Κάννες 2019: Το «Ματιάς & Μαξίμ» είναι ο αδύναμος κρίκος του φετινού διαγωνιστικού

2019-05-24 13:25:39
Αποστολή στις Κάννες: Κωστής Θεοδοσόπουλος

Σε μια στοχευμένη προσπάθεια να απεκδυθεί τον τίτλο του enfant terrible, ο Ξαβιέ Ντολάν ακολουθεί την διφορούμενη σχέση δύο κολλητών φίλων σε μια ταινία που υποκύπτει στους κλισέ πειρασμούς μιας ανεστίαστης αφήγησης.

Στην όγδοη κατά σειρά δημιουργία του, ο Ξαβιέ Ντολάν επιστρέφει στη φόρμα και σε ένα σινεμά μελοδραματικών προθέσεων αλλά μπανάλ εμπνεύσεων, υιοθετώντας μια επιτηδευμένα ώριμη οπτική η οποία αδυνατεί να γίνει πειστική. Μετά από καιρό και συγκεκριμένα απ’ το «Tom at the Farm» του 2013, ο Καναδός σκηνοθέτης εκτός από τη σκηνοθεσία, το σενάριο και το μοντάζ, κρατάει για τον εαυτό του τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Μαξίμ, ενός νεαρού εύθραυστου άνδρα που ξεχωρίζει από ένα κόκκινο σημάδι το οποίο τέμνει κάθετα το πρόσωπό του.

Ο Μαξίμ συγκατοικεί με την ταλαιπωρημένη από τους εθισμούς μητέρα του, δουλεύει σε ένα μπαρ αλλά πρόκειται να μετακομίσει για τα επόμενα δύο χρόνια στην Αυστραλία αναζητώντας μια νέα αρχή. Από την άλλη, ο παιδικός του φίλος Ματιάς (Γκαμπριέλ Ντ’ Αλμέιντα Φρέιτας) εργάζεται ως δικηγόρος σε μια πρωτοκλασάτη φίρμα, συζεί με την γοητευτική του σύντροφο και έχει προ πολλού διαβεί το κατώφλι μιας επιτυχημένης, ενήλικης ζωής. Οι δυο τους, μαζί με μια εκλεκτή παρέα φίλων, επισκέπτονται μια εξοχική κατοικία στην επαρχία του Κεμπέκ για να περάσουν λίγες μέρες ξεγνοιασιάς. Μετά από ένα χαμένο στοίχημα, ο Ματιάς και ο Μαξίμ δέχονται να πρωταγωνιστήσουν στην πτυχιακή μικρού μήκους ταινία της αδελφής ενός φίλου τους, στο πλαίσιο της οποίας ανταλλάσσουν ένα φιλί μπροστά απ’ τον φακό. Αν και φαινομενικά αθώο, το παραπάνω ενσταντανέ θα πυροδοτήσει εσωτερικές αναταράξεις, θα γεννήσει αμφιβολίες για τις σεξουαλικές τους προτιμήσεις και θα τους αναγκάσει να επαναπροσδιορίσουν την φιλική τους σχέση.

Ένα μπερδεμένο, κλισέ και συναισθηματικά ρηχό bromance που θα μπορούσε κάλλιστα να απουσιάζει από το φετινό διαγωνιστικό των Καννών

Επιστρατεύοντας ένα στακάτο μοντάζ και ανακατεύοντας μέσα στους διαλόγους συνεχείς αναφορές στην ποπ κουλτούρα (από το «Dragonball» και το «Game of Thrones» μέχρι και τα Burger King) ο Ντολάν επιχειρεί αρχικά να περιγράψει τις δυναμικές εντός της παρέας, τις ισορροπίες και τα χαρακτηριστικά των μακροχρόνιων δεσμών της. Αν και αυτό το πρώτο κομμάτι του φιλμ διαθέτει ενέργεια, ρυθμό καθώς και κάποιες ευπρόσδεκτες χιουμοριστικές ανάσες, ο δημιουργός παγιδεύεται τελικά σε μια κοστοβόρα χρονικά προσπάθεια, η οποία λειτουργεί αποπροσανατολιστικά ως προς τον πυρήνα της ιστορίας του. Στο ίδιο μοτίβο, οι παράλληλες πλοκές απλώνουν δυσανάλογα πολύ σε ένα σενάριο που ανά στιγμές ξεχνά να εστιάσει στο βασικό ζήτημα που απασχολεί τους πρωταγωνιστές του και συμπερασματικά να εμβαθύνει στο ίδιο του το θέμα. 

