Παρασκευή και... 13 άτυχοι χαρακτήρες του σινεμά - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
9:02
13/1

Παρασκευή και... 13 άτυχοι χαρακτήρες του σινεμά

Με αφορμή την Παρασκευή και 13... 13 περιπτώσεις ατυχίας χαρακτήρων του σινεμά που σπάει κόκκαλα - και καθρέφτες. Αδυσώπητο spoiler alert, επίσης.

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Τζορτζ Μπέιλι στο «Μια Υπέροχη Ζωή» (1946) του Φρανκ Κάπρα

Παρασκευή και 13: Ένα όνειρο έχεις στη ζωή σου να ταξιδέψεις. Αλλά σώζεις τον αδελφό σου από βέβαιο πνιγμό και χάνεις την ακοή από το ένα αυτί. Και μετά δεν πας να σπουδάσεις γιατί πεθαίνει ο πατέρας σου. Και δεν φεύγεις γιατί ο αδελφός σου παντρεύεται και αναλαμβάνεις εσύ την οικογενειακή επιχείρηση. Και μετά νυμφεύεσαι, αλλά ούτε μήνα του μέλιτος δεν προλαβαίνεις γιατί γίνεται το Κραχ. Και μετά χάνονται από λάθος κρίσιμα ποσά και βρίσκεσαι στο χείλος της οικονομικής και προσωπικής κατάρρευσης. Αυτό που θα συμβεί στη συνέχεια, θα σου πει κάποιος, είναι τύχη κι όχι ατυχία, άντε όμως και κάποιοι θεατές να γλιτώσουν από την πικρία του ότι όλα όσα ήθελε ο Τζορτζ να κάνει στη ζωή του δεν συνέβησαν ποτέ.

Κάρι στην «Κάρι, Έκρηξη Οργής» (1976) του Μπράιαν Ντε Πάλμα

Παρασκευή και 13: Οι συμμαθήτριες σε παρενοχλούν διαρκώς, η μάνα σου είναι μια θρησκόληπτη αυταρχική που σε καταδυναστεύει, είσαι και τέκνο βιασμού, δεν έχεις φίλους, δεν έχεις ελπίδα, αλλά έχεις τηλεπαθητικές ιδιότητες. Την πάτησαν.

Λουκ Σκαϊγουόκερ στον «Πόλεμο των Άστρων» (1977-2019) Τζορτζ Λούκας/Ίρβιν Κέρσνερ/Ρίτσαρντ Μάρκαντ/Τζ.Τζ. Έιμπραμς/Ράιαν Τζόνσον

Παρασκευή και 13: Εκεί που περπατάς αμεριμνοαμέριμνος βρίσκεσαι να αντιμάχεσαι το Απόλυτο Κακό (και είναι ο μπαμπάς σου) ενώ ερωτεύεσαι την Πριγκίπισσα των Καλών (και είναι η αδελφή σου). Λουκ(ας), το τερμάτισες.

Γουόλτερ Κόρνμπλουθ στην «Γοργόνα» (1984) του Ρον Χάουαρντ

Παρασκευή και 13: Ο Γιουτζίν Λέβι υποδύεται, αξέχαστα, έναν επιστήμονα που είναι στο χείλος μιας μεγάλης επιστημονικής ανακάλυψης – που θα καταστρέψει το ζευγάρι μας. Ευτυχώς για περίπου ολόκληρο το έργο παθαίνει όλες τις πλάκες, τους τραυματισμούς και τις ατυχίες που του αναλογούν τόσο αδιάκριτος που είναι.

Τζον ΜακΚλέιν στα «Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει» (1988-2013) Τζον ΜακΤίρναν, Ρένι Χάρλιν, Τζον Μουρ, Λεν Γουάιζμαν

Παρασκευή και 13: Για δύο συνεχόμενα χρόνια ήταν ο αστυνομικός που δεν μπορούσε να κάνει Χριστούγεννα γιατί λογιών τρομοκράτες είχαν άλλη άποψη. Στη συνέχεια έφτασε να πρέπει να βρίσκεται πάντα στη λάθος θέση τη λάθος στιγμή. Στο τέλος έπρεπε να παίξει και στο «Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει Σήμερα».

Καρλίτο στην «Υπόθεση Καρλίτο» (1993) του Μπράιαν Ντε Πάλμα

Παρασκευή και 13: Είσαι 50άρης απ' το Πουέρτο Ρίκο, βγαίνεις από τη φυλακή μετά από χρόνια ναρκωτικών και γκανγκστερισμού, ορκίζεσαι να μείνεις μακριά απ' όλα και κοντά στη γυναίκα που σημαίνει τα πάντα. Και μετά ο (κολλητός σου) δικηγόρος σε ρίχνει στο φιλότιμο για μια τελευταία βοήθεια. Και όλα θα πάνε στραβά γιατί έτσι. Και πάνω που πέρασες την έρημο, πάνω που το ανυπέρβλητο τρέξιμο και οι προτεραιότητες λένε να λυθούν, το ασήμαντο (;) παρελθόν έχει άλλη γνώμη. Τόσο κακή τύχη που έκτοτε κλείνουμε το έργο δυο λεπτά πριν τελειώσει.

