Το ελληνικό box office της χρονιάς ? αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
10:37
31/12

Το ελληνικό box office της χρονιάς

Το ΣΙΝΕΜΑ cinemagazine.gr φιλοξενεί στα φετινά θέματα ανασκοπήσεων την επίκαιρη άποψη των ανθρώπων του χώρου. Σήμερα, ο αγαπητός συνάδελφος Χρήστος Μήτσης, κριτικός κινηματογράφου στο περιοδικό Αθηνόραμα και πρώην Διευθυντής του ΣΙΝΕΜΑ και των Νυχτών Πρεμιέρας, αναλύει το box office μιας κινηματογραφικής σεζόν εφτά μηνών που (σχεδόν) όλοι θέλουν να ξεχάσουν το γρηγορότερο.

Από τον Χρήστο Μήτση

Υπερήρωες, κατάσκοποι, άνθρωποι του Θεού και τα θερινά σινεμά έβαλαν το χέρι τους για να κρατήσουν ζωντανή τη φετινή σεζόν.

Τι θα γινόμασταν, λοιπόν, χωρίς τις open air καλοκαιρινές αίθουσες; Μια αποκλειστικά ελληνική πατέντα αποδείχτηκε το ισχυρότερο εμπορικά όπλο της φετινής κινηματογραφικής χρονιάς, η οποία έκλεισε τον απολογισμό της μια ανάσα πάνω από τα τρία εκατομμύρια εισιτήρια. Όση ακριβώς ήταν και η συνολική προσέλευση του 2020, σταθερά 65% χαμηλότερα σε σχέση με τις τελευταίες προπανδημικές χρονιές. 

Η καθυστερημένη έναρξη λειτουργίας των κινηματογράφων στις 21 Μαΐου δεν επέτρεψε σε κάποια πρώιμα μπλοκμπάστερ («Wonder Woman 1984», «Godzilla vs. Kong») να διανεμηθούν σωστά (ή καθόλου) στις ελληνικές οθόνες, συσσωρεύοντας τίτλους στα θερινά σινεμά, τα οποία δέχτηκαν μια απίστευτη υπερπροσφορά προϊόντος. Οι κλειστές αίθουσες ανέβασαν ρολά την 1η Ιουλίου και στην πραγματικότητα υπολειτουργούσαν για εβδομάδες, πληγωμένες από τα υγειονομικά μέτρα και την ελληνική συνήθεια του «αγιόκλημα και γιασεμί».

Αυτό το ξεχωριστό καλοκαίρι, λοιπόν, τη διαφορά έκαναν τρεις βραβευμένες καλλιτεχνικές επιτυχίες και οι… ελληνικές ταινίες. Το ποδαρικό της οσκαρικής «Γη των Νομάδων» (πρεμιέρα στις 21/5) αποδείχτηκε γούρικο και η οσκαρική road movie της Κλόι Τζάο έφτασε τα 45.800 εισιτήρια, πίσω από τα 84.000 του «Πατέρα» και τα 55.500 του «Άσπρου Πάτου». Το «Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη, από την άλλη, μπορεί να είδαν μόλις 11.200 θεατές, αποδείχτηκε όμως… game changer, καθώς άρεσε, συνεχίστηκε να προβάλλεται σε σχετικά περιορισμένο κύκλωμα και άνοιξε το δρόμο για την αξιοπρεπή καριέρα μιας σειράς ελληνικών ταινιών όπως τα «Μήλα» (12.500 εισιτήρια), ο «Ράφτης» (8.305), το «Digger» (16.500) και το αγγλόφωνο «Monday» (18.600), τα οποία δεν θα μπορούσαν να προσελκύσουν ούτε τους μισούς θεατές σε χειμερινή διανομή. Στο τέλος Αυγούστου μάλιστα, ο «Άνθρωπος του Θεού» έκανε το θαύμα του ανοίγοντας με 62.300 εισιτήρια, για να φτάσει τελικά τα 284.000 και να σκαρφαλώσει στην τρίτη θέση του ετήσιου box office. 

