Το ΙΝΤΕΑΛ σε άμεσο κίνδυνο: Ο e-ΕΦΚΑ αιτείται τον μη χαρακτηρισμό ως διατηρητέας της χρήσης του κινηματογράφου! - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
9:36
3/3

Το ΙΝΤΕΑΛ σε άμεσο κίνδυνο: Ο e-ΕΦΚΑ αιτείται τον μη χαρακτηρισμό ως διατηρητέας της χρήσης του κινηματογράφου!

Ανησυχητικές είναι οι τελευταίες εξελίξεις σχετικά με το μέλλον της κινηματογραφικής αίθουσας ΙΝΤΕΑΛ, αν κρίνουμε από την πρόσφατη τοποθέτηση και επιχειρηματολογία του e-ΕΦΚΑ, που μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά παρακάτω. Εμείς κάνουμε έκκληση στο αρμόδιο υπουργείο, να σεβαστεί την πολιτιστική μας κληρονομιά, να δηλώσει εμφατικά ότι στηρίζει εμπράκτως τη συλλογική εμπειρία της αίθουσας και να κηρύξει διατηρητέα τη χρήση του ΙΝΤΕΑΛ: ενός κινηματογράφου ιστορικής σημασίας και σταθερής απήχησης στην πόλη μας.

Από τον Γιάννη Βασιλείου

Όταν τον περασμένο Νοέμβριο είχε ανακύψει ο άμεσος κίνδυνος για την κινηματογραφική πολιτιστική μας κληρονομιά, με τον Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης να σχεδιάζει την εκποίηση ακινήτων που βρίσκονται στην ιδιοκτησία του, και εντός των οποίων στεγάζονται οι κινηματογράφοι ΑΕΛΛΩ, ΑΣΤΟΡ και ΙΝΤΕΑΛ, ο e-ΕΦΚΑ είχε προχωρήσει στις εξής διευκρινίσεις:

«- Kινηματογράφος Αελλώ: Δεν υφίσταται κανένα θέμα αλλαγής χρήσης του. Στόχος είναι η σύμβαση μίσθωσης να ανανεωθεί και η χρήση του ακινήτου να μην αλλάξει.

- Κινηματογράφος Άστορ: Ήδη υλοποιείται ο σχεδιασμός του Φορέα προκειμένου η αίθουσα κινηματογράφου να μην αλλάξει χρήση, το υπόλοιπο κτήριο να αξιοποιηθεί από επενδυτή και να λειτουργήσει και ένα κατάστημα στο ισόγειο. Οι πρώτες μελέτες που ήδη έχουν υλοποιήσει οι αρμόδιες διευθύνσεις του e-ΕΦΚΑ δείχνουν πως κάτι τέτοιο είναι εφικτό.

- Κινηματογράφος Ιντεάλ: Εντοπίστηκαν στατικά προβλήματα σε ολόκληρο το κτηριακό συγκρότημα επί της Οδού Πανεπιστημίου 46. Την κατάσταση του κτηρίου επιδείνωσε η πρόσφατη πτώση τοίχου στην πίσω πλευρά του κινηματογράφου όπου γειτνιάζει με το κτήριο του Ελληνικού Ωδείου επί της Οδού Φειδίου η οποία ανέδειξε και μια σειρά από κτηριακές επεμβάσεις που έχουν γίνει και οι οποίες χρήζουν αντιμετώπισης. Τόσο για την συνολική αποκατάσταση του κτιριακού συγκροτήματος όσο και για την εκμετάλλευση του, βρίσκεται ανοικτή διαδικασία εξεύρεσης επενδυτή.

Όσοι υποψήφιοι επενδυτές ήρθαν σε επαφή με τον e-ΕΦΚΑ βλέπουν θετικά την διατήρηση της χρήσης της αίθουσας ως Κινηματογράφου με ταυτόχρονη αναβάθμιση αυτής μέσα από την αξιοποίηση της και για θεατρικές παραστάσεις ή άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Οι συζητήσεις βρίσκονται ακόμη σε προκαταρκτικό στάδιο καθώς απαιτούνται επιπλέον οικονομοτεχνικές μελέτες για να υπολογιστεί το ακριβές κόστος αποκατάστασης αλλά και απόσβεσης της επένδυσης.

