ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ
Από τα «μαυρόασπρα» αεροπλάνα του «Wings» το 1928 μέχρι το ολοζώντανο «Βιβλίο της Ζούγκλας» πέρσι, η υποτιμημένη (κάποιες φορές) τέχνη των οπτικών εφέ προσθέτει μαγεία στη μεγάλη οθόνη και η Ακαδημία το αναγνωρίζει. Κατηγορία που χρεώνεται στα ψηφιακά μπλοκμπάστερ που ζαλίζουν το αμφιβληστροειδή, η Ακαδημία τα τελευταία χρόνια επιδεικνύει μία σύνεση δραματουργικής χροιάς στους νικητές της συγκεκριμένης κατηγορίας. Για παράδειγμα τα πιο δημιουργικά και λειτουργικά ως προς την αφήγηση «Inception», «Η Ζωή του Π» και το «Από Μηχανής» κέρδισαν τα μεγαθήρια «Iron Man 2», «Χόμπιτ» και «Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει» αντίστοιχα.
Φέτος στην πεντάδα συναντάμε τους ψυχεδελικούς «Φύλακες του Γαλαξία 2» και τα θεαματικά «Star Wars: Οι Τελευταίοι Τζεντάι», «Κονγκ: Η Νήσος του Κρανίου», αλλά το Όσκαρ θα παιχτεί ανάμεσα στο ευφάνταστο «Blade Runner 2049» του Ντενί Βιλνέβ και το ρεαλιστικότατο «Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Σύγκρουση» του Ματ Ριβς. Αν τα εφέ του νέου «Blade Runner» χρεωθούν στο κομμάτι της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, ο «Πλανήτης των Πιθήκων: Η Σύγκρουση» έχει σίγουρο το Όσκαρ. Η Visual Effects Society έχει τιμήσει άλλωστε την ταινία του Ριβς ήδη με 4 βραβεία, και η Ακαδημία έχει την ευκαιρία να βραβεύσει επιτέλους τη δύσκολη δουλειά των τεχνικών εφέ, μιας και οι προηγούμενες ταινίες «Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Εξέγερση» (2011) και «Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Αυγή» (2014) είχαν προταθεί, αλλά δεν είχαν κερδίσει το Όσκαρ. Π.Γ.
Θα νικήσει: Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Σύγκρουση
Θα έπρεπε να νικήσει: Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Σύγκρουση
ΜΟΥΣΙΚΗ & ΤΡΑΓΟΥΔΙ
Μετά την ιδιόμορφη, φρέσκια σε ιδέες μουσική πεντάδα της περσινής χρονιάς (Μίκα Λέβι, Νίκολας Μπριτέλ, Ντάστιν Ο’ Χάλοραν & Χαούσκα), η Ακαδημία επέστρεψε φέτος σε πιο ασφαλείς μουσικές προτάσεις που περιλαμβάνουν ονόματα βετεράνων όπως οι Τζον Γουίλιαμς, Χανς Ζίμερ, Αλεξάντερ Ντεσπλά.
Ο Τζον Γουίλιαμς με το αδύναμο σε νέα μουσικά θέματα «Star Wars: Οι Τελευταίοι Τζεντάι» κατάφερε την ιστορική 51η(!) υποψηφιότητά του, αν και θα έπρεπε να ήταν υποψήφιος για το «The Post: Απαγορευμένα Μυστικά» του Σπίλμπεργκ. Από την άλλη ο Χανς Ζίμερ στην 11η υποψηφιότητά του με τη «Δουνκέρκη» (έχει κερδίσει για τη μουσική του «Βασιλιά των Λιονταριών») συγχέει δημιουργικά τα όρια μουσικής και ηχητικών εφέ, παραδίδοντας ένα ηχητικό περιβάλλον μόνιμης έντασης. Λογικά η ταινία του Νόλαν θα κερδίσει Ήχο & Μοντάζ Ηχητικών Εφέ, οπότε η μουσική του Ζίμερ θα πιστωθεί σ’ εκείνες τις κατηγορίες. Επόμενος υποψήφιος, ο εξαιρετικός Κάρτερ Μπέργουελ (φέτος έγραψε ωραίες μουσικές επίσης για τα «Wonderstruck» και «Goodbye Christopher Robin») είναι πίσω από τα σπουδαία θέματα του «Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι». Ενορχήστρωση που θυμίζει κάντρι, ένα μοναχικό σόλο μαντολίνου, το εμβατηριακό τέμπο και τα παλαμάκια που ακούγονται ως ένα όργανο εμψύχωσης, συνοψίζουν μέσα σε ελάχιστα λεπτά την ουσία της ταινίας του ΜακΝτόνα και ο Μπέργουελ επιδεικνύει το πόσο σημαντική είναι η μουσική υπόκρουση, πόσω μάλλον όταν είναι τόσο εμπνευσμένη. Παρά τη φόρα που έχει η ταινία όμως δυο άλλοι υποψήφιοι είναι τα φαβορί.
