[Κριτική] Ελλάδα, χάος και το απίθανο (με την κακή έννοια) «Beckett» του Φερντινάντο Τσίτο Φιλομαρίνο - νεα || cinemagazine.gr
9:32
12/8

[Κριτική] Ελλάδα, χάος και το απίθανο (με την κακή έννοια) «Beckett» του Φερντινάντο Τσίτο Φιλομαρίνο

Ο Τζον Ντέιβιντ Γουάσιγνκτον («Tenet», «BlacKkKlansman») διασχίζει μια Ελλάδα σε αναβρασμό προσπαθώντας να ξεφύγει από τα δίχτυα μιας σκοτεινής συνωμοσίας, σε μια φιλόδοξη παραγωγή του Netflix που δεν πραγματοποιεί το ποδαρικό που θα ήθελε στη χώρα μας.

Από τον Νεκτάριο Σάκκα

Η πρώτη παραγωγή του Netflix στη χώρα μας έχει δυνατό καστ (Τζον Ντέιβιντ Γουάσινγκτον, Αλίσια Βικάντερ), έχει Λούκα Γκουαντανίνο στην παραγωγή, υπόσχεται ένα αγωνιώδες οδοιπορικό επιβίωσης από την Ήπειρο ως το κέντρο της Αθήνας, έχει και πολιτική ίντριγκα να παραπέμπει στο πρόσφατο ταραχώδες σκηνικό της ελληνικής κρίσης. Όμως έχει και κάτι άλλο, ένα προχειρογραμμένο σενάριο, με αποτέλεσμα όλα στον κόσμο του «Beckett» να καταρρέουν εν τη γενέσει τους.

Ο Μπέκετ (Γουάσινγκτον) είναι ένας Αμερικανός που απολαμβάνει τις διακοπές με την κοπέλα του (Βικάντερ) στη Β. Ελλάδα, μέχρι που η εμπλοκή τους σε ένα ολέθριο τροχαίο θα τον μετατρέψει σε καταζητούμενο. Η προσπάθειά του να φτάσει ζωντανός στην Αθήνα και την Αμερικανική Πρεσβεία θα αποκαλύψει μια σκοτεινή συνωμοσία που τον έχει εν αγνοία του εμπλέξει στον ιστό της, την ώρα που η πολιτική πόλωση και οι μαζικές συγκεντρώσεις ανεβάζουν το θερμόμετρο στην πρωτεύουσα.

Το τροχαίο από το οποίο ξεκινούν όλα περιλαμβάνει μια τρομερή απιθανότητα η οποία ουδέποτε θα σταθεροποιηθεί στην πορεία σε ένα κάποιο πλαίσιο αληθοφάνειας

Η αρχική σκέψη του Φερντινάντο Τσίτο Φιλομαρίνο, στενού συνεργάτη του Γκουαντανίνο στα «Να με Φωνάζεις με τ’ Όνομά Σου» και «Suspiria», ήταν να γυρίσει ένα θρίλερ καταδίωξης για έναν καθημερινό άνθρωπο που παλεύει για τη ζωή του, όχι μακριά από τα χνάρια π.χ. των «39 Σκαλοπατιών». Η ιδιαίτερη μορφολογία του τοπίου και το πρόσφατο πολιτικό παρελθόν της Ελλάδας έφεραν την ιστορία εδώ, η οποία έφτασε τελικά να μοιάζει με κάτι ανάμεσα στον «Φυγά» και την τριλογία των «Μπορν», μείον τις εξαιρετικές δεξιότητες επιβίωσης που έχουν συνήθως οι ήρωες ανάλογων ταινιών.

Για να είναι καταρχήν πειστική μια περιπέτεια καταδίωξης πρέπει ο ο κεντρικός χαρακτήρας και το δράμα του να το επιτρέπουν. Η παρουσία του Γουάσινγκτον το κάνει, το πλαίσιο γύρω του όχι. Το τροχαίο από το οποίο ξεκινούν όλα περιλαμβάνει μια τρομερή απιθανότητα η οποία ουδέποτε θα σταθεροποιηθεί στην πορεία σε ένα κάποιο πλαίσιο αληθοφάνειας. Διεφθαρμένοι μπάτσοι, μια υπόθεση απαγωγής που έχει στο στόχαστρο έναν δημοφιλή προοδευτικό πολιτικό (Πυρπασόπουλος) που υπόσχεται τέλος στη λιτότητα, ακροδεξιό παρακράτος, ακτιβιστές, μαζικές συγκεντρώσεις που θυμίζουν το καλοκαίρι του δημοψηφίσματος, αποτελούν σημαντικό μέρος του σκηνικού γύρω από το οποίο ο Μπέκετ θα προσπαθήσει όχι μόνο να βγει ζωντανός, αλλά και να γίνει ο ανέλπιστος ήρωας σε μια ξένη χώρα.

Όμως όλη η ταινία μοιάζει ψυχαναγκαστικά στημένη στο πώς θα χωρέσουν τα location που η παραγωγή έβαλε στο μάτι (Φαράγγι του Βίκου, Τσελέποβο, κέντρο Αθήνας κλπ), με αποτέλεσμα ο συνεκτικός δεσμός μεταξύ των μεταβάσεων της πλοκής να δοκιμάζεται ακόμα περισσότερο. Κι αν το αδούλευτο σενάριο παραμένει εμφανώς σε επίπεδο concept, η επιλογή του Φιλομαρίνο στη σκηνοθεσία παραμένει αδικαίωτη. Οι σκηνές δράσεις πάσχουν διαρκώς σε σαφήνεια, πειστικότητα και ρυθμό, οι αντίστοιχες σκηνές με το πλήθος και τα επεισόδια στους δρόμους δείχνουν βιαστικές φωνάζοντας έλλειψη συντονισμού, ενώ συνολικά το «Beckett» μοιάζει να έχει γυριστεί στον αυτόματο. Μικρές εξαιρέσεις όπως η συμπαθητική προσπάθεια ενσωμάτωσης του εγχώριου καστ (Πάνος Κορώνης, Λένα Κιτσοπούλου, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Μάκης Παπαδημητρίου) ή η κλάση που προσδίδει αισθητικά η επιστράτευση του διεύθυνση φωτογραφίας των «Να με Φωνάζεις με τ’ Όνομά Σου» και «Ο Θείος Μπούνμι Θυμάται τις προηγούμενες Ζωές Του», δεν αρκούν για να σώσουν το φιλμ από τα δομικά του προβλήματα.

Βαθμολογία: ★

INFO:
Η ταινία «Μπέκετ» (Beckett, 2021) του Φερντινάντο Τσίτο Φιλομαρίνο προβάλλεται από 13 Αυγούστου στο Netflix.