Τα προβλήματα στο «Ματιάς & Μαξίμ» συνεχίζονται με τους χαρακτήρες που πλαισιώνουν τους κεντρικούς ήρωες και κυρίως με τον σχηματικό τρόπο που αυτοί αποτυπώνονται στην οθόνη. Εκτός από την στερεοτυπικά δοσμένη σχέση του Μαξίμ με την μητέρα του, ο Ντολάν έχει μια τάση να σκιαγραφεί χαρακτήρες-καρικατούρες θέλοντας προφανώς να περάσει άμεσα στο κοινό κάποιες πληροφορίες για τον ρόλο που διαδραματίζουν. Για παράδειγμα, το «Always On My Mind» των Pet Shop Boys χρησιμοποιείται με μεγαλοπρεπή αφέλεια για να μας συστήσει τον ΜακΆφι (τον υποδύεται ο Χάρις Ντίκινσον του «Beach Rats») έναν μάτσο δικηγόρο ο οποίος με εντελώς προβλέψιμο τρόπο κατά τη διάρκεια μιας σκηνής σε στριπτιτζάδικο, φανερώνει την γκέι πλευρά του.

Όταν ο Ντολάν αποφασίζει επιτέλους να απαντήσει στο κεντρικό ερώτημα της ταινίας, δηλαδή στο πώς θα διαχειριστούν οι Ματιάς και Μαξίμ μια πρωτοφανή για τους ίδιους συναισθηματική αναστάτωση και την αιφνίδια αφύπνιση ενός πρωτόγνωρου ερωτικού πάθους, είναι κάπως αργά. Αλλά ακόμη και εκείνη την ύστατη στιγμή, ο νεαρός σκηνοθέτης στέκεται αμήχανος μπροστά στα διλήμματα των ηρώων του υπογράφοντας ένα μπερδεμένο, κλισέ και συναισθηματικά ρηχό bromance που θα μπορούσε κάλλιστα να απουσιάζει από το φετινό διαγωνιστικό των Καννών.

Το 72ο Φεστιβάλ Καννών (14 - 26 Μαΐου) ξεκίνησε και το ΣΙΝΕΜΑ - cinemagazine.gr βρίσκεται στην Κρουαζέτ για να σας ενημερώνει καθημερινά με ανταποκρίσεις, αποκλειστικά θέματα και αφιερώματα!

Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2019: Ο Βασίλης Κεκάτος διεκδικεί τον Χρυσό Φοίνικα μετρώντας την «Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό και Εμάς»

Κάννες 2019: Το «Parasite» διεκδικεί χωρίς αντίπαλο το πιο απολαυστικό πολιτικό φιλμ του Φεστιβάλ
Κάννες 2019: Πρώτη γνώμη για το «Κάποτε στο...Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο
Κάννες 2019: Το «Frankie» αποδεικνύει ότι η σεμνότητα δεν είναι πάντα η καλύτερη κινηματογραφική επιλογή

Κάννες 2019: Ο «Νεαρός Άχμεντ» είναι η αποκαρδιωτική επιστροφή των Νταρντέν στο φεστιβάλ των θριάμβων τους
Κάννες 2019: Το «Diego Maradona» είναι το κατά Καπάντια ευαγγέλιο για τον μεγαλύτερο ποδοσφαιριστή όλων των εποχών
Κάννες 2019: Ο Μάλικ εξακολουθεί να αναζητά τον Θεό στο «A Hidden Life», ευτυχώς αυτή τη φορά έχει σενάριο
Κάννες 2019: Με «Πόνο και Δόξα» ο Πέδρο Αλμοδόβαρ υπογράφει την καλύτερη ταινία του εδώ και πολλά χρόνια
Κάννες 2019: Το «Πορτρέτο μιας Νεαρής που Φλέγεται» βάζει φωτιά στο διαγωνιστικό τμήμα!

