταινιες , παιζονται τωρα || cinemagazine.gr

Πιο Πολύ από Ποτέ

Plus que Jamais

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2022
    ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Γαλλία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Νορβηγία
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Εμιλί Ατέφ
    ΣΕΝΑΡΙΟ: Εμιλί Ατέφ, Λαρς Ουμπρίς
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Βίκι Κριπς, Γκασπάρ Ουλιέλ, Μπγιορν Φλόμπεργκ
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Ιβ Καπ
    ΜΟΥΣΙΚΗ: Γιον Μπαλκ
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 123'
    ΔΙΑΝΟΜΗ: Rosebud.21
    Πιο Πολύ από Ποτέ

Αν το 2022 είχε πρωταγωνίστρια αυτή θα ήταν μάλλον η Βίκι Κριπς, που επιβεβαιώνει το στάτους της σαν μία από τις σημαντικότερες σύγχρονες Ευρωπαίες ερμηνεύτριες σε ένα άνισο αλλά κι αυθεντικά συγκινητικό δράμα για τη ζωή παρά το θάνατο. Πανελλήνια πρώτη προβολή στο 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.

Από τον Θοδωρή Καραμανώλη

Η ψυχή κάθε πάρτι, ο Σοπενχάουερ, περιέγραφε τη Γη σαν μια «αποικία μελλοθάνατων». Ερχόμαστε σ’ αυτή για να ζήσουμε το λίγο που μας αναλογεί και να πεθάνουμε, μόνο που η ζωή κι ο θάνατος δεν είναι για όλους ίσοι. Όπως για παράδειγμα ο πρόωρος χαμός του Γκασπάρ Ουλιέλ, ενός ευλογημένου πλάσματος που σαν από ειρωνεία φθονερή έμελλε το «Πιο Πολύ Από Ποτέ» να γίνει η τελευταία ταινία του. Το ίδιο και για την Ελέν, την πρωταγωνίστρια που ενσαρκώνει η Βίκι Κριπς, η οποία έχει περάσει στο τερματικό στάδιο της ασθένειάς της και ο μόνος τρόπος για να σωθεί είναι να βρεθεί συμβατό μόσχευμα για τον κατεστραμμένο πνεύμονά της. Ο σύντροφός της επιμένει στις προτάσεις και τις συστάσεις των γιατρών, εκλιπαρώντας την να το παλέψει όσο μπορεί. H ίδια όμως, απογοητευμένη αναζητά μια διαφορετική διέξοδο.
Θα τη βρει ένα βράδυ γκουκλάροντας. Ένας σύνδεσμος θα την οδηγήσει στο διαδικτυακό ημερολόγιο του Μπεντ, ενός επίσης καρκινοπαθή που έχει απαρνηθεί τα νοσοκομεία και ζει απομονωμένος στη Νορβηγία. Παρά τις αντιδράσεις του αγαπημένου της, αποφασίζει να πάει να τον συναντήσει.

Οι δυο τους λοιπόν γίνονται μια πολύ πιο κυριολεκτική (επιτρέψτε μας το αδόκιμο) «αποικία μελλοθάνατων», μόνο που εδώ ο οιοσδήποτε πεσιμισμός τύπου Σοπενχάουερ δεν έχει καμία θέση. Το βιολογικό τέλος, η εκλογίκευση της οργανικής μας παρακμής είναι ο μόνος κοινός του τόπος με την σκηνοθεσία και το σενάριο της Εμιλί Ατέφ. Μέσα από ένα επίσης κυριολεκτικό ταξίδι από το σκοτάδι ενός μεσοαστικού διαμερίσματος, στο σκληρό φως των ηλιόλουστων τοπίων του νορβηγικού Βορρά, η Γαλλο-Γερμανο-Ιρανή δημιουργός μας αφήνει μετέωρους στην αμηχανία των πιο μεγάλων αποχαιρετισμών, προβληματισμένους από τα αδικαιολόγητα κλισέ που εκμεταλλεύονται βάναυσα τον φιλμικό χρόνο, άφωνους με ένα μεταμορφωτικό φινάλε, εν τέλει βουρκωμένους μπροστά σε μια ουσιαστική συμφιλίωση με το αναπόφευκτο (εμείς παθολογικά δεν κλαίμε, εσείς πάντως πάρτε μαζί σας ένα πακέτο χαρτομάντηλα).

Λίγο πριν τα γυρίσματα της ταινίας είχε ανακοινωθεί πως στο καστ θα συμμετέχει και η (τουλάχιστον θρυλική) Λιβ Ούλμαν. Αν και ποτέ δεν δόθηκε επίσημη εξήγηση γι' αυτό, φαίνεται πως ο ρόλος της κόπηκε εντελώς από την ταινία. 

Για να τα κάνουμε λιανά, το «Πιο Πολύ Από Ποτέ» αποτελεί την πληρέστερη μέχρι σήμερα δουλειά της. Εμφανίζει όλα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της τέχνης της: είναι μια σχετικά σύντομη γυναικεία ιστορία, φέρει ένα μονοσήμαντο συναίσθημα, προσεκτικό καδράρισμα και τρομερή κεντρική ερμηνεία. Η απόφασή της να αναβαθμίσει τη Βίκι Κριπς σε πρωταγωνίστρια (είχε ένα μικρό μα σημαίνοντα ρόλο στο άνισο «Κιμπερόν»), γεννά μια από τις καλύτερες ερμηνείες της χρονιάς. Το σενάριο στην ανάπτυξή του ωστόσο χωλαίνει είτε από τις βεβιασμένες συγκρούσεις μεταξύ των χαρακτήρων, είτε από την κατάχρηση σε τετριμμένους κώδικες του σύγχρονου ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Την κατάσταση δεν βοηθούν τα τεκταινόμενα, αφού είναι από νωρίς σαφές πως το ταξίδι της Ελέν δεν θα έχει γυρισμό. Ολ’ αυτά για 100 περίπου λεπτά, μέσα στα οποία οι τρεις κεντρικοί χαρακτήρες αναλύουν εξαντλητικά τη θέση τους απέναντι στο επικείμενο τέλος.

Μέχρι που η Ατέφ στην κορύφωση τους βάζει να μαλώσουν και στη συνέχεια τους κλείνει το στόμα. Ο μόνος ήχος που μας σε συνοδεύει μέχρι τους τίτλους μοιάζει να είναι η θάλασσα και το θρόισμα από τον παγωμένο αέρα που μπορεί αρκεί για να σου κόψει τη ανάσα. Η λύτρωση είχε κρυφτεί στη σιωπή. Επιτέλους καταλαβαίνεις ότι όλα είναι εντάξει, όλα είναι έτοιμα και εκεί που πρέπει. Η Ελέν δεν διάλεξε τον τρόπο που θα φύγει, διάλεξε τον τρόπο που συνέχισε να ζει. «Πιο Πολύ Από Ποτέ» το φινάλε μιας ταινίας δεν περιγράφεται, βιώνεται.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Πιο Πολύ από Ποτέ
  • Πιο Πολύ από Ποτέ