Η «Anora» του Σον Μπέικερ ήταν η μεγάλη νικήτρια της 97ης Τελετής Απονομής των Όσκαρ με πέντε βραβεία, μεταξύ των οποίων Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Α’ Γυναικείου.
Η ώρα της… Anora!
Έξι χρόνια μετά την ιστορική νίκη των «Παρασίτων» του Μπονγκ Τζουν-χο, η βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα «Anora» του Σον Μπέικερ έγραψε τη δική της ιστορία στα Όσκαρ. Ο Σον Μπέικερ, ο πρίγκιπας του do-it-yourself σινεμά, σημείωσε ιστορική πρωτιά ως ο μόνος καλλιτέχνης που κερδίζει 4 προσωπικά Όσκαρ για μία ταινία αναλαμβάνοντας την παραγωγή, τη σκηνοθεσία, το σενάριο και το μοντάζ. Το ρεκόρ του Μπέικερ ξεπέρασε τα βραβεία των Τζέιμς Κάμερον («Τιτανικός»), Φράνσις Φορντ Κόπολα («Ο Νονός, Μέρος Δεύτερο»), Αλφόνσο Κουαρόν («Ρόμα») και Μπονγκ Τζουν-χο («Παράσιτα»), οι οποίοι είχαν κερδίσει από τρία για τις προαναφερθείσες ταινίες (για τους λάτρεις των trivia μόνο ο Γουόλτ Ντίσνεϊ είχε κερδίσει 4 Όσκαρ το 1954, αλλά για τέσσερις διαφορετικούς τίτλους, τα «The Living Desert», «The Alaskan Eskimo», «Toot, Whistle, Plunk and Boom» και «Bear Country»).
Η «Anora», μια πειραγμένη κομεντί κοινωνικών ανισοτήτων και τσακισμένων ονείρων, ολοκληρώνει με τον πιο american dream τρόπο (5 Όσκαρ από 6 υποψηφιότητες) την ενθουσιώδη πορεία της που ξεκίνησε με Χρυσό Φοίνικα και πρόσφατα διανθίστηκε με τα βραβεία των Ενώσεων Παραγωγών (PGA) και Σκηνοθετών (DGA). Ζώντας τη στιγμή, η εκρηκτική, αθυρόστομη, αποφασισμένη, αλλά και σπαρακτική Άνι της Μάικι Μάντισον έκανε την ανατροπή, κερδίζοντας τον Α’ Γυναικείο, αφήνοντας το φαβορί Ντέμι Μουρ χωρίς οσκαρικό «ελιξήριο».
Ο βασικός αντίπαλος της «Αnora», το «The Brutalist» σταμάτησε στα τρία βραβεία στις κατηγορίες Α’ Ανδρικού Ρόλου, Φωτογραφίας και Μουσικής. Ο Ντάνιελ Μπλούμπεργκ πήρε το Όσκαρ Μουσικής και μνημόνευσε στον λόγο του το λονδρέζικο Café Oto, το σπίτι της πειραματικής μουσικής, ενώ ο Έιντριεν Μπρόντι δεν κατέβαινε από τη σκηνή, διακόπτοντας και την ορχήστρα που πήγε να τον …διακόψει, επισημαίνοντας ότι έχει ξανακερδίσει και πρέπει να τον σεβαστούν.
Το «Κονκλάβιο», που είχε υποδείξει το Σωματείο Ηθοποιών ως νικητή, έφυγε μόνο με το Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου στις αποσκευές του. Το βραβείο παρέλαβε ο Πίτερ Στρόχαν, στη δεύτερη υποψηφίοτητά του στην κατηγορία μετά το καταπληκτικό «Tinker Tailor Soldier Spy».
