15:43
8/11

59ο ΦΚΘ: Το «Ο Κόσμος σου Ανήκει» του Ρομέν Γαβρά είναι η αχρείαστη γαλλική απάντηση στο σινεμά του Γκάι Ρίτσι

Καλογυρισμένο trash, σερβιρισμένο με περιτύλιγμα γκανγκστερικής κωμωδίας, η καινούργια ταινία του υιού Γαβρά είναι ένα κινηματογραφικό déjà vu που αντικρίζει με το ένα μάτι το σινεμά του Κουέντιν Ταραντίνο και του Γκάι Ρίτσι και με το άλλο τον κόσμο των βίντεο κλιπ.

Από τον Λουκά Κατσίκα

Μπορεί να έχουν περάσει 24 χρόνια από την κινηματογραφική επέλαση του «Pulp Fiction» και είκοσι από την κυκλοφορία του «Δυο Καπνισμένες Κάννες», φαίνεται ωστόσο ότι η επιρροή του Κουέντιν Ταραντίνο και του Γκάι Ρίτσι στο mainstream σινεμά καλά κρατεί. Μας το αποδεικνύει με τη δεύτερη μεγάλου μήκους δημιουργία του ο Ρομέν Γαβράς που, όσο κι αν δεν θα ήθελε ίσως να παραδεχτεί, πραγματοποιεί ένα φιλμικό riff στο έργο και την τεχνοτροπία δυο σκηνοθετών τους οποίους ξεκάθαρα θαυμάζει, έρχεται παρ' όλα αυτά να τιμήσει με καθυστέρηση πολλών ετών και ενώ το έχουν επιχειρήσει αμέτρητοι άλλοι πριν από αυτόν. 

Γκανγκστερική κωμωδία, η οποία μπορεί να δείχνει ότι μιλάει τη γλώσσα των πολυπολιτισμικών δρόμων και συνοικιών του μοντέρνου κόσμου, όμως στην ουσία προσφέρει λαϊκή φαρσική διασκέδαση χωρίς κάποια ταυτότητα ή ιδιαίτερες αξιώσεις, το «Ο Κόσμος σου Ανήκει» («Le Μonde est à Τoi») δανείζεται τον τίτλο του από μια αλησμόνητη λεπτομέρεια του κλασικού «Σημαδεμένου» που γύρισε ο Χάουαρντ Χοκς και χρησιμοποίησε δεκαετίες αργότερα ο Μπράιαν Ντε Πάλμα, στο δικό του ριμέικ. 

Γκανγκστερική κωμωδία που μπορεί να δείχνει ότι μιλάει τη γλώσσα των πολυπολιτισμικών δρόμων και συνοικιών του μοντέρνου κόσμου, όμως στην ουσία προσφέρει λαϊκή φαρσική διασκέδαση χωρίς κάποια ταυτότητα.

Στη συνέχεια μας διηγείται, με έμφαση στην υπερβολή και τους εξεζητημένους χαρακτήρες και καταστάσεις, την περίπτωση ενός άχρωμου και απρόθυμου μικροκακοποιού ο οποίος αποφασίζει να κάνει μια τελευταία κομπίνα, παρέα με ένα ολιγάριθμο και εντελώς αναξιόπιστο δίκτυο δεύτερης και τρίτης γενιάς μεταναστών, προκειμένου να συγκεντρώσει χρήματα για μια νόμιμη επιχείρηση την οποία ετοιμάζει. Στην πορεία όμως, διαπιστώνει πως οτιδήποτε είναι να πάει στραβά θα πάει, δίνοντας πάσα στον σκηνοθέτη να εξαπολύσει στην οθόνη ένα θορυβώδες χάος το οποίο στη συνέχεια θα βάλει σε τάξη, με αρχιτεκτονική  ακρίβεια και δίχως την παραμικρή υποψία αληθοφάνειας.   

