Οι καλύτεροι «ανεξάρτητοι» της χρονιάς στις υποψηφιότητες των Independent Spirit Awards

2013-11-27 11:58:31
Από την Ανθή Νταουσάνη

H ήδη απογειωμένη από την κριτική ταινία του Στιβ ΜακΚουίν «Twelve Years a Slave» (12 Χρόνια Σκλάβος) προηγείται στις υποψηφιότητες των ετήσιων βραβείων Independent Spirit Awards, δίνοντας το «παρών» σε επτά κατηγορίες κι ακολουθούμενη από την ασπρόμαυρη «Νεμπράσκα» του Αλεξάντερ Πέιν

H ήδη «απογειωμένη» από την κριτική ταινία του Στιβ ΜακΚουίν «Twelve Years a Slave» (12 Χρόνια Σκλάβος) προηγείται στις υποψηφιότητες των ετήσιων βραβείων Independent Spirit Awards, δίνοντας το «παρών» σε επτά κατηγορίες κι ακολουθούμενη από την ασπρόμαυρη «Νεμπράσκα» του Αλεξάντερ Πέιν, βραβευμένη με το βραβείο ανδρικής ερμηνείας των Καννών για τον πρωταγωνιστή Μπρους Ντερν. Τα ανεξάρτητα βραβεία αναγνωρίζουν παραγωγές με προϋπολογισμό κάτω από 20 εκατομμύρια δολάρια και μέσα από αυτές τις ταινίες έχουν αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια πολλοί διεκδικητές των Oscar.

Η δραματική ιστορία με επίκεντρο τη δουλεία και το ρατσιστικό μίσος στον αμερικανικό Νότο, διεκδικεί βραβείο σκηνοθεσίας για τον βρετανικής καταγωγής σκηνοθέτη Στιβ Μακ Κουίν, καλύτερου πρώτου αντρικού ρόλου για το άγνωστο μέχρι σήμερα Τσιγουέτελ Ετζίοφορ, πρώτου γυναικείου ρόλου για την επίσης νέα στο χώρο Λουπίτα Ναϊόνγκο και δεύτερου ανδρικού για τον Μάικλ Φασμπέντερ. Η ταινία παραγωγής της Fox Searchlight έχει ήδη κερδίσει τους επαίνους της κριτικής από την πρώτη προβολή της στο Φεστιβάλ του Τορόντο.

Η απλή, γοητευτική «Νεμπράσκα» του Πέιν εκπροσωπείται σε έξι κατηγορίες μεταξύ των οποίων  αυτή της σκηνοθεσίας, του πρώτου ανδρικού ρόλου για τον Ντερν, του δεύτερου για τον Γουίλ Φόρτε, αλλά και του δεύτερου γυναικείου ρόλου για την Τζουν Σκουίμπ.

Στην κατηγορία καλύτερης ταινίας υποψήφιες εκτός από τις ταινίες των ΜακΚουίν και Πέιν είναι επίσης η εναλλακτική κωμωδία «Frances Ha», το man vs nature δράμα του Τζέι Σι Τσάντορ «Όλα Χάθηκαν» και η πιο εναλλακτική μουσική βιογραφία από τους αδελφούς Κοέν, «Inside Llewyn Davis».

Ρόμπερτ Ρέντφορντ, Μπρους Ντερν, Τσιγουέτελ Ετζίοφορ, Μάικλ Μπ. Τζόρνταν («Μια Στάση πριν το Τέλος»), Όσκαρ Άιζακ («Inside Llewyn Davis») και Μάθιου ΜακΚόναχι («Dallas Buyers Club») είναι οι έξι (κι όχι πέντε όπως συνήθως) που διεκδικούν το βραβείο πρώτου ανδρικού ρόλου, ενώ στις γυναίκες το φαβορί Κέιτ Μπλάνσετ για το γουντιαλενικό «Blue Jasmine») θα αντιμετωπίσει τη Ζιλί Ντελπί («Πριν τα Μεσάνυχτα»), τη Σαϊλίν Γούντλεϊ στο «The Spectacular Now», την άγνωστη Γκάμπι Χόφμαν του χαμηλού προϋπολογισμού φιλμ «Crystal Fairy» (-διεκδικεί και το βραβείο Τζον Κασσαβέτις-) και τη Μπρι Λάρσον του «Short Term 12», ονόματα που μπαίνουν στην ατζέντα για πιθανές υποψηφιότητες σε κατηγορίες των «μεγάλων» βραβείων και επικρατούν των πιο αναμενόμενων υποψηφιοτήτων όπως αυτές της Γκρέτα Γκέργουικ ή της Τζούλια Λούις Ντρέιφους για το «Enough Said». Ο συμπρωταγωνιστής της και πρόωρα χαμένος Τζέιμς Γκαντολφίνι βρίσκεται πάντως στην πεντάδα των καλύτερων β ανδρικών ρόλων.