Τσακ Νόλαντ στον «Ναυαγό» (2000) του Ρόμπερτ Ζεμέκις

Παρασκευή και 13: Ανήκει στην κατηγορία των ασύλληπτων ατυχιών να πέσει το αεροπλάνο που επιβαίνεις. Ίσως περισσότερο ακόμα, το να επιζήσεις. Μόνος. Σ' ένα νησί. Μικρό. Ακατοίκητο. Στη μέση του Ειρηνικού Ωκεανού. Που είναι ένα σοβαρά εκτεταμένο μέρος.

Μπέρνι Λουτζ στον «Γκαντέμη» (2003) του Γουέιν Κρέιμερ

Παρασκευή και 13: Αν ήσουν ιδιοκτήτης καζίνο θα χρειαζόσουν έναν τύπο που ακουμπώντας και μόνο κάποιον τον απαλλάσσει από κάθε τύχη. Ο Γουίλιαμ Μέισι είναι από μια πλευρά η αποθέωση της λίστας. Από μια άλλη είναι ο επαγγελματίας άτυχος που πληρώνεται για να ατυχεί η ανθρωπότητα.

Κλάους – Βάιολετ – Σάνι στο «Λέμονι Σνίκετ: Μια Σειρά από Ατυχή Γεγονότα» (2004) του Μπραντ Σίλμπερλιγκ

Παρασκευή και 13: Παιδάκια που χάνουν τους γονείς τους σε πυρκαγιά και πέφτουν στην κηδεμονία του ψυχασθενή ξαδέλφου τους που θα κάνει ό,τι μπορεί για να βάλει στο χέρι στην περιουσία που κληρονόμησαν. Μπορεί πολλά.

Μίκα στην «Μεταφυσική Δραστηριότητα» (2007) του Όρεν Πέλι

Παρασκευή και 13: Τίποτα ιδιαίτερο. Απλώς το βράδυ που κοιμάσαι κουνιούνται οι πόρτες κι οι πολυέλαιοι. Καμμιά φορά, πάλι ενώ κοιμάσαι, η γυναίκα σου στέκεται 3-4 ώρες από πάνω σου, όρθια κι ακίνητη, και σε κοιτάζει. Τέλος, ένας δαίμονας την έχει βάλει στο μάτι και θα πεθάνεις, ξύπνιος αυτή τη φορά, σε ενάμισι δευτερόλεπτο. Ντετερμινισμός.

Ντέιβιντ Ντρέιτον στην «Ομίχλη» (2007) του Φρανκ Ντάραμποντ

Παρασκευή και 13: Ξυπνάς, έβρεχε το προηγούμενο βράδυ, πας στο σούπερ μάρκετ, πέφτει ομίχλη κι από μέσα της, όλο τρυφερότητα, βγαίνουν πλασματάκια που σε διαμελίζουν όπως το καυτό μαχαίρι το βούτυρο. Μέσα στο σούπερ μάρκετ πρέπει να συνεννοηθείς με τον αχταρμά που κυκλοφορεί εκεί έξω – και, ως γνωστό, είναι η κόλαση. Όταν με τα χίλια ζόρια βγαίνεις έξω, η ομίχλη είναι πυκνή παντού, τα σημάδια της ζωής έχουν εξαφανιστεί, ο ζόφος τυλίγει τα πάντα και μαζί με τους επιβαίνοντες αποφασίζετε να τους σκοτώσεις όλους (μαζί και το παιδί σου) και ν' αυτοκτονήσεις. Αλλά λίγο πριν βάλεις το πιστόλι στον τελευταίο κρόταφο η ομίχλη ξεδιαλύνει και τα πλασματάκια έχουν πεθάνει.

Λάρι Γκόπνικ στο «Ένας Σοβαρός Άνθρωπος» (2009) των αδελφών Κοέν

Παρασκευή και 13: Καλόκαρδος εβραίος καθηγητής Φυσικής, που προσπαθεί όλα να τα κάνει σωστά, δέχεται τελεσίγραφο από την γυναίκα του ότι ερωτεύθηκε άλλον και θέλει διαζύγιο, βρίσκεται διαρκώς στο μέσον προβλημάτων των παιδιών του, εκβιάζεται από ατυχήσαντα μαθητή ότι χρηματίζεται για να βάζει βαθμούς, βρίσκεται διαρκώς σε αδιέξοδα με ραββίνους που του απαντούν σιβυλλικά, αντιμετωπίζει κρίση πίστης, αποπλανείται από γειτόνισσα, χάνει όλα του τα λεφτά, κατηγορείται για σεξουαλικά εγκλήματα κι όταν μοιάζει να βρίσκει μια διέξοδο έρχεται το τέλος του κόσμου. Απλότητα.

Ούξμπαλ στο «Biutiful» (2010) του Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ινιάριτου

Παρασκευή και 13: Φτώχεια, άθλια διαμερίσματα, αλκοολισμός, διπολική διαταραχή, διαζύγιο, ορφάνια, πορνεία και, για να δέσει, ένας τελειωτικός καρκίνος. Ο Ινιάριτου απάντησε (θετικά ή αρνητικά έγκειται στον καθένα) μάλλον σε κάποιο στοίχημα που του έβαλαν για το πόσα τικ σε κουτάκια ατυχίας μπορείς να βάλεις σ' ένα σενάριο. Κέρδισε.