Κάννες 2022: «Armageddon Time», μια ήσυχη, αυστηρά προσωπική ιστορία ενηλικίωσης από τον Τζέιμς Γκρέι - νεα || cinemagazine.gr
8:29
21/5

Κάννες 2022: «Armageddon Time», μια ήσυχη, αυστηρά προσωπική ιστορία ενηλικίωσης από τον Τζέιμς Γκρέι

Ο σκηνοθέτης των «Ad Astra», «Η Νύχτα μας Ανήκει» και «Κάποτε στη Νέα Υόρκη» κάνει γερή αυτοβιογραφική στροφή στη Νέα Υόρκη του ‘80 και σκάει στο κόκκινο χαλί των Καννών με ένα δυνατό καστ (Άντονι Χόπκινς, Αν Χάθαγουεϊ, Τζέρεμι Στρονγκ, Τζέσικα Τσαστέιν).

Αποστολή στις Κάννες: Νεκτάριος Σάκκας

Προσωπικός όσο ποτέ και εν γένει διαφορετικός σε σχέση με τις προηγούμενες ταινίες του, οι οποίες ούτως ή άλλως δεν υπηρετούν ένα μονάχα κινηματογραφικό είδος ή στυλ, ο Τζέιμς Γκρέι επέστρεψε στο Διαγωνιστικό των Καννών με ένα ηχηρό καστ αλλά και μια ήσυχη, μικρή στο μάτι ιστορία. Το αυτοβιογραφικό «Armageddon Time» του, περιλαμβάνει μεν ονόματα βεληνεκούς Άντονι Χόπκινς, Αν Χάθαγουεϊ, Τζέρεμι Στρονγκ και Τζέσικα Τσαστέιν, άπαντες οι προαναφερθέντες ωστόσο βρίσκονται εδώ για να πλαισιώσουν την πορεία ενηλικίωσης ενός εντεκάχρονου που ασφυκτιεί μπροστά στα κοινωνικά πρότυπα που του επιβάλλονται.

Τοποθετημένο στο Κουίνς το ‘80 όπου και ο ίδιος ο Νεοϋορκέζος σκηνοθέτης μεγάλωσε, το «Armageddon Time» εστιάζει στον Πολ Γκραφ (Μπανκς Ρεπέτα), έναν πιτσιρικά μεσοαστικής οικογενείας, χαμηλών τόνων μεν, με ανήσυχο πνεύμα γεμάτο καλλιτεχνικές ανησυχίες δε, το οποίο όμως δεν κάθεται καλά ούτε στους γονείς (Στρονγκ, Χάθαγουεϊ) που θέλουν κάτι πιο σίγουρο για το μέλλον του μικρού, ούτε στο σχολείο που αψηφά κάθε κλίση εκτός νόρμας. Η μοναδική υποστήριξη για τον Πολ έρχεται από τον αγαπημένο του παππού (Χόπκινς) και τον Τζόνι, τον αφροαμερικανό συμμαθητή του που όλο μπλέκει σε μπελάδες παρέα με τον ήρωά μας.

Νευραλγικό ρόλο στον κόσμο του μικρού - και φυσικά στην ταινία - παίζει το χρονικό πλαίσιο, το οποίο παρουσιάζει μια Αμερική φουλ συντηρητική, να στρώνει κόκκινα χαλιά στον επελαύνοντα Ρίγκαν. Ο τίτλος άλλωστε παραπέμπει έμμεσα στον 40ο Αμερικανό Πρόεδρο, αφού εμπνέεται από κομμάτι των Clash (Armagideon Time) με σχετική προεκλογική αναφορά του στην απειλή ενός ψυχροπολεμικού Αρμαγεδώνα. Παράλληλα, ο Γκρέι επιχειρεί σύνδεση ανάμεσα στο τότε και το τώρα, μιας και στο δεύτερο, επιφανές σχολείο που στέλνουν τον Πολ προκειμένου να στρώσει, υποδιευθυντής είναι ο Φρεντ Τραμπ, πατέρας του Ντόναλντ.

