Ειρήνη Σουγανίδου: Η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Διανομέων μιλά στο ΣΙΝΕΜΑ για την επόμενη (θερινή) μέρα - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
11:55
13/5

Ειρήνη Σουγανίδου: Η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Διανομέων μιλά στο ΣΙΝΕΜΑ για την επόμενη (θερινή) μέρα

Οι θερινοί κινηματογράφοι ανοίγουν 1η Ιουνίου προσαρμοσμένοι σε μία νέα συνθήκη και με ειδικά μέτρα ασφαλείας. Μιλήσαμε με την Ειρήνη Σουγανίδου, Πρόεδρο της Ένωσης Διανομέων Κινηματογραφικών Ταινιών Ελλάδος (ΕΔΙΚΤΕ) και Διευθύνουσα Σύμβουλο της εταιρείας διανομής Feelgood, για το δύσκολο θερινό τρίμηνο και την ελπίδα μιας «επόμενης μέρας».

Συνέντευξη στον Πάνο Γκένα

Στην πρώτη ενημέρωση που έγινε σχετικά με την έναρξη των θερινών κινηματογράφων (28 Απριλίου), η «γέφυρα ασφαλείας» στη νέα καθημερινότητα τοποθετούσε το άνοιγμά τους μέσα στον Ιούνιο (5ο από τα 7 στάδια) κατόπιν επαναξιολόγησης. Τελικά οι θερινοί ανοίγουν την 1η Ιουνίου. Πόσο έτοιμες βρίσκει τις εταιρείες διανομής το νέο χρονοδιάγραμμα;

Η δουλειά ενός διανομέα, ξεκινάει πολλούς μήνες πριν την έξοδο μιας ταινίας στα σινεμά, συνεπώς το άνοιγμα την 1η Ιουνίου, μας βρίσκει έτοιμους από πλευράς περιεχομένου. Έχουμε προπληρώσει τα δικαιώματα πολλών ταινιών πριν το ξέσπασμα του κορονοϊου, τις έχουμε προετοιμάσει, προδιαφημίσει και συνεπώς μένει να κάνουμε τις απαραίτητες προσαρμογές στα πλάνα επικοινωνίας και στις νέες ημερομηνίες εξόδου, βάσει των νέων δεδομένων.

Πώς θα κινηθείτε σχετικά με τον προγραμματισμό των ταινιών μετά τις τόσες αναβολές; Θα εμπιστευτείτε επανεκδόσεις, νέους τίτλους που δεν είχαν κυκλοφορήσει ή ευκαιρίες για επαναπροβολή ταινιών που δεν πρόλαβε το κοινό;

Για να επιστρέψει ο κόσμος στο σινεμά, χρειάζεται να φέρουμε νέες ταινίες. Φυσικά και κάποιες που είχαν ξεκινήσει την προβολή τους πριν την διακοπή λειτουργίας των κινηματογράφων θα επαναπροβληθούν, μιας και ανακόπηκε βίαια η πορεία τους (όπως το εξαιρετικό «Φύγαμε» της Ντίσνεϊ), αλλά υπάρχει μεγάλος αριθμός νέων ταινιών που θα προβάλλουμε στο θερινά ώστε ο κόσμος να έχει λόγο να μας επιλέξει.

Βέβαια, πολλές ταινίες από τα στούντιο του Χόλιγουντ έχουν μετακινηθεί για αργότερα και αυτό έχει επιφέρει αναστάτωση στον προγραμματισμό όλου του κλάδου. Μένει να δούμε στην πράξη πως θα την αντιμετωπίσουμε.

Η Ειρήνη Σουγανίδου, Πρόεδρος της Ένωσης Διανομέων Κινηματογραφικών Ταινιών Ελλάδος (ΕΔΙΚΤΕ)
και Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας διανομής Feelgood

Οι θερινοί κινηματογράφοι έχουν τη δυνατότητα δυο, το μέγιστο, προβολών λόγω καλοκαιριού και πλέον περιορισμό στο 40% πληρότητας. Μπορούν να είναι βιώσιμες οι ταινίες και οι αίθουσες με αυτή τη συνθήκη;

Οι νέες συνθήκες δεν είναι βιώσιμες ούτε για τις αίθουσες, ούτε για τους διανομείς. Είμαστε κρίκοι μιας αλυσίδας, απολύτως εξαρτημένοι μεταξύ μας. Τα έσοδα του διανομέα είναι ένα ποσοστό των εσόδων της αίθουσας.

Συνεπώς, με τα χειμερινά να είναι κλειστά χωρίς ένδειξη του πότε θα ανοίξουν, τα θερινά να λειτουργούν με μικρότερη χωρητικότητα, με καθυστερήσεις στις προβολές λόγω των μέτρων υγείας και ασφάλειας που θα τηρήσουμε, με μειωμένη ενδεχομένως προσέλευση κάποιων κατηγοριών θεατών (μικρές και μεγάλες ηλικίες), με ταινίες που είχαν αγοραστεί σε τιμές έχοντας άλλη βάση υπολογισμού από αυτήν που ισχύει σήμερα, είναι βέβαιο ότι όλος ο κλάδος καλείται να λειτουργήσει με σημαντικές ζημίες, που δυστυχώς κανένας δεν είναι σε θέση να τις απορροφήσει μετά από 10 χρόνια λιτότητας, μετά από έναν υπέρογκο και άδικο ΦΠΑ στο 24%, έναντι 6% όλων των άλλων φορέων Πολιτισμού (θέατρα, συναυλίες, βιβλία κλπ) και έχοντας χάσει όλα τα χρόνια σημαντικά έσοδα λόγω της ανεξέλεγκτης πειρατείας. Επομένως ζητάμε ενωμένοι ουσιαστική στήριξη με τη μορφή επιδότησης από το Κράτος για να υπάρξουμε.

