Berlinale 2019: Το «Αντίο, Γιε μου» φλερτάρει με ένα από τα βραβεία του φετινού φεστιβάλ - cinemagazine.gr
19:47
16/2

Berlinale 2019: Το «Αντίο, Γιε μου» φλερτάρει με ένα από τα βραβεία του φετινού φεστιβάλ

Έχοντας κερδίσει το Βραβείο της Επιτροπής της Μπερλινάλε για το «Beijing Bicycle» και Αργυρή Άρκτο Σεναρίου για το «In Love We Trust», ο Γουανγκ Ζιαοσουάι επιστρέφει σε γνώριμα φεστιβαλικά ύδατα για να διεκδικήσει με αξιώσεις την Χρυσή Άρκτο, υπογράφοντας την πιο φιλόδοξη μέχρι στιγμής σκηνοθετική του απόπειρα.

Αποστολή στο Βερολίνο: Κωστής Θεοδοσόπουλος

Το «Αντίο, Γιε μου», είναι ένα επικών διαστάσεων οικογενειακό δράμα, το οποίο διαπερνά τρεις δεκαετίες της κινέζικης ιστορίας και ξετυλίγεται με δεξιοτεχνία παρά την απουσία της παραδοσιακής χρονολογικής σειράς στην αφήγηση. Στο φιλμ του Κινέζου δημιουργού το παρόν αντιπαραβάλλεται συνεχώς με το παρελθόν και μοιραία τα δυο τους έρχονται αντιμέτωπα, όπως ακριβώς συμβαίνει και στην αληθινή ζωή. Μάλλον κάτι παρόμοιο θα είχε στο μυαλό του ο Ζιαοσουάι όταν μετά το τέλος της παγκόσμιας πρεμιέρας της ταινίας του ανέβηκε στη σκηνή και με δάκρυα στα μάτια απευθύνθηκε στο κοινό λέγοντας: «αυτό δεν είναι μια ταινία, είναι μια ζώη».

Το φιλμ ξεκινά με ένα συμβάν που πυροδοτεί αλλαγές και καθορίζει τις ζωές δύο οικογενειών και όσων βρίσκονται γύρω τους. Δύο κολλητοί φίλοι παίζουν δίπλα στο ποτάμι. Ο Ζινγκζινγκ δεν ξέρει να κολυμπάει αλλά ο Χάοχαο τον προκαλεί να μπουν στο νερό. Ο Ζινγκζινγκ τελικά πνίγεται και οι μέχρι τότε αχώριστες οικογένειες των αγοριών, απομακρύνονται για πάντα. Ο Γιοτζούν και η Λιάν, συγκλονισμένοι από τον θάνατο του μοναχογιού τους αφήνουν την πόλη και τη δουλειά στο εργοστάσιο για να μετακομίσουν σε ένα επαρχιακό παραθαλάσσιο μέρος, του οποίου την διάλεκτο ούτε καν μιλούν. Πριν κάποια χρόνια θα είχαν αποκτήσει ένα δεύτερο παιδί, αν το αυστηρό μέτρο της πολιτικής του ενός απόγονου δεν είχε αναγκάσει την Λιάν να καταφύγει στην έκτρωση. Προσπαθώντας να στήσουν μια νέα ζωή, αποφασίζουν να υιοθετήσουν ένα ορφανό αγόρι, στο οποίο δίνουν το ίδιο όνομα. Μην αντέχοντας την σκιά του αυθεντικού Ζινγκζινγκ, ο δεύτερος γιος θα λυγίσει κάτω από το βάρος της συνεχόμενης πίεσης και θα εγκαταλείψει το σπίτι.

Από την άλλη πλευρά, ο Χάοχαο παρά το βάρος των ενοχών για όσα τραγικά συνέβησαν στο παρελθόν, εξελίσσεται σε έναν πετυχημένο γιατρό. Η οικογένειά του είναι πλέον εύρωστη οικονομικά καθώς ο πατέρας του, Χαγιάν, είναι εργολάβος ενώ η μητέρα του, Γινμίνγκ, ταλαιπωρείται εδώ και χρόνια από τύψεις για τις προσωπικές της ευθύνες που οδήγησαν στην έκτρωση της Λιάν. Τριάντα χρόνια μετά από το καθοριστικό συμβάν στα νερά του ποταμού, οι δυο οικογένειες θα συναντηθούν ξανά, αυτή τη φορά με αφορμή έναν επικείμενο θάνατο.