Η Διοίκηση του ΕΦΚΑ διαβεβαιώνει ότι “βασικό κριτήριο για τη λήψη της όποιας απόφασης, παραμένει η άμεση αξιοποίηση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας που διαχειρίζεται ο Φορέας και παράλληλα ο σεβασμός στην ιστορικότητα των κτηρίων και των χρήσεων αυτών. Καμία απόφαση δεν πρόκειται να ληφθεί χωρίς να λαμβάνει και τα δυο αυτά στοιχεία υπόψη».

Με έωλη επιχειρηματολογία προς υποστήριξη της θέσης του ο e-EΦΚΑ κάνει διάκριση ανάμεσα στην τέχνη του κινηματογράφου και στην εμπειρία της αίθουσας

Όσοι διαβάζουμε πίσω από τις γραμμές, αντιληφθήκαμε ότι, σε οτιδήποτε αφορά το μέλλον του κινηματογράφου ΙΝΤΕΑΛ, η τοποθέτησή του φορέα ήταν αόριστη και όχι κατηγορηματική, όπως στις περιπτώσεις του ΑΕΛΛΩ και του ΑΣΤΟΡ. Σε κάθε περίπτωση το χωρίο «όσοι υποψήφιοι επενδυτές ήρθαν σε επαφή με τον e-ΕΦΚΑ βλέπουν θετικά την διατήρηση της χρήσης της αίθουσας ως κινηματογράφου με ταυτόχρονη αναβάθμιση αυτής μέσα από την αξιοποίηση της και για θεατρικές παραστάσεις ή άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις» σε συνδυασμό με εκείνο περί «σεβασμού της ιστορικότητας των κτιρίων και των χρήσεων αυτών» δεν άφηναν περιθώρια παρερμηνείας, τουλάχιστον όσον αφορά τον συσχετισμό της λειτουργίας της κινηματογραφικής αίθουσας με την ιστορικότητα της χρήσης του κτηρίου.

Σε μια αιφνιδίως αποκαρδιωτική εξέλιξη, ο e-ΕΦΚΑ κάνει στροφή 180 μοιρών και με έγγραφό του προς την αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αιτείται τον μη χαρακτηρισμό ως διατηρητέας της χρήσης του κινηματογράφου ΙΝΤΕΑΛ.

Θυμίζουμε ότι στις 23.11.2022 διενεργήθηκε δημόσιος πλειοδοτικός διαγωνισμός για την εκμίσθωση του ακινήτου, με στόχο, όπως αναφερόταν, τη «διάσωσή του και την περαιτέρω αξιοποίησή του». Ανάδοχος από τη σχετική απόφαση κατακύρωσης ορίστηκε η επιχείρηση «ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ MITSIS COMPANY ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» με μηνιαίο μίσθωμα 70.000 ευρώ. Στα πλάνα της συγκεκριμένης εταιρείας είναι η μετατροπή του κινηματογράφου ΙΝΤΕΑΛ σε συνεδριακό χώρο και θέατρο.

Με έωλη επιχειρηματολογία προς υποστήριξη της θέσης του ο e-EΦΚΑ κάνει διάκριση ανάμεσα στην τέχνη του κινηματογράφου και στην εμπειρία της αίθουσας, επικαλούμενος αποκλειστικά και μόνο ένα μεμονωμένο απόσπασμα από άρθρο του περιοδικού Αθηνόραμα, η στοχοθεσία του οποίου μάλιστα ήταν η ακριβώς αντίθετη, ήτοι να ευαισθητοποιήσει τους φορείς για τον κίνδυνο που διατρέχει η κινηματογραφική αίθουσα. Το παραθέτουμε αυτούσιο, όπως αναφέρεται μέσα στο σχετικό έγγραφο: «Συζητώντας για το μέλλον της κινηματογραφικής αίθουσας, το οποίο διαχωρίζεται σαφώς από το μέλλον της κινηματογραφικής παραγωγής, όλοι οι εμπλεκόμενοι συμφωνούν ότι η νέα πραγματικότητα με την κυριαρχία της πλατφόρμας (streaming), συνεχώς απομακρύνει το κοινό από την αίθουσα. Αρκεί να σκεφτούμε πως στην Ελλάδα την περίοδο του κορονοϊού ιδρύθηκαν 200 νόμιμες πλατφόρμες οπτικοακουστικού υλικού. Ειδικά ο υπεύθυνος του Τριανόν Μιχάλης Ζέης περιέγραψε την κατάσταση με τα πιο μελανά χρώματα: "Ο κινηματογράφος θα γίνει σαν το βινύλιο. Για λίγους και με ακριβό εισιτήριο. Στη σύγχρονη πραγματικότητα τα έσοδα που έχει από τις ταινίες της κανονικής προβολής ένας κινηματογράφος δεν φτάνουν ούτε για έναν υπάλληλο. Μόνο από χόμπι πλέον μπορεί να διατηρεί κάποιος επιχειρηματίας χειμερινό κινηματογράφο"».