Το φρέσκο προϊόν, αντίθετα, έκανε τις επανεκδόσεις, το καλοκαιρινό σουξέ του 2020,  να μοιάζουν ελάχιστα ελκυστικές (μόνο η «Καζαμπλάνκα και η «Ερωτική Επιθυμία» ξεπέρασαν τις 5.000 εισιτήρια), ενώ χωρίς προσέλευση στους πολυκινηματογράφους, τα μπλοκμπάστερ, κι ακόμα περισσότερο οι ταινίες τρόμου, πλήρωσαν εξίσου υψηλό τίμημα: κοτζάμ «Fast and the Furious 9» έμεινε στα 67.250 και το «Κάλεσμα 3» στα 26.650. 

Κι όταν ήρθαν τα πρωτοβρόχια, το στοίχημα του χειμώνα άκουγε στο όνομα Μποντ, Τζέιμς Μποντ. Ο διασημότερος σινε-κατάσκοπος έβαλε τα δυνατά του και το «No Time To Die» μέτρησε 311.000 θεατές, επίδοση που σηματοδότησε και το όριο της προσέλευσης του ενήλικου κοινού στις σκοτεινές αίθουσες. Από τις ταινίες του ίδιου target group μόνον ο «Οίκος Gucci» ξεχώρισε με 93.000 εισιτήρια, ενώ μεγαλύτερο σε ηλικία κοινό προσέλκυσαν και το sci-fi έπος «Dune» (113.000), το ιστορικό δράμα «Καλάβρυτα 1943» (76.000) και οι αλμοδοβαρικές «Παράλληλες Μητέρες» (35.350).  

Τι άλλο μπόρεσε να κρατήσει ζωντανή την αγορά; Πρώτα τα animation, τα οποία ξεκίνησαν με το καλοκαιρινό hit «Λούκα» (στα 140.000 εισιτήρια) και έβαλαν μέσα στην πρώτη εισπρακτική 25άδα της χρονιάς και τα «Κρουντς 2» (41.650), «PAW Patrol: Η Ταινία» (41.950), «Ενκάντο: Ένας Κόσμος Μαγικός» (41.500), «Οικογένεια Άνταμς 2» (32.700) και «Τραγούδα! 2», το οποίο μετρά 31.600 εισιτήρια, αλλά μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου θα έχει πλησιάσει τα 40.000.

Κατόπιν η θαυματουργή Marvel, η οποία αρχικά επλήγη από την αδύναμη επίδοση των πολυσινεμά - ο «Shang-Chi και ο Θρύλος των Δέκα Δαχτυλιδιών» σταμάτησε στα 51.250, το «Eternals» στα 82.000 και το «Venom 2» στα 89.000 -, αλλά τίναξε την μπάνκα στον αέρα με το «Spider-man: No Way Home», το οποίο σε 11 μέρες είδαν ήδη 276.000 (ανήλικοι ως επί το πλείστον) θεατές και μέχρι την 31η Δεκεμβρίου θα έχει πιθανότατα κόψει περισσότερα εισιτήρια από το «No Time To Die», διεκδικώντας στο νήμα την ετήσια εμπορική πρωτιά.  

Τέλος, στις καθυστερημένες πρεμιέρες να προσθέσουμε κι αυτές των «The Black Bachelor», το οποίο καταποντίστηκε σε σχέση με τα προηγούμενα φιλμ του franchise (36.100 εισιτήρια σε 18 μέρες), το εξίσου απογοητευτικό «The Matrix Resurrections», το οποίο το πρώτο τετραήμερό του έμεινε κάτω από τα 16.000, και το πολυαναμενόμενο «Σμύρνη μου Αγαπημένη», που άνοιξε με μόλις 28.700 θεατές. Απευθυνόμενο σε ένα πιο «βραδυφλεγές» κοινό, το ιστορικό έπος της Μιμής Ντενίση ελπίζει να δουλέψει σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου απ’ ότι τα νεανικά μπλοκμπάστερ, αν και τα τελευταία πανδημικά μέτρα δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για καμιά ηλικιακή ομάδα κινηματογραφόφιλων.  

