Φως Θαλασσί, Μπλε Σμαραγδί (Ελληνικό Βox-office, Τετραήμερο 25/05/23 - 28/05/23) - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
13:52
30/5

Φως Θαλασσί, Μπλε Σμαραγδί (Ελληνικό Βox-office, Τετραήμερο 25/05/23 - 28/05/23)

Ένα μεγάλο φωτεινό καλοκαίρι περιμένει τα θερινά σινεμά, παρά τη φαινομενική «πτώση» του συνόλου των εισιτηρίων αυτό το τετραήμερο. Εξηγούμε αναλυτικά τους λόγους, κάνουμε συγκρίσεις με το περσινό καλοκαίρι, υπογραμμίζουμε τα σκοτεινά σημεία της επερχόμενης θερινής περιόδου και υπενθυμίζουμε πόση σημαντικό για τις επιδόσεις μιας ταινίας είναι να παίζει σε «καλό μαγαζι», στην καθιερωμένη, διεξοδική, εβδομαδιαία ανάλυση του box-office. 

Από τον Γιάννη Βασιλείου

Με τον καιρό ακόμα να είναι και να μην είναι κατάλληλος για θερινό σινεμά, τα 74.460 που κόπηκαν αυτό το τετραήμερο είναι ένα πολύ ενθαρρυντικό σημάδι για το καλοκαίρι που έρχεται και θα εξηγηθούμε. Μπορεί να προκύπτει μια πτώση σε σχέση με τα προηγούμενα reports, αλλά πέραν του καιρού, σιγά σιγά φεύγουν και τα κλειστά σινεμά από την εξίσωση. Το αντίστοιχο περσινό τετραήμερο είχαν κοπεί 71.846 εισιτήρια. Αν αναλογιστείς ότι εκείνο το Σάββατο είχαμε και τον τελικό του Champions League, θα έλεγες ότι πέρυσι τα πήγαμε καλύτερα σε σχέση με φέτος, αλλά – και αυτό είναι ένα σημαντικό «αλλά»- η θερμοκρασία τότε ξεπερνούσε τους 30 βαθμούς Κελσίου.

Θα πρέπει να συνυπολογίζουμε τρεις παράγοντες, όταν αναλύουμε το θερινό box-office. Ο πρώτος ότι επί της ουσίας χάνονται οι κρίσιμες απογευματινές προβολές του σαββατοκύριακου. Ο δεύτερος ότι μια διόλου ευκαταφρόνητη μερίδα κινηματογράφων ανήκουν σε δήμους, που σημαίνει ότι συνήθως δίνουν ένα fix ποσό στις εταιρείες διανομής για την ταινία και από εκεί και πέρα τα εισιτήρια που κόβει δεν γνωστοποιούνται και δεν προστίθενται στο τελικό σύνολο. Ο τρίτος ότι δεν μαθαίνουμε ποτέ για τις επιδόσεις επανεκδόσεων του περσινού ή του προπέρσινου καλοκαιριού (και ούτω καθεξής), καθώς σπάνια οι εταιρείες τους θα αποστείλουν τα σχετικά νούμερα. Ήδη, λοιπόν, γνωρίζουμε ότι ο πραγματικός αριθμός προσέλευσης θεατών είναι μεγαλύτερος από εκείνον που ανακοινώνεται, ειδικά αν λογαριάσουμε και τις ουκ ολίγες ειδικές προβολές που σημειώνουν sold-out – το Μidnight Εxpress είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Από εκεί και πέρα, θεωρούμε δεδομένο ότι το φετινό καλοκαίρι θα είναι καλύτερο σε απόλυτους αριθμούς. Πέρυσι το μεγαλύτερο σύνολο που σημειώθηκε ήταν τα 108.423 εισιτήρια του τετραημέρου 7-11 Ιουλίου με «θεϊκή» βοήθεια (του «Θορ» και του τρίτου «Θέε μου τι σου Κάναμε») και παρά το γεγονός ότι εκείνο το Σάββατο έπιασε βροχή – αγάπη καλοκαιρινή. Από τις 14 Ιουλίου και έπειτα πέσαμε στα 67.923 εισιτήρια και βλέπαμε τέτοια και πολύ χειρότερα νούμερα μέχρι το τετραήμερο 25 - 28 Αυγούστου, όταν γύρισε ο κόσμος από τα νησιά, οι κυκλοφορίες έγιναν και πάλι ελκυστικές και πλησιάσαμε την κατοστάρα (98.762 το σύνολο). Φέτος ξεκινάμε με καλύτερους οιωνούς, επειδή σχεδόν κάθε εβδομάδα έχει από τουλάχιστον ένα μπλοκμπάστερ, οπότε σε απόλυτους αριθμούς θα πάμε καλύτερα. Γιατί επιμένουμε να γράφουμε σε απόλυτους αριθμούς; Γιατί ακριβώς λόγω της πληθώρας μεγάλων εμπορικών ταινιών, οι υπόλοιπες εταιρίες διανομής πήραν την απόφαση να φυλάξουν το βαρύ πυροβολικό τους για φθινόπωρο και χειμώνα και ένα μεγάλο μέρος του προγραμματισμού τους είναι αυτό που ευγενικά θα αποκαλούσαμε… μούργα. Υποψιαζόμαστε ότι στις αίθουσες που διαχειρίζονται διανομείς μάλλον δεν θα βγαίνουν με ντουντούκα να φωνάζουν «ένας, ένας, μην σπρώχνεστε», ενώ οι απλοί αιθουσάρχες ίσως θα πρέπει να κινητοποιηθούν και να προσεγγίσουν τον προγραμματισμό τους λιγότερο στενά  - να στραφούν στον θεάρεστο θεσμό της β’ προβολής, για παράδειγμα.

