Προσβολή και απαξίωση: Επώνυμες αντιδράσεις για το τηλεοπτικό «κόψιμο» οσκαρικών κατηγοριών - cinemagazine.gr
12:10
13/2

Προσβολή και απαξίωση: Επώνυμες αντιδράσεις για το τηλεοπτικό «κόψιμο» οσκαρικών κατηγοριών

Η απόφαση της Ακαδημίας να βγάλει από την τηλεοπτική προβολή των Όσκαρ τέσσερις κατηγορίες, έφερε νέο πόλεμο στις τάξεις της, ειδικά για το βάρος που έχουν οι κατηγορίες Φωτογραφίας και Μοντάζ. 

Από τον Τάσο Μελεμενίδη

Μία μέρα μετά την ανακοίνωση της Ακαδημίας που αφορούσε τις τέσσερις κατηγορίες που δεν χωρούν φέτος στην τηλεοπτική κάλυψη της τελετής των Όσκαρ, οι αντιδράσεις ήταν μάλλον μεγαλύτερες από όσες πίστευε ο πρόεδρός της Τζον Μπέιλι που υπέγραφε την ανακοίνωση. Σκηνοθέτες, κινηματογραφιστές, ηθοποιοί, σχεδόν όλοι τους κάτοχοι Όσκαρ, εξέφρασαν ανοιχτά αρνητική γνώμη για την απόφαση αυτή και κυρίως για την επιλογή των κατηγοριών Φωτογραφίας και Μοντάζ. 

Η αλήθεια είναι πως στην πρώτη χρονιά που λαμβάνεται μια τέτοια απόφαση, η επιλογή αυτών των δύο τόσο κομβικών, για την ύπαρξη του σινεμά, κατηγοριών ήταν απαράδεκτη και το tweet του Αλφόνσο Κουαρόν τονίζει σύντομα και πολύ εύστοχα τη σημασία τους: «Στην ιστορία του σινεμά, έχουν γίνει αριστουργήματα χωρίς ήχο, χωρίς χρώμα, χωρίς σενάριο, χωρίς ηθοποιούς, χωρίς μουσική. Δεν έχει γίνει ποτέ όμως κάποιο φιλμ χωρίς φωτογραφία και μοντάζ».

Αυτό βέβαια βάζει και έναν άλλο παράγοντα σε αυτό το μπρα-ντε-φερ που φαίνεται να ξεκινά ανάμεσα σε επαγγλεματικές ενώσεις, δημιουργούς, Ακαδημία και ABC (το τηλεοπτικό δίκτυο που καλύπτει τα Oscar και πιέζει για αλλαγές). Τη δημόσια συζήτηση περί δημοφιλών και μη δημοφιλών κατηγοριών καθώς θα ήταν ενδιαφέρον να βλέπαμε αν υπήρχαν παρόμοιες αντιδράσεις σε περίπτωση πχ που η Ακαδημία έκοβε μόνο τις 3 κατηγορίες μικρού μήκους. Ο Μπέιλι στην ανακοίνωσή του χθες μίλησε για ενώσεις που δέχτηκαν να κάνουν πίσω για το καλό του show, αν και σήμερα το Σωματείο των Κινηματογραφιστών τον άδειασε μιλώντας για μια «πολυ ατυχή απόφαση» της Ακαδημίας.

Σκηνοθέτες όμως χωρίς τους διευθυντές φωτογραφίας και τους μοντέρ τους δύσκολα μπορούν να υπάρξουν, οπότε το κόψιμο των δύο αυτών των κατηγοριών μετατράπηκε σε ένα χτύπημα προς το ίδιο το μέσο για το χατίρι της τηλεθέασης. Ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο ήταν από τους πρώτους που έγραψαν για το θέμα: «Δε θα τολμούσα να προτείνω τις κατηγορίες που θα βραβευτούν κατά τη διάρκεια των διαφημίσεων, αλλά παρακαλώ, η κινηματογράφηση και το μοντάζ είναι η καρδιά της τέχνης μας. Δεν κληρονομήθηκαν από τη θεατρική ή τη λογοτεχνική παράδοση, είναι το ίδιο το σινεμά». 

O Γουίλιαμ Φρίντκιν χαρακτήρισε προσβλητική την απόφαση, παρομοιάζοντας την τελετή με «πλατφόρμα για διαφημίσεις», ο Ράσελ Κρόου μίλησε για «εντελώς ηλίθια απόφαση, που δεν αξίζει να βρεις άλλες λέξεις να την περιγράψεις», ενώ το Variety έχει ως πρώτο θέμα τη φράση «χαστούκι στο πρόσωπο» για την απόφαση, τη στιγμή που το νέο ερώτημα που γεννιέται είναι αν η παραγωγή θα προλάβει να κόψει σχόλια όσων μιλήσουν για το θέμα εκείνη τη βραδιά. 

Ακολουθούν tweet οργής και ειρωνείας, 10 μέρες πριν από την τελετή που συζητιέται για πολλούς λάθος λόγους (έλλειψη οικοδεσπότη, κόψιμο βραβευμένων) παρά για τις ταινίες της.