Η κινηματογραφική αίθουσα σε κρίση ? αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
8:00
30/12

Η κινηματογραφική αίθουσα σε κρίση

Το ΣΙΝΕΜΑ cinemagazine.gr φιλοξενεί στα φετινά θέματα ανασκοπήσεων την επίκαιρη άποψη των ανθρώπων του χώρου. Σήμερα, ο Γιάννης Καλφακάκος, Πρόεδρος των Ελλήνων διανομέων (ΕΔΙΚΤΕ) και οι αιθουσάρχες των Άστορ (Μπάμπης Κονταράκης), Ιντεάλ (Γιώργος Σπέντζος) και Άστυ (Γιώργος Στεργιάκης), μας μιλούν για τον μεγάλο κινηματογραφικό ασθενή της πανδημίας, την αίθουσα.

Γιάννης Καλφακάκος - Διαχειριστής & Πρόεδρος Διοικούσας Επιτροπής ΕΔΙΚΤΕ (Εταιρία Διανομέων Κινηματογραφικών Ταινιών Ελλάδος)

Το 2021 ήταν άλλη μια δύσκολη χρονιά για το κλάδο μας, η δεύτερη συνεχόμενη και δυστυχώς δε βλέπουμε ακόμα φως στο τούνελ.

Σε επίπεδο εισιτηρίων θα κλείσει λίγο πάνω από τα 3 εκατομμύρια εισιτήρια, στα ίδια επίπεδα με το 2020, αλλά πολύ μακριά από τα 9,5 εκατ. του 2019. Όπως καταλαβαίνετε με 3 εκατομ. εισιτήρια ο κλάδος δεν είναι βιώσιμος και η πολιτεία θα πρέπει να τον συνδράμει και το 2022.

Βέβαια σε κάθε δύσκολη κατάσταση πρέπει να βγαίνουν και τα σωστά συμπεράσματα και αυτό που πρέπει να μας μείνει ως διανομείς είναι:

- Το κοινό αγαπάει το κινηματογράφο και το απέδειξε τους καλοκαιρινούς αλλά και τους χειμερινούς μήνες.

- Η υπερπροσφορά ταινιών κάθε εβδομάδα πρέπει να σταματήσει, χάνονται πολλά χρήματα. 3 - 4 νέες  ταινίες εβδομαδιαίως είναι υπέρ αρκετές.

- Οι ταινίες που δεν ήταν διαθέσιμες ταυτόχρονα σε ψηφιακές πλατφόρμες, οδήγησαν μαζικά τους θεατές στη μεγάλη οθόνη. Το κατάλαβαν αυτό και τα μεγάλα στούντιο και ήδη τρία από αυτά ανακοίνωσαν για το 2022, 45 μέρες απόσταση μεταξύ κινηματογραφικής εξόδου και πλατφόρμας.

- Ο κινηματογράφος ακόμα και σε αυτές τις συνθήκες είναι ο Βασιλιάς, το απέδειξε σε παγκόσμιο επίπεδο ο Spiderman, που εν μέσω της πανδημίας ξεπέρασε το 1δις. δολάρια στο Box Office σε 11 μόλις μέρες.

Ουρά έξω από την Αίγλη Ζαππείου τον Σεπτέμβριο 2021 σε προβολή των 27ων Νυχτών Πρεμιέρας


Μπάμπης Κονταράκης - Κινηματογράφος ΑΣΤΟΡ

Μετά από δεκαοχτώ μήνες κλειστά, σαφώς και είμαστε πολύ χαρούμενοι που ανοίξαμε τον Οκτώβριο, και παρά τα προβλήματα, προσπαθούμε με μικρά βήματα να θυμηθούμε πώς είναι να βλέπεις μια κινηματογραφική ταινία στον φυσικό της χώρο, το σινεμά (λίγο ακόμα και θα πιστεύαμε ότι είναι το ίδιο με την τηλεόραση του σπιτιού μας!). Και ενώ γνωρίζαμε ότι, σε κάθε περίπτωση, η επάνοδος θα ήθελε χρόνο δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι η αίθουσα θα φορτωνόταν ακόμα περισσότερα άμεσα ή έμμεσα κόστη τρίτων.