Διαθέτοντας για θαυμάσιο πρωταγωνιστικό δίδυμο την καθηλωτική Γιονγκ Μέι (θα την θυμάστε από το «Assassin» του Χου Χσιάο Χσιέν) και τον εκπληκτικό Γουανγκ Τζινγκτσουν το «Αντίο, Γιε μου» καταφέρνει να διατηρήσει θερμό το ενδιαφέρον καθόλη την διάρκειά του χάρη στο πλήθος των χαρακτήρων και τον subplots που αναπτύσσονται. Εκτός όμως από τις αρετές ενός ισορροπημένου οικογενειακού μελοδράματος το νέο φιλμ του Ζιαοσουάι τοποθετεί με εύστοχη διακριτικότητα το πολιτικό του σχόλιο για την Πολιτιστική Επανάσταση στην πατρίδα του και την πολιτική του ενός παιδιού με τον ίδιο τρόπο που εύστοχα στην συνέχεια δεν αμελεί να υπογραμμίσει τις ανισότητες που προκύπτουν στην εκδυτικοποιημένη εκδοχή της σύγχρονης Κίνας.

Στον πυρήνα του, πάντως, το «Αντίο, Γιε μου» είναι μια ταινία για τις ανθρώπινες σχέσεις, ένα φιλμ που πραγματεύεται με ειλικρίνεια και αφοπλιστική ευαισθησία τις έννοιες της απώλειας, της ενοχής, της μοίρας, της αδικίας και εν τέλει της αγάπης. Και παρά τα όσα δυσάρεστα συμβαίνουν στις ζωές των πρωταγωνιστών του, παραμένει μια ζεστή, ανθρώπινη και αισιόδοξη στην καρδιά της ταινία, ικανή να συγκινήσει και να ανταμείψει τους υπομονετικούς.

Προς το τέλος της, οι ηλικιωμένοι πλέον Γιοτζούν και η Λιάν ταξιδεύουν με το αεροπλάνο όταν κάποιες αναταράξεις τους τρομάζουν. Μετά από λίγο ο Γιοτζούν γυρίζει χαμογελαστός στην σύζυγό του και της λέει «Δεν είναι αστείο που ακόμα φοβόμαστε μην πεθάνουμε;», περιγράφοντας σε μια φράση ολόκληρη την ταινία, και ίσως, όχι μονάχα αυτή.

Το 69ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου θα διαρκέσει από τις 7-17 Φεβρουαρίου 2019 και το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr σας υπόσχεται καθημερινά τις πιο ζεστές ανταποκρίσεις!

Διαβάστε ακόμη:
Berlinale 2019: Ένας αγώνας για επιβίωση (και βραβεία) στο «Ondog» από την Μογγολία
Berlinale 2019: Το «Elisa & Marcela» είναι ένα άψυχο ρομάντζο για τον πρώτο καταγεγραμμένο γκέι γάμο στην Ιστορία
Berlinale 2019: Μία συνάντηση με το «βλέμμα» της Σαρλότ Ράμπλινγκ

Berlinale 2019: Το «Souvenir» είναι το καλύτερο κινηματογραφικό αναμνηστικό της φετινής διοργάνωσης
Berlinale 2019: Η «Ιστορία Τριών Αδελφών» και η παραμυθένια κόντρα με την Παράδοση

Berlinale 2019: Το «Πιράνχας» είναι ένα απρόσμενα συγκρατημένο δράμα για τα «τσικό» της ναπολιτάνικης μαφίας
Berlinale 2019: Το «System Crasher» είναι ένα αναπάντεχα ανάλαφρο ντεμπούτο για το πιο δομικό παιδικό τραύμα

Berlinale 2019: Το «Χρυσό Γάντι» του Φατίχ Ακίν είναι η μεγάλη απογοήτευση του φεστιβάλ
Berlinale 2019: Το «Ghost Town Anthology» του Ντενί Κοτέ είναι μία πένθιμη, ατμοσφαιρική αλληγορία

Berlinale 2019: Το «The Ground Beneath My Feet» είναι ένα διεισδυτικό δράμα για τη μοναξιά και το στίγμα της ασθένειας
Συνέντευξη Τύπου «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»: Ψάχνοντας τον Χαμένο Παράδεισο
Berlinale 2019: «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» είναι η πιο ενδιαφέρουσα ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα
Berlinale 2019: Ζητήματα πίστης και ηθικής στη νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν «Με τη Χάρη του Θεού»
Berlinale 2019: Το Φεστιβάλ ξεκινά και αυτές είναι οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε!
Η Ζιλιέτ Μπινός, πρόεδρος της επιτροπής της Μπερλινάλε 2019
«Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»: Η νέα ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα έχει τρέιλερ (και πρεμιέρα στο Βερολίνο)