Η «Emilia Perez» φρέναρε και κέρδισε τελικά Όσκαρ Τραγουδιού για το «El Mal» και εκείνο του Β’ Γυναικείου Ρόλου για τη Ζόι Σαλντάνια. Έχασε, όμως, εκείνο της Διεθνούς Ταινίας, που πήγε δικαιολογημένα στο βραζιλιάνικο «Είμαι Ακόμη Εδώ» του Βάλτερ Σάλες. Έβλαψε άραγε την ταινία όλο αυτό το σούσουρο με τα tweets της Κάρλα Σοφία Γκασκόν; Δεν θα μάθουμε ποτέ, αλλά αν είχε επηρεάσει τόσο πολύ τα μέλη της Ακαδημίας, η ταινία δεν θα κέρδιζε ούτε στις προαναφερθείσες δυο κατηγορίες.
Όσο για τον «Αληθινό Πόνο», πήρε εκείνο που είχε κλειδωμένο, το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον Κίραν Κάλκιν, ο οποίος στο μεταξύ είχε κερδίσει όποιο βραβείο είχε προηγηθεί. Ήταν το μόνο ερμηνευτικό βραβείο της βραδιάς για το οποίο δεν είχε κανείς αμφιβολία.
Δυο από τις εμπορικότερες ταινίες της χρονιάς, το επιτυχημένο κινηματογραφικό «ανέβασμα» του μιούζικαλ «Wicked» έφυγε με δυο αναμενόμενα βραβεία (Κοστουμιών, Σκηνογραφίας) και το φιλόδοξο «Dune: Μέρος Δεύτερο» του Ντενί Βιλνέβ πήρε για... δεύτερη φορά τα Όσκαρ Οπτικών Εφέ και Ήχου.
Τη μεγάλη έκπληξη της βραδιάς έκανε το «Flow: Η Γάτα που Δεν Φοβόταν το Νερό» κερδίζοντας τα στουντιακά «Μυαλά που Κουβαλάς 2», «Ατίθασο Ρομπότ» στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων και το συγκλονιστικό «Καμία Άλλη Γη» πήρε το Όσκαρ Ντοκιμαντέρ, δίνοντας τη δυνατότητα στον συνσκηνοθέτη του Μπάζελ Άντρα να δηλώσει από σκηνής: «Καλούμε τον κόσμο να λάβει σοβαρά μέτρα για να σταματήσει η αδικία και η εθνοκάθαρση του παλαιστινιακού λαού».
Όσο για την Τελετή καθαυτή, που τράβηξε αδικαιολόγητα με πάμπολλα μουσικά αφιερώματα χωρίς αφορμή (αυτό για τον Τζέιμς Μποντ έμοιαζε με πληρωμένο advertorial της Amazon) ή χωρίς έμπνευση (για τον θρυλικό Κουίνσι Τζόουνς επέλεξαν τραγούδι από το "The Wiz" που ΔΕΝ είχε γράψει ο ίδιος αλλά ο Τσάρλι Σμολς), ενώ ο Κόναν Ο'Μπράιεν μπορεί πλέον να λογίζεται ως Κόναν NO Μπράιεν για την ομάδα παραγωγής του τηλεοπτικού σόου. Η παρουσία του ήταν εντελώς διεκπεραιωτική και περιέργως καθόλου (μα καθόλου!) αστεία ή χαλαρή. Ο εισαγωγικός του πρόλογος δημιούργησε άφθονες άβολες, σιωπηλές στιγμές, προδιαγράφοντας τη συνέχεια.
Τουλάχιστον ως Νύχτες Πρεμιέρας δηλώνουμε ιδιαίτερα χαρούμενοι γιατί οι βασικότεροι τίτλοι που μονοπώλησαν τα φετινά Όσκαρ («Anora», «The Brutalist», «Emilia Perez», «Κονκλάβιο», «Είμαι Ακόμη Εδώ», «Αληθινός Πόνος», «The Substance», «Flow», «Καμία Άλλη Γη») έκαναν την πρώτη προβολή τους στο πρόσφατο Φεστιβάλ (Οκτώβριος 2024).