Έτσι, από τη μία, καλούμαστε να απορροφήσουμε το κόστος της απουσίας μιας ορθολογικής δημόσιας περίθαλψης, αφού αυτή μετατοπίζεται στην επίταξη της εισόδου της αίθουσας και των κανόνων λειτουργίας της από το κράτος, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις μιας ιδανικής αυτοχειρίας.Την ίδια ώρα, το κοινό μας αποδεκατίζεται, είτε λόγω του συντονισμένου μηντιακού εκφοβισμού, ή των νομιμοφανών αποκλεισμών σημαντικών κομματιών του πληθυσμού από την κοινωνική ζωή.

Λόγω των παραπάνω εμποδίων, αρκετοί διανομείς του ανεξάρτητου κινηματογράφου τραβούν πίσω τις κυκλοφορίες νέων ταινιών ώστε να συγκρατήσουν τις απώλειες τους, φτωχαίνοντας το ανεξάρτητο κινηματογραφικό πρόγραμμα του χειμώνα, θεωρώντας ότι το σημαντικό κενό που απειλεί ευθέως την επιβίωση των αιθουσών, θα τις αφήσει αλώβητες.

Καθώς η πόλη μετράει ήδη μια σημαντική απώλεια, αυτή του ιστορικού Έμπασσυ στο Κολωνάκι, το ελάχιστο για τη διασφάλιση αυτών των μοναδικών τοποσήμων πολιτισμού είναι η άμεση κήρυξη της χρήσης τους σε διατηρητέα, κατ' αναλογία με τους θερινούς κινηματογράφους, ώστε η μέρα μετά την πανδημία να βρει την πόλη με τα σινεμά στη θέση τους. Παρά τα όσα προβλήματα, η συλλογική εμπειρία του σινεμά παραμένει πεισματικά ανεπανάληπτη και έτσι, αναντικατάστατη.

Κινηματογράφος Άστορ
Σταδίου 28 (Στοά Κοραή) - ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο


Γιώργος Σπέντζος - Κινηματογράφος ΙΝΤΕΑΛ

Τα θερινά σινεμά μας Φιλοθέη, Αίγλη και Αβάνα πήγαν πολύ καλά, τηρουμένων και των μέτρων. Για παράδειγμα, η ταινία «Ο Πατέρας» που βγήκε στις 11 Ιουλίου, μέσα καλοκαιριού δηλαδή, έκανε πάνω από 80.000 εισιτήρια.

Στα χειμερινά σινεμά τώρα, από την εμπειρία μας, κι όσον αφορά το Ιντεάλ, ξεκινήσαμε με τις Νύχτες Πρεμιέρας και είχαμε ένα πολύ καλό πρόγραμμα, στη συνέχεια με τον «Άνθρωπο του Θεού», το «No Time to Die», το «Dune» και πρόσφατα τον «Οίκο Gucci», με τις ενδιάμεσες - πιο ανεξάρτητες - ταινίες να έχουν μέτρια αποτελέσματα.

Όσο διήρκησε η προσέλευση των (ανεμβολίαστων) θεατών με rapid tests, τα αποτελέσματα ήταν ικανοποιητικά. Αμέσως μετά την απαγόρευση της προσέλευσης με rapid tests, τα εισιτήρια έπεσαν απότομα κατά 30%.

Υπάρχει σίγουρα φόβος στους θεατές. Παρά το γεγονός οτι το Ιντεάλ έχει 700 θέσεις, οι θεατές κάθονται όσο μπορούν μακρύτερα ο ένας θεατής από τον άλλον.

Τουλάχιστον τα 150.000 εισιτήρια του «Spider-Man: No Way Home» μέσα στο πρώτο τετραήμερο δίνουν στην αγορά οξυγόνο και αισιοδοξία. Πάντως αρκετές ταινίες θα αργήσουν την κυκλοφορία τους και θα βγουν στα θερινά σινεμα, όπου τα εισιτήρια είναι πολύ πιο σίγουρα λόγω των πιο χαλαρών μέτρων, με βάση και την κίνηση των εισιτηρίων του καλοκαιριού του 2021.

Κινηματογράφος ΙΝΤΕΑΛ
Πανεπιστημίου 46, Αθήνα


Γιώργος Στεργιάκης - ΑΜΑ Films, Κινηματογράφος ΑΣΤΥ

Σαν διανομέας και Πρόεδρος της ΑΜΑ Films, νομιζω πως ειναι η χειρότερη σεζόν στα 30 χρόνια που έκλεισε φέτος η εταιρεία μας. Παράλληλα, είναι η χειρότερη χρονια στην κινηματογραφική διανομή τα τελευταία 60 χρόνια. Πραγματικά ειναι σαν να ζούμε έναν πόλεμο κανονικό.