Καλώς ή κακώς, η πρότερη θητεία του Γαβρά στο βίντεο κλιπ και τη διαφήμιση προσδιορίζει στιλιστικά και σφραγίζει τον φιλμικό κόσμο του «Ο Κόσμος σου Ανήκει»: φανταχτερά χρώματα, γρήγορα μοντάζ, αισθητική της επιφάνειας και του κιτς (με αδύναμο άλλοθι την ειρωνεία), δυνατές μουσικές, εφετζίδικη κινηματογράφηση, προσχηματική ίντριγκα και μια πληθώρα εκκεντρικών ηρώων, με αποκορύφωμα τη δεσποτική και εκτός ελέγχου μητέρα που ερμηνεύει διασκεδαστικά η (σχεδόν μαρμαρωμένη από τις πλαστικές επεμβάσεις στο πρόσωπο) Ιζαμπέλ Ατζανί, αποτελούν τα εύφλεκτα συστατικά ενός κινηματογραφικού πυροτεχνήματος. Όπως κάθε κινηματογραφικό βεγγαλικό, βέβαια, έτσι και το βαρελότο του Γαβρά είναι προορισμένο να εκραγεί ηχηρά, αστραπιαία, και χωρίς να αφήσει πίσω του ίχνη. 

Διαβάστε ακόμη:
59ο ΦΚΘ: Το «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ» περνά την Πράσινη Γραμμή με σύμμαχο την καλή κωμωδία

59ο ΦΚΘ: Είναι το «Ακίνητο Ποτάμι» η καλύτερη ελληνική ταινία της χρονιάς;
59o ΦΚΘ: Το «ROMA» του Αλφόνσο Κουαρόν είναι μία κινηματογραφική ωδή στη μνήμη και την Ιστορία
59ο ΦΚΘ: Το «The Waiter» υπηρετεί μια σχολαστική προσπάθεια για μια νέα πορεία του ελληνικού σινεμά
59ο ΦΚΘ: Ο Ματέο Γκαρόνε επιστρέφει στον κόσμο του εγκλήματος με έναν ταπεινό θρίαμβο
59ο ΦΚΘ: O Λάζλο Νέμες, ο Κάφκα και η αυτοκαταστροφική φύση του πολιτισμού που μας διαμόρφωσε
59ο ΦΚΘ: Ο Χάιμε Ροζάλες μιλά για την αρχαία τραγωδία και τον σύγχρονο κόσμο στο cinemagazine
59ο ΦΚΘ: Το «Sunset» του Νέμες είναι μια ενδιαφέρουσα, αλλά προβληματική επανάληψη του «Γιου του Σαούλ»
59ο ΦΚΘ: Έναρξη με τους υπέροχους «Κλέφτες Καταστημάτων» του Κόρε-Έντα
59o ΦΚΘ: Κινηματογραφικά «Μαθήματα Ζωής» με ελεύθερη είσοδο
59ο ΦΚΘ: Ενημερωθείτε για το πλήρες πρόγραμμα
59ο ΦΚΘ: Ανακοίνωση των ελληνικών ταινιών του φετινού προγράμματος
59ο ΦΚΘ: Η «Ρωμαϊκή Ευσπλαχνία» ως πυξίδα επιλογής στο Διεθνές Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ
59o ΦΚΘ: Αυτές είναι οι ταινίες του προγράμματος «Ματιές στα Βαλκάνια»
59o ΦΚΘ: Μεγάλο αφιέρωμα στο ελληνικό queer σινεμά
59ο ΦΚΘ: Το 14ωρο «The Flower» σας προ(σ)καλεί να το παρακολουθήσετε ολόκληρο

59ο ΦΚΘ: Ο Φοίβος Δεληβοριάς πρέσβης της Αγοράς του Φεστιβάλ
59ο ΦΚΘ: Άρωμα Καννών με τις φετινές Ταινίες Έναρξης & Λήξης