Ξαναβλέπουμε όλα τα Τζέιμς Μποντ: Από το «Με το Δάχτυλο στην Σκανδάλη» στην «Επιχείρηση Χρυσά Μάτια»
Πριν την έξοδο του «Spectre», ξαναβλέπουμε όλες τις ταινίες της μακρόβιας κατασκοπικής σειράς και τις κρίνουμε συνοδεία μπόλικων μαρτίνι. Ντράι μαρτίνι!
Με το Δάχτυλο στην Σκανδάλη (The Living Daylights, 1987) του Τζον Γκλεν
Box office: 191,2 εκατ. δολλάρια
Τραγούδι τίτλων: A-HA
Πόσα μαρτίνι; 2,5/4
Ο Ρότζερ Μουρ φεύγει, ο Τίμοθι Ντάλτον έρχεται. Και μαζί του κουβαλάει έναν Τζέιμς Μποντ μονογαμικό, προσαρμοσμένο στις συντηρητικές προσταγές της AIDS εποχής, ο οποίος δεν έχει χρόνο για πολλά σαλιαρίσματα στην προσπάθειά του να σταματήσει τα εγκληματικά πλάνα έναν αποστάτη στρατηγού της KGB.
Οσο ανεπαρκής κι αν αποδεικνύεται για τον ρόλο ο ικανότατος ηθοποιός (είναι υπερβολικά «κουμπωμένος» και στεγνός), άλλο τόσο σαμποτάρεται στην πρώτη εμφάνισή του από τους αδιάφορους κακούς που τον πλαισιώνουν (Τζέροεν Κράμπε και Τζο Ντον Μπέικερ, τους θυμάται κανείς;) και τη σχεδόν ανέραστη Μάριαμ Ντ’ Αμπό σε ρόλο μυγιάγγιχτης τσελίστριας.
Ευτυχώς που στην ταινία συναντά κανείς μερικές από τις πιο συναρπαστικές σκηνές δράσεις (ξεκινώντας από την ιλιγγιώδη καταδίωξη της αρχής μέχρι την εναέρια αναμέτρηση του φινάλε), όπως και την σφραγίδα του αξιόπιστου και ικανότατου Τζον Γκλεν σε μια σκηνοθεσία σφιχτοδεμένη και σωστά κλιμακούμενη.
Προσωπική Εκδίκηση (Licence to Kill, 1989) του Τζον Γκλεν
Box office: 156,2 εκατ. δολλάρια
Τραγούδι τίτλων: Γκλάντις Νάιτ
Πόσα μαρτίνι; 2,5/4
Ο Τίμοθι Ντάλτον επιδεικνύει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στην δεύτερη κατασκοπική εξόρμησή του, αυτή την φορά ωστόσο ο φιλμικός Τζέιμς Μποντ ξεχνάει περισσότερο από ποτέ τις λογοτεχνικές καταβολές του και μεταμορφώνεται σε μια σκληρή και σαδιστική στην απεικόνιση της βίας περιπέτεια, η οποία είναι ιδιαίτερα σκοτεινή και στερείται χιούμορ, όχι όμως και έντασης.
Εχει, επιπλέον, ως άκρως πειστικό κακό τον Ρόμπερτ Ντάβι (αδίστακτο έμπορο ναρκωτικών με ατσαλένιο βλέμμα και με βοηθό του τον Μπενίσιο Ντελ Τόρο), μια θηλυκή σύμμαχο (Κάρεϊ Λόουελ) που, εκτός από ομορφιά επιδεικνύει προσωπικότητα και τσαγανό, και μια πλοκή που για σπάνια φορά κάνει τον βρετανό πράκτορα να μοιάζει λιγότερο άτρωτος και περισσότερο σε κίνδυνο από ποτέ.