Συνεπώς, θα δούμε να επαναλαμβάνεται συχνά το φαινόμενο αυτής της εβδομάδας που μάζεψαν όλο το «χαρτί» δύο εμπορικές ταινίες – πέρυσι ήταν μία, το «Top Gun:Maverick», η οποία έκοψε σχεδόν όσα και οι δυο τους μαζί - και από εκεί και κάτω παρατηρείται κατακερματισμός των εισιτηρίων. To «Fast X» ήταν εμφανώς front-loaded, οπότε ο «Σούπερ Μάριο», η πρώτη ταινία του 2023, μπορεί προς το παρόν να πηδάει πάνω σε χελώνες ήσυχος, ακόμα κι αν ο Ντομ Τορέτο καταφέρει να τον προσπέράσει πρόσκαιρα. Η «Μικρή Γοργόνα» από την άλλη, εξαφάνισε όλες τις δευτεροκλασάτες παιδικές ταινίες από τον χάρτη, αλλά έχει το μειονέκτημα της μεταγλωττισμένης live-action δράσης – παραδοσιακά δεν προτιμάται από τις οικογένειες. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, επίσης, ότι πλέον το Disney+  έχει μεγαλύτερη διείσδυση στα ελληνικά νοικοκυριά, άρα ένα μέρος του κοινού έχει την πεποίθηση ότι θα δει σύντομα την ταινία εκεί. Ενεργώντας…τιμωρητικά απέναντι στην  Pixar και στέλνοντας τις ταινίες της απευθείας εκεί, η Ντίσνεϊ κατάφερε να καταστρέψει το οικογενειακό brand name της παγκοσμίως σε επίπεδο αίθουσας – πιθανότατα θα χρειαστεί ένα «live-action» Toy Story για να ξαναδεί νούμερα σαν αυτά του «Σούπερ Μάριο», ποu φαίνεται ότι θα τερματίσει με ένα σύνολο κοντά στα 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια στο παγκόσμιο box-office.

