Ο Ματ Ντέιμον εξηγεί γιατί δεν «γυρίζονται πια ταινίες όπως παλιά» - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
13:46
25/8

Ο Ματ Ντέιμον εξηγεί γιατί δεν «γυρίζονται πια ταινίες όπως παλιά»

Υπάρχει ένας απλός, αυστηρά οικονομικός λόγος που η ενήλικη μεσαία παραγωγή έχει γίνει είδος προς εξαφάνιση στα αμερικανικά στούντιο και ο Ματ Ντέιμον μας τον εξηγεί.

Από τον Γιάννη Βασιλείου

«Έχει χαλάσει το σινεμά». «Δεν τις κάνουν πια όπως παλιά». Η μόνιμη επωδός πεπειραμένων ή ηλικιακά μεγαλύτερων σινεφίλ αναφέρεται βασικά στον θάνατο της ενήλικης μεσαίας  παραγωγής, σε έναν τύπο σινεμά που τα αμερικανικά στούντιο έχουν εγκαταλείψει. Η ετήσια στουντιακή παραγωγή μοιράζεται σε ταινίες 150 - 200 εκατομμυρίων δολαρίων, αφαιρουμένου του διαφημιστικού κόστους, και σε μικρά «ανεξάρτητα» φιλμ που κοστίζουν στην καλύτερη περίπτωση 5 εκατομμύρια. Πριν λίγους μήνες ο Ματ Ντέιμον έδωσε μια συνέντευξη τρώγοντας φτερούγες κοτόπουλο – μην ρωτάτε περισσότερα, αυτό είναι το concept της διαδικτυακής εκπομπής – και κάτι που είπε εκεί μέσα, άρχισε να γίνεται viral τώρα.

Μεταξύ τύρου και αχλαδιού και KFC λοιπόν, ο Ματ Ντέιμον ρωτήθηκε για ποιο λόγο είναι τόσο συχνό το φαινόμενο κάποιος να μπαίνει στη streaming πλατφόρμα, να κάνει scroll down και να αναφωνεί «δεν γυρίζουν πια ταινίες για μένα». Ο Αμερικανός πρωταγωνιστής λοιπόν, που στο πρώτο μισό της καριέρας του πρόλαβε εκείνη την καλή περίοδο, είχε κάτι ενδιαφέρον να πει. «Αυτό που συνέβη είναι το εξής. Το DVD ήταν ένα πολύ μεγάλο μέρος της βιομηχανίας μας. Η εξέλιξη της τεχνολογίας το έκανε απαρχαιωμένο. Οπότε ένα στούντιο είχε το περιθώριο να κάνει μια ταινία που δεν θα έβγαζε το κόστος της στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή ήξερε ότι θα έχει τα έσοδα από το DVD. Ήταν τόσα πολλά τα έσοδα από το DVD αναλογικά σαν να ξαναέβγαζες κανονικά τις ταινίες στις αίθουσες μετά από έξι μήνες. Όταν λοιπόν αυτό χάθηκε, πήρε μαζί του μια πολύ σημαντική πηγή εσόδων, οπότε άλλαξε και ο τύπος ταινιών που μπορούσαμε να γυρίσουμε.

Για παράδειγμα, ανέφερα σε έναν executive ενός στούντιο το «Behind the Candelabra», την ταινία που είχα κάνει με τον Στίβεν Σόντερμπεργκ και τον Μάικλ Ντάγκλας. Ήταν μια ταινία 25 εκατομμυρίων δολαρίων. Θα έπρεπε να δώσουμε άλλα τόσα για να την διαφημίσουμε, οπότε έχουμε φτάσει ήδη σε ένα κόστος 50 εκατομμυρίων δολαρίων. Στη συνέχεια όμως θα πρέπει να μοιραστώ τα έσοδά μου με την αίθουσα. Άρα για να βγάλω το κόστος της παραγωγής, θα πρέπει η ταινία να κάνει 100 εκατομμύρια δολάρια στην αίθουσα, προτού αρχίσω να μετράω κέρδος. Και η ιδέα ότι θα βγάλεις 100 εκατομμύρια δολάρια από μια ιστορία για την ερωτική σχέση του Λιμπεράτσε ξαφνικά γίνεται ένα μεγάλο ρίσκο, που δεν ήταν στα ‘90s, όταν ακόμα είχαμε το οικονομικό περιθώριο να γυρίσουμε αυτές τις ταινίες.» Να θυμίσουμε ότι το «Behind the Candelabra» είναι μια ταινία που γυρίστηκε τελικά με κεφάλαια του καναλιού HBO. 

Θα μου πείτε πλέον υπάρχει το streaming και το on demand, αλλά προφανώς τα έσοδα τους δεν συγκρίνονται σε σχέση με εκείνα που προέκυπταν από την αγορά του DVD. Όταν ξέσπασε ο κόβιντ, ανέβηκαν τα έσοδα από το Premium VOD, δηλαδή από ταινίες που βγαίνουν νωρίτερα για οικιακή προβολή σε αυξημένη τιμή. Τα στούντιο σπάνια ανακοινώνουν ακριβή νούμερα από την αγορά του On Demand, αλλά από την υποχώρησή τους εσχάτως γύρω από το μέγεθος του διαστήματος που μεσολαβεί ανάμεσα στην προβολή μιας ταινίας στις αίθουσες και στην έξοδό της στο PVOD υπέρ των αιθουσών, εικάζουμε ότι τα νούμερα δεν κρατήθηκαν σε επίπεδα καραντίνας. Εύλογα, θα έλεγε κανείς.