Κάννες 2022: To «Broker» είναι ακόμη ένα masterclass στην κατανόηση και την συμπόνοια με την υπογραφή του Χιροκάζου Κόρε Έντα - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
0:06
28/5

Κάννες 2022: To «Broker» είναι ακόμη ένα masterclass στην κατανόηση και την συμπόνοια με την υπογραφή του Χιροκάζου Κόρε Έντα

Ο Ιάπωνας δημιουργός επιστρέφει στο Επίσημο Διαγωνιστικό των Καννών μέσω Κορέας και παρουσιάζει την πιο παράδοξα συμπαθητική κι εμπορική ταινία της καριέρας του.

Αποστολή στις Κάννες: Θοδωρής Καραμανώλης

Οι «Brokers» του τίτλου είναι μικροαπατεώνες που αναλαμβάνουν την παράνομη πώληση εγκαταλελειμμένων βρεφών, απαλλάσσοντας τους ενδιαφερόμενους από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και το κοινωνικό στίγμα της υιοθεσίας. Η ταινία ξεκινά όταν μια νεαρή κοπέλα με καλυμμένο πρόσωπο, αφήνει ένα μωρό στο κατώφλι ενός γωνιακού καταστήματος. Δύο αστυνομικίνες την παρακολουθούν από μακριά. Η επικεφαλής βγαίνει από το αυτοκίνητο, παίρνει το μωρό απ' το έδαφος και το βάζει στο Baby Box (κουτί/δοχείο που προστατεύει τα βρέφη μέχρι να τα μαζέψει κάποιος). Το άλλο πρωί οι ιδιοκτήτες του μαγαζιού σβήνουν το video από την κάμερα ασφαλείας, παίρνουν το παιδί και αρχίζουν να ψάχνουν πιθανούς αγοραστές. Παράλληλα οι αρχές ξεκινούν να ερευνούν το φόνο ενός άνδρα.

Ο Κόρε Έντα δέχεται το κάλεσμα ενός μιντιακού κολοσσού από τη Ν. Κορέα και κάνει ένα πολύ τυπικό για τα δεδομένα του φιλμ, βασισμένο σε μια τρέχουσα, πανεθνική και κοινωνική κρίση. Η κυβέρνηση της χώρας έχει περιορίσει σημαντικά τη βοήθεια προς νέους γονείς (το επίδομα ανέρχεται στο αντίστοιχο κάποιων δεκάδων ευρώ), ενώ πρόσφατα απαγορεύτηκαν οι διεθνείς υιοθεσίες. Ως αποτέλεσμα εκατοντάδες μωρά κάθε χρόνο βρίσκονται παρατημένα, γεγονός που έχει οδηγήσει από δημόσιους φορείς μέχρι απλούς πολίτες να προσθέσουν «baby boxes» στα κτίρια και τα σπίτια τους.

Πάνω σε αυτή την ιδέα ο Ιάπωνας σκηνοθέτης χτίζει ένα γλυκόπικρο δράμα πολύ κοντά στη λογική των outsiders του «Shoplifters». Στην ταινία που του χάρισε πριν τέσσερα χρόνια το Χρυσό Φοίνικα, η θεμελιώδης ανάγκη του να ανήκεις κάπου εκφράζεται με μια παρέα κλεφτών καταστημάτων που μαθαίνουν να νοιάζονται ο ένας για τον άλλο. Εδώ αυτό το κάπου γίνεται μια πολύ πιο κυριολεκτική οικογένεια με ένα νεογέννητο να σβήνει τις δυσλειτουργίες και να ενώνει τα μέλη της.

Δεν είναι έκπληξη το ότι στο τέλος κερδίζει η αγάπη, έχει ενδιαφέρον όμως να μετρήσει κανείς το κόστος.

Παρότι το «Broker» είναι τυπικός Κόρε Έντα ελαφρώς παραφρασμένος για να χωρέσει πολύ mainstream ανησυχίες, κάτι υπάρχει εξ αρχής που δεν κουμπώνει. Ίσως να φταίει το ότι πρέπει να ξεχάσεις για λίγο την ηθική σου πυξίδα, αφού η ταινία σε καλεί να επιβιβαστείς παρέα με λαθρέμπορους βρεφών σε ένα σεναριακά πολύπλοκο road trip, με προορισμό την ελπίδα. Από τη στιγμή όμως που η ατυπική οικογένεια, στα μισά του φιλμ καβαλάει μια υπερταχεία που οδηγεί απ' ευθείας στο συναίσθημα, κάμπτεται κάθε ορθολογική ένσταση. Όλοι οι χαρακτήρες (που δεν είναι και λίγοι) επαναπροσδιορίζονται αποκαλύπτοντας τα απώτερα κίνητρά τους και το δεύτερο μισό της ταινίας καλλιεργεί μια πολύ ενδιαφέρουσα συνθήκη. Όλοι επιθυμούν την αγορά του μωρού, εκτός από αυτούς που προσπαθούν να το πουλήσουν.