Διακρίνεται για την ειλικρίνεια, αλλά και για μια απαλή υπερβατικότητα

Η εκπεφρασμένη επιθυμία του πιτσιρικά να γίνει καλλιτέχνης, το πάθος του για την ζωγραφική και ο θαυμασμός για τον Καντίνσκι προσκρούουν σχεδόν σε οτιδήποτε τον περιβάλλει, αφαιρουμένων των δύο συμμάχων που προαναφέραμε. Μόνο που ο πρώτος, ο παππούς, είναι πολύ μεγάλος για να καθορίσει πράγματα πέρα από το να του δώσει ένα κουτί μπογιές και να προσφέρει τις διασυνδέσεις του για ένα καλό σχολείο, ο δεύτερος είναι το φυλετικά στιγματισμένο μαύρο πρόβατο σε ένα παγιωμένα προκατειλημμένο και ρατσιστικό περιβάλλον.

Ο Γκρέι μιλά εδώ πρακτικά για το δικό του μεγάλωμα. Και ίσως αυτή η τόσο προσωπική πτυχή να αρκεί για να εξηγήσει πόσο διαφορετική δείχνει αυτή του η ταινία από κάθε προηγούμενη. Μακριά από τα αστυνομικά νουάρ του («Η Μικρή Οδησσός», «Η Νύχτα μας Ανήκει») ή το υπαρξιακό sci-fi «Ad Astra», εξίσου ξένο ως προς το δράμα εποχής «Κάποτε στη Νέα Υόρκη», το «Armageddon Time» είναι μια κατηγορία μόνο του στη φιλμογραφία του.

Συνολικά το φιλμ διακρίνεται για την ειλικρίνεια, αλλά και για μια απαλή υπερβατικότητα όταν π.χ. ο Γκρέι δουλεύει τόσο επιμελώς την απομόνωση του Πολ από τον κόσμο γύρω, σε βαθμό που καθιστά τον Τζόνι σχεδόν αερικό, ειδικά στη σκηνή που ο τελευταίος πάει να τον βρει κρυφά στο σπίτι του. Διαθέτει επίσης εμφανή νοσταλγία για την εποχή και την παιδικότητα και τυπικά καλές ερμηνείες, με όλα τα βαριά ονόματα να είναι υπερεπαρκή στους περιφερειακούς ρόλους και τον Ρεπέτα να σηκώνει με άνεση το κρίσιμο βάρος του πρωταγωνιστικού. Στη ρίζα της όμως η ιστορία του δεν είναι κάτι περισσότερο από ένα «δε χωράς πουθενά», προσεκτικά δοσμένο αλλά και σαφώς περιορισμένο στο διαλεκτικό του εύρος ώστε να θεωρηθεί κάτι περισσότερο από ένα καλοφτιαγμένο coming-of-age. Ευτυχώς υπάρχουν οι σκηνοθετικές πινελιές του Γκρέι, τακτικά παρούσες, που τονώνουν αυτό το δράμα το οποίο θα ήταν μάλλον πιο ταιριαστά τοποθετημένο στις εκτός Διαγωνιστικού πρεμιέρες των φετινών Καννών.

Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2022: Η μεγάλη φεστιβαλική επιστροφή του Τομ Κρουζ και όσα είπε στη συνέντευξη καριέρας που παραχώρησε

Κάννες 2022: Αποθεωτική έναρξη με Ζελένσκι και Ζόμπι
Ενημερωθείτε αναλυτικά για το πρόγραμμα του 75ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών
Η Ελλάδα στις Κάννες: Η ελληνική παρουσία στο 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών

Βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ανταποκρίσεις, κριτικές, νέα και αφιερώματα του φετινού Φεστιβάλ Καννών εδώ: www.cinemagazine.gr/cannes_2022/

Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr ταξιδεύει στις Κάννες με την AEGEAN και σας προσφέρει καθημερινές ανταποκρίσεις. Το 75o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών διεξάγεται μεταξύ 17 - 28 Μαΐου 2022.