Mε το Χαμόγελο στα χείλη πάνε οι αίθουσες μπροστά (Ελληνικό Box-office, Tετραήμερο 06/10 - 09/10)
Μικρή άνοδο σημείωσαν τα συνολικά εισιτήρια αυτό το τετραήμερο (69.020 το σύνολο), αλλά με δεδομένη και την άνοδο της προσέλευσης στις Νύχτες Πρεμιέρας, η κίνηση της αγοράς ήταν έκτακτη αυτό το τετραήμερο, με αριθμούς κοντά στα υψηλά επίπεδα των καλύτερων τετραημέρων του καλοκαιριού. Το «Χαμογέλα», η πρώτη ταινία του top-10, σημείωσε άνοδο της τάξεως του 46%, ένα πρωτοφανές νούμερο που μαρτυρά πόσο αρέσει η ταινία στον κόσμο.
Τα εισιτήρια των κινηματογράφων που δεν έπαιζαν το πρόγραμμα των Νυχτών Πρεμιέρας αυξήθηκαν ελαφρώς σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, με δεδομένο, όμως, ότι τα εισιτήρια του φεστιβάλ αυξήθηκαν κι αυτά σημαντικά, με 5-6 sold out ημερησίως, τα συνολικά νούμερα της αγοράς προσέγγισαν τις «καλύτερες μέρες» του καλοκαιριού. Σε πρώτη φάση το εγχείρημα της μετάβασης στις κλειστές αίθουσες κρίνεται επιτυχημένο, ας δούμε τι θα συμβεί και από αυτή την εβδομάδα που ανοίγουν και τα θέατρα, και, αναπόφευκτα, λειτουργούν ανταγωνιστικά. Ο πραγματικός ανταγωνιστής του χειμερινού σινεμά, όμως, είναι ο κακός προγραμματισμός. Η ερχόμενη Πέμπτη ,στα χαρτιά τουλάχιστον, είναι ένα καλό δείγμα του πώς πρέπει να κινηθεί η διανομή των χειμώνα, ποσοτικά, ποιοτικά ή έστω σε επίπεδο «ελκυστικότητας» του προϊόντος – το «Halloween Ends» έχει αποδεδειγμένα το κοινό του, ορθώς κυκλοφορεί στις αίθουσες. Aπό εκεί και πέρα, θα το γράφουμε σχεδόν κάθε εβδομάδα.
Οι ερωτήσεις που πρέπει να κάνει κάθε διανομέας, κάθε αιθουσάρχης και, περισσότερο, κάθε διανομέας - αιθουσάρχης πριν βγάλει μια ταινία στις αίθουσες είναι δυο, με τη πρώτη να αφορά την έξοδο ή μη της ταινίας και την δεύτερη τον προγραμματισμό της. Η πρώτη είναι «εσύ θα πλήρωνες 8 – 8,5 ευρώ για να δεις αυτή την ταινία στο σινεμά»; Αν η απάντηση είναι καταφατική, τότε περνάμε στη δεύτερη ερώτηση. Έστω ότι είσαι θεατής και, όπως οι περισσότεροι που εξακολουθούν να πηγαινουν σινεμά, προτίθεσαι να δεις μόνο μια ταινία μέσα στην εβδομάδα. Κοιτάζεις λοιπόν τι έχουν προγραμματίσει οι ανταγωνιστές σου και έπειτα καλείσαι να απαντησεις στο εύλογο ερώτημα: «Με δεδομένες τις ταινίες που βγαίνουν αυτή την Πέμπτη, εσύ θα πλήρωνες 8-8.5 ευρώ για να δεις αυτή την ταινία που σκέφτεσαι να βγάλεις στην αίθουσα ή θα προτιμούσες κάποια από εκείνες των ανταγωνιστών σου;» Από εκεί και πέρα υπολογίζεις και άλλες παραμέτρους - διαθεσιμότητα αιθουσών, επικαιρότητα κλπ.- αλλά για μας κάθε συζήτηση για την έξοδο μιας ταινίας πρέπει να ξεκινά από αυτές τις δυο ερωτήσεις. Για το καλό όλων όσων εργαζόμαστε σε αυτό τον χώρο και, ακόμα περισσότερο, για το καλό εκείνων που πληρώνουν εισιτήριο και στηρίζουν την εμπειρία της αίθουσας.
