15:27
24/5

Κάννες 2019: Το «Mektoub, My Love: Intermezzo» του Αμπντελατίφ Κεσίς είναι μια ταινία του κώλου!

Τιμημένος πριν έξι χρόνια με τον Χρυσό Φοίνικα για την «Ζωή της Αντέλ», ο Γαλλοτυνήσιος σκηνοθέτης επιστρέφει στο διαγωνιστικό των Καννών με το δεύτερο μέρος μιας προγραμματισμένης τριλογίας, σημειώνοντας ένα καλλιτεχνικό ναδίρ το οποίο εξόργισε δικαιολογημένα όσους το παρακολούθησαν εχτές το βράδυ.

Αποστολή στις Κάννες: Λουκάς Κατσίκας

Όταν το «Mektoub, my Love: Canto Uno» διαγωνίστηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας, το 2017, οι αντιδράσεις απέναντι στο τρίωρο φιλμ του πολυβραβευμένου σκηνοθέτη υπήρξαν από συγκρατημένες έως αφοριστικές. Οι σημαντικότερες κατηγορίες που αποδόθηκαν στον Κεσίς εστίαζαν λιγότερο στην «ξεχειλωμένη» διάρκεια ή την απουσία στοιχειώδους δραματουργίας προκειμένου να επισημάνουν μια απροκάλυπτα ηδονοβλεπτική ματιά, όπως και την επίκληση του (πολύπαθου) «ανδρικού βλέμματος» ως αφορμή για μια ατέρμονη παρέλαση επίμονων κοντινών πλάνων στα χυμώδη κορμιά και, κυρίως, τα οπίσθια των νεαρών πρωταγωνιστριών.

Η γενικότερη ψυχρή υποδοχή στο «Canto Uno» στέρησε από την ταινία να βρει διανομή σε αρκετές χώρες του εξωτερικού (συμπεριλαμβανομένων και των Ηνωμένων Πολιτειών) ενώ όταν ο Κεσίς παραβίασε την αρχική συμφωνία του να μοιράσει το «Μεκτούμπ Αγάπη μου» σε δυο μέρη, οδηγώντας το πλέον σε τριλογία, οι παραγωγοί του απέσυραν την οικονομική στήριξη και τον άφησαν να ολοκληρώσει μόνος τη χρηματοδότηση.

Ένα φτηνό μπανιστήρι, μια ατέρμονη αυνανειάδα για ξελιγωμένους θεατές κάποιας ηλικίας (ή στέρησης;)

Έχοντας ανακοινωθεί αρχικά ότι το «Intermezzo» θα προβαλλόταν στο Φεστιβάλ Καννών με τετράωρη διάρκεια, οι δημοσιογράφοι ενημερωθήκαμε πριν δυο μέρες ότι η τελική βερσιόν που θα έκανε πρεμιέρα θα ήταν στα 222 λεπτά. Οι υποψίες ότι ο Κεσίς δούλευε στο οριστικό μοντάζ, ενδεχομένως και ώρες πριν τη χθεσινοβραδινή παγκόσμια πρώτη προβολή, επιβεβαιώθηκαν με την απουσία τίτλων αρχής και τέλους αλλά και κάποιων σποραδικών ελλείψεων στην επεξεργασία των χρωμάτων και στον ήχο.

Οι τεχνικές ανεπάρκειες δεν στάθηκαν, ωστόσο, το σημαντικότερο πρόβλημα, ούτε ο κύριος λόγος που έτρεψε αρκετούς θεατές σε φυγή κατά τη διάρκεια της χθεσινής προβολής. Χωρίς την παραμικρή απολογητική διάθεση, ο Κεσίς μετατρέπει τη συνέχεια του «Μεκτούμπ» σε μια διόγκωση όλων όσων του είχαν προσάψει για το προηγούμενο φιλμ. Η διάρκεια είναι μεγαλύτερη, η δραματουργία ακόμη πιο υποτυπώδης και για τρεις ολόκληρες ώρες η ταινία παγιδεύει το κοινό της σε ένα κλαμπ όπου τα νεαρά αγόρια και κορίτσια που γνωρίσαμε στο πρώτο μέρος πηγαίνουν για να πιουν, να χορέψουν, να φλερτάρουν και πιθανόν να σκοράρουν και ένα στα γρήγορα, στις τουαλέτες του μαγαζιού.

Οποιαδήποτε άλλη αναφορά στην πλοκή της ταινίας είναι μάλλον περιττή, γιατί πλοκή δεν υπάρχει. Ξαναγυρίζουμε στο 1994 και στο παραθαλάσσιο Σετ της νοτιοδυτικής Γαλλίας, όπου οι διακοπές του συνεσταλμένου Αμίν και των τυνησιακής καταγωγής φίλων και συγγενών του ετοιμάζονται να λάβουν τέλος, και έχοντας πλέον μπει στον Σεπτέμβρη πετυχαίνουμε την παρέα να λιάζεται στην παραλία, σε μια 35λεπτη σεκάνς με μοναδική χρησιμότητα την εισαγωγή ενός καινούργιου προσώπου, μιας όμορφης 18χρονης από το Παρίσι.

