Κάννες 2019: Το «Πορτρέτο μιας Νεαρής που Φλέγεται» βάζει φωτιά στο διαγωνιστικό τμήμα! - cinemagazine.gr
12:27
20/5

Κάννες 2019: Το «Πορτρέτο μιας Νεαρής που Φλέγεται» βάζει φωτιά στο διαγωνιστικό τμήμα!

Λεσβιακό δράμα εποχής, φεμινιστικό μανιφέστο, σπουδή για την έννοια της ανάμνησης, μα πάνω απ’ όλα, μια υπέροχη ιστορία αγάπης που απεικονίζει με συναισθηματική ακρίβεια την ακαταμάχητη έλξη μεταξύ δύο γυναικών, το νέο φιλμ της Σελίν Σιαμά θέτει σοβαρή υποψηφιότητα για ένα από τα μεγάλα βραβεία του Φεστιβάλ.

Αποστολή στις Κάννες: Κωστής Θεοδοσόπουλος

Βρετάνη, Γαλλία, κάπου στα τέλη του 18ου αιώνα. Στην ζωγράφο Μαριάν (Νοεμί Μερλάν) έχει ανατεθεί να φιλοτεχνήσει το γαμήλιο πορτρέτο της Ελοῒζ (Αντέλ Ανέλ), μιας νεαρής γυναίκας που έχει μόλις αφήσει το μοναστήρι και ζει με την κόμισσα μητέρα της (Βαλέρια Γκολίνο) σε έναν απομονωμένο πύργο των γαλλικών ακτών. Για να καταπολεμήσει την διστακτικότητα της Ελοῒζ, η Μαριάν δεν αποκαλύπτει τον σκοπό της επίσκεψής της αλλά την παρατηρεί καθημερινά ώστε να τη ζωγραφίζει στα κρυφά το βράδυ. Σύντομα, το μυστικό της Μαριάν αποκαλύπτεται και καθώς η κόμισσα αναχωρεί για ένα ταξίδι στην Ιταλία, αφήνει στη νεαρή καλλιτέχνιδα και την κόρη της περιθώριο πέντε ημερών για να ολοκληρωθεί ο πίνακας.

Δημιουργός των «Girlhood», «Tomboy» και «Water Lilies», σεναριογράφος των «Being 17» (Αντρέ Τεσινέ) και «My Life as a Zucchini» (Κλοντ Μπαράς), η Σελίν Σιαμά αποτελεί μια από τις ανερχόμενες φωνές του ευρωπαϊκού σινεμά, ενώ με το «Πορτρέτο» έρχεται για να επαληθεύσει εμφατικά τις υψηλές προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν για τη νέα της δουλειά. Αυτή φορά, ένα ερωτικό δράμα εποχής μετατρέπεται στα χέρια της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας σε ένα φεμινιστικό μανιφέστο ενάντια στην αδικία και την καταπίεση που έχουν υποστεί ανά τους αιώνες οι γυναίκες και ταυτόχρονα μια ωδή στη γυναικεία φύση, τη θηλυκότητα, τη σεξουαλικότητα αλλά και την ευφορία του έρωτα. 

...ένα στολίδι για φετινό διαγωνιστικό πρόγραμμα των Καννών

Η ιστορία αγάπης του «Πορτρέτου» ξεκινά με δύο γυναικείους χαρακτήρες που βαδίζουν σιωπηλά προς ένα ήδη καθορισμένο για αυτές μέλλον. Η Ελοῒζ έχοντας επιστρέψει από ένα μοναστήρι Βενεδικτίνων προετοιμάζεται για ένα γάμο που δεν επέλεξε η ίδια. Η Μαριάν είναι μια γυναίκα ζωγράφος που γνωρίζει πως θα μείνει για πάντα στην σκιά των ανδρών συναδέλφων της. Η γνωριμία τους θα εξελιχθεί με όρους ζωγραφικής, αρχικά παρατήρηση, στη συνέχεια σχέδιο και στο τέλος χρώμα. Έτσι και στην σχέση τους μετά το πρώτο σκίρτημα θα ακολουθήσουν η σύγχυση και ο φόβος του ανεκπλήρωτου αλλά σύντομα κάθε διασταγμός θα θρυμματιστεί στο πέρασμα ενός πάθος που εγείρεται ανεξέλεγκτα. Στο μικρό περιθώριο ελευθερίας που τους έχει δοθεί, η Ελοῒζ και η Μαριάν θα μοιραστούν τις αγωνίες του, θα ενώσουν ηδονικά τα κορμιά τους και σύντομα θα καταλήξουν να βλέπουν η μία μέσα από τα μάτια της άλλης. 