Και, μετά από αυτό το ευχάριστο και, ελπίζουμε, εποικοδομητικό διάλειμμα, συνεχίζουμε τον σχολιασμό του Top-10. To «Χαμογέλα» όχι μόνο δεν έπεσε, αλλά σχεδόν στις ίδιες οθόνες σημείωσε τρομακτική άνοδο, τόσο για ταινία του είδους, όσο και γενικότερα για τα δεδομένα του box-office. Μιλάμε για μια διαφορά μεταξύ πρώτου και δεύτερου τετραημέρου της τάξεως του 46%. Αν θέλαμε να το παίξουμε με ασφάλεια, θα κάναμε λόγο για ένα τελικό νούμερο γύρω στα 80.000 – 85.000 εισιτήρια, νομίζουμε, όμως, ότι η ταινία έχει όλα τα φόντα να φτάσει την κατοστάρα. Ο (καλός) τρόμος δουλεύει στα multiplex, πλησιάζει και το Halloween – μην γελάτε, έχει καταλήξει event ΚΑΙ στη χώρα μας-, η ταινία δεν έχει σοβαρό ανταγωνισμό μπροστά της, το word of mouth είναι καλό, οι κριτικές είναι τέτοιες επίσης (η δική μας εδώ), οπότε δεν βλέπουμε κανένα λόγο για να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο το ντεμπούτο του Πάρκερ Φιν να προσεγγίσει ένα εξαψήφιο τελικό νούμερο που είχαμε χρόνια να δούμε από ταινία του είδους. Να σημειωθεί, επίσης, ότι η ταινία καθόλου δεν επλήγη από την «Πρόσκληση». Για τα αναιμικά νούμερα της τελευταίας, ευθύνη φέρει καθαρά η ποιότητά της και όχι ο παράνομος ανταγωνισμός. Προς επίρρωση του ισχυρισμού μας, καταθέτουμε και τα εισιτήρια του «Ορφανού:Πρώτος Φόνος», το οποίο κάτι συνεχίζει να κόβει και έχει φτάσει τα 44.183, παρα τη δυνατότητα του κοινού του να το παρακολουθήσει και «αλλιώς».
Nα αναφέρουμε επίσης ότι τα «Minions 2: H Άνοδος του Γκρου» από το επόμενο τετραήμερο θα είναι και επισήμως η πιο εμπορική ταινία του 2022, καθώς μοιραία θα ξεπεράσουν τα 282.442 του «Top Gun:Maverick». Το «Πνεύμα από το Σπίτι» και ο «Κοτολαγός και το Χάμστερ του Σκότους» μοιράστηκαν τα εισιτήρια που μάλλον θα αναλογούσαν σε καθεμιά τους, αν έβγαιναν μόνες τους στις αίθουσες, ενώ το «Εισιτήριο για τον Παράδεισο» κλείνει σιγά σιγά με επιτυχία την πορεία του, που θα ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακή, αν ήταν λίγο καλύτερη ταινία.
Κάτω από το Top-10, το θριλερικής υφής και εξαιρετικά ενδιαφέρον arthouse «Στην Αυλή του Σχολείου» έκοψε μόλις 563 εισιτήρια από 7 οθόνες. Ίσως το timing της εξόδου του να μην ήταν το καλύτερο δυνατό, δεδομένου ότι του έφαγαν κοινό οι Νύχτες Πρεμιέρας, αν και, για να είμαστε ειλικρινείς, ακόμα και χωρίς το φεστιβάλ, δεν πιστεύουμε ότι το άνοιγμά του θα ήταν δραματικά μεγαλύτερο. Ο «Επιθεωρητής Μαιγκρέ και το Νεκρό Κορίτσι», από τα sleeper hit της «θερινής» περιόδου – τα εισαγωγικά επειδή βγήκε τέλος Αυγούστου-, έχει φτάσει τα 21.334 και φαίνεται ότι θα σταματήσει κάπου στα 22.000. Αυτή την Πέμπτη, άλλωστε, βγαίνει στις αίθουσες ένα άλλο whodunit, πιο εύθυμης διάθεσης κι απευθυνόμενο (και) σε ένα νεαρότερο κοινό, το οποίο πιστεύουμε ότι θα τραβήξει περισσότερο κόσμο από αυτόν που περιμένει η αγορά. Και το γράφουμε, βλέποντας το ενδιαφέρον που δείχνει το αναγνωστικό μας κοινό κάθε φορά που ποστάρουμε κάτι σχετικό με το «See how they run», αλλά έχοντας δει και την ταινία, με την οποία περάσαμε υπέροχα.
1. «Χαμογέλα», 22.513 εισιτήρια, 68 οθόνες (Σύνολο: 50.838)
2. «Minions 2: Η Άνοδος του Γκρου», 8.456 εισιτήρια, 79 οθόνες (Σύνολο, 278.612)
3. «Η Πρόσκληση», 5.695 εισιτήρια, 62 οθόνες
4.«Μην ανησυχείς αγάπη μου», 3.962 εισιτήρια, 33 οθόνες, (Σύνολο, 32.692).
4. «Η Κυρία Χάρις πάει στο Παρίσι», 5.804 εισιτήρια, 47 οθόνες (Σύνολο, 102.339)
5. «Το ορφανό: Ο πρώτος φόνος», 4.380 εισιτήρια, 36 οθόνες (Σύνολο, 38.663)
6. «Πνεύμα από σπίτι», 3.369 εισιτήρια, 56 οθόνες
7. «Εισιτήριο για τον παράδεισο», 3.260 εισιτήρια, 30 οθόνες Σύνολο, 107.509 (5η εβδ.).
8. «Ο κοτολαγός και το χάμστερ του σκότους», 3.195 εισιτήρια, 51 οθόνες
9. «Το ορφανό: Ο πρώτος φόνος», 2.610 εισιτήρια, 21 οθόνες (Σύνολο, 44.183).