60ό ΦΚΘ: Το «Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος, αλλά πρέπει να µιλήσουµε για κάτι πολύ σοβαρό» μας είχε προετοιμάσει από τον τίτλο του - cinemagazine.gr
15:33
8/11

60ό ΦΚΘ: Το «Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος, αλλά πρέπει να µιλήσουµε για κάτι πολύ σοβαρό» μας είχε προετοιμάσει από τον τίτλο του

Ένα σκοτεινό και εσωτερικό «High Fidelity» χωρίς μουσική και λίστες αλλά με διάχυτη τη μελαγχολία του πρωταγωνιστή για το ερωτικό του παρελθόν, τα λάθη και τα συναισθήματα που δεν εξέφρασε ποτέ με λέξεις. 

Από τον Τάσο Μελεμενίδη

Στην Αθήνα του σήμερα, που απεικονίζεται με έμφαση στον αρχιτεκτονικό μοντερνισμό της ώστε θυμίζει παράλληλα και μια Αθήνα του κοντινού μέλλοντος, ένα πετυχημένο στέλεχος μεγάλης εμπορικής εταιρίας μοιάζει να ζει μηχανικά και απολαμβάνει τους καρπούς της καριέρας του χωρίς να νιώθει κάτι βαθύτερο. Μια εξέταση του ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στη ζωή του. Είναι φορέας ενός σεξουαλικά μεταδιδόμενου ιού, θανατηφόρου μόνο για τις γυναίκες και η ελπίδα για τη δημιουργία ενός εμβολίου μετατίθεται πάνω του, καθώς θα πρέπει να βρει ποια από τις πρώην σχέσεις του τού μετέδωσε το αρχικό στέλεχος του ιού. 

Χωρίς να βρίσκεται ο ίδιος απέναντι στο μοιραίο, καθώς δεν κινδυνεύει η ζωή του, αναλαμβάνει να ειδοποιήσει ξεχωριστά τις γυναίκες των τελευταίων ετών της ζωής του, κάνοντας μια ενδοσκόπηση του τί πήγε στραβά στα προσωπικά του. Παράλληλα, σε μια σουρεαλιστική έκρηξη του φιλμ, ακούει τον ιδιοκτήτη της εταιρείας που δουλεύει, ο οποίος μιλά με συσκευή τεχνητού λάρυγγα, να του απαγγέλει δικά του ποιήματα με θέμα τον άνεμο, καθώς προσπαθεί να απεμπλακεί από τις επιχειρήσεις και να εκδώσει τη δουλειά του. Βγάζουν νόημα όλα αυτά;

Η ταινία του Γιώργου Γεωργόπουλου («Tungsten») παρουσιάζει αρχικά αδυναμίες στο σενάριό της, με ένα εύρημα που έχει σαφή σκοπό (την ανάγκη του πρωταγωνιστή να νιώσει διαφορετικά για τις γυναίκες) αλλά δεν υπήρχε ανάγκη να τον παρουσιάζει ως σωτήρα, καθώς στην πορεία ο ίδιος δεν ξεκινά ποτέ τις επισκέψεις του με αυτή τη λογική - αντιθέτως στο πρόσωπό του βλέπεις μόνο ντροπή. Το μεγαλύτερο όπλο του σκηνοθέτη και σημαντικό βοήθημα στην εξέλιξη της ιστορίας, γίνεται από νωρίς ο πρωταγωνιστής του Όμηρος Πουλάκης, που προσεγγίζει εξαιρετικά τη μελαγχολία του ήρωά του και τη μόνιμη αμηχανία που εχει εξαιτίας των συζητήσεων που προσπαθεί να ανοίξει, με τις τελευταίες να ξεκινούν συνήθως με τον τίτλο-σιδηρόδρομο της ταινίας.

Χωρίς να έχει τη θέληση για αντίστοιχες εκρήξεις και παρά το background του πετυχημένου, ο χαρακτήρας του έχει κοινά σημεία με αυτόν του Ρομπ Γκόρντον στο «High Fidelity» (υποδυόμενο από τον Τζον Κιούζακ) στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται η συναισθηματική αποτυχία και η έλλειψη ουσιαστικών σχέσεων έστω και σε πιο μικρή χρονική κλίμακα. Η αιτία εδώ δεν είναι ένας χωρισμός αλλά το τέλος μιας ζωής που ο ίδιος επιχειρεί να αφήσει πίσω, χτισμένης πάνω σε μια καριερίστικη λογική, με τις σχέσεις που αποκαλύπτονται σταδιακά να δείχνουν σαν κακές ιδέες που προέκυψαν από έναν γενικευμένο αριβισμό. Πάνω σε αυτή τη λογική λειτουργεί υπέρ του φιλμ το γεγονός πως δεν εκρήγνυται προς το φινάλε, αντιθέτως επενδύει σε μια εσωτερική και σιωπηλή επανάσταση, με την αφήγηση της ανασκόπησης να έχει προηγουμένως αμφιταλαντευτεί ανάμεσα στη μαύρη κωμωδία και το θρίλερ.