Σημείωση: Τα νούμερα των εισιτηρίων που αναφέρονται στο άρθρο αφορούν μέχρι και την Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2021

Χρήστος Μήτσης, Κριτικός Κινηματογράφου

Ο Χρήστος Μήτσης είναι κριτικός κινηματογράφου, αρχισυντάκτης, από το 1989, και στη συνέχεια Διευθυντής (μετά την αποχώρηση του Γιώργου Τζιώτζιου) του περιοδικού ΣΙΝΕΜΑ μεταξύ 1997-2007. Υπήρξε από τους βασικούς εμπνευστές και διοργανωτές του κινηματογραφικού φεστιβάλ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας. Επίσης, διετέλεσε υπεύθυνος προγραμματισμού, την περίοδο 2004-2005, του δικτύου αιθουσών Filmcenter του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Μετά τον θάνατο του Μπάμπη Ακτσόγλου, το 2007, ανέλαβε τη θέση του κριτικού κινηματογράφου στο περιοδικό Αθηνόραμα.

Διαβάστε ακόμη:

Ανασκόπηση 2021: Οι καλύτερες ταινίες της χρονιάς και τα TOP-10 των συντακτών

Η ετήσια λίστα με τις καλύτερες ταινίες, σκηνοθέτες και ηθοποιούς της χρονιάς σύμφωνα με τους συντάκτες του ΣΙΝΕΜΑ cinemagazine.gr.

Ανασκόπηση 2021: Το κινηματογραφικό 2021 είναι γυναίκα

Η Αθηνά Καλκοπούλου, Διευθύντρια Προώθησης (Hellas Film) του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, γράφει για την κινηματογραφική χρονιά των γυναικών.

Ανασκόπηση 2021: Το ελληνικό box office της χρονιάς

Ο Χρήστος Μήτσης, κριτικός κινηματογράφου στο περιοδικό Αθηνόραμα και πρώην Διευθυντής του ΣΙΝΕΜΑ και των Νυχτών Πρεμιέρας, αναλύει το box office μιας κινηματογραφικής σεζόν εφτά μηνών που (σχεδόν) όλοι θέλουν να ξεχάσουν το γρηγορότερο.

Ανασκόπηση 2021: Ο Τζώρτζης Γρηγοράκης γράφει για τα 40 περίεργα κύματα ενός σκαψίματος

Αναφορά στο «Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη, την ελληνική ταινία της χρονιάς που αγάπησε το κοινό, έκανε την έκπληξη στα ταμεία των θερινών κινηματογράφων και σάρωσε στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου με 10 Ίρις.

Ανασκόπηση 2021: Η κινηματογραφική αίθουσα σε κρίση

Ο Γιάννης Καλφακάκος, Πρόεδρος των Ελλήνων διανομέων (ΕΔΙΚΤΕ) και οι αιθουσάρχες των Άστορ (Μπάμπης Κονταράκης), Ιντεάλ (Γιώργος Σπέντζος) και Άστυ (Γιώργος Στεργιάκης), μας μιλούν για τον μεγάλο κινηματογραφικό ασθενή της πανδημίας, την αίθουσα.

Ανασκόπηση 2021: Το σινεμά και οι πλατφόρμες

Ο Τάσος Μελεμενίδης, Head of Curation & Acquisitions της ελληνικής πλατφόρμας Cinobo, γράφει για το σινεμά στη χρονιά (και στα χρόνια) του streaming.

Ανασκόπηση 2021: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς και κερδίστε δώρα από το ΣΙΝΕΜΑ

Η ώρα για να ψηφίσετε τις ταινίες που ξεχωρίσατε το 2021 έφτασε! Δηλώστε συμμετοχή στη μεγάλη ψηφοφορία του cinemagazine.gr και μπείτε στην κλήρωση για συνδρομές Cinobo, βιβλία που ενέπνευσαν ταινίες και σειρές, καθώς και πακέτα συλλεκτικών κινηματογραφικών δώρων.