ΟΙ ΝΙΚΗΤΕΣ/-ΤΡΙΕΣ ΜΕ ΚΟΚΚΙΝΟ
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ
Anora
Κονκλάβιο
The Brutalist
Emilia Perez
A Complete Unknown
Wicked
Dune: Part Two
The Substance: Το Ελιξήριο της Νιότης
Nickel Boys
I'm Still Here
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
Μπρέιντι Κόρμπετ, The Brutalist
Σον Μπέικερ, Anora
Ζακ Οντιάρ, Emilia Perez
Τζέιμς Μάνγκολντ, A Complete Unknown
Κοραλί Φαρζά, The Substance: Το Ελιξήριο της Νιότης
Α' ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ
Έιντριεν Μπρόντι, The Brutalist
Ρέιφ Φάινς, Κονκλάβιο
Τιμοτέ Σαλαμέ, A Complete Unknown
Κόλμαν Ντομίνγκο, Sing Sing
Σεμπάστιαν Σταν, The Apprentice
Α' ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ
Ντέμι Μουρ, The Substance: Το Ελιξήριο της Νιότης
Μάικι Μάντισον, Anora
Σύνθια Ερίβο, Wicked
Κάρλα Σοφία Γκασκόν, Emilia Perez
Φερνάντα Τόρες, I'm Still Here
Β' ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ
Γιούρα Μπόρισοφ, Anora
Κίραν Κάλκιν, Αληθινός Πόνος
Έντουαρντ Νόρτον, A Complete Unknown
Γκάι Πιρς, The Brutalist
Τζέρεμι Στρονγκ, The Apprentice
Β' ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ
Ζόι Σαλντάνα, Emilia Perez
Αριάνα Γκράντε, Wicked
Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Κονκλάβιο
Φελίσιτι Τζόουνς, The Brutalist
Μόνικα Μπαρμπάρο, A Complete Unknown
ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Anora
The Brutalist
Αληθινός Πόνος
September 5
The Substance: Το Ελιξήριο της Νιότης
ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
A Complete Unknown
Κονκλάβιο
Emilia Perez
Nickel Boys
Sing Sing
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑ
Γαλλία, Emilia Pérez
Γερμανία, The Seed of the Sacred Fig
Βραζιλία, I’m Still Here
Λετονία, Flow
Δανία, The Girl with the Needle
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Nosferatu
The Brutalist
Dune: Part Two
Emilia Perez
Maria
ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΝΤΑΖ
Κονκλάβιο
Anora
Emilia Perez
Wicked
The Brutalist
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ
Wicked
Nosferatu
The Brutalist
Κονκλάβιο
Dune: Part Two
ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ
Wicked
Nosferatu
Κονκλάβιο
Μονομάχος II
A Complete Unknown
ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΑΚΙΓΙΑΖ / ΚΟΜΜΩΣΕΙΣ
The Substance: Το Ελιξήριο της Νιότης
Wicked
Nosferatu
Emilia Pérez
A Different Man
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Κονκλάβιο
The Brutalist
Το Ατίθασο Ρομπότ
Emilia Perez
Wicked
ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ
El Mal, Emilia Perez
The Journey, The Six Triple Eight
Mi Camino, Emilia Perez
Like A Bird, Sing Sing
Never Too Late, Elton John: Never Too Late
ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΗΧΟΣ
Wicked
Dune: Part Two
A Complete Unknown
Emilia Pérez
Το Ατίθασο Ρομπότ
ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ
Dune: Part Two
Better Man
Wicked
Το Βασίλειο του Πλανήτη των Πιθήκων
Alien: Romulus
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ
Flow
Τα Μυαλά που Κουβαλάς 2
Memoir of a Snail
Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl
Το Ατίθασο Ρομπότ
ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Porcelain War
No Other Land
Sugarcane
Black Box Diaries
Soundtrack to a Coup d’Etat
ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
Death by Numbers
I Am Ready, Warden
Incident
Instruments of a Beating Heart
The Only Girl in the Orchestra
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
Beautiful Men
In the Shadow of the Cypress
Magic Candies
Wander to Wonder
Yuck!
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
Anuja
I’m Not a Robot
Alien
The Man Who Could Not Remain Silent
The Last Ranger