Βρίσκεστε σε συνεννόηση με την Π.Ε.Α.Κ (Πανελλήνια Ένωση Αιθουσαρχών Κινηματογράφου) έχοντας καταθέσει κοινό υπόμνημα θέσεων και αιτημάτων στο Υπουργείο Πολιτισμού και στα αρμόδια Υπουργεία. Μπορείτε να μας μιλήσετε περισσότερο γι' αυτή τη συντονισμένη δράση;

Οι αιθουσάρχες και οι διανομείς είμαστε ενωμένοι σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία και από κοινού έχουμε θέσει υπ' όψιν της Υπουργού Πολιτισμού και των υπόλοιπων αρμόδιων Υπουργείων τα αιτήματα μας που ενδεικτικά συνοψίζονται στα εξής:

1. Επιδότηση των επιχειρήσεων μας μέχρι την οριστική άρση των περιοριστικών μέτρων
2. Μείωση του ΦΠΑ σε 6%
3. Ψήφιση Νόμου κατά της Πειρατείας μέσω του dynamic blocking
4. Επέκταση ωραρίου λειτουργίας των θερινών και σαφές πρωτόκολλο ασφαλείας και υγείας βάσει αποστάσεων και όχι χωρητικότητας.
5. Ένταξη και επέκταση όλων των ανακουφιστικών μέτρων που αφορούν σε επιδότηση μισθοδοσίας, αναλογική μείωση ενοικίων, αναστολή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, απαλλαγή υποχρέωσης καταβολής φόρου κλπ
6. Τραπεζική χρηματοδότηση με εγγύηση Δημοσίου

Πέρα από τη μείωση του ΦΠΑ του κινηματογραφικού εισιτηρίου στο 6% που προαναφέρατε, προωθείτε αλλαγές για την προστασία και υποστήριξη των θερινών όπως online έκδοση εισιτηρίων για την αποφυγή συνωστισμού και νέων παροχών των κυλικείων;

Εξετάζουμε όλους τους δυνατούς τρόπους να μετασχηματιστεί η λειτουργία των κινηματογράφων με τον πιο ασφαλή τρόπο για τους θεατές μας και συνεπώς όλα τα παραπάνω τα εξετάζουμε και τα δρομολογούμε, αναλαμβάνοντας και το αντίστοιχο επιπλέον κόστος.

Θα περιμένουμε και στην Ελλάδα μεγάλους εμπορικούς τίτλους όπως τα «Tenet», «Μουλάν», «Wonder Woman 1984» ή αυτό θα εξαρτηθεί από το ενδεχόμενο επαναλειτουργίας των κλειστών αιθουσών;

Κάθε στούντιο έχει διαφορετική στρατηγική και πολιτική σε ό,τι αφορά τον τρόπο διαχείρισης της κρίσης αυτής. Σε ότι μας αφορά στην Feelgod, τα δύο στούντιο που αντιπροσωπεύουμε, Disney και Sony, τιμούν και στηρίζουν τον κινηματογράφο και την μεγάλη οθόνη. Συνεπώς ταινίες όπως η «Moυλάν», «Ένας Υπέροχος Γείτονας» (A Beautiful Day in the Neighborhood) με τον Τομ Χανκς και το «Bloodshot» με τον Βιν Ντίζελ, έχουν προγραμματιστεί να βγουν μέσα στο καλοκαίρι και να δυναμώσουν την αγορά. Η μη λειτουργία των χειμερινών κινηματογράφων είναι ένα μεγάλο θέμα και οικονομικό πλήγμα για τους διανομείς και τους παραγωγούς, γιατί χάνεται το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων. Άρα πάλι συζητάμε όχι για το μέγεθος της επιτυχίας, αλλά για το ύψος της ζημιάς.

Κατά την διάρκεια της καραντίνας, ο κόσμος γέμισε τον χρόνο του ποιοτικά μέσα από streaming προβολές και online δράσεις πολιτιστικής προσφοράς. Πιστεύετε πως αυτό έδρασε θετικά ή αρνητικά στη συνήθεια της «κινηματογραφικής εξόδου»;

Ελπίζω ότι τόσο η κοινωνικότητα και η συναναστροφή (με όρους ασφάλειας) που έχει λείψει σε όλους μας, όσο και η μοναδικότητα, η μαγεία της μεγάλης οθόνης, θα φέρουν τον κόσμο πίσω στις αίθουσες. Πιστεύω ότι ο κινηματογράφος δεν θα έχει υποστεί μόνιμο και ανεπανόρθωτο πλήγμα από την ψηφιακή κατανάλωση περιεχομένου στην οποία όλοι επιδοθήκαμε.