Για τις υπόλοιπες (άκρως βασανιστικές) ώρες του φιλμ, η παρέα μετακομίζει στο πολυσύχναστο κλαμπ της περιοχής (που μοιάζει με νυχτερινό κέντρο της αθηναϊκής παραλιακής σε παρακμή), όλοι χτυπιούνται ανελέητα υπό τους ήχους φρικτής eurodance μουσικής, τα αγόρια μεθούν και κάνουν απροκάλυπτο καμάκι, τα κορίτσια επιδίδονται σε μανιώδες twerking και pole dancing, οι διάλογοι που ξεστομίζονται είναι χειρότεροι και από τις στιχομυθίες πιτσιρικάδων σε πενταήμερη και το αφόρητα επαναλαμβανόμενο θέαμα διακόπτεται μόνο για το ήδη διαβόητο 15λεπτο του φιλμ: όταν η βασική ηρωίδα και ένας φίλος κλείνονται στα αποχωρητήρια για να επιδοθούν σε μια εκτεταμένη αιδοιολειξία. Την οποία δεν φαίνεται τελικά να αναπαριστούν, αλλά να εκτελούν στην πραγματικότητα, αλλάζοντας μοναχά στάσεις ώστε ο Κεσίς και άλλοι «φιλότεχνοι» θεατές να πάρουν καλύτερο μάτι.

Μια πράξη καλλιτεχνικής αυτοκτονίας την οποία ο Κεσίς υπογράφει χωρίς ντροπή

Γιατί τίποτε άλλο δεν είναι το «Intermezzo» από ένα φτηνό μπανιστήρι, μια ατέρμονη αυνανειάδα για ξελιγωμένους ετεροφυλόφιλους κάποιας ηλικίας (ή στέρησης;) οι οποίοι θα βρουν πολλά να απολαύσουν στα εκατοντάδες πλάνα που με περισσή προσήλωση προσφέρει ο Κεσίς σε κοριτσίστικα οπίσθια. Το συγκεκριμένο ανατομικό σημείο δεν αποτελεί πλέον ένα απλό φετίχ του σκηνοθέτη αλλά εδώ αγγίζει την υστερία, καθώς ελάχιστα δευτερόλεπτα περνούν χωρίς ένα ξεδιάντροπο close up σε τρεμάμενους γλουτούς ή χωρίς η κάμερα να προσπαθήσει να διακρίνει με αγωνία τι κρύβουν τα ιδρωμένα κορίτσια κάτω από τα στενά σορτς που φορούν.

Σινεμά πέρα από κάθε έννοια exploitation και αιτιολογίας, το «Mektoub , my Love: Intermezzo» αντιμετωπίζει προσβλητικά τις περισσότερες ηθοποιούς του, τρέμει υποκριτικά στην πιθανότητα ανδρικού γυμνού και την αποφεύγει όπως  ο διάολος το λιβάνι (γιατί παρακολουθούμε ολοφάνερα μια αναίσχυντη straight φαντασίωση) και ξεμπροστιάζει τη σεξουαλική ψύχωση του σκηνοθέτη, με τρόπο που εύλογα θέτει σε αμφισβήτηση τις παρόμοιες μεθόδους που ο ίδιος χρησιμοποίησε κινηματογραφώντας τις ερωτικές σκηνές στη «Ζωή της Αντέλ». 

Η ταινία είναι μια πράξη καλλιτεχνικής αυτοκτονίας την οποία ο Κεσίς υπογράφει χωρίς ντροπή. Είναι, τέλος, η αμφισβητούμενη μέθοδος ενός κινηματογραφικού φεστιβάλ, του μεγαλύτερου και πιο σεβαστού στον κόσμο, να δίνει κατά καιρούς πάτημα και ελεύθερο πάσο σε δημιουργούς οι οποίοι χρησιμοποιούν τη διοργάνωση ως πλατφόρμα, και τους θεατές ως πειραματόζωα, για να επιδεικνύουν τη νοσηρότητα και τις δημιουργικές τους εκπτώσεις. Όμως επειδή δεν είναι όλοι οι θεατές άβουλοι και αδαείς, κάθε κριτική που δημοσιεύεται σήμερα για την ταινία και κάθε ιντερνετικό σχόλιο που έχει συγκεντρωθεί μέχρι στιγμής κατακρεουργεί τον Κεσίς και το καινούργιο του φιλμ. Δεν το κάνει από αγανάκτηση για τις ώρες που ξοδεύτηκαν άσκοπα σε αυτό το μεταμφιεσμένο σοφτ πορνό. Το κάνει από ηθική υποχρέωση. 