Iστορία εκδίκησης κατά βάση (ο Μποντ αναλαμβάνει να ξεπληρώσει με αίμα την δολοφονία αγαπητού συναδέλφου του), η ταινία σκόνταψε στα ταμεία, ίσως επειδή κυκλοφορούσε στις μέρες όπου τους λάτρεις της περιπέτειας δελέαζαν περισσότερο ο «Μπάτμαν» του Τιμ Μπέρτον και ο τρίτος «Ιντιάνα Τζόουνς». Οι παραγωγοί αντιλήφθηκαν το μούδιασμα του κοινού, έστειλαν τον πράκτορα σε εξαετείς διακοπές μακριά από τις αίθουσες και απήλλαξαν τον Τίμοθι Ντάλτον από τα καθήκοντά του.
Επιχείρηση Χρυσά Μάτια (Goldeneye, 1995) του Μάρτιν Κάμπελ
Box office: 356,4 εκατ. δολλάρια
Τραγούδι τίτλων: Τίνα Τέρνερ
Πόσα μαρτίνι; 2,5/4
Όταν ο Μποντ επέστρεψε στα σινεμά μετά από έξι χρόνια απουσίας, η θρυλική Άστον Μάρτιν είχε αντικατασταθεί από μια BMW, ο Μ είχε μεταμορφωθεί σε γυναίκα (μια αυτοκρατορική Τζούντι Ντεντς), στη θέση της Μις Μάνιπενι βρισκόταν καθισμένη πλέον μια όμορφη νεαρά ύπαρξη (Σαμάνθα Μποντ, το επώνυμο απλή συνωνυμία, ασφαλώς) και τον ήρωα υποδυόταν ο Πιρς Μπρόσναν-μια παλιότερη επιλογή των παραγωγών που μόλις τώρα φάνηκε διαθέσιμη- ο οποίος επέστρεφε τον χαρακτήρα στο αρρενωπό, λακωνικό και σκληροτράχηλο μοντέλο που πρώτος επέβαλε ο Κόνερι.
Πιο επιδέξιος και άνετος στις περιπετειώδεις σκηνές απ’ ότι οπουδήποτε αλλού, ο Μπρόσναν γοητεύει εύκολα την κάμερα, κάτι που δεν ισχύει για έναν από τους λιγότερο ενδιαφέροντες κακούς (ο Σον Μπιν στο ρόλο ενός πρώην κατασκόπου των βρετανικών μυστικών υπηρεσιών και νυν αποστάτη), και η ταινία που τον πλαισιώνει γίνεται ένα λειτουργικό (αν και υπερβολικά μεγάλο σε διάρκεια) αναμάσημα από παλιότερες φόρμουλες και δοκιμασμένες με επιτυχία συνταγές της σειράς Μποντ.
Ειδική μνεία στην Φάμκε Γιάνσεν η οποία είναι απολαυστική στον ρόλο της Ζένια Αποπάνοφ (!), ενός φαρμακερού και απολύτως σαδιστικού θηλυκού που του αρέσει να συνθλίβει τα αρσενικά ανάμεσα στα πόδια της, την ώρα της ερωτικής πράξης
Διαβάστε ακόμη:
Ξαναβλέπουμε όλα τα Τζέιμς Μποντ: Από τον «Δρ.Νο» στον «Χρυσοδάκτυλο»
Ξαναβλέπουμε όλα τα Τζέιμς Μποντ: Από το «Επιχείρηση Κεραυνός» στην «Υπηρεσία της Αυτής Μεγαλειότητας»
Ξαναβλέπουμε όλα τα Τζέιμς Μποντ: Από τα «Διαμάντια Είναι Παντοτινά» στον «Άνθρωπο Χωρίς Πιστόλι»
Ξαναβλέπουμε όλα τα Τζέιμς Μποντ: Από την «Κατάσκοπο που μ' Αγάπησε» στο «Για τα Μάτια σου Μόνο»
Ξαναβλέπουμε όλα τα Τζέιμς Μποντ: Από το «Οκτοπούσι» στον «Κινούμενο Στόχο»