Παρ’ όλες της δυσκολίες και ενώ οι περισσότερες εταιρείες διανομής έχουν αναβάλλει τις ταινίες τους, εμείς συνεχίζουμε απο τον Σεπτεμβριο να βγάζουμε μια νέα ταινία σχεδόν κάθε 20 μέρες. Σαν αιθουσάρχης του κινηματογράφου Άστυ μαζί με τον Δημήτρη Στεργιάκη, με τον οποίο σχεδιάζουμε το προγράμμα του σινεμά εδώ και 17 χρονια, καθώς και άλλων αιθουσών που έχουν βρεθεί στην κατοχή της οικογένειας Στεργιάκη τα τελευταία 40 χρόνια (όπως το Άλφαβιλ, το Art Studio, το Εκράν, το Attica Metropol κ.α.) νομιζω οτι ειναι η χειρότερη κινηματογραφική χρονιά που έχουμε περάσει.

Ευτυχώς που υπάρχουν και οι επιδότησεις των κινηματογράφων, γιατι διαφορετικά θα είχαμε εξαφανιστεί απο τον κινηματογραφικό χάρτη όλοι μας, τόσο οι αιθουσάρχες, όσο και οι διανομείς.

Κινηματογράφος ΑΣΤΥ
Κοραή 4, Αθήνα


Διαβάστε ακόμη:

Ανασκόπηση 2021: Οι καλύτερες ταινίες της χρονιάς και τα TOP-10 των συντακτών

Η ετήσια λίστα με τις καλύτερες ταινίες, σκηνοθέτες και ηθοποιούς της χρονιάς σύμφωνα με τους συντάκτες του ΣΙΝΕΜΑ cinemagazine.gr.

Ανασκόπηση 2021: Το κινηματογραφικό 2021 είναι γυναίκα

Η Αθηνά Καλκοπούλου, Διευθύντρια Προώθησης (Hellas Film) του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, γράφει για την κινηματογραφική χρονιά των γυναικών.

Ανασκόπηση 2021: Το ελληνικό box office της χρονιάς

Ο Χρήστος Μήτσης, κριτικός κινηματογράφου στο περιοδικό Αθηνόραμα και πρώην Διευθυντής του ΣΙΝΕΜΑ και των Νυχτών Πρεμιέρας, αναλύει το box office μιας κινηματογραφικής σεζόν εφτά μηνών που (σχεδόν) όλοι θέλουν να ξεχάσουν το γρηγορότερο.

Ανασκόπηση 2021: Ο Τζώρτζης Γρηγοράκης γράφει για τα 40 περίεργα κύματα ενός σκαψίματος

Αναφορά στο «Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη, την ελληνική ταινία της χρονιάς που αγάπησε το κοινό, έκανε την έκπληξη στα ταμεία των θερινών κινηματογράφων και σάρωσε στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου με 10 Ίρις.

Ανασκόπηση 2021: Η κινηματογραφική αίθουσα σε κρίση

Ο Γιάννης Καλφακάκος, Πρόεδρος των Ελλήνων διανομέων (ΕΔΙΚΤΕ) και οι αιθουσάρχες των Άστορ (Μπάμπης Κονταράκης), Ιντεάλ (Γιώργος Σπέντζος) και Άστυ (Γιώργος Στεργιάκης), μας μιλούν για τον μεγάλο κινηματογραφικό ασθενή της πανδημίας, την αίθουσα.

Ανασκόπηση 2021: Το σινεμά και οι πλατφόρμες

Ο Τάσος Μελεμενίδης, Head of Curation & Acquisitions της ελληνικής πλατφόρμας Cinobo, γράφει για το σινεμά στη χρονιά (και στα χρόνια) του streaming.

Ανασκόπηση 2021: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς και κερδίστε δώρα από το ΣΙΝΕΜΑ

Η ώρα για να ψηφίσετε τις ταινίες που ξεχωρίσατε το 2021 έφτασε! Δηλώστε συμμετοχή στη μεγάλη ψηφοφορία του cinemagazine.gr και μπείτε στην κλήρωση για συνδρομές Cinobo, βιβλία που ενέπνευσαν ταινίες και σειρές, καθώς και πακέτα συλλεκτικών κινηματογραφικών δώρων.