Κάννες 2022: «Τα Οκτώ Βουνά», μια χαμένη ευκαιρία για ένα αληθινά δυνατό φιλμ πάνω στη φιλία - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
0:02
28/5

Κάννες 2022: «Τα Οκτώ Βουνά», μια χαμένη ευκαιρία για ένα αληθινά δυνατό φιλμ πάνω στη φιλία

Υπάρχει κάτι εκεί στα όρη στα άγρια βουνά που έχει πραγματικά ενδιαφέρον, όμως το σκηνοθετικό δίδυμο των Φέλιξ Βαν Γκρόνινγκεν και Σαρλότ Βάντερμιρς δεν βοηθούν αρκετά ώστε να το αναδείξουν στην υπερβολικά γενναιόδωρη διάρκεια των δυόμιση ωρών. Τουλάχιστον, το επιβλητικό σκηνικό των Ιταλικών Άλπεων και οι πρωταγωνιστές Λούκα Μαρτινέλι («Μάρτιν Ίντεν») και Αλεσάντρο Μπόργκι ανταμείβουν.

Αποστολή στις Κάννες: Νεκτάριος Σάκκας

Ενδεχομένως η πιο γοητευτικά άστοχη ταινία του φετινού Διαγωνιστικού να είναι «Τα Οκτώ Βουνά» («Le Otto Montagne»). Υπάρχει άλλωστε μια εγγενής ιδιαιτερότητα στο γεγονός ότι ένα ζευγάρι Βέλγων παθιάστηκε τόσο με το ομώνυμο διήγημα του Πάολο Κονιέτι - μεγάλο χιτ στην Ιταλία και διεθνώς - σε βαθμό να το γυρίσουν ταινία, να μάθουν Ιταλικά για μεγαλύτερη δυνατή σύνδεση με τον τόπο και βέβαια να πάρουν τα βουνά. Εκείνα τα αλπικά βουνά στα οποία διαδραματίζεται το βιβλίο με θέμα του μια φιλία σε ορίζοντα τριών και πλέον δεκαετιών.

Το ζευγάρι αυτό είναι ο Φέλιξ Βαν Γκρόνινγκεν του «Ένα Όμορφο Αγόρι» (2018) και των υποψήφιων για ξενόγλωσσο Όσκαρ «Ραγισμένων Ονείρων» (2012), και η ηθοποιός Σαρλότ Βάντερμιρς, εδώ στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο. Και το πρώτο φιλμ που γυρίζουν μαζί μας μεταφέρει αρχικά στις Ιταλικές Άλπεις του ’84, όπου δύο αγόρια, ο Πιέτρο και ο Μπρούνο, θα πρωτοσυνδεθούν με μια ισχυρή φιλία. Ο Πιέτρο είναι παιδί της πόλης (Τορίνο) και πάει εκεί για διακοπές με τους δικούς του, ο Μπρούνο είναι «το τελευταίο παιδί» ενός ερημωμένου πια χωριού. Βρίσκονται εκεί τα καλοκαίρια, κάποια στιγμή χάνονται για μια δεκαπενταετία, ξανασμίγουν νεαροί ενήλικες όταν πλέον ο Λούκα Μαρτινέλι του «Μάρτιν Ίντεν» και ο Αλεσάντρο Μπόργκι υποδύονται τους δύο πρωταγωνιστές. Ο πρώτος θα αποξενωθεί από τον πατέρα του, θα γίνει συγγραφέας, θα αναζητήσει την πνευματικότητα στο Νεπάλ και θα επιστρέφει τακτικά στις Άλπεις, στο παράπηγμα που κληρονόμησε και που έχτισε με την απαραίτητη βοήθεια του χειρονάκτη Μπρούνο. Ο τελευταίος θα παραμείνει ένα παιδί των βουνών που θα χτίσει ζωή και οικογένεια στον τόπο του.

Το υποβλητικό τοπίο, ειδυλλιακά ήπιο τα καλοκαίρια και άγριο τους χειμώνες, υπέροχα κλεισμένο στο 4:3 κάδρο του Ρούμπεν Ίμπενς (διευθυντή φωτογραφίας σε προηγούμενες δουλειές του Βαν Γκρόνινγκεν αλλά στα «Titane» και «Raw» της Ντικουρνό), ασφαλώς και πρωταγωνιστεί σε ένα φιλμ που το θέτει άλλωστε στο επίκεντρο της προσοχής από τον τίτλο κιόλας. Πέρα από το χάζι ενός χαρισματικού σκηνικού, τα βουνά αποτελούν οργανικό στοιχείο και σημείο αναφοράς της ιστορίας που ξεδιπλώνεται. Σε αυτά στεριώνει η φιλία του Πιέτρο και του Μπρούνο, στα ορειβατικά μονοπάτια των παιδικών του χρόνων θα αναζητήσει ο πρώτος μια εκ των υστέρων συμφιλίωση με τον αποξενωμένο του πατέρα, στο κληροδότημα του φίλου του θα βρει ο Μπρούνο καταφύγιο όταν τα πράγματα στην προσωπική του ζωή στραβώσουν.