Σε μια ταινία που η απουσία ανδρικών χαρακτήρων αποτελεί συνειδητή επιλογή, η Σιαμά προσεγγίζει τις ηρωίδες της με όρους ισότητας και συντροφικότητας. Καμία τους δεν πριμοδοτείται με το πάνω χέρι, καμία δεν διαθέτει το παραμικρό αβαντάζ. Αντίθετα, ένας τρίτος χαρακτήρας, αυτός της νεαρής υπηρέτριας Σοφί η οποία χρειάζεται να αντιμετωπίσει μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη, χρησιμοποιείται για να υπογραμμίσει την μεταξύ τους αλληλεγγύη, σπάζοντας ακόμα και το φράγμα των ταξικών συμβάσεων. Η Ελοῒζ και η Μαριάν θα σταθούν με στοργή και γνήσιο ενδιαφέρον δίπλα στη νεαρή και θα την βοηθήσουν όπως μπορούν, την ίδια ώρα που η Σιαμά μας χαρίζει την πιο ευρηματική, συγκινητική και ανατριχιαστική σκηνή έκτρωσης που έχουμε δει ποτέ στο σινεμά. 

Λίγο πιο πριν στην ταινία, οι τρεις τους κουβεντιάζουν τον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης καθώς η Σοφί υποστηρίζει πως ο Ορφέας έπραξε αφελώς όταν γύρισε να κοιτάξει την αγαπημένη του πριν αυτή περάσει στον πάνω κόσμο. Η ερμηνεία της Ελοῒζ είναι διαφορετική. Για αυτή, ο Ορφέας επέλεξε συνειδητά την εικόνα που θα τον συντροφεύσει, διαλέγοντας την ανάμνηση μιας νέας και όμορφης Ευριδίκης απέναντι στην αναπόφευκτη φθορά του χρόνου. Και σε έναν καταδικασμένο με ημερομηνία λήξης ειδύλλιο, όπως αυτό μεταξύ της Ελοίζ και της Ματιάν, ίσως ο απόηχος ενός φλογερού έρωτα είναι αυτός που αποκτά τελικά την μεγαλύτερη σημασία. 

Το «Πορτρέτο» δεν είναι ένα φιλμ δυνατών εντάσεων αλλά υψηλών συγκινήσεων

Από την θεσπέσια φωτογραφία της Κλαιρ Ματόν μέχρι τις συναισθηματικά γενναίες ερμηνείες των Αντέλ Ανέλ και Νοεμί Μερλάν και την υποδειγματική δουλειά στη σκηνογραφία και στα κοστούμια φαίνεται πως η Σιαμά πλαισιώνεται από μια πολύτιμη ομάδα συνεργατών, ικανή να αναδείξει το όραμα της δημιουργού. Η ίδια, σε ένα σκηνοθετικό tour de force, διατηρεί τον απόλυτο έλεγχο κάθε λεπτομέρειας και προικίζει το φιλμ της με έναν αξιοθαύμαστο ρυθμό παρά την σχεδόν παντελή έλλειψη μουσικής. Αν και στην ταινία ακούμε μονάχα δύο μουσικά θέματα (ένα υπέροχο γυναικείο πολυφωνικό και ένα απόσπασμα από τις «Τέσσερις Εποχές» του Βιβάλντι), τα σώματα, οι διάλογοι και η κάμερα του «Πορτρέτου» μοιάζουν να υπακούουν σε μια αόρατη χορογραφία καθώς η Σιαμά κερδίζει το στοίχημα μιας αιρετικής κινηματογραφικής αφήγησης. 

