Κάννες 2025: Ο Ντομινίκ Μολ ανοίγει την «Υπόθεση 137» - νεα || cinemagazine.gr
16:59
16/5

Κάννες 2025: Ο Ντομινίκ Μολ ανοίγει την «Υπόθεση 137»

Ο Γαλλο-Γερμανός σκηνοθέτης εμπνέεται από ένα αληθινό περιστατικό αστυνομικής βίας και προσθέτει ένα ακόμη αξιόλογο procedural θρίλερ στη φιλμογραφία του.

Από τον Θοδωρή Καραμανώλη

Την περίοδο των μεγάλων αναταραχών και του κινήματος των «κίτρινων γιλέκων» στο Παρίσι, μια ομάδα αστυνομικών πυροβόλησε και τραυμάτισε βαριά στο κεφάλι έναν νεαρό διαδηλωτή. Όλα τα στοιχεία έδειχναν πως δεν είχε προβεί σε καμία απειλητική ενέργεια εις βάρος τους. Το αποτέλεσμα για τον παθών ήταν μόνιμη εγκεφαλική βλάβη, αδυναμία συγκέντρωσης, ενώ έπρεπε να κατακτήσει την ικανότητα για ομιλία από την αρχή.

Το παραπάνω περιστατικό και η νομική κατάληξή του αποτελούν την έμπνευση για την «Υπόθεση 137», ένα θρίλερ στο γνώριμο ύφος του Ντομινίκ Μολ, μάστορα σκηνοθέτη που γνωρίζει πολύ καλά πως να καλλιεργήσει την ίντριγκα και πως να ταΐσει το (ισχνό) μυστήριο με τα πιο θρεπτικά κινηματογραφικά συστατικά. Η οφθαλμοφανής διαφορά εδώ είναι το κοινωνικοπολιτικό πρόσημο, που μπαίνει φαρδύ πλατύ από τους τίτλους της ταινίας, όταν αντί για ζενερίκ βλέπουμε ένα μοντάζ με φωτογραφίες απ' τις διαδηλώσεις των «κίτρινων γιλέκων» το 2018.

Στην καρδιά όμως παραμένει ένα κλασικής κοπής θρίλερ που αν το συγκρίνουμε με τα προηγούμενα του Μολ, δείχνει πολύ πιο στεγνό κι αποψιλωμένο από καλολογικά στοιχεία. Είναι από τις ταινίες που ένα απελπισμένο ζουμ στη φωτογραφία της σκηνής του εγκλήματος θα αποκαλύψει έναν καινούργιο μάρτυρα. Από αυτές που η προσωπική ζωή του πρωταγωνιστή υπεισέρχεται στη δράση σαν εμπόδιο και στο φινάλε ελλοχεύει ένας μακρύς μονόλογος περί ηθικής... Εν πολλοίς η «Υπόθεση 137» φέρει πολλή από την αύρα των κλασικών αστυνομικών έργων του Χόλιγουντ, κι ακόμη περισσότερη από την αφέλεια τους. Αφέλεια η οποία κατ' εμέ κορυφώνεται όταν το μαντράχαλο παιδί ρωτάει την αστυνομικίνα μητέρα του «γιατί όλοι μισούν τους μπάτσους»;

Αν όχι η καλύτερη, τότε σίγουρα η πιο αποτελεσματική δουλειά του Μολ μέχρι σήμερα

Και μιας περί αυτής ο λόγος, αν κάποιος κουβαλάει την «Υπόθεση» είναι η πρωταγωνίστριά του, Λέα Ντρούκερ, που υποδύεται μία αστυνομικό των εσωτερικών υποθέσεων, μέλος της ομάδας που ανέλαβε να ερευνήσει το εν λόγω περιστατικό. Αναπτύσσοντας γύρω απ' αυτή μια οικεία χαρακτηριολογία, ο Μολ οδηγεί την αφήγηση σε πολύ ασφαλή μονοπάτια. Έχοντας όμως μια αστυνομικίνα των αστυνομικών σε πρώτο πλάνο, μια «μπάτσο» εις το τετράγωνο, στην τρίτη πράξη η δυναμική και το ενδιαφέρον της ταινίας φεύγει από τις διαδικασίες και μετατοπίζεται σε κάτι πολύ πιο ενδιαφέρον. Όσο ξετυλίγεται η υπόθεση ο σκηνοθέτης εξερευνά μια περιοχή αρκετά πέραν της λεπτής μπλε γραμμής που χωρίζει το καθήκον από την δράση και την ιδεολογία των οργάνων καταστολής. Ο φακός του Μολ ανοίγει για να αναδείξει στο φόντο τις αντιδράσεις των αστυνομικών υπέρ των κατηγορούμενων συναδέλφων τους. Καταγράφει (και πολύ καλά κάνει) αδιάκριτα την καταγεγραμμένη διάθεσή τους να θυματοποιήσουν εαυτούς και να κλειστούν σε ένα υποσύνολο, ένα fascio όπως θα έλεγαν οι Ιταλοί συνάδελφοι, καθηλωμένο στο σημείο που συγκρούονται κράτος και κοινή γνώμη. Εκεί που ξεθυμαίνει ο ανταρτοπόλεμος των τάξεων.

Χάρη σ' αυτό, χωρίς παράλληλες εκπτώσεις στην αστυνομική της πλοκή και παρόλη την παλιομοδίτικη αφέλεια της, η «Υπόθεση 137» δεν είναι απλά ακόμη ένα procedural θρίλερ στη best seller σειρά του Ντομινίκ Μολ. Μέσα από την ιστορία ενός ιδεαλιστή Δαυίδ και των ένστολων Γολιάθ που θέλουν να τον συνθλίψουν, ο Γαλλο-Γερμανός σκηνοθέτης βρίσκει ουσία στον έκδηλο λαϊκισμό του καθώς συγκρούεται με τη σύγχρονη γαλλική πραγματικότητα, παραδίδοντας αν όχι την καλύτερη, τότε την σίγουρα πιο αποτελεσματική δουλειά του μέχρι σήμερα.   

Διαβάστε επίσης:
Κάννες 2025: Στο «Two Prosecutors» ο Σεργκέι Λοζνίτσα ξυπνά έναν καφκικό απολυταρχικό εφιάλτη

Κάννες 2025: Το «Sound of Falling» εκκινεί εκκωφαντικά το επίσημο διαγωνιστικό
«Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη!»: Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εναντιώνεται στον Τραμπ και ξεσηκώνει τις Κάννες
Φεστιβάλ Καννών! Όλες οι ταινίες που έχουν κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα

Νταρντέν, Ντικουρνό, Άντερσον και Άστερ για Χρυσό Φοίνικα: Το επίσημο πρόγραμμα του 78ου Φεστιβάλ Καννών
Κάννες 2025: Το πρόγραμμα της Εβδομάδας Κριτικής του Φεστιβάλ των Καννών
Κάννες 2025: Το πρόγραμμα του Δεκαπενθημέρου των Σκηνοθετών
Ζιλιέτ Μπινός for President: Το Jury των φετινών Καννών εντυπωσιάζει
Τιμητικός Φοίνικας για τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο στις επικείμενες Κάννες
Η Νικόλ Κίντμαν θα βραβευτεί στο επερχόμενο Φεστιβάλ Καννών
Κάννες 2025: Πόστερ-φόρος τιμής στο «Ένας Άνδρας και Μια Γυναίκα»
Το ελληνικής συμπαραγωγής «The Exploding Girl VR» στο Διαγωνιστικό τμήμα Immersive

Το cinemagazine ταξιδεύει στο 78ο Φεστιβάλ Καννών με την ευγενική υποστήριξη της AEGEAN.