50 κακές ταινίες από 50 μεγάλους σκηνοθέτες: Μια λίστα του Rolling Stone για να σκοτωθούμε - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
9:53
28/3

50 κακές ταινίες από 50 μεγάλους σκηνοθέτες: Μια λίστα του Rolling Stone για να σκοτωθούμε

Ας πούμε, ψύχραιμα πάντα, ότι το κακές και το μεγάλους θέλει πολλά εισαγωγικά. Περισσότερα εντός.

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Υπάρχει μια παλιά, πάντα ακμάζουσα, ασθένεια στα περιοδικά (site, media κτλ.) - και το Rolling Stone είναι κατά παράδοση βασιλιάς της ιστορίας αυτής - στην οποία μεγαλόσχημοι τίτλοι και τρισάθλια προβοκατόρικα κειμενάκια πάνε να στηρίξουν μια πεντάθλια (sic) προσπάθεια ανακίνησης αναγνωστικού ενδιαφέροντος που περνιέται για ποπ καταγραφή ιστορίας. Δεν είναι απλά ατυχές (και cringe worthy για να το πω επίκαιρα) είναι κι ένας από τους λόγους που ο κόσμος στον οποίον θεωρητικά απευθύνονται έπαψε να ασχολείται.

Ωστόσο, μια δουλειά είναι, κάποιος πρέπει να την κάνει.

Το Rolling Stone λοιπόν έφτιαξε τον πηχυαίο τίτλο, «50 Terrible Movies by Great Directors», και αποφάσισε να βάλει μέσα 1ον όχι great directors (Έιμι Χέκερλινγκ, Πένι Μάρσαλ, Φρανκ Οζ, Μπάρι Σόνενφελντ, Χάρολντ Ράμις, Ρομπ Ράινερ - βασικά ζήτημα αν το 1/3 της λίστας είναι «great»), 2ον διόλου terrible ταινίες επέλεξε και 3ον (και χείριστο) κάκιστα κείμενα παρέθεσε, όχι στην συνταξή τους αλλά στον ναρκισσισμό των και καλά αυτονόητων προαποφασισμένων τους, οπότε και στην απουσία οποιασδήποτε τεκμηρίωσης.

Ας πάρω ένα μόνο παράδειγμα, τυπικό της λογικής του RS: Για το «The Ward» του Τζον Κάρπεντερ, αντί μιας έστω σύντομης αναφοράς σε οτιδήποτε μπορεί να συνιστά αισθητική κριτική επί του έργου προχωρά σε μηρυκασμό μιας κριτικής της εποχής, των NYT, στην οποία η Τζάνετ Κατσούλις λέει ότι η ταινία «εξακολουθεί την οδυνηρή πτώση ενός σκηνοθέτη που μοιάζει να νοσταλγεί περασμένες δόξες παρά να συναρπάζεται από νέες ιδέες». Πέρα από την κωμωδία της ψυχολογικής βιογράφησης του δημιουργού που περνιέται για κριτική (όμως η κριτική της εν λόγω κριτικής δεν είναι το θέμα, στο κάτω-κάτω δεν ξέρω το πλαίσιο του πρωτότυπου κειμένου), έχουμε ένα λαμπρό παράδειγμα κειμενογράφου που δεν έχει γνώμη, ή διάθεση να κοπιάσει για να αποκτήσει μία, οπότε και κατρακυλά στον βούρκο της αναπαραγωγής μιας γνώμης άλλου για να δικαιολογήσει μια κατ' αρχήν επιλογή της συντακτικής ομάδας της έκδοσης. Πέραν του αξιόμεμπτου αυτού, η γνώμη που αναπαράγει δεν θίγει σε τίποτα την λειτουργία μιας ταινίας, δεν ασκεί κριτική στην τέχνη της - εκτός του ότι αποτυγχάνει και πλήρως στην πεποίθησή της ότι το «Ward» ΔΕΝ είναι μια ταινία που τελικά λειτουργεί στο κοινό που απευθύνεται και στην αισθητική καταγωγή που το γεννά. Κάποτε μια μερίδα κριτικής πρέπει να καταλάβει ότι δουλειά της δεν είναι να κατατάσσει μονοκοντυλιά και να (νομίζει πως) αξιολογεί αφορίζοντας. Δουλειά της είναι να περιγράφει και να αποτιμά (παιδεμένα) υποκειμενικά μια λειτουργία και να αφήνει σεμνά και παθιασμένα μια σκέψη δίπλα στο έργο.

Ολόκληρη η λίστα στη συνέχεια, διαβάστε εδώ το πρωτότυπο άρθρο του Rolling Stone - είθε κάποτε να πάψουν τέτοια κείμενα για να προσελκυστεί ένα κοινό που δεν υπάρχει πια. Το σινεμά και η κριτική του είναι τα θύματα.

01. Jack (Francis Ford Coppola)
02. North (Rob Reiner)
03. Indiana Jones and the Kingdom of Crystal Skull (Steven Spielberg)
04. Psycho (Gus Van Sant)
05. Planet of the Apes (Tim Burton)
06. Piranha II: The Spawning (James Cameron)
07. Star Wars: Episode I — The Phantom Menace (George Lucas)
08. Amsterdam (David O. Russell)
09. She’s Having A Baby (John Hughes)
10. How the Grinch Stole Christmas (Ron Howard)
11. The Ladykillers (Joel and Ethan Coen)
12. The Stupids (John Landis)
13. Boxcar Bertha (Martin Scorsese)
14. Junior (Ivan Reitman)
15. Club Paradise (Harold Ramis)
16. Jade (William Friedkin)
17. Alien 3 (David Fincher)
18. A Good Year (Ridley Scott)
19. Death Becomes Her (Robert Zemeckis)
20. What Planet Are You From? (Mike Nichols)
21. Juno and the Paycock (Alfred Hitchcock)
22. Joan of Arc (Victor Fleming)
23. The 15:17 to Paris (Clint Eastwood)
24. The Wings of Eagles (John Ford)
25. Phobia (John Huston)
26. Wild Wild West (Barry Sonenfeld)
27. Pocket of Miracles (Frank Capra)
28. Beyond Therapy (Robert Altman)
29. Oz The Great and the Powerful (Sam Raimi)
30. The Last Tycoon (Elia Kazan)
31. Sphere (Barry Levinson)
32. Goya’s Ghosts (Milos Forman)
33. Buddy Buddy (Billy Wilder)
34. Gemini Man (Ang Lee)
35. The Stepford Wives (Frank Oz)
36. The Ward (John Carpenter)
37. Garbo Talks (Sidney Lumet)
38. Downsizing (Alexander Payne)
39. Jupiter Ascending (The Wachowskis)
40. Random Hearts (Sydney Pollack)
41. The Good German (Steven Soderbergh)
42. Girl 6 (Spike Lee)
43. Assassins (Richard Donner)
44. Basic (John Mctiernan)
45. Bicentennial Man (Christopher Columbus)
46. Look Who’s Talking Now? (Amy Heckerling)
47. The Truth About Charlie (Jonathan Demme)
48. How Do You Know (James L. Brooks)
49. The Fountain (Darren Aronofsky)
50. Renaissance Man (Penny Marshall)