Κάννες 2019: Ο Ρόμπερτ Πάτινσον και ο Γουίλεμ Νταφό δίνουν εφιαλτικό ραντεβού στον «Φάρο»
Κάννες 2019: Τα φαντάσματα του ωκεανού επισκέπτονται το «Atlantique» της Ματί Ντιόπ
Κάννες 2019: Το «Little Joe» είναι ένα διαρκές παιχνίδι μυαλού και αισθήσεων (αρκεί να το μυρίσεις)
Κάννες 2019: Το «Rocketman» είναι το καινούργιο «Bohemian Rhapsody». Καλώς ή κακώς
Κάννες 2019: Το «Sorry We Missed You» είναι ένας διδακτικός και προβλέψιμος Λόουτς

Κάννες 2019: Το «Bacurau» σερβίρει συναρπαστικά ένα κινηματογραφικό κοκτέιλ μολότοφ
Κάννες 2019: Οι «Άθλιοι» προσπαθούν να «κάνουν το σωστό» σε ένα Παρίσι που βράζει
Κάννες 2019: Τα ζόμπι του Τζάρμους δαγκώνουν πολύ λιγότερο από τα βαμπίρ του

Κάννες 2019: Αυτές είναι οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στο φεστιβάλ
Αλμοδόβαρ, Νταρντέν, Μάλικ, Λόουτς και Ντολάν στο πρόγραμμα των φετινών Καννών
«Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς» του Βασίλη Κεκάτου στο διαγωνιστικό των Καννών
Once Upon a time in... Κάννες! Ταραντίνο, Κεσίς, Νοέ είναι οι φετινές προσθήκες των Καννών
Λάνθιμος, Παβλικόφσκι, Φάνινγκ και σία! Ο Ινιαρίτου θα έχει εκλεκτή συντροφιά στις Κάννες

Ο Πάνος Κούτρας συναντά την Κλερ Ντενί στην Κριτική Επιτροπή των φετινών Καννών
Τρέιλερ: Οι αδερφοί Νταρντέν επιστρέφουν στις Κάννες με το «Ahmed»
Ρόμπερτ Πάτινσον και Γουίλεμ Νταφόε ανάβουν τον «Φάρο» των Καννών
Η Ανιές Βαρντά εμπνέει το επίσημο πόστερ του 72ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών
«Rocketman»: Η κινηματογραφική βιογραφία του Έλτον Τζον θα κάνει πρεμιέρα στις Κάννες
Το «The Dead Don’t Die» του Τζιμ Τζάρμους θα ανοίξει το φετινό Φεστιβάλ Καννών!

  • Καμία πατρίδα για τα φετινά Οσκαρ!

    Εκπλήξεις, φαβορί και πολλή πολλή Ευρώπη είχε η 80 τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Κυριακής και μεταδόθηκε λεπτό προς λεπτό από το cinemag. [...]

  • Καμιά Πατρίδα Για Τους Μελλοθάνατους

    No Country for Old Men

    «Γελάω καμιά φορά» μονολογεί πικραμένος ο παλαίμαχος σερίφης που σε όλη τη διάρκεια του φιλμ χρησιμεύει ως ψύχραιμο αντιστάθμισμα και ηθική πυξίδα στα όσα αποτρόπαια συμβαίνουν επί οθόνης. [...]

  • Ιθαν και Τζόελ Κοέν : Νικητές του Βραβείου Σκηνοθεσίας

    Οι αδελφοί Κοέν είναι οι μεγάλοι νικητές της φετινής διοργάνωσης, καθώς είναι οι τέταρτοι στην ιστορία μετά τον Φράνσις Φορντ Κόπολα (Νονός 2) και τον Τζέιμς Κάμερον (Τιτανικός) και τον Πίτερ [...]

  • Ντάνιελ Ντέι Λούις - Νικητής στον Α΄ Ανδρικό Ρόλο

    Χύθηκε αίμα στους Α' αντρικούς. Η βραβευμένη Έλεν Μίρεν ανοίγει το φάκελο και ο Ντάνιελ Ντέι Λουις βγαίνει ο μεγάλος νικητής από την αντροπαρέα. Σήκωσε το Οσκαρικό τρόπαιο έχοντας καρφιτσωμένο [...]

  • Μαριόν Κοτιγιάρ - Νικήτρια στον Α' Γυναικείο Ρόλο

    Και το Όσκαρ Α' γυναικείου ρόλου πήγε στην...Μάριον Κοτιγιάρ! Ενώ όλοι περίμεναν να βγει νικήτρια τη μεγάλη Τζούλι Κρίστι, ξαφνικά ανακοινώθηκε από το στόμα του Φόρεστ Γουιτάκερ το όνομα της [...]

  • Χαβιέ Μπαρδέμ- Νικητής στο Β΄Ανδρικό Ρόλο

    Ο Χαβιέ Μπαρδέμ με απίστευτα ποσοστά στις σχηματικές προβλέψεις (μόλις 1.07) πήρε το Όσκαρ Β' Αντρικού Ρόλου. Είναι και επίσημα ο πρώτος Ισπανός που παίρνει το χρυσό αγαλματίδιο. Η ερμηνεία [...]

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