Το 72ο Φεστιβάλ Καννών (14 - 26 Μαΐου) ξεκίνησε και το ΣΙΝΕΜΑ - cinemagazine.gr βρίσκεται στην Κρουαζέτ για να σας ενημερώνει καθημερινά με ανταποκρίσεις, αποκλειστικά θέματα και αφιερώματα!

Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2019: Το «Ματιάς & Μαξίμ» είναι ο αδύναμος κρίκος του φετινού διαγωνιστικού

Κάννες 2019: Ο Βασίλης Κεκάτος διεκδικεί τον Χρυσό Φοίνικα μετρώντας την «Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό και Εμάς»
Κάννες 2019: Το «Parasite» διεκδικεί χωρίς αντίπαλο το πιο απολαυστικό πολιτικό φιλμ του Φεστιβάλ
Κάννες 2019: Πρώτη γνώμη για το «Κάποτε στο...Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο
Κάννες 2019: Το «Frankie» αποδεικνύει ότι η σεμνότητα δεν είναι πάντα η καλύτερη κινηματογραφική επιλογή

Κάννες 2019: Ο «Νεαρός Άχμεντ» είναι η αποκαρδιωτική επιστροφή των Νταρντέν στο φεστιβάλ των θριάμβων τους
Κάννες 2019: Το «Diego Maradona» είναι το κατά Καπάντια ευαγγέλιο για τον μεγαλύτερο ποδοσφαιριστή όλων των εποχών
Κάννες 2019: Ο Μάλικ εξακολουθεί να αναζητά τον Θεό στο «A Hidden Life», ευτυχώς αυτή τη φορά έχει σενάριο
Κάννες 2019: Με «Πόνο και Δόξα» ο Πέδρο Αλμοδόβαρ υπογράφει την καλύτερη ταινία του εδώ και πολλά χρόνια
Κάννες 2019: Το «Πορτρέτο μιας Νεαρής που Φλέγεται» βάζει φωτιά στο διαγωνιστικό τμήμα!

Κάννες 2019: Ο Ρόμπερτ Πάτινσον και ο Γουίλεμ Νταφό δίνουν εφιαλτικό ραντεβού στον «Φάρο»
Κάννες 2019: Τα φαντάσματα του ωκεανού επισκέπτονται το «Atlantique» της Ματί Ντιόπ
Κάννες 2019: Το «Little Joe» είναι ένα διαρκές παιχνίδι μυαλού και αισθήσεων (αρκεί να το μυρίσεις)
Κάννες 2019: Το «Rocketman» είναι το καινούργιο «Bohemian Rhapsody». Καλώς ή κακώς
Κάννες 2019: Το «Sorry We Missed You» είναι ένας διδακτικός και προβλέψιμος Λόουτς

Κάννες 2019: Το «Bacurau» σερβίρει συναρπαστικά ένα κινηματογραφικό κοκτέιλ μολότοφ
Κάννες 2019: Οι «Άθλιοι» προσπαθούν να «κάνουν το σωστό» σε ένα Παρίσι που βράζει
Κάννες 2019: Τα ζόμπι του Τζάρμους δαγκώνουν πολύ λιγότερο από τα βαμπίρ του

Κάννες 2019: Αυτές είναι οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στο φεστιβάλ
Αλμοδόβαρ, Νταρντέν, Μάλικ, Λόουτς και Ντολάν στο πρόγραμμα των φετινών Καννών
«Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς» του Βασίλη Κεκάτου στο διαγωνιστικό των Καννών
Once Upon a time in... Κάννες! Ταραντίνο, Κεσίς, Νοέ είναι οι φετινές προσθήκες των Καννών
Λάνθιμος, Παβλικόφσκι, Φάνινγκ και σία! Ο Ινιαρίτου θα έχει εκλεκτή συντροφιά στις Κάννες

Ο Πάνος Κούτρας συναντά την Κλερ Ντενί στην Κριτική Επιτροπή των φετινών Καννών
Τρέιλερ: Οι αδερφοί Νταρντέν επιστρέφουν στις Κάννες με το «Ahmed»
Ρόμπερτ Πάτινσον και Γουίλεμ Νταφόε ανάβουν τον «Φάρο» των Καννών
Η Ανιές Βαρντά εμπνέει το επίσημο πόστερ του 72ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών
«Rocketman»: Η κινηματογραφική βιογραφία του Έλτον Τζον θα κάνει πρεμιέρα στις Κάννες
Το «The Dead Don’t Die» του Τζιμ Τζάρμους θα ανοίξει το φετινό Φεστιβάλ Καννών!