Η υδάτινη ενορχήστρωση του Ντεσπλά για τη «Μορφή του Νερού» συντροφεύει ρομαντικά ως θέμα το γοητευτικό παραμύθι του Ντελ Τόρο και φαίνεται πως θα φέρει το δεύτερο Όσκαρ Μουσικής στον ελληνικής καταγωγής συνθέτη, μετά το «Ξενοδοχείο Grand Budapest» πριν τρία χρόνια. Μακάρι όμως το Όσκαρ να φτάσει τελικά στα χέρια του μόνιμου (πια) συνεργάτη του Πολ Τόμας Άντερσον, Τζόνι Γκρίνγουντ των Radiohead, για τη γοητευτική μουσική υπόκρουση της «Αόρατης Κλωστής», μία κλειστοφοβική συμφωνία εγχόρδων που άγεται ή σχολιάζει με ακρίβεια τις απρόβλεπτες διαθέσεις των χαρακτήρων της ταινίας. Π.Γ.
Θα νικήσει: «Η Μορφή του Νερού»
Θα έπρεπε να νικήσει: «Αόρατη Κλωστή»
Υ.Γ. Σ’ αυτό το σημείο να σημειώσουμε πως οι παρτιτούρες του Ντάριο Μαριανέλι («Η Πιο Σκοτεινή Ώρα») και Μάικλ Τζιακίνο («Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Σύγκρουση») θα έπρεπε να βρίσκονται πανάξια στην πεντάδα.
Στην κατηγορία Τραγουδιού, παλιότεροι νικητές έρχονται για να κάνουν το νταμπλ. Οι Τζάστιν Πολ και Μπέντζι Πάσεκ του «La La Land» επιστρέφουν με το «This Is Me» από το μιούζικαλ «The Greatest Showman» (Χρυσή Σφαίρα Τραγουδιού), ενώ το έτερο δίδυμο Ρόμπερτ Λόπεζ και Κρίστοφερ Άντερσον-Λόπεζ του παντοδύναμου «Frozen», έχουν το υποψήφιο «Remember Me» από το «Coco». Κρίνοντας από την τοποθέτηση και την αφηγηματική δύναμη των δυο παραπάνω, η Ακαδημία είναι πιθανότερο να επιλέξει το «Remember Me», τραγούδι που έχει εξέλιξη και αποτελεί σεναριακή/συναισθηματική άγκυρα στην ταινία της Pixar.
Στις υπόλοιπες υποψηφιότητες, το γκόσπελ «Mighty River» της Μέρι Τζ. Μπλάιτζ από το «Mudbound: Δάκρυα στο Μισισιπή», το «Stand Up For Something» από το «Marshall» σε μουσική και στίχους των Common και Νταϊάν Γουόρεν (9 φορές υποψήφια, καμία κερδισμένη) και το αισθαντικό «Mystery Of Love» του Σούφιαν Στίβενς από το «Να Με Φωνάζεις με τ' Όνομά σου», συμπληρώνουν την πεντάδα και έχουν λίγες ελπίδες να κάνουν την έκπληξη. Π.Γ.
Θα νικήσει: «Remember Me» από το «Coco»
Θα έπρεπε να νικήσει: «Mystery Of Love» από το «Να Με Φωνάζεις με τ' Όνομά σου»
Η COSMOTE TV φέρνει τη λάμψη των φετινών Όσκαρ στην Ελλάδα και θα μεταδώσει αποκλειστικά τη μεγάλη κινηματογραφική βραδιά στις 4 Μαρτίου! Μείνετε συντονισμένοι στο cinemagazine.gr για την κάλυψη των φετινών βραβείων Όσκαρ με καθημερινά θέματα, νέα, αφιερώματα και προβλέψεις!








