62ο ΦΚΘ: Το «Γεγονός» της Οντρέι Ντιγουάν είναι η ταινία που είχες ανάγκη και δεν το ήξερες - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
9:39
5/11

62ο ΦΚΘ: Το «Γεγονός» της Οντρέι Ντιγουάν είναι η ταινία που είχες ανάγκη και δεν το ήξερες

Με μια λιτή τελετή άνοιξε χθες το 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μετά από απουσία ενός χρόνου από τις αίθουσες, προβάλλοντας τον φετινό Χρυσό Λέοντα του Φεστιβάλ Βενετίας, το αφοπλιστικό «Γεγονός» της Οντρέι Ντιγουάν που πρέπει να δεις για να πιστέψεις. 

Από τον Χρήστο Πολίτη

Η 20χρονη Αν στη Γαλλία της δεκαετίας του ’60 πάσχει από «μια ασθένεια που χτυπάει μόνο τις γυναίκες και τις μεταμορφώνει σε νοικοκυρές». Τόσο κυνικά θα περιγράψει την κατάστασή της στον καθηγητή της. Κοινώς είναι έγκυος σε μια περίοδο που η έκτρωση αποτελεί απαγορευμένη πράξη. Πηγαίνοντας κόντρα ουσιαστικά στην αδράνεια και στην αναλγησία μιας ολόκληρης γενιάς που έμαθε να μην διεκδικεί και να «βγάζει ούτε κιχ», η Αν θα ψάξει τρόπο να συνεχίσει τη ζωή της, χωρίς να βάλει τη λέξη μητρότητα στη καθημερινότητά της.

Βασισμένο στο ομότιτλο, σχεδόν αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα της Άνι Ερνό, το «Γεγονός» είναι μια ταινία τρόμου για την ανάγκη του ανθρώπου να βρει την θέση του μέσα στην ίδια την Ιστορία. Όσο «βαρύγδουπο» κι αν ακούγεται, είναι πολύ πιο απλό, αλλά ειλικρινώς σημαντικό. 

Τρεις είναι οι λέξεις που διαπερνούν τη φιλοσοφία της Οντρέι Ντιγουάν στο χτίσιμο της ταινίας της. Η αυτοδιάθεση, η απόσταση και η ειλικρίνια. Συνδυαστικά ή επί μέρους, κάθε μία από τις έννοιες αυτές θα στιγματίσει και την ηρωίδα στην αναζήτηση μιας οποιασδήποτε επιλογής να διακόψει την κύησή της.

Η αυτοδιάθεση του σώματος μιας γυναίκας που απολαμβάνει τον έρωτα σε όποια της μορφή, δεν ντρέπεται για αυτό και διεκδικεί με σθένος την υπεράσπισή της, η απόσταση που θα χρειαστεί να πάρει για να κοιτάξει τον ίδιο της τον εαυτό από μακριά για να καταλάβει το σωστό και το λάθος (των άλλων) και η ειλικρίνια των προθέσεων σε μια εποχή άγρια που ο καθένας μπορεί να σε προδώσει αναπλάθουν το σαρκίο της νεαρής Αν.

Σκληρό και ταυτόχρονα τρυφερό, το φιλμ της Ντιγουάν πάσχει από μια ατυχία. Να έπεται του αριστουργηματικού «4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Μέρες» του Κριστιάν Μουνγκίου, του «Nymph( )maniac» του Λαρς Φον Τρίερ, του «Girl» του Λούκας Ντοντ και του «Never Rarely Sometimes Always» της Ελίζα Χίτμαν. Η ρεαλιστική προσέγγιση της Ντιγουάν τοποθετεί το έργο της απέναντι σε κάθε πετυχημένη τομή των παραπάνω παραδειγμάτων, που πάλεψαν και κατάφεραν να νικήσουν το «τέρας» της αλήθειας.

Η ψυχρότητα του Μουνγκίου, η άτεγκτη πρόκληση του Τρίερ, η «βιαστική» αίσθηση στην έννοια της αυτοδιάθεσης του Ντοντ και η τρυφερότητα της Χίτμαν είναι ο πυρήνας του «Γεγονότος», ενός φιλμ που είναι θαρραλέο, έχει ξεκάθαρο λόγο ύπαρξης και μια ατόφια ειλικρίνια στις προθέσεις.

Κι αν η 23χρονη Άννα Μαρία Μπαρτολομέι, η υπέροχη πρωταγωνίστρια της Ντιουγέν διαθέτει το σώμα της για χάρη μιας βάρβαρης ιστορίας, τότε το «Γεγονός» πετυχαίνει να μαγνητίσει τον αποσβολωμένο θεατή, που ψάχνει τις αιτίες πίσω από τις πράξεις.

Άξιος Χρυσός Λέοντας για μια αναγκαία ταινία, που δεν διαθέτει ξεκάθαρο χρόνο και χώρο, αλλά διατηρεί ζεστή την παγωμένη καρδιά της Αν, μέχρι εκείνη να κοιτάξει ξανά τον ζεστό ήλιο, χωρίς να χρειάζεται να φοράει ροζ ή μπλε ρούχα, σε μια εμπνευσμένη επιλογή της Ντιγουάν να ντύνει την ηρωίδα της με μωρουδίστικα χρώματα και να την περιφέρει σε ψυχρές διαδρομές.

To 62o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πραγματοποιείται σε φυσικούς χώρους και online από τις 4 μέχρι και τις 14 Νοεμβρίου. 

Κατεβάστε εδώ το ωρολόγιο πρόγραμμα φυσικών προβολών
Κατεβάστε εδώ το πρόγραμμα των online προβολών

Διαβάστε ακόμη
Το αναλυτικό πρόγραμμα του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης