O «Άνθρωπος που Σκότωσε τον Δον Κιχώτη» ήταν τελικά ο Τέρι Γκίλιαμ - αφιερωματα , καννες , καννες 2018 || cinemagazine.gr
20:45
18/5

O «Άνθρωπος που Σκότωσε τον Δον Κιχώτη» ήταν τελικά ο Τέρι Γκίλιαμ

Ένα από τα πιο καταραμένα και αντίξοα σχέδια στα χρονικά του σινεμά ολοκληρώνεται, έπειτα από περιπέτειες 25 ετών, χάρη στην επιμονή του 77χρονου σκηνοθέτη του, έστω κι αν το τελικό αποτέλεσμα δεν δικαιώνει το μέγεθος της προσπάθειας. 

Αποστολή στις Κάννες: Λουκάς Κατσίκας

Το σημαντικότερο πράγμα γύρω από την πολύπαθη δημιουργία του Τέρι Γκίλιαμ ίσως να μην είναι τελικά η ολοκλήρωσή της, έπειτα από καθυστέρηση 29 ετών, αλλά τα όσα συνέβησαν μέσα στο διάστημα αυτό. Μακροχρόνιος πόθος του 77χρονου πλέον σκηνοθέτη για μια ανορθόδοξη επική περιπέτεια, αμυδρά εμπνευσμένη από τον λογοτεχνικό ογκόλιθο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες, η ταινία ξεκίνησε να γυρίζεται στα τέλη της δεκαετίας του '90 με πρωταγωνιστές τους Ζαν Ροσφόρ (Δον Κιχώτης) και Τζόνι Ντεπ (Σάντσο Πάντσα) και στην πορεία επλήγη από πλημμύρες, αρρώστιες, ατυχήματα και αμέτρητα τεχνικά προβλήματα μέχρι που αποφασίστηκε η ακύρωσή της. 

Από τότε μέχρι σήμερα, ο Γκίλιαμ επιχείρησε ανεπιτυχώς να γυρίσει την ταινία άλλες δύο φορές, τη μία με πρωταγωνιστές τους Ρόμπερτ Ντιβάλ και Γιούαν Μακ Γκρέγκορ, την άλλη με τους Τζον Χερτ και Τζακ Ο' Κόνελ, ενώ το 2002 κυκλοφόρησε στις αίθουσες το ντοκιμαντέρ «Lost in La Mancha», ένα εξαιρετικό χρονικό της καταστροφικής παραγωγής και της γιγαντιαίας εμμονής ενός σκηνοθέτη να φέρει πάση θυσία εις πέρας το όραμά του. 

Από τον «Δον Κιχώτη» απομένει μόνο η μεγαλειώδης πρόθεση, ένα επίπονο καλλιτεχνικό ταξίδι που έφτασε επιτέλους στον προορισμό του και η αξιοθαύμαστη σταυροφορία του σκηνοθέτη

Η εμμονή αυτή κατέστησε δυνατό να ολοκληρωθεί τελικά φέτος το «The Man Who Killed Don Quixote», με πρωταγωνιστές πλέον τους Τζόναθαν Πράις και Άνταμ Ντράιβερ, έστω κι αν μια νέα σειρά από προβλήματα λίγο έλειψε να εμποδίσει την πρεμιέρα του φιλμ στις Κάννες: μια δικαστική διαμάχη μεταξύ του Γκίλιαμ και του παραγωγού Πάουλο Μπράνκο σχετικά με τα δικαιώματα της ταινίας, η απόφαση της Amazon να αποσυρθεί την προηγούμενη εβδομάδα από τη διανομή της στις Ηνωμένες Πολιτείες, ένα ελαφρύ εγκεφαλικό που φημολογείται ότι υπέστη προ ημερών ο σκηνοθέτης και η αίσθηση ότι οι αντιξοότητες δεν έχουν τελειωμό. 

Με αυτά τα δεδομένα υπόψη, εύκολα μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι ο κινηματογραφικός «Δον Κιχώτης» αποτελεί τον ορισμό της καταραμένης ταινίας, μιας ατυχέστατης δημιουργίας για την οποία όλα φαίνεται να συνηγόρησαν ώστε να μην συμβεί. Την ίδια στιγμή δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην αντιμετωπίζει με θαυμασμό το πείσμα και την αποφασιστικότητα με την οποία ο Τέρι Γκίλιαμ περίμενε τρεις περίπου δεκαετίες μέχρι να την πραγματοποιήσει. Όση συμπάθεια κι αν έχει κανείς για τον σκηνοθέτη του «Μπραζίλ» και του «12 Πίθηκοι» και όσο μεγάλος είναι ο σεβασμός του για τη σισύφεια δοκιμασία που βίωσε όλα αυτά τα χρόνια, είναι πολύ δύσκολο να δικαιώσει τον τραγέλαφο που αντικρίζει επί δύο ώρες και δώδεκα λεπτά στην οθόνη. 

Πλησιέστερα σε πνεύμα στις «Περιπέτειες του Βαρώνου Μινχάουζεν» (1988), ο «Άνθρωπος που Σκότωσε τον Δον Κιχώτη» αντλεί μια μεταμοντέρνα ιστορία μέσα από τη μυθιστορηματική κληρονομιά του Θερβάντες. Σε αυτήν, ένας κυνικός Αμερικανός σκηνοθέτης μετακομίζει προσωρινά στην Ισπανία, θέλοντας να γυρίσει μια φιλόδοξη διασκευή στον «Δον Κιχώτη» για λογαριασμό ενός διεφθαρμένου επιχειρηματία με ύποπτες διασυνδέσεις. Καθώς έχει περιέλθει, ωστόσο, σε μεγάλο δημιουργικό τέλμα, το αδιέξοδό του βοηθάει μια σύντομη επίσκεψη σε ένα κοντινό χωριό. Εκεί, στα χρόνια της νιότης του, είχε γυρίσει μια ανεξάρτητη και χαμηλού κόστους εκδοχή του ίδιου βιβλίου, χρησιμοποιώντας για τον πρωταγωνιστικό ρόλο έναν καλοκάγαθο υποδηματοποιό. Όταν τον συναντά ξανά, έπειτα από τόσα χρόνια, ο σκηνοθέτης συνειδητοποιεί ότι ο πρώην ηθοποιός του πήρε λίγο παραπάνω σοβαρά τον ρόλο και πλέον πιστεύει ότι είναι ο Δον Κιχώτης, μπερδεύοντας τον νεαρό ήρωα για τον μυθιστορηματικό του ακόλουθο, τον Σάντσο Πάντσα. Από εκεί και έπειτα, μια σειρά από συγκυρίες ενώνουν τους δυο άντρες σε ένα ξέφρενο οδοιπορικό, το οποίο φλερτάρει διαρκώς με την παραίσθηση. 

Καθώς το σενάριο μετακινεί διαρκώς τους ήρωες μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, και ολόκληρη η ταινία εκτυλίσσεται σε ένα καρναβαλικό σύμπαν παραμυθιού, ο Γκίλιαμ είχε θεωρητικά την ευκαιρία να δουλέψει σε ένα φαντασμαγορικό καμβά και να αφήσει αχαλίνωτο το σκηνοθετικό του δαιμόνιο. Δυστυχώς, όμως, η φαντασία και ο υπερβολικός ζήλος οδηγούν στο εντελώς αντίθετοι αποτέλεσμα, εξαπολύοντας στην οθόνη ένα θορυβώδες και ανοικονόμητο χάος, με πλάνα υπερβολικά φορτωμένα, παιδιάστικης σύλληψης ιδέες, μπουφόνικη διάθεση και ένα σενάριο το οποίο αγγίζει την ασυναρτησία. Από τον οπτικοακουστικό αχταρμά διασώζονται ελάχιστα πράγματα και ίσως τα πιο ενδιαφέροντα να είναι οι δύο πρωταγωνιστές και η μανιακή ενέργεια με την οποία φιλμάρει ο Γκίλιαμ. 

Μακάρι, όμως, η ενέργεια αυτή να είχε τοποθετηθεί στην υπηρεσία μιας καλύτερης και πιο συμπαγούς ταινίας. Από τον «Δον Κιχώτη» απομένει μόνο η μεγαλειώδης πρόθεση, ένα επίπονο καλλιτεχνικό ταξίδι που έφτασε επιτέλους στον προορισμό του και η αξιοθαύμαστη σταυροφορία του σκηνοθέτη. Ο οποίος πάλεψε για να ζωντανέψει τη μοναχική φαντασίωσή του, έστω κι αν εν τέλει κατέληξε να κυνηγά κινηματογραφικούς ανεμόμυλους.  

Διαβάστε ακόμη:
Το καλτ «Border», ένα διαφορετικό «Girl» και ο νέος Λοζνίτσα στα βραβεία του «Un Certain Regard»​
Το κορεάτικο «Burning» αξίζει (και οφείλει) να είναι ο φετινός Χρυσός Φοίνικας
Σλάσερ, γκέι πορνό, Ντε Πάλμα & M83! Καλώς ήλθατε στο «Knife + Heart»

Ο Ματέο Γκαρόνε επιστρέφει στον κόσμο του εγκλήματος με έναν ταπεινό θρίαμβο
Το «Under the Silver Lake» είναι μια υπέροχη αποτυχία, βγαλμένη από τα πιο νουάρ όνειρα της Πόλης των Αγγέλων
Ο Τρίερ βυθίζεται στον ωκεανό της αλαζονείας του με το «The House That Jack Built»
«Solo: A Star Wars Story»: Ο Ρον Χάουαρντ ταξιδεύει με σχετική επιτυχία σε έναν γαλαξία πολύ, πολύ μακρυά

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας μικρού μήκους για την Ζακλίν Λέντζου στην Εβδομάδα Κριτικής των Καννών!
Με το «BlacKkKlansman» ο Σπάικ Λι κάνει (ξανά) το σωστό!
Η «Σταχτή είναι το Καθαρότερο Λευκό» αλλά για να το δεις πρέπει πρώτα η φλόγα να σβήσει μόνη της
Για το «Shoplifters» του Κόρε Έντα, σημασία έχει να αγαπάς

Το «Happy as Lazzaro» θέτει σοβαρή υποψηφιότητα για κάποιο από τα μεγάλα βραβεία του φετινού φεστιβάλ
«Τρία Πρόσωπα»: Καινούρια ταινία απ’ τον Παναχί, κακά μαντάτα για την πατριαρχία
Χορός μέχρι θανάτου και ομαδικά freak out στο «Climax» του Γκασπάρ Νοέ
Ο Γιώργος Ζώης μας προσκαλεί σε στενές επαφές «Tρίτου Eίδους»
Το καθηλωτικό «Girl» είναι η ταινία-έκπληξη του φετινού φεστιβάλ

Ο Γκοντάρ επιμένει, επανάσταση τώρα!
Ο Μαντς Μίκελσεν δίνει αγώνα ζωής στην «Αρκτική»
Σοκ στις Κάννες: 10 αμφιλεγόμενες ταινίες στην ιστορία του Φεστιβάλ [photos]
Με το «Sorry Angel» ο Κριστόφ Ονορέ υπογράφει την πιο αυτοβιογραφική- και καλύτερη- ταινία του
Ο «Ψυχρός Πόλεμος» του Παβλικόφσκι είναι ένα αθεράπευτα ρομαντικό οδοιπορικό στα χαρακώματα του έρωτα
Ο Σερεμπρένικοφ με το γλυκόπικρο «Leto» μας υπενθυμίζει ότι κάθε καλοκαίρι κάποια στιγμή τελειώνει
Το «Birds of Passage» είναι η πιο ασυνήθιστη γκανγκστερική ταινία που έγινε ποτέ
«Wildlife» και Κάρεϊ Μάλιγκαν δικαιώνουν απόλυτα το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Πολ Ντέινο 
Λευτεριά στον Κίριλ Σερεμπρένικοφ

Το «Everybody Knows» είναι ένας διεκπεραιωτικός Φαρχαντί που λειτουργεί με άνεση στο ρελαντί
Κάννες 2018: Κέιτ, Πενέλοπε και Τζούλιαν στο λαμπερό κόκκινο χαλί της πρεμιέρας
Κάννες 2018: Αυτές είναι οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στο φεστιβάλ