Από το υπόλοιπο Top-10 αν κάτι αξίζει να σημειωθεί, αυτό είναι η δυναμική των επονομαζόμενων «καλών μαγαζιών». Χάρη στη Ριβιέρα τα «Μπάσταρδα» έφτασαν τα 1400 εισιτήρια (τα 1.139 κόπηκαν εκεί), ενώ το Θησείο ήταν αρκετό για να επαναφέρει το «Aftersun», το μεγάλο καλλιτεχνικό σουξέ του χειμώνα στη δεκάδα. Όσον αφορά την ταινία του Νίκου Πάστρα, πρέπει να πιστώσουμε τις επιδόσεις της ΚΑΙ στην απόδοση του επιθετικού, στοχευμένου promo. Εκτιμούμε ότι το hype και μόνο θα την βοηθήσει να φτάσει, πιθανότατα και να περάσει τα 3.010 εισιτήρια του περσινού «18». Από εκεί και πέρα, υπάρχει το πρόβλημα ότι εξίσου επιθετική είναι και η γνώμη των θεατών, το βλέπεις με μια βόλτα στα σχετικά γκρουπ στα social media και στο letterboxd, τα οποία είναι εργαλεία που χρησιμοποιεί το βασικό target group της ταινίας και για αυτό τα αναφέρουμε. Αν υπάρχει μια σιωπηρή πλειοψηφία εκεί έξω που έμεινε ικανοποιημένη από το θέαμα και συστήνει την ταινία, τότε δεν αποκλείεται τα «Μπάσταρδα» να περάσουν ακόμα και τα 4.602 της «Αγέλης Προβάτων», το σύνολο της οποίας ευνοήθηκε από το άνοιγμα σε πολλές αίθουσες – οι αίθουσες, πάλι, όχι ιδιαίτερα. Aν δεν υπάρχει, το αρνητικό word of mouth θα βάλει φρένο, αν όχι χειρόφρενο. Ορθότατη επιλογή, πάντως, το άνοιγμα μόνο σε μία αίθουσα (και ειδικά στη Ριβιέρα) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, στα δικά μας μάτια, όπου και να σταματήσει η ταινία, λογαριάζεται ήδη για εισπρακτική επιτυχία.

Τέλος, σαν παράδειγμα για το πόσο μπορεί να βοηθήσει το καλό word of mouth μια ταινία, θα φέρουμε την «Επιστροφή στη Σεούλ» η οποία μοιράζεται τη δέκατη θέση με το «Απίστευτο κι όμως Αληθινό». Χωρίς ιδιαίτερες τυμπανοκρουσίες και μαρκετίστικη βοήθεια, η ταινία έχει φτάσει ήδη τα 4.831 εισιτήρια, έχει μικρή πτώση από βδομάδα σε βδομάδα, απλά επειδή αρέσει στον κόσμο.1.072 είχε κόψει το προηγούμενο τετραήμερο από 11 οθόνες, 874 έκοψε ετούτο από 6 οθόνες και, μάλιστα, αποκλειστικά μονές προβολές, με το Εκράν να έχει τη μερίδα του λέοντος –να το πάλι αυτό που λέγαμε για τα «καλά μαγαζιά». Αποτελεί ένα μικρό hit του arthouse κυκλώματος, το οποίο «μεγαλώνει», αν αναλογιστούμε ότι η ταινία κυκλοφόρησε στην (εμπορικά) χειρότερη περίοδο του χρόνου για τον συγκεκριμένο τύπο σινεμά, δηλαδή πάνω στη μετάβαση από τις χειμερινές στις θερινές αίθουσες. 

Δείτε το Top-10:
1.Fast X - 25.430 εισιτήρια, 149 οθόνες (Σύνολο: 125.982)
2.Η Μικρή Γοργόνα - 24.309 εισιτήρια, 197 οθόνες
3.Κandahar: Σημείο Διαφυγής -  5.090 εισιτήρια, 64 οθόνες
4.Super Mario Bros: Η Ταινία – 3.888 εισιτήρια, 58 οθόνες (Σύνολο: 186.157)
5.Φύλακες του Γαλαξία 3 – 3.652 εισιτήρια, 31 οθόνες (Σύνολο: 85.590)
6.Στα Άκρα -  1.983 εισιτήρια, 17 οθόνες 
7.Υπνωτιστές  - 1.407 εισιτήρια, 16 οθόνες (Σύνολο: 18.131)
8.Μπάσταρδα – 1.400 εισιτήρια, 2 οθόνες
9.Αftersun  - 960 εισιτήρια, 2 οθόνες (Σύνολο: 33.855)
10.Aπίστευτο κι όμως Αληθινό - 874 εισιτήρια, 13 οθόνες
  -.Επιστροφή στη Σεούλ - 874 εισιτήρια, 6 οθόνες (Σύνολο: 4831)