Όσο για τις πιο «ηχηρές» απουσίες, σε μια πρώτη εκτίμηση τα βραβεία αγνόησαν την επιτυχία του Σάντανς και της εβδομάδας Κριτικής των Καννών «Ain’t them Bodies Saints», μια λυρική ελεγεία επάνω στη μετ’ εμποδίων αγάπη με τους Ρούνεϊ Μάρα και Κέισι Άφλεκ, καθώς και το επίσης με καλές εντυπώσεις από τη Γιούτα «Mother of George». Οι Κοέν, αν και βλέπουν το «Inside Llewyn Davis» υποψήφιο στις κατηγορίες της καλύτερης ταινίας και καλύτερης ερμηνείας, δεν είναι οι ίδιοι υποψήφιοι σ’ εκείνες της σκηνοθεσίας και του σεναρίου, ενώ μια ταινία σαν την «Frances Ha» χώρεσε όμορφα στην πεντάδα των καλύτερων, αλλά χωρίς άλλη υποψηφιότητα για τον Μπάουμπαχ ή την Γκέργουικ (πέρα από άλλη μια εκπροσώπηση στην κατηγορία του μοντάζ). Το «Πριν Τα Μεσάνυχτα» επίσης αγνοήθηκε στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας, με τη Ντελπί στην ερμηνεία και την τριάδα του σεναρίου να είναι οι μοναδικές εκπροσωπήσεις.

Άλλη μια γνώριμη των όσκαρ ηθοποιός, που φέτος βρίσκεται και πάλι στο προσκήνιο με την ερμηνεία της στο «Μια Στάση πριν το Τέλος», η Οκτάβια Σπένσερ, δεν επιλέχθηκε στην κατηγορία του β’ γυναικείου ρόλου, μια πεντάδα που χώρεσε πάντως τη συμπρωταγωνίστριά της στην ταινία, Μελονί Ντίαζ.

Τα βραβεία, που κατά παράδοση απονέμονται μια ημέρα πριν από τα Όσκαρ, θα δοθούν την 1η Μαρτίου 2014 στην Καλιφόρνια, μια ανάσα από τη λαμπερή οσκαρική τελετή της δεύτερης ημέρας του μήνα.

Καλύτερη Ταινία
«12 Χρόνια Σκλάβος»
«Όλα Χάθηκαν»
«Frances Ha»
«Inside Llewyn Davis»
«Nebraska»

Σκηνοθεσία
Σέιν Κάραθ «Upstream Color»
Τζέι Σι Τσάντορ «Όλα Χάθηκαν»
Στιβ ΜακΚουίν «12 Χρόνια Σκλάβος»
Τζεφ Νίκολς «Ένα Καλοκαίρι»
Αλεξάντερ Πέιν «Νεμπράσκα»

Σενάριο
Γούντι Άλεν «Θλιμμένη Τζάσμιν»
Ζιλί Ντελπί, Ίθαν Χοκ, Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ «Πριν τα Μεσάνυχτα»
Νικόλ Χολοφσένερ «Enough Said»
Σκοτ Νοϊστάντερ, Μάικλ Χ. Γουέμπερ «The Spectacular Now»
Τζον Ρίντλεϊ «12 Χρόνια Σκλάβος»

Καλύτερο κινηματογραφικό ντεμπούτο
«Blue Caprice»
«Concussion»
«Μια Στάση πριν το Τέλος»
«Una Noche»
«Το Απαγορευμένο Ποδήλατο»

Καλύτερο σεναριακό ντεμπούτο
Λέικ Μπελ «In a World»
Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ «Don Jon»
Μπομπ Νέλσον «Nεμπράσκα»
Τζιλ Σόλογουεϊ «Afternoon Delight»
Mάικλ Στάρμπερι «The Inevitable Defeat of Mister and Pete”

A Γυναικείος Ρόλος
Κέιτ Μπλάνσετ «Θλιμμένη Τζάσμιν»Ζι
λί Ντελπί «Πριν τα Μεσάνυχτα»
Γκάμπι Χόφμαν «Crystal Fairy»
Μπρι Λάρσον «Short Term 12»
Σαϊλίν Γούντλεϊ «The Spectacular Now»

Α Ανδρικός Ρόλος
Μπρους Ντερν «Νεμπράσκα»
Τσιγουέτελ Ετζίοφορ «12 Χρόνια Σκλάβος»
Όσκαρ Άιζακ «Inside Llewyn Davis»
Μάικλ Μπ. Τζόρνταν «Μια Στάση πριν το Τέλος»
Μάθιου ΜακΚόναχι «Dallas Buyers Club»
Ρόμπερτ Ρέντφορντ «Όλα Χάθηκαν»

Β Γυναικείος Ρόλος
Μελονί Ντίαζ «Μια Στάση πριν το Τέλος»
Σάλι Χόκινς «Θλιμμένη Τζάσμιν»
Λουπίτα Ναϊόνγκο «12 Χρόνια Σκλάβος»
Γιολάντα Ρος «Go for Sisters»
Τζουν Σκουίμπ «Νεμπράσκα»

Β Ανδρικός Ρόλος
Μάικλ Φασμπέντερ «12 Χρόνια Σκλάβος»
Γουίλ Φόρτε «Νεμπράσκα»
Τζέιμς Γκαντολφίνι «Enough Said»
Τζάρεντ Λίτο «Dallas Buyers Club»
Κιθ Στλαινφελντ «Short Term 12»

Ξενόγλωσση Ταινία
«A Touch of Sin» (Κίνα)
«Η Ζωή της Αντέλ» (Γαλλία)
«Γκλόρια» (Χιλή)
«La Grande Bellezza» (Ιταλία)
«Το Κυνήγι» (Δανία)

Ντοκιμαντέρ
«20 Feet From Stardom»
«After Tiller»
«Gideon's Army»
«The Act of Killing»
«The Square»

Βραβείο Τζον Κασσαβέτις (για παραγωγή κάτω από 500.000 δολάρια)
«Computer Chess»
«Crystal Fairy»
«Museum Hours»
«Pit Stop»
«This is Martin Bonner»

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