Βενσάν Λόι: O Διευθυντής της σχολής κινηματογράφου Louis-Lumière μιλά στο ΣΙΝΕΜΑ - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
14:29
8/4

Βενσάν Λόι: O Διευθυντής της σχολής κινηματογράφου Louis-Lumière μιλά στο ΣΙΝΕΜΑ

O Βενσάν Λόι, Διευθυντής της Ανώτατης Εθνικής σχολής κινηματογράφου Louis-Lumière στη Γαλλία, μίλησε στο ΣΙΝΕΜΑ στα πλαίσια του 24ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, για τις δυσκολίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι νέοι κινηματογραφιστές, τον ρόλο της τεχνολογίας στην κινηματογραφική δημιουργία και το μέλλον του σινεμά μέσα σε ένα ολοένα και πιο τυποποιημένο περιβάλλον παραγωγής.

Συνέντευξη στην Βαρβάρα Κοντονή

Το 24ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου παραχώρησε φέτος τη Λευκή Κάρτα στη σχολή Louis-Lumière δίνοντας έτσι την ευκαιρία οργάνωσης μιας σειράς προβολών, εκθέσεων και συναντήσεων στις οποίες θα ηγούνται οι τεχνικοί συντελεστές και απόφοιτοι της σχολής, ενώ πρόκειται να αποτελέσει και μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τα εγκαίνια της συνεργασίας της εν λόγω σχολής με φορείς της ελληνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Πώς είναι να αποτελεί κανείς Διευθυντή της ιστορικής Ανώτατης Εθνικής σχολής κινηματογράφου Louis-Lumière, μια από τις πιο παλιές και πιο σημαντικές σχολές ήχου και εικόνας, η οποία μάλιστα σε ελάχιστα χρόνια θα συμπληρώσει τα εκατό χρόνια λειτουργίας της;

Για εμένα είναι ταυτόχρονα τιμή και ευθύνη φυσικά, να βρίσκομαι σε αυτήν τη θέση. Η ουσία του να βρίσκεται κανείς σε μια τέτοια θέση είναι να μπορεί να προστατεύει τον θεσμό - ιδιαίτερα όταν πρόκειται για μια τόσο παλιά σχολή - από διάφορες «επιθέσεις» που μπορεί να προέρχονται από παντού, πρακτικά το ίδρυμα δεν πρέπει να βγαίνει ζημιωμένο. Όταν εγώ φύγω, θα πρέπει η σχολή να είναι σε ακόμα καλύτερη κατάσταση, να έχει μεγαλύτερη αίγλη. Είναι σίγουρα μια τεράστια ευθύνη.

Ποια πιστεύετε ότι είναι τα σημαντικότερα εφόδια που πρέπει να έχει ένας νέος κινηματογραφιστής στις μέρες μας;

Νομίζω πως η μεγαλύτερη αρετή είναι η ανεξαρτησία απέναντι στις διάφορες εξουσίες, είτε πολιτικές, είτε πνευματικές, είτε πρόκειται για χρήματα. Αυτό είναι το σημαντικότερο και το βασικότερο εφόδιο που πρέπει να έχει ένας νέος κινηματογραφιστής σήμερα.

Σε μια εποχή ταχύτατης εξέλιξης και προόδου πιστεύετε πως η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο βοήθειας για τους νεότερους κινηματογραφιστές ή μήπως αποτελεί πλέον τροχοπέδη στην απελευθέρωση του δημιουργικού τους ταλέντου;

Είναι κάπως παγίδα, ιδιαίτερα τώρα με την Τεχνητή Νοημοσύνη, καθώς υπάρχει η δυνατότητα μέσω της νέας αυτής τεχνολογίας για ταχύτερα αποτελέσματα. Για παράδειγμα σήμερα μια κινηματογραφική κάμερα είναι σαν ένας μικρός υπολογιστής, έχει πάνω τις πολλές διαφορετικές λειτουργίες και προγράμματα. Παλαιότερα ένας οπερατέρ είχε στη διάθεσή του μια κάμερα πιο «αρχαϊκή», κατά κάποιον τρόπο και έπρεπε εκείνος να βρει και να «παίξει» με τις δυνατότητες που προσέφερε τότε ο εξοπλισμός. Σήμερα τα πάντα υπάρχουν μέσα σε αυτήν την κάμερα-υπολογιστή και αναρωτιέμαι κατά πόσο μπορούμε να πούμε πλέον πως η εικόνα που παράγεται είναι καλλιτεχνική, από την άποψη του ανθρώπινου πνεύματος και της έμπνευσης που μετέχει στην παραγωγή της εικόνας αυτής. Ο κινηματογράφος θα πρέπει να παραμείνει κάτι το πρωτότυπο, γιατί αλλιώς δεν είναι Τέχνη, είναι βιομηχανία. Δουλειά του κινηματογραφιστή είναι να καινοτομεί, αυτό είναι που πρέπει να κάνει συνεχώς.

Με αφορμή την παραπάνω ερώτηση εσείς πως βλέπετε το μέλλον του σινεμά στην ψηφιακή εποχή και στα χρόνια των τηλεοπτικών πλατφορμών;

Ο κίνδυνος είναι η τυποποίηση, ο κινηματογράφος κινδυνεύει να γίνει κάτι πολύ πιο τεχνητό. Μπορεί κανείς να έχει ένα πολύ ωραίο design στις σημερινές παραγωγές, αλλά να μην έχει ψυχή, να μην υπάρχει ουσία. Μόνο η ανεξαρτησία του κινηματογραφιστή είναι η εγγύηση για κάτι δημιουργικό. Για παράδειγμα αν δούμε τις διάφορες σειρές που υπάρχουν σήμερα ή τις ταινίες με super ήρωες φαίνεται να υπάρχει μια ομοιότητα στον τρόπο που σκηνοθετούνται, δεν υπάρχει ποικιλία. Διατρέχουμε μια περίοδο τυποποίησης όπου γίνονται πάρα πολλές πρόχειρες παραγωγές και κυρίως χαρακτηρίζεται από έλλειψη κουλτούρας, τα παιδιά δεν έχουν παιδεία. Σε σχέση με δουλειές που έγιναν τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 υπάρχει μια κάθετη πτώση. Στην ουσία δεν υπάρχει μια αληθινή ματιά πάνω στον κόσμο. Παρ’ όλα αυτά οι φοιτητές μας πρέπει να τα βγάλουν πέρα με τις σημερινές συνθήκες και να κάνουν πράγματα που να είναι καλά.

Τι είναι αυτό που διαφοροποιεί τους δικούς σας φοιτητές με εκείνους άλλων κινηματογραφικών σχολών;

Οι δικοί μας φοιτητές έχουν τεχνογνωσία, μαθαίνουν ουσιαστικά την τεχνική πριν βρεθούν στα γυρίσματα. Αυτό είναι κάτι που κάνουν σε μεγάλο βαθμό οι ιδιωτικές σχολές, όπου τα παιδιά βρίσκονται από την αρχή στα διάφορα σετ. Οι δικοί μας δέχονται μια εκπαίδευση υψηλού επιπέδου και όταν φτάσουν στο κινηματογραφικό πλατό, εκεί θα πρέπει να γίνουν επινοητικοί και να βρουν τη δική τους προσωπικότητα μέσα στο γύρισμα, η οποία έρχεται σταδιακά. Πρακτικά οι δικοί μας φοιτητές επειδή έχουν παιδεία και πειραματίζονται πολύ, είναι σε θέση να επινοούν πράγματα. Τα άλλα παιδιά δεν έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν αυτό γιατί δεν το έχουν μάθει.

Θα υπάρξει κάποια συνεργασία της σχολής σας με την εγχώρια, ελληνική παραγωγή και αν ναι σε ποια βάση;

Υπάρχει μια συνεργασία, έχουμε εκπαιδεύσει κάποιους μακινίστες για παράδειγμα. Μιλήσαμε τις προηγούμενες μέρες με τους Έλληνες υπευθύνους οι οποίοι σκέφτονται μια εκπαίδευση σε εθνικό επίπεδο και εμείς συμφωνούμε για την πιθανότητα να προσφέρουμε είτε τη δική μας τεχνογνωσία και τις δικές μας συμβουλές, είτε να υπογράψουμε διμερείς συμφωνίες που να βοηθήσουν σε μια άλλη θεώρηση του κόσμου. Η αλήθεια είναι ότι χρειάζεται να έχουμε πολύ περισσότερους τεχνικούς και στη Γαλλία, αλλά και στην Ελλάδα, όπως και είναι ανάγκη να ανταλλάσσουμε εμπειρίες μεταξύ μας. Θα ήμασταν ιδιαίτερα ευτυχείς εάν καταφέρουμε να υλοποιήσουμε το πρόγραμμα αυτό μιας ελληνικής εθνικής σχολής για τους κινηματογραφιστές.

📸 Vangelis Patsialos Photography

INFO
To 24o Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος πραγματοποιείται από τις 2 εώς και 10 Απριλίου 2024