Οι γυναίκες της ταινίας (Χριστίνα Μάντεση, Ιωάννα Παππά, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Σίσσυ Τουμάση, Κόρα Καρβούνη, Βίκυ Παπαδοπούλου, Mari Yamamoto) υποστηρίζουν ουσιωδώς τον ρόλο των χαρακτήρων τους στη συναισθηματική αλλαγή του ήρωα, ενώ ο Βαγγέλης Μουρίκης δίνει show με τον συνδυασμό ποίησης και αλλοιωμένης φωνής, αλλά και βαρύτητα στον ήρωά του όταν συγκρούεται με τον Πουλάκη - τη μόνη «ηχηρή» σύγκρουση του τελευταίου, που διόλου τυχαία γίνεται απέναντι σε άνδρα, κάποτε πρότυπο. Στο σύνολό της η ταινία περιγράφει πετυχημένα και ενίοτε ευρηματικά τη στροφή 180 μοιρών του κεντρικού χαρακτήρα της, με την πειθαρχία του πρωταγωνιστή, τις χιουμοριστικές πινελιές, τις συμμετρίες του κάδρου και τους ηλεκτρονικούς ήχους να συμβάλλουν σε μια μεστή και πολύ ισορροπημένη αφήγηση.

Το 60ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα διαρκέσει από τις 31 Οκτωβρίου - 10 Νοεμβρίου.

Διαβάστε ακόμη:
60ο ΦΚΘ: Το φιλόδοξο «Ζίζοτεκ» προδίδεται από το ίδιο του το αίνιγμα

60ό ΦΚΘ: Ο Ρόμπερτ Πάτινσον και ο Γουίλεμ Νταφό δίνουν εφιαλτικό ραντεβού στον «Φάρο»
60ό ΦΚΘ: Η βραδιά που ο Τζον Γουότερς κέρδισε το σινεμά
60ό ΦΚΘ: Το «Cosmic Candy» σκάει αμέσως και είναι άγευστο
60ό ΦΚΘ: Το δίκοπο μαχαίρι της αληθοφάνειας στοιχίζει στον στιβαρό «Προδότη» του Μπελόκιο
60ό ΦΚΘ: Η «Ιστορία Τριών Αδελφών» και η παραμυθένια κόντρα με την Παράδοση
60ό ΦΚΘ: «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» είναι η πιο ενδιαφέρουσα ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα
«End of the Century» και «Moffie» : Δύο λαμπερά queer διαμάντια στο 60ό ΦΚΘ
60ό ΦΚΘ: «Η Ανθολογία μιας Πόλης-Φάντασμα» του Ντενί Κοτέ είναι μία πένθιμη, ατμοσφαιρική αλληγορία

60ό ΦΚΘ: Το «Όσο Κρατά ο Πόλεμος» σηματοδοτεί την (αναιμική) επιστροφή του Αλεχάντρο Αμενάμπαρ
60ό ΦΚΘ: «O Απόστρατος» του Ζαχαρία Μαυροειδή είναι ένα ευπρόσδεκτο, απαραίτητο ελληνικό σινεμά
60ό ΦΚΘ: Το «Winona» δεν είναι η νέα μεγάλου μήκους ταινία του The Boy, αλλά πολλές μικρές
60ό ΦΚΘ: Το «Souvenir» είναι ένα από τα καλύτερα κινηματογραφικά ενθύμια της φετινής διοργάνωσης

60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης! Ενημερωθείτε για το πλήρες πρόγραμμα
Το ελληνικό σινεμά στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Το 60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει θέμα το Overview Effect, μια διαπλανητική εμπειρία ολότητας
Ο Τζον Γουότερς στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Άλμπερτ Σέρα & Τζοάνα Χογκ: Δύο μοναδικές φωνές του σύγχρονου σινεμά στο 60ό Φεστιβάλ Κιν/φου Θεσσαλονίκης
Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης σε έαν αφιέρωμα «Μεγαλώνοντας στα ’80s»

60ό ΦΚΘ: Αφιέρωμα στον μεγάλο αναρχικό του γιουγκοσλαβικού σινεμά Ντούσαν Μακαβέγιεφ
Μεγάλη έκθεση του Νίκου Κούνδουρου στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης