Κάννες 2022: Πού πήγε ο γάιδαρος ο ΕO; - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
19:27
28/5

Κάννες 2022: Πού πήγε ο γάιδαρος ο "ΕO";

Στην τρυφερή ηλικία των 84, αλλά με νεύρο και διάθεση 20άρη αθλητή του μετ' εμποδίων, ο Γέρζι Σκολιμόφσκι επιστρέφει στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα των Καννών, εντυπωσιάζοντας με μία φρενήρη διασκευή στο «Μπαλταζάρ» του Μπρεσόν.

Αποστολή στις Κάννες: Θοδωρής Καραμανώλης

Μετά το κλείσιμο του τσίρκου στο οποίο εμφανίζεται, ο ομώνυμος γαϊδαράκος (Hi-Han στα γαλλικά) ξεκινάει ένα μακρύ ταξίδι με προορισμό τα κλασσικά εικονογραφημένα της avant garde. Η διαδρομή ξεκινάει με ένα ανελέητο στρόμπο φωτισμό που δίνει τον παλμό για ό,τι ακολουθήσει. Ο Σκολιμόφσκι θα τη διανύσει σε 80 περίπου λεπτά, έχοντας αλλάξει την καρέκλα του σκηνοθέτη μπροστά στη μονταζιέρα, με το buggy κάθισμα στο κόκπιτ ενός αγωνιστικού. 

Πλάνα με ουρά (all puns intended) σε μια ενστικτώδη διαδοχή αποκαλύπτουν το άγος της ύπαρξης του EO, που ζει σταμπαρισμένος σας εργάτης στον κόσμο των ανθρώπων, φτάνει όμως στο σημείο που δεν υπάρχει πια δουλειά γι' αυτόν. Κι αυτό είναι κατά βάση το ερώτημα που δίνει αξία στην ταινία του Σκολιμόφσκι, τι θα γίνει με τον EΟ τώρα που η «χρήση» του τελειώνει (το οποίο καθόλου συμπτωματικά, αποτελεί με πολύ πιο άμεσο τρόπο το κεντρικό θέμα σε μία από τις καλύτερες ταινίες που είδαμε στο «Ένα Κάποιο Βλέμμα», το «Plan 75»). 

Το ΕΟ είναι πάνω απ' όλα μια ελεγχόμενα χαοτική γεννήτρια εκστατικά όμορφων εικόνων

Στο παραπάνω δεν υπάρχει ίχνος μοιρολατρίας, ο ΕΟ αντίθετα είναι πολύ ενεργός επιβάτης αν και ανήμπορος να αντιδράσει στα περισσότερα που του συμβαίνουν. Στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας ακολουθούμε τη δική του ματιά, την υποκειμενική οπτική του ζώου (όπως θέλετε το μεταφράζετε αυτό) απέναντι σε μια Ευρώπη που αλλάζει πρόσωπο. Όταν το πλάνο ανοίγει, αναλαμβάνουν νευρικές κάμερες και χορογραφημένα drones, που παρακολουθούν τον EO να προβάλει την αθωότητά του πάνω στον κόσμο των ανθρώπων. Μέσα από την βασική αυτή τη συνθήκη, ο Σκολιμόφσκι τον αναγάγει σε τραγικό ήρωα και τον ακολουθεί σε ένα επικό ταξίδι, δίνοντας ομηρικές διαστάσεις στο παραμικρό του πέρασμα. 

Παρά τη μικρή διάρκεια ο EO προλαβαίνει να ζήσει πολλά, αρκετά από τα οποία μοιάζει να μην έχουν ιδιαίτερο νόημα, δεδομένης και της κατάληξης της ταινίας. Συμπυκνωμένα όμως, συνθέτουν την άναρχη ματιά του Πολωνού κολοσσού πάνω στον αφύσικα σκληρό κόσμο μας κι εκφράζουν μια ανώτερη υπαρξιακή αγωνία, ακριβώς όπως και στον Μπρεσόν. Ο Σκολιμόφκσι όμως δεν προσεγγίζει το «Μπαλταζάρ» από την ασφαλή αφετηρία ενός ρεβιζιονιστή, αλλά ακραιφνώς πειραματιζόμενος, αποδεικνύει για μια ακόμη φορά στην καριέρα του πως είναι ένας Δημιουργός (με Δ κεφαλαίο), που κατοικεί κάποια parsec μπροστά από την εποχή του. 

Διαβάστε ακόμη:
«Είμαι το εξωτικό πτηνό του ελληνικού σινεμά!»: Ο Πάνος Χ. Κούτρας σε μια εξομολογητική (και απολαυστική) συνέντευξη
Κάννες 2022: Ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ μιλά αποκλειστικά στο cinemagazine.gr για την εμπειρία του γυρίσματός του στην Ελλάδα
Κάννες 2022: Το «Stars at Noon» της Κλερ Ντενι είναι η πιο σέξι και ατμοσφαιρική ταινία του φετινού φεστιβάλ

Κάννες 2022: To «Broker» είναι ακόμη ένα masterclass στην κατανόηση και την συμπόνοια με την υπογραφή του Χιροκάζου Κόρε Έντα
Κάννες 2022: «Τα Οκτώ Βουνά», μια χαμένη ευκαιρία για ένα αληθινά δυνατό φιλμ πάνω στη φιλία
Κάννες 2022: Σπαρακτικά και χαμηλόφωνα, ο Λούκας Ντοντ υπογράφει με το «Close» την πιο αφαιρετικά όμορφη ταινία του Διαγωνιστικού

Κάννες 2022: Στον αστραφτερό και πυρετικό «Elvis» του Μπαζ Λούρμαν ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός
Κάννες 2022: Το «Dodo» του Πάνου Χ. Κούτρα είναι μια πολύχρωμη κι εξωτική ματιά πάνω σε ένα σινεμά υπό εξαφάνιση
Κάννες 2022: Ο Κριστιάν Μουνγκίου έχει ένα-δυο πράγματα να πει για την πολιτική ορθότητα
Βραβείο Canal+ στις Κάννες για την μικρού μήκους της Εύης Καλογηροπούλου «Στον Θρόνο του Ξέρξη»

Κάννες 2022: Στο «Crimes of the Future» ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ βρίσκει σε ελληνικό έδαφος τον παλιό, καλό εαυτό του
Συναγερμός ή ψυχραιμία; Συμπόσιο δημιουργών στις Κάννες για την κατάσταση του κινηματογράφου σήμερα

Κάννες 2022: Το «R.M.N.» είναι η πιο παράδοξη και μαζί μετέωρη ταινία του Κριστιάν Μουνγκίου μέχρι σήμερα
Κάννες 2022: Στο «Decision to Leave» o Παρκ Τσαν-Γουκ μιξάρει νεο-νουάρ, ρομάντζο και μελό
Κάννες 2022: Ο Έστλουντ πλοηγεί το «Triangle of Sadness» σ’ ένα σπαρταριστά ταξικό τρίγωνο του διαβόλου
Κάννες 2022: Το «Brother and Sister» του Αρνό Ντεπλεσάν είναι ένα φορτηγό με σπασμένα φρένα
Κάννες 2022: Με το φαντασμαγορικό «Three Thousand Years of Longing» ο Τζορτζ Μίλερ υπογράφει τις δικές του «Χίλιες και Μία Νύχτες»
 
Κάννες 2022: Το «Scarlet» του Πιέτρο Μαρσέλο θα το ζήλευε κι ο Ζακ Ντεμί
Κάννες 2022: «Armageddon Time», μια ήσυχη, αυστηρά προσωπική ιστορία ενηλικίωσης από τον Τζέιμς Γκρέι
Κάννες 2022: Η μεγάλη φεστιβαλική επιστροφή του Τομ Κρουζ και όσα είπε στη συνέντευξη καριέρας που παραχώρησε
Κάννες 2022: Αποθεωτική έναρξη με Ζελένσκι και Ζόμπι
Ενημερωθείτε αναλυτικά για το πρόγραμμα του 75ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών
Η Ελλάδα στις Κάννες: Η ελληνική παρουσία στο 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών

Βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ανταποκρίσεις, κριτικές, νέα και αφιερώματα του φετινού Φεστιβάλ Καννών εδώ: www.cinemagazine.gr/cannes_2022/

Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr ταξιδεύει στις Κάννες με την AEGEAN και σας προσφέρει καθημερινές ανταποκρίσεις. Το 75o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών διεξάγεται μεταξύ 17 - 28 Μαΐου 2022.