Το «Πορτρέτο» δεν είναι ένα φιλμ δυνατών εντάσεων αλλά υψηλών συγκινήσεων. Αντλεί ισχύ από την διακριτικότητα, αποφεύγει τους συναισθηματικούς εκβιασμούς και ενώ γνωρίζεις περίπου την έκβαση την πλοκής, δεν πάει να σε εκπλήσει συνεχώς. Ταινία ορισμός του γυναικείου βλέμματος, το νεο φιλμ της Γαλλίδας δημιουργού αποτελεί αδιαμφισβήτητα την καλύτερη -μέχρι στιγμής- ταινία της φιλμογραφίας της και συνιστά ένα στολίδι για φετινό διαγωνιστικό πρόγραμμα των Καννών.

Το 72ο Φεστιβάλ Καννών (14 - 26 Μαΐου) ξεκίνησε και το ΣΙΝΕΜΑ - cinemagazine.gr βρίσκεται στην Κρουαζέτ για να σας ενημερώνει καθημερινά με ανταποκρίσεις, αποκλειστικά θέματα και αφιερώματα!

Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2019: Με «Πόνο και Δόξα» ο Πέδρο Αλμοδόβαρ υπογράφει την καλύτερη ταινία του εδώ και πολλά χρόνια
Κάννες 2019: Ο Ρόμπερτ Πάτινσον και ο Γουίλεμ Νταφό δίνουν εφιαλτικό ραντεβού στον «Φάρο»

Κάννες 2019: Τα φαντάσματα του ωκεανού επισκέπτονται το «Atlantique» της Ματί Ντιόπ
Κάννες 2019: Το «Little Joe» είναι ένα διαρκές παιχνίδι μυαλού και αισθήσεων (αρκεί να το μυρίσεις)
Κάννες 2019: Το «Rocketman» είναι το καινούργιο «Bohemian Rhapsody». Καλώς ή κακώς
Κάννες 2019: Το «Sorry We Missed You» είναι ένας διδακτικός και προβλέψιμος Λόουτς

Κάννες 2019: Το «Bacurau» σερβίρει συναρπαστικά ένα κινηματογραφικό κοκτέιλ μολότοφ
Κάννες 2019: Οι «Άθλιοι» προσπαθούν να «κάνουν το σωστό» σε ένα Παρίσι που βράζει
Κάννες 2019: Τα ζόμπι του Τζάρμους δαγκώνουν πολύ λιγότερο από τα βαμπίρ του

Κάννες 2019: Αυτές είναι οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στο φεστιβάλ
Αλμοδόβαρ, Νταρντέν, Μάλικ, Λόουτς και Ντολάν στο πρόγραμμα των φετινών Καννών
«Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς» του Βασίλη Κεκάτου στο διαγωνιστικό των Καννών
Once Upon a time in... Κάννες! Ταραντίνο, Κεσίς, Νοέ είναι οι φετινές προσθήκες των Καννών
Λάνθιμος, Παβλικόφσκι, Φάνινγκ και σία! Ο Ινιαρίτου θα έχει εκλεκτή συντροφιά στις Κάννες

Ο Πάνος Κούτρας συναντά την Κλερ Ντενί στην Κριτική Επιτροπή των φετινών Καννών
Τρέιλερ: Οι αδερφοί Νταρντέν επιστρέφουν στις Κάννες με το «Ahmed»
Ρόμπερτ Πάτινσον και Γουίλεμ Νταφόε ανάβουν τον «Φάρο» των Καννών
Η Ανιές Βαρντά εμπνέει το επίσημο πόστερ του 72ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών
«Rocketman»: Η κινηματογραφική βιογραφία του Έλτον Τζον θα κάνει πρεμιέρα στις Κάννες
Το «The Dead Don’t Die» του Τζιμ Τζάρμους θα ανοίξει το φετινό Φεστιβάλ Καννών!