 

Στην οικονομία του φιλμ πάντως το κόστος μεταφράζεται σε μια ενδιαφέρουσα τρίτη πράξη που διακόπτεται από ένα νερόβραστο φινάλε. Το μοντάζ πριν τους τίτλους θα βρει όλα τα συναισθήματα βολικά τακτοποιημένα και καρτποσταλικά ερριμμένα στην οθόνη, σε ένα εύπεπτο πακέτο ικανό να κλονίσει την εμπιστοσύνη μας στο δημιουργικό έλεγχο που είχε ο σκηνοθέτης στο υλικό του. Ο Κόρε Έντα δήλωσε πιεσμένος που έπρεπε να δουλέψει πάλι με τη Μπε Ντούνα («Air Doll») και πρωτοκλασάτους σταρς όπως ο Σονγκ Κανγκ-χο («Παράσιτα»), ο Γκανγκ Ντονγκ-ουόν («Train to Busan 2: Peninsula») και το K-POP είδωλο IU. Φαίνεται πως παράλληλα με την πίεση, δεν σκέφτηκε ή δεν θέλησε να προκαλέσει τις ευαισθησίες που καθορίζουν τις ισορροπίες στο πολύ ευρύ κοινό μιας τεράστιας αγοράς όπως αυτή της Ν. Κορέας.

Ακόμη κι έτσι πάντως ο Κόρε Έντα παραμένει αξιοπρεπής, παραδίδοντας ένα καλοφτιαγμένο μέσα στην έκδηλη εμπορικότητά του οικογενειακό και αβίαστα συναισθηματικό δράμα. Ο ξεχωριστός τρόπος που έχει για να αγγίζει τις ευαίσθητες χορδές του θεατή μέσα από απλές αισθητικές επιλογές, ξεδιπλώνεται σε όλη του την έκταση. Δεν είναι η καλύτερη στιγμή του, δεν διεκδικεί δάφνες πόσω μάλλον φοινικόκλαδα, είναι πάντως δύσκολο να βρεις πάνω της ουσιαστικό κατασκευαστικό ψεγάδι. Αν ελέγχεται κάτι, είναι η ηθική στη βάση της ιστορίας και οι προθέσεις. 

Διαβάστε ακόμη:

Κάννες 2022: «Τα Οκτώ Βουνά», μια χαμένη ευκαιρία για ένα αληθινά δυνατό φιλμ πάνω στη φιλία
«Είμαι το εξωτικό πτηνό του ελληνικού σινεμά!»: Ο Πάνος Χ. Κούτρας σε μια εξομολογητική (και απολαυστική) συνέντευξη
Κάννες 2022: Σπαρακτικά και χαμηλόφωνα, ο Λούκας Ντοντ υπογράφει με το «Close» την πιο αφαιρετικά όμορφη ταινία του Διαγωνιστικού
Κάννες 2022: Στον αστραφτερό και πυρετικό «Elvis» του Μπαζ Λούρμαν ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός
Κάννες 2022: Το «Dodo» του Πάνου Χ. Κούτρα είναι μια πολύχρωμη κι εξωτική ματιά πάνω σε ένα σινεμά υπό εξαφάνιση
Κάννες 2022: Ο Κριστιάν Μουνγκίου έχει ένα-δυο πράγματα να πει για την πολιτική ορθότητα
Βραβείο Canal+ στις Κάννες για την μικρού μήκους της Εύης Καλογηροπούλου «Στον Θρόνο του Ξέρξη»

Κάννες 2022: Στο «Crimes of the Future» ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ βρίσκει σε ελληνικό έδαφος τον παλιό, καλό εαυτό του
Συναγερμός ή ψυχραιμία; Συμπόσιο δημιουργών στις Κάννες για την κατάσταση του κινηματογράφου σήμερα

Κάννες 2022: Το «R.M.N.» είναι η πιο παράδοξη και μαζί μετέωρη ταινία του Κριστιάν Μουνγκίου μέχρι σήμερα
Κάννες 2022: Στο «Decision to Leave» o Παρκ Τσαν-Γουκ μιξάρει νεο-νουάρ, ρομάντζο και μελό
Κάννες 2022: Ο Έστλουντ πλοηγεί το «Triangle of Sadness» σ’ ένα σπαρταριστά ταξικό τρίγωνο του διαβόλου
Κάννες 2022: Το «Brother and Sister» του Αρνό Ντεπλεσάν είναι ένα φορτηγό με σπασμένα φρένα
Κάννες 2022: Με το φαντασμαγορικό «Three Thousand Years of Longing» ο Τζορτζ Μίλερ υπογράφει τις δικές του «Χίλιες και Μία Νύχτες»
 
Κάννες 2022: Το «Scarlet» του Πιέτρο Μαρσέλο θα το ζήλευε κι ο Ζακ Ντεμί
Κάννες 2022: «Armageddon Time», μια ήσυχη, αυστηρά προσωπική ιστορία ενηλικίωσης από τον Τζέιμς Γκρέι
Κάννες 2022: Η μεγάλη φεστιβαλική επιστροφή του Τομ Κρουζ και όσα είπε στη συνέντευξη καριέρας που παραχώρησε
Κάννες 2022: Αποθεωτική έναρξη με Ζελένσκι και Ζόμπι
Ενημερωθείτε αναλυτικά για το πρόγραμμα του 75ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών
Η Ελλάδα στις Κάννες: Η ελληνική παρουσία στο 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών

Βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ανταποκρίσεις, κριτικές, νέα και αφιερώματα του φετινού Φεστιβάλ Καννών εδώ: www.cinemagazine.gr/cannes_2022/

Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr ταξιδεύει στις Κάννες με την AEGEAN και σας προσφέρει καθημερινές ανταποκρίσεις. Το 75o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών διεξάγεται μεταξύ 17 - 28 Μαΐου 2022.