Οι βίοι παράλληλοι και αντίθετοι των δυο τους, συναντιούνται στη σχέση τους με τον πατέρα του Πιέτρο, τον οποίο μπορεί ο γιος του να έχει απορρίψει αλλά ο Μπρούνο στο μεταξύ δέχεται, υποκαθιστώντας εκεί κάτι από τον δικό του σκληρό πατέρα. Κάτι που αποτελεί και το πλέον ενδιαφέρον στοιχείο στα «Οκτώ Βουνά», φωτισμένο διακριτικά και όμορφα από το σκηνοθετικό δίδυμο, αφού πρακτικά έχουμε μια φιλία να στεριώνει γύρω από την απόρριψη και την αποδοχή του ίδιου προσώπου, το οποίο παραμένει άφαντο στο μεγαλύτερο μέρος του φιλμ.

Στον αντίποδα, το voiceover του Πιέτρο που εξυμνεί τη φιλία του με τον Μπρούνο υπερτονίζει μια λογοτεχνίζουσα αίσθηση που δεν δουλεύει το ίδιο καλά στην οθόνη, ενώ οι σχεδόν δυόμιση ώρες που κρατά η ταινία εμπεριέχουν αρκετά νεκρά σημεία και περισσότερα πηγαινέλα μεταξύ Νεπάλ και Άλπεων από όσα μπορεί να αντέξει η προσοχή του κοινού. Συνολικά, παρακολουθώντας «Τα Οκτώ Βουνά» υπάρχει η αίσθηση ότι θα άξιζαν ένα καλύτερο ραφινάρισμα στο σενάριο και μια πιο σφιχτή διάρκεια προκειμένου να αναδείξουν τις αρετές που κρύβουν κάτω από το χιόνι και τα χρόνια που περνούν, ώστε να μην κινδυνέψουν να αδικηθούν σαν ένα φιλμ που έχει λίγα να πει, που ερωτεύεται απλά το σκηνικό και ιχνηλατεί μπανάλ διαδρομές αυτογνωσίας παίρνοντας τα όρη μεθυσμένο από τη δυναμική τους.

Άλλωστε «Τα Οκτώ Βουνά» έρχονται όχι μόνο να επικυρώσουν το αδιαμφισβήτητο πλέον star quality του Λούκα Μαρτινέλι που λάμπει ήδη δυνατά από το «Μάρτιν Ίντεν», αλλά και να αναδείξουν πλάι του τον Αλεσάντρο Μπόργκι σε μια απαιτητική ερμηνεία από την οποία η ωμή και τραχιά παρουσία υποσκάπτεται από μια φιμωμένη ευαλωτότητα.

Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2022: Σπαρακτικά και χαμηλόφωνα, ο Λούκας Ντοντ υπογράφει με το «Close» την πιο αφαιρετικά όμορφη ταινία του Διαγωνιστικού

Κάννες 2022: Στον αστραφτερό και πυρετικό «Elvis» του Μπαζ Λούρμαν ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός
Κάννες 2022: Το «Dodo» του Πάνου Χ. Κούτρα είναι μια πολύχρωμη κι εξωτική ματιά πάνω σε ένα σινεμά υπό εξαφάνιση
Κάννες 2022: Ο Κριστιάν Μουνγκίου έχει ένα-δυο πράγματα να πει για την πολιτική ορθότητα
Βραβείο Canal+ στις Κάννες για την μικρού μήκους της Εύης Καλογηροπούλου «Στον Θρόνο του Ξέρξη»

Κάννες 2022: Στο «Crimes of the Future» ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ βρίσκει σε ελληνικό έδαφος τον παλιό, καλό εαυτό του
Συναγερμός ή ψυχραιμία; Συμπόσιο δημιουργών στις Κάννες για την κατάσταση του κινηματογράφου σήμερα

Κάννες 2022: Το «R.M.N.» είναι η πιο παράδοξη και μαζί μετέωρη ταινία του Κριστιάν Μουνγκίου μέχρι σήμερα
Κάννες 2022: Στο «Decision to Leave» o Παρκ Τσαν-Γουκ μιξάρει νεο-νουάρ, ρομάντζο και μελό
Κάννες 2022: Ο Έστλουντ πλοηγεί το «Triangle of Sadness» σ’ ένα σπαρταριστά ταξικό τρίγωνο του διαβόλου
Κάννες 2022: Το «Brother and Sister» του Αρνό Ντεπλεσάν είναι ένα φορτηγό με σπασμένα φρένα
Κάννες 2022: Με το φαντασμαγορικό «Three Thousand Years of Longing» ο Τζορτζ Μίλερ υπογράφει τις δικές του «Χίλιες και Μία Νύχτες»
 
Κάννες 2022: Το «Scarlet» του Πιέτρο Μαρσέλο θα το ζήλευε κι ο Ζακ Ντεμί
Κάννες 2022: «Armageddon Time», μια ήσυχη, αυστηρά προσωπική ιστορία ενηλικίωσης από τον Τζέιμς Γκρέι
Κάννες 2022: Η μεγάλη φεστιβαλική επιστροφή του Τομ Κρουζ και όσα είπε στη συνέντευξη καριέρας που παραχώρησε
Κάννες 2022: Αποθεωτική έναρξη με Ζελένσκι και Ζόμπι
Ενημερωθείτε αναλυτικά για το πρόγραμμα του 75ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών
Η Ελλάδα στις Κάννες: Η ελληνική παρουσία στο 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών

Βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ανταποκρίσεις, κριτικές, νέα και αφιερώματα του φετινού Φεστιβάλ Καννών εδώ: www.cinemagazine.gr/cannes_2022/

Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr ταξιδεύει στις Κάννες με την AEGEAN και σας προσφέρει καθημερινές ανταποκρίσεις. Το 75o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών διεξάγεται μεταξύ 17 - 28 Μαΐου 2022.