Κάνουμε έκκληση στο αρμόδιο υπουργείο να δηλώσει ότι δεν θεωρεί τον κινηματογράφο ένα αγαθό υποδεέστερο της επενδυτικής πρωτοβουλίας και των ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων

Με μοναδικό του επιχείρημα το εν λόγω απόσπασμα, δίχως περαιτέρω στοιχεία και σχετικά έγγραφα, ο φορέας καταλήγει ότι η «διάσωση του κινηματογράφου ως τέχνη, δεν μπορεί να συνδέεται με τον χαρακτηρισμό ως διατηρητέας της χρήσης του κτίσματος του ΙΝΤΕΑΛ αφού οι ίδιοι οι άνθρωποι του χώρου, όπως αναλύθηκε ανωτέρω αναφέρουν ότι το θέμα είναι ευρύτερο και πολυπαραγοντικό».

Μάλιστα, στο εν λόγω έγγραφό του, ο e-ΕΦΚΑ πέφτει σε αντίφαση καθώς αναγνωρίζει ότι ο κινηματογράφος ΙΝΤΕΑΛ ξεκίνησε την λειτουργία του το 1921 ως κινηματοθέατρο με την επωνυμία «Σαλόν Ιντεάλ» και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του φιλοξένησε μεγάλες ταινίες, αλλά και σπουδαίες παραστάσεις. Για τον ασφαλιστικό φορέα η μελλοντική λειτουργία του και ως θεάτρου – υπενθυμίζουμε ότι στόχος του αναδόχου είναι η χρήση του χώρου που στεγάζεται ως συνεδριακού κέντρου και θεάτρου, χωρίς να διασαφηνίζεται η αναλογία μεταξύ τους κατά τη λειτουργία τους μέσα στον χρόνο- διασφαλίζει τον σεβασμό της ιστορικότητας της χρήσης του κτιρίου κι αυτό ενώ παραδέχεται ότι το ΙΝΤΕΑΛ εδώ και έναν αιώνα λειτουργεί κυρίως ως κινηματογράφος.

Εμείς κάνουμε έκκληση στο αρμόδιο υπουργείο, έστω και την τελευταία στιγμή, να σεβαστεί την πολιτιστική μας κληρονομιά, να αποδείξει ότι η τέχνη δεν είναι μια πολυτέλεια για τους «ήσυχους καιρούς», να δηλώσει εμφατικά ότι στηρίζει εμπράκτως τον πολιτισμό και τη συλλογική εμπειρία της αίθουσας, ότι δεν θεωρεί τον κινηματογράφο μια τέχνη δεύτερης κατηγορίας, ούτε ένα αγαθό υποδεέστερο της επενδυτικής πρωτοβουλίας και των ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων και, τέλος, ότι δεν επιθυμεί την αξιοποίηση των ακινήτων του δημοσίου αποκλειστικά με γνώμονα το οικονομικό συμφέρον, αλλά συνυπολογίζει και την κοινωνική τους λειτουργία. Κι ο μόνος τρόπος για να συμβεί αυτό, είναι να σώσει έναν χώρο που εδώ και έναν αιώνα κοινωνεί την έβδομη τέχνη, κηρύσσοντας διατηρητέα τη χρήση του κινηματογράφου INTEAΛ. Του μέρους, δηλαδή, που πηγαίνουν τα όνειρά μας για